Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Timber
- Platin Member

- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
hamann4242 skrev:Jeg har fået min Browning X-Bolt, med tilladelse til 500 stk.
Har efterfølgende bestilt en Sig Sauer 516 og ringede til ACØ for at høre om de kunne sørge for at der står 2.000 stk. på tilladelsen.
Mig: "Jeg have sagt om tilladelse til en jagtriffel nr. 2 og vil høre om det er muligt at få tilladelse til at have en større mængde ammunition end de 500 der standard står på tilladelsen."
ACØ: "Vi laver dem som standard kun til 500".
Mig: "Jeg havde bare hørt at man kan få tilladelse til mere".
ACØ: "Ja.. Må jeg høre hvorfor du vil have mere?"
Mig: "Det er fordi jeg skal køre langt for at hente ammunition, så er det nemmere at købe mere ad gangen."
ACØ: "Prøv at hænge på et øjeblik, så spørger jeg lige en af mine kollegaer, han kender til retningslinjerne omkring det."
Der går et minuts tid og hun vender så tilbage.
ACØ: "Du må gerne købe mere end 500, selvom det er det som står på tilladelsen.
Mig: "Jamen, ikke ad gangen, vel?"
ACØ: "Jo, det får jeg at vide... Det er fordi der er faktisk ikke nogen grænse på den måde i loven, så det må du gerne.... Det er bare standard der står 500."
Jeg slutter så af med at få hende til at notere at sagsbehandleren skal skrive 2.000 stk. på min tilladelse når de når dertil, i tilfælde af at forhandlerne har en anden opfattelse af reglerne.
Er i af samme opfattelse som Københavns Vestegns Politi?
Det ville være dejligt hvis det forholdt sig sådan... Personligt ville jeg ikke satse på det.. Og jeg har da også det indtryk at forhandlerne kun sælger det antal der står på tilladelsen. I hvert fald de steder jeg frekventerer..
Men som sagt vil det da være dejligt hvis ovenstående passer...
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
Philips
- Silver Member

- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 8 times
hamann4242 skrev:Jeg har fået min Browning X-Bolt, med tilladelse til 500 stk.
Har efterfølgende bestilt en Sig Sauer 516 og ringede til ACØ for at høre om de kunne sørge for at der står 2.000 stk. på tilladelsen.
Mig: "Jeg have sagt om tilladelse til en jagtriffel nr. 2 og vil høre om det er muligt at få tilladelse til at have en større mængde ammunition end de 500 der standard står på tilladelsen."
ACØ: "Vi laver dem som standard kun til 500".
Mig: "Jeg havde bare hørt at man kan få tilladelse til mere".
ACØ: "Ja.. Må jeg høre hvorfor du vil have mere?"
Mig: "Det er fordi jeg skal køre langt for at hente ammunition, så er det nemmere at købe mere ad gangen."
ACØ: "Prøv at hænge på et øjeblik, så spørger jeg lige en af mine kollegaer, han kender til retningslinjerne omkring det."
Der går et minuts tid og hun vender så tilbage.
ACØ: "Du må gerne købe mere end 500, selvom det er det som står på tilladelsen.
Mig: "Jamen, ikke ad gangen, vel?"
ACØ: "Jo, det får jeg at vide... Det er fordi der er faktisk ikke nogen grænse på den måde i loven, så det må du gerne.... Det er bare standard der står 500."
Jeg slutter så af med at få hende til at notere at sagsbehandleren skal skrive 2.000 stk. på min tilladelse når de når dertil, i tilfælde af at forhandlerne har en anden opfattelse af reglerne.
Er i af samme opfattelse som Københavns Vestegns Politi?
Nej det er jeg ihvertfald ikke.
Når jeg læser på min tilladelse står der "Til eget brug kan erhverves og besiddes indtil xxx patroner"
Det forstår jeg som at du hverken må købe eller have mere en det antal der står på din tilladelse.
Så har du 200 stk patroner hjemme og din tilladelse siger max 500 stk må du i teorien ikke gå ud og købe mere end 300 stk da du så vil være i besiddelse af mere end 500 stk.
Har du ingen patroner hjemme må du også kun købe 500 stk af gangen. (hvis det er det der står på din tilladelse)
Sådan forstår jeg det.
Mvh Philip
Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.
-
Siggy
- Bronze Member

- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Det er korrekt, at der ikke direkte i våbenloven eller -bekentgørelsen står noget om en patronbegrænsning, men politiet kan altid fastsætte vilkår for udstedelse af en tilladelse.
Et vilkår er så hvor mange patroner man kan erhverve og besidde. Dette fremgår af våbencirkulærets § 30 stk. 1.
Jeg vil derfor også opfordre til, at man søger om det antal man har behov for(inden for rimelighedens grænser) og får det påført sin tilladelse.
På den måde overholdes alle regler.
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
-
Philips
- Silver Member

- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 8 times
Ved godt det er off topic, men Siggy din signatur er så sandt som det kan være.

Mvh Philip
Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Dace skrev:Ved godt det er off topic, men Siggy din signatur er så sandt som det kan være.

Det er jeg nu langt fra enig i.
Der findes i massevis af fobier det er langt, langt værre end våbenskræk.
Det er, trods alt, ikke ret tit den almindelige dansker bliver tvunget til at være i nærheden af et våben, mod hans eller hendes vilje.
Men ja, det var meget off-topic.
Peter
-
Jensen84
- Silver Member

- Interesser: Hagljagt og PCP.
- Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
- Been thanked: 3 times
Jeg søgte på et vekselsæt og bedte om tilladelse til 1500 stk ammo.
Der står så 1500 på begge tilladelser (altså pibe og system)
= 3000 stk.
Det er jo meget bekvemt men jeg ender nok aldrig med at købe så mange på en gang [emoji12]
Uanset antal så har jeg det nu bedst på vej hjem i bilen hvis antal købte patroner ikke overstiger hvad der står på tilladelsen.