«At lægge sit våben fra seg på standpladsen» - Hva betyder det?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 19 times

«At lægge sit våben fra seg på standpladsen» - Hva betyder det?

Indlæg af Toxophilos » 14. apr 2016, 11:06

Hei.
Jeg har et spørsmål vedrørende tolkningen av pkt. e) i den velkjente plakaten som henger på skytebanene gjeldende for all skyting under DGI og Dansk Skytte Union.
Det sies:

Sikkerhedsbestemmelser for skyttens omgang med våben og ammunition.

e) Hvis du lægger dit våben fra dig på standpladsen, ved f.eks. skiveskift eller anden aktivitet, skal du forinden aflade våbnet og åbne bundstykket/låsen og anbringe det i bageste stilling. Tromlen på revolvere skal være slået ud.

Egentlig et ganske forståelig språk, men likevel...?

En av våre medlemmer ble irettesatt av baneansvarlig fordi han lot sin revolver ligge lukket på benken foran seg under trening, uten å åpne tromelen. . Jeg overvar ikke situasjonen så jeg kan ikke nevne detaljene omkring dette.

I den forbindelse ble det påstått av baneansvarlig/skyteleder at dersom man i det hele tatt slapp taket i pistolen sin, om enn aldri så kort tid, og la den fra seg, så skulle den avlades og lås/bunnstykke skulle anbringes i bakre stilling. Tromlen på revolver skulle svinges ut. Selv om man ikke flyttet seg vekk fra standplassen/båsen sin og ellers hadde oppmerksomheten sin rettet på bane, våpen, skiver og skytesituasjonen forøvrig. Dette uansett om man fremdeles var midt i en skuddserie, men for. eks ønsket å sjekke via skivekikkert. Eller man skulle pusse brillene sine eller trekke skivetrekket ett par meter bakover for å se hvor de to siste skuddene satt, eller snyte seg, eller rette på hørevernet, gni seg i øynene, riste ut stivheten i skytearmen sin, pille seg i nesa, klø seg på nøttene etc. etc...

Altså: Man befinner seg i «aktiv skytesituasjon», men av diverse grunner legger man våpenet foran seg på benken et øyeblikk, under fullt oppsyn og oppmerksomhet. Og uten tanke på å flytte seg vekk fra standplassen eller forlate denne.

Skal man da likevel avlade og sette sluttstykke i bakre stilling og svinge ut trommelen på en eventuell revolver?

Jeg har mine meninger om dette, men er det noen som kan skjære dette ut i papp for meg. Hvordan skal man forstå tolkningen av reglene omkring dette.

Mvh
T :smile:
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Re: «At lægge sit våben fra seg på standpladsen» - Hva betyder det?

Indlæg af Cp-Medic » 14. apr 2016, 12:09

Uden at dømme på nogen måde eller kende reglerne herhjemme så falder det mig helt naturligt at gøre det du beskriver. Er den ikke i hånden er den tydeligt afladt. Det lyder måske strengt men det andet falder mig bare ikke ind. Det var så bare mig men der kommer nok snart nogen på banen der er inde i reglerne og kan give det regelmæssige synspunkt også

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 14. apr 2016, 12:37

Jeg tænker ligesom Cp-medic, alt det der med at klø mig i løgene, pille næse, pudse briller osv det gør jeg mellem serierne.
I hvert fald hvis det kræver at jeg skal lægge pistolen fra mig.

Hvis man først har sluppet våbenet så er det for let at blive distraheret af noget andet, og pludseligt ligger der et ladt våben uden opsyn.
Eller endnu værre, man glemmer selv at det er ladt fordi man normalt kun lægger det fra sig mellem serierne.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. apr 2016, 12:48

Toxophilos skrev:Altså: Man befinner seg i «aktiv skytesituasjon», men av diverse grunner legger man våpenet foran seg på benken et øyeblikk, under fullt oppsyn og oppmerksomhet. Og uten tanke på å flytte seg vekk fra standplassen eller forlate denne.

Skal man da likevel avlade og sette sluttstykke i bakre stilling og svinge ut trommelen på en eventuell revolver?
Ja, det skal man. Det er det vi opdrager alle vore nye skytter med. På den måde er ingen i tvivl om, at det er et uladt våben.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 15. apr 2016, 08:59

Det er derfor jeg er så glad for den funktion hvor bundstykket stopper i åben position når sidste patron er brugt. Jeg mærker straks den ændrede balance så jeg ved jeg har skudt tom, og jeg kan lægge pistolen fra mig på bordet.

Nogle pistoler lukker bundstykket over et tomt kammer, og hvis jeg er koncentreret om skydningen er det ikke sikkert jeg holder rede på antallet af skud. Så får man en klikker, og det var selvfølgelig en blinktier der ikke kom :rolf: Desuden skal man huske at åbne bundstykket før man lægger pistolen fra sig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 15. apr 2016, 11:16

Ja jeg blev i sin tid også undervist i at lægger man pistol fra sig så er den afladt! Og åben! Det gælder også revolvere så tromlen er ude. Det ville føles meget forkert at gøre andet.
Så jeg er enig i banekommandør og ville også påtale det i klubben hvis jeg så det.

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Has thanked: 19 times

Indlæg af Toxophilos » 15. apr 2016, 19:41

Takk for gode svar.

Godt å få dette solid innprentet.

Jeg må nok innrømme at jeg har syndet enkelte ganger mot akkurat dette. I forbindelse med personlige bagatellmessige avbrytelser i skuddserien har jeg hatt en tendens til å bare legge våpenet foran meg. Sikkerheten forøvrig dog ivaretatt med hensyn til sikker retning av munningen og nedspent hane. Eller at jeg bare svinger ut tromelen uten å avlade. Jeg skyter grovrevolver og avsuginganlegget vårt kjøres normalt på halv hastighet når det skytes med kal. 22. I de tilfellene er det en lei tendens til at det legger seg tåkefilm av kruttgass på brillene. Da har jeg for letthets-/bekvemmelighets-skyld lagt våpenet uten å avlade og tørket brillene. For så umiddelbart å fortsette skytingen. Ellers har jeg også hatt en uvane til tider å trekke skivetrekket litt tilbake med skytterhånden for å sjekke siste skudd. Uten å avlade våpenet.

Tanken min har vært at så lenge dette foregår i min egen ensomme kontrollsfære, rett foran meg og under skytesekvensen, så er det ok å ta seg den lille pausen uten å gjennomføre slik en stor prosedyre. Jeg avlader jo ellers og åpner våpenet når jeg har skutt ferdig min serie som seg hør og bør.

Jeg har aldri sett eller hørt om at dette har vært tema til sikkerhetspåtale på banen. Og jeg har ellers sette horribel våpenhåndtering som heller ikke har vært påpekt. Derfor undret jeg meg på at nettopp dette ble et tema. Og det var grunnen til at jeg opprettet en tråd om dette.

Ved den minste andre, ytre forstyrrelse er jeg ytterst påpasselig på sikkerheten og avlader våpenet umiddelbart og setter kammeret i bakre stilling/svinger ut tromelen. For eks. hvis jeg blir tilsnakket eller noen kommer bort til meg på standplassen. Eller at skytesekvensen min blir avbrutt av ytre faktorer utenfor min kontroll.

Disse uvanene er ikke blitt påpekt og det har dannet seg en uvane hos meg som jeg umiddelbart har korrigert nå som jeg er blitt gjort oppmerksom på det. Det er faktisk flaut at jeg har brutt sikkerhetskrav på banen uten å tenke over det. Jeg er ellers ganske nazi med selvjustisen omkring våpenhåndtering og forsøker å gå foran som et godt eksempel.

Jeg må ellers berømme vår ferske baneansvarlig som påviste dette. Hun er den første som faktisk har påpekt denne siden av sikkerheten.

T :smile:
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

Besvar