Lovlig kniv giver spjældtur
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Lovlig kniv giver spjældtur
Han blev da netop frifundet i landsretten?
(at byretten ikke har styr på den slags kan næppe overraske)
(at byretten ikke har styr på den slags kan næppe overraske)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Øhm, den lovlige kniv gav da netop ingen spjældtur?
Han blev frikendt i landsretten.
Straffen i byretten skyldes nok også til dels dette:
Han blev frikendt i landsretten.
Straffen i byretten skyldes nok også til dels dette:
Desuden var det tredje gang, at han i løbet af halvandet år var blevet taget med en ulovlig kniv på et offentligt sted, og så blev straffen altså 40 dages fængsel.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Nå, det går lige op for mig at den kniv der er illustreret i artiklen ikke har en pind med sagen at gøre.
Den han blev snuppet for er en af de frygtede rocker-taktiske knive som visse dele af politiet ikke bryder sig om.
Så det er derfor de har set sig sure på ham, de har nok bare ikke opdaget at den nye knivlov ikke er blevet til noget endnu.
Den han blev snuppet for er en af de frygtede rocker-taktiske knive som visse dele af politiet ikke bryder sig om.
Så det er derfor de har set sig sure på ham, de har nok bare ikke opdaget at den nye knivlov ikke er blevet til noget endnu.
Den unge mand blev stoppet af politiet en sen aften i Gladsaxe. I en lomme i bilen fandt betjentene foldekniven af mærket Willumsen Urban Tactical.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Fed dom! Lige efter bogen. Pinligt at byretten nåede frem til et andet resultat.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Desværre illustrerer den sag på bedste vis hvor skidt vi kommer til at stå hvis den nye lov bliver trumfet igennem som den ser ud nu.
Politiet vælger at sigte, vel vidende at kniven er lovlig (der er 3 regler de skal kende her....grænsen på 7cm, om den er enhåndsbetjent og om den er låsbar. De er ikke så dumme at de ikke godt ved at den ikke er nogen af delene).
I fremtiden, når den omvendte bevisbyrde for alvor spiller ind, da vil det samme jo foregå (ubegrundet sigtelser) men da vil den anklagede være prisgivet med mindre betjentene indrømmer det løse grundlag.
Cheers
Politiet vælger at sigte, vel vidende at kniven er lovlig (der er 3 regler de skal kende her....grænsen på 7cm, om den er enhåndsbetjent og om den er låsbar. De er ikke så dumme at de ikke godt ved at den ikke er nogen af delene).
I fremtiden, når den omvendte bevisbyrde for alvor spiller ind, da vil det samme jo foregå (ubegrundet sigtelser) men da vil den anklagede være prisgivet med mindre betjentene indrømmer det løse grundlag.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Hvordan finder politiet bare en kniv i lommen på en bil?
Bliver lidt små irriteret når sådanne detaljer blive udeladt. Havde de en retfærdig grund til at ransage bilen? Sagde han selv den var der? Hvad? Hvem? Hvor?
Bliver lidt små irriteret når sådanne detaljer blive udeladt. Havde de en retfærdig grund til at ransage bilen? Sagde han selv den var der? Hvad? Hvem? Hvor?
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Hov, er 7cm reglen ikke blevet afskaffet igen?Holten101 skrev:Politiet vælger at sigte, vel vidende at kniven er lovlig (der er 3 regler de skal kende her....grænsen på 7cm, om den er enhåndsbetjent og om den er låsbar. De er ikke så dumme at de ikke godt ved at den ikke er nogen af delene).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det er den i det nye lovforslag, men det er ikke indført endnu (huske det somom det er 1. juni den forventes vedtaget).Fast Fumble skrev:Hov, er 7cm reglen ikke blevet afskaffet igen?Holten101 skrev:Politiet vælger at sigte, vel vidende at kniven er lovlig (der er 3 regler de skal kende her....grænsen på 7cm, om den er enhåndsbetjent og om den er låsbar. De er ikke så dumme at de ikke godt ved at den ikke er nogen af delene).
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
Så vidt jeg ved er den nye knivlov ikke vedtaget endnu, og hvis den var ville den (iirc) først træde i kraft 1 juni.Fast Fumble skrev:Hov, er 7cm reglen ikke blevet afskaffet igen?Holten101 skrev:Politiet vælger at sigte, vel vidende at kniven er lovlig (der er 3 regler de skal kende her....grænsen på 7cm, om den er enhåndsbetjent og om den er låsbar. De er ikke så dumme at de ikke godt ved at den ikke er nogen af delene).
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Ahh, tak begge to!
Jeg havde sgu fået den opfattelse at det VAR vedtaget.
Jeg havde sgu fået den opfattelse at det VAR vedtaget.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Silver Member
Men jf. den nye lovgivning så ville "en lille foldekniv" jo være helt lovlig at have liggende i bilen hvis vi skal tro på Søren Pind 

-
- Gold Member
Det er så op til debat;-) (hvilke jeg vil undlade her, da jeg gerne vil være på god fod med Elbæk;-)BasicReality skrev:Men jf. den nye lovgivning så ville "en lille foldekniv" jo være helt lovlig at have liggende i bilen hvis vi skal tro på Søren Pind
Noget helt andet er at artiklen har følgende ordlyd:
Hvad fanden er det sidste med ikke at være et typisk arbejdsredskab for noget??....troede først at smagsdommeriet ville blive indført med den nye lov. Er de helt væk i Byretten?Byretten mente, at den kunne låses fast og konkluderede også, at den ikke var et typisk arbejdsredskab
Cheers
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Silver Member
Det er meget beklageligvis min pointeHolten101 skrev: Det er så op til debat;-)

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Been thanked: 161 times
Hvordan kan dét lige blive en bekymring.!??Byretten mente, at den kunne låses fast og konkluderede også, at den ikke var et typisk arbejdsredskab.
Intet sted i loven står der at det skal være et typisk arbejdsredskab der anvendes.
Det udelukker ligesom nytænkning, hvis vi alle partout SKAL bruge Stanley til præcis sådanne opgaver - fordi det er hvad hovedparten måske bruger.
Jøsses.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
Lige dén kniv er en genial box-cutter, langt bedre end den nyere model, der til gengæld er en sublim reb-snitter.
Hvis et værktøj skal være typisk, bliver det game over for mange elektrikere ...
Hvis et værktøj skal være typisk, bliver det game over for mange elektrikere ...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt og genladning
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 16 times
Kan huske fra tidligere arbejde/uddannelse, at have fået at vide at politiet til enhver tid kan standse og ransage biler, med hjemmel i færdselslovens §77.BasicReality skrev:Hvordan finder politiet bare en kniv i lommen på en bil?
"Politiet kan standse et køretøj og lade det undersøge for fejl og mangler samt kontrollere, at føreren opfylder betingelserne for lovligt at kunne føre køretøjet. Opfylder køretøjet ikke bestemmelserne i loven eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, kandet indkaldes til senere kontrol. Såfremt køretøjet er til fare for færdselssikkerheden, kan dets nummerplader inddrages. Stk.2.: Ved broer og andre særlige vejstrækninger, f.eks. dæmninger, kan der iværksættes fast kontrol med køretøjers vægt og størrelse.« "
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell
"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson
George Orwell
"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Standse ja. Ransage nej.Sila0079 skrev:Kan huske fra tidligere arbejde/uddannelse, at have fået at vide at politiet til enhver tid kan standse og ransage biler, med hjemmel i færdselslovens §77.BasicReality skrev:Hvordan finder politiet bare en kniv i lommen på en bil?
De kan med grundlag i §77 standse køretøjer med henblik på at tjekke bilens sikkerhedsmæssige stand, førerens kørekort og om køretøjet er stjålet. Men intet andet.
Det fremgår ret tydeligt af paragraf-teksten du selv citerer.
-
- Platin Member
"Dit højre forhjul er lidt fladt, jeg ser lige hvad du har i handskerummet, bagagerummet og tag lige tøjet af, mens min kollega finder en gummihandske..." 

-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt og genladning
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 16 times
Jeg fortæller bare hvordan det bliver brugt - de er jo kreative nok, nok det skal være.. Hvad hvis betjenten vil kontrollere om tårnene støddæmperen til baghjulet er monteret i er ved at ruste væk? Så skal man jo kigge i bagagerummet for at tjekke det.. 

"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell
Jordan Peterson
George Orwell
Jordan Peterson
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Been thanked: 171 times
Så kan jeg vist trygt begynde at have min i lommen igen! Hurra! 

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, Skydning
Og med fare for at udstille manglende viden:
Hvordan ser det ud med det nye lov forslag, er der kommet ændringer på forslaget siden d. 12?
Afklaringer på hvad det var, der gjorde UT'en så forhadt i rigspolicens øjne?
Er der nogen der arbejder på lobby virksomhed (har fået en enormt negativ klang, men vi kunne godt bruge 2 mill mennesker der skrev under).
Jeg frygter enormt meget, at de laver en sleight of hand, og tillader OHO, men samtidig bare deklarerer alle knivene som 'særligt farlige' og derfor dømt ude.
"Se hvor forhandlingsvillige vi er, og se så at få afleveret alle jeres knive ved skranke 1"......
Hvordan ser det ud med det nye lov forslag, er der kommet ændringer på forslaget siden d. 12?
Er der nogen der arbejder på lobby virksomhed (har fået en enormt negativ klang, men vi kunne godt bruge 2 mill mennesker der skrev under).
Jeg frygter enormt meget, at de laver en sleight of hand, og tillader OHO, men samtidig bare deklarerer alle knivene som 'særligt farlige' og derfor dømt ude.
"Se hvor forhandlingsvillige vi er, og se så at få afleveret alle jeres knive ved skranke 1"......
-
- Silver Member
Hjemmesiden er utroligt dårligt lavet, men hvis du har viljen til det, så kan du se samtlige svar og spørgsmål som er indgivet til lovforslaget her: http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... dsplan.htmEjsing skrev:Og med fare for at udstille manglende viden:
Ude i venstre side i menuen er der en spørgsmål og svar.