Jeg har et spørsmål vedrørende tolkningen av pkt. e) i den velkjente plakaten som henger på skytebanene gjeldende for all skyting under DGI og Dansk Skytte Union.
Det sies:
Sikkerhedsbestemmelser for skyttens omgang med våben og ammunition.
e) Hvis du lægger dit våben fra dig på standpladsen, ved f.eks. skiveskift eller anden aktivitet, skal du forinden aflade våbnet og åbne bundstykket/låsen og anbringe det i bageste stilling. Tromlen på revolvere skal være slået ud.
Egentlig et ganske forståelig språk, men likevel...?
En av våre medlemmer ble irettesatt av baneansvarlig fordi han lot sin revolver ligge lukket på benken foran seg under trening, uten å åpne tromelen. . Jeg overvar ikke situasjonen så jeg kan ikke nevne detaljene omkring dette.
I den forbindelse ble det påstått av baneansvarlig/skyteleder at dersom man i det hele tatt slapp taket i pistolen sin, om enn aldri så kort tid, og la den fra seg, så skulle den avlades og lås/bunnstykke skulle anbringes i bakre stilling. Tromlen på revolver skulle svinges ut. Selv om man ikke flyttet seg vekk fra standplassen/båsen sin og ellers hadde oppmerksomheten sin rettet på bane, våpen, skiver og skytesituasjonen forøvrig. Dette uansett om man fremdeles var midt i en skuddserie, men for. eks ønsket å sjekke via skivekikkert. Eller man skulle pusse brillene sine eller trekke skivetrekket ett par meter bakover for å se hvor de to siste skuddene satt, eller snyte seg, eller rette på hørevernet, gni seg i øynene, riste ut stivheten i skytearmen sin, pille seg i nesa, klø seg på nøttene etc. etc...
Altså: Man befinner seg i «aktiv skytesituasjon», men av diverse grunner legger man våpenet foran seg på benken et øyeblikk, under fullt oppsyn og oppmerksomhet. Og uten tanke på å flytte seg vekk fra standplassen eller forlate denne.
Skal man da likevel avlade og sette sluttstykke i bakre stilling og svinge ut trommelen på en eventuell revolver?
Jeg har mine meninger om dette, men er det noen som kan skjære dette ut i papp for meg. Hvordan skal man forstå tolkningen av reglene omkring dette.
Mvh
T