Politi fik ikke lov at træne med tjenestevåben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Politi fik ikke lov at træne med tjenestevåben

Indlæg af Ølgaard » 26. mar 2016, 10:44

Jeg kommer lige fra skydebanen, og oplevede at et par betjente blev afvist da de ville træne med deres tjenestevåben, som de havde gjort utallige gange før uden problemer, de skulle nu være medlem at polisens skytteforening før de kunne træne (kontingent 180,-kr).

De havde aldrig oplevet det før, og da de sagde de havde skudt mange gange før og selv betalte ammoen, og det var en træning som var på frivillig basis og ikke konkurrence, men der var intet at gøre det var våbenkontoret som havde meddelt skydebanen at de skulle se legitimation på at de var medlem af politiet skytteforening, og det var de så ikke, jeg spurgte om det "skulle" være PS eller de bare skulle være medlem af en skytteforening, det vidste han så ikke.

Så de gik og som den ene sagde så må vi nøjes med den skydning som der bliver pålagt os, og den er værdiløs og mangelfuld, og den anden sagde det er ikke for de 180,- men princippet, de vil gerne have vi bliver bedre til våbenhåndtering, men alligevel skal vi selv betale ??

:razz: :razz:
Senest rettet af Ølgaard 26. mar 2016, 10:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Politi fik ikke lov at træne med tjenestevåben

Indlæg af Bofhenator » 26. mar 2016, 10:49

Tåbeligt. Men de må jo råbe op i deres eget system.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. mar 2016, 11:08

Jo, men et eller andet sted skal etaten vel også bidrage til skydebanerne, når de benytter disse - eller har jeg misforstået situationen?

Dog er jeg enig i, at de enkelte betjente ikke skal bære udgifterne for den ekstra træning. De burde også få ammunitionen betalt. Faktisk burde de kunne vedligeholde og udbygge deres færdigheder i arbejdstiden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 26. mar 2016, 11:11

Det er fordi der er kommet nye regler omkring politiets træning på civile skydebaner :smile:

http://www.dgi.dk/skydning/skydning/art ... teforening

Egentlig skal de have et kado for at følge de nye regler, banekomandørene :blink:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 26. mar 2016, 11:23

C-X skrev:Jo, men et eller andet sted skal etaten vel også bidrage til skydebanerne, når de benytter disse - eller har jeg misforstået situationen?

Dog er jeg enig i, at de enkelte betjente ikke skal bære udgifterne for den ekstra træning. De burde også få ammunitionen betalt. Faktisk burde de kunne vedligeholde og udbygge deres færdigheder i arbejdstiden.
Nu betaler de jo for baneleje, men det kan måske gøre at flere ikke vil træne når det koster lidt, om ikke andet så er det et principspørgsmål ??

Og jeg mener at hvis de er medlem i en anden skytteforening så skulle det da være nok ??

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 26. mar 2016, 11:25

Aeh ja, så må eneste hindring jo være politiet selv, hvilket det også er i dette tilfælde jf. DGI linket.

:razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 26. mar 2016, 11:32

Suk... På trods af gode argumenter, så er det sgu i bund og grund bare for åndssvagt! Jeg håber da at de rigtige politifolk kan råbe det højt nok, så det kan ændres.

Sent from my iPad using Tapatalk
Dixi !

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 26. mar 2016, 11:56

Skal de så også gå til motion og fitness, karate, glatførekørsel ol uden at betale for det? Politiet har egne træningsfaciliteter på flere/mange stationer. Så kunne de vel også have skydefaciliteter eller leje sig ind på relevante baner. Er sku sikker på de ikke bruger korsholms skydearena ub. Det skal ikke være gratis at bruge private faciliteter. Mine mening.

Sent from my iPhone using Tapatalk

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 26. mar 2016, 12:02

Med forbehold for at jeg misforstår et eller andet, så har de pågældende betjente betalt baneleje, på lige vilkår med de øvrige skytter?

Eller er vi ude i at disse stilles til rådighed, som var det kaffe i 7-11?

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 26. mar 2016, 12:36

De betalte baneleje/skiver og købte selv ammo før det blev indført med medlemskab af PI, men jeg kan stadig ikke finde ud af om et medlemskab af en "alm" skytteforening er nok, efter det jeg kan læse skal det være i politi regi. ??

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 26. mar 2016, 12:42

Ølgaard skrev:De betalte baneleje/skiver og købte selv ammo før det blev indført med medlemskab af PI, men jeg kan stadig ikke finde ud af om et medlemskab af en "alm" skytteforening er nok, efter det jeg kan læse skal det være i politi regi. ??

En politimand eller -kvinde kan kun træne i den lokale skytteforening, hvis de kan vise deres medlemskab af en lokal politi-idrætsforening. Samtidig skal skytteforeningen have lavet en aftale med denne forening.
Fra Skytten :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. mar 2016, 16:12

Grendel skrev:
Ølgaard skrev:De betalte baneleje/skiver og købte selv ammo før det blev indført med medlemskab af PI, men jeg kan stadig ikke finde ud af om et medlemskab af en "alm" skytteforening er nok, efter det jeg kan læse skal det være i politi regi. ??

En politimand eller -kvinde kan kun træne i den lokale skytteforening, hvis de kan vise deres medlemskab af en lokal politi-idrætsforening. Samtidig skal skytteforeningen have lavet en aftale med denne forening.
Fra Skytten :smile:
Det er nemlig helt korrekt.
Det handler om legaliteten i at bruge tjenestevåbnet i civil sammenhæng. Det bliver ikke lavet om! Det blev oprindeligt helt forbudt politiet at bruge tjenestevåben på civile discipliner, men så fik jeg (og muligvis andre) SKV til at diskutere det formålstjenlige i forbudet med Rigspolitiet, og det endte med at SKV og RP blev enige om denne tilføjelse - at hvis politifolkene er medlem af den lokale politi-idrætsforening, og dermed kan skyde idrætsmæssigt med tjenestevåbnet der igennem, kræver det blot en samarbejdsaftale mellem politi idrætsforeningen og den civile skytteforening, så er det helt legalt.

Der er politifolk som sætter stor pris på den intensive træning de kan få i skytteforeningerne.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Unknown
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Unknown » 26. mar 2016, 16:21

Det lyder helt fint på den måde.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. mar 2016, 16:22

Jeg synes det er en fin og pragmatisk måde at slå bro mellem foreningsDanmark og det officielle Danmark på.

Skulle vi ikke lave en indsamling på NVF og betale kr. 180,- for hver betjent der ikke selv har råd til medlemskontingentet ? Herregud jeg betaler over 600 kr. i den ene skytteforening og 500,- kr pr halvår i den anden. Jeg kan godt undvære yderligere 180 så en engageret betjent kan få noget ordentlig træning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 26. mar 2016, 17:23

Lassescout skrev: Skulle vi ikke lave en indsamling på NVF og betale kr. 180,- for hver betjent der ikke selv har råd til medlemskontingentet ?
Ihh.... Jeg har altid ønsket mig et bevæbnet sponsor-barn. :rolf:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 26. mar 2016, 18:58

Det kunne faktisk være god humor, med et NVF legat, som aktivt skydende betjente kan søge :fun:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 28. mar 2016, 16:17

C-X skrev:Jo, men et eller andet sted skal etaten vel også bidrage til skydebanerne, når de benytter disse - eller har jeg misforstået situationen?

Jeg har hørt fra pålidelige kilder at politiet betaler en håndfuld millioner om året for at skyde på Københavns skyttecenter, så tror vist nok de spytter lidt i kassen :giggle:

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 28. mar 2016, 18:00

Hvis snakken går på KSC som skydebane.. (og andre baner). Så er der vel intet til hinder for at politi kommer i civil, og lejer baner? Det har DGI vel intet at skulle have sagt om?
Hvis det derimod er decideret IPSC træning i foreninger med tjenestevåben der har kildet visse højere rangeret politifolk, er Fast Fumbles resultat vel OK, og pragmatisk. Jeg frygter blot at de 2 ting nu blandes sammen.
At besværliggøre deres træning i disse dage, er da et selvmål af dimensioner.
Dixi !

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. mar 2016, 19:12

Froe skrev:Hvis snakken går på KSC som skydebane.. (og andre baner). Så er der vel intet til hinder for at politi kommer i civil, og lejer baner? Det har DGI vel intet at skulle have sagt om?
Hvis det derimod er decideret IPSC træning i foreninger med tjenestevåben der har kildet visse højere rangeret politifolk, er Fast Fumbles resultat vel OK, og pragmatisk. Jeg frygter blot at de 2 ting nu blandes sammen.
At besværliggøre deres træning i disse dage, er da et selvmål af dimensioner.
Jeg tror KUN der var tale om et "problem" med anvendelse af Tjenestevåben udenfor "erhvervsmæssigt regi". Det er ikke min opfattelse at der var skepsis rettet mod specifikke discipliner.
Men under alle omstændigheder er det - vor tids trusselsbillede taget i betragtning - ikke den klogeste beslutning der er blevet truffet af Rigspolitiet. Men nu er den altså også ændret.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 30. mar 2016, 18:00

Unknown skrev:Skal de så også gå til motion og fitness, karate, glatførekørsel ol uden at betale for det? Politiet har egne træningsfaciliteter på flere/mange stationer. Så kunne de vel også have skydefaciliteter eller leje sig ind på relevante baner. Er sku sikker på de ikke bruger korsholms skydearena ub. Det skal ikke være gratis at bruge private faciliteter. Mine mening.

Ja det skal de, hvis de ikke føler de får nok træning på deres job.
Ellers kunne man blive betjent og bruge 40 timer om ugen på træning, og 0 timer på politi arbejde. Så ville jeg da klart overveje at blive betjent hvis jeg kunne nøjes med at komme i super form, stå hakket, sort bælte i kung fu panda, og så ellers skyde gratis hver torsdag, fredag.

Sådan er det også i mange brancher, hvis man ikke føler man er god nok når man har fået de nomerede timer, ja så må man træne i sin fritid. Livredder, brandmænd, soldater, reddere, ja selv på studiet

Unknown
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Unknown » 30. mar 2016, 18:15

Du misser min pointe.

Besvar