Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Hedegaard » 21. apr 2016, 08:48

Scrapper skrev:Hvis jeg lige tager mine pessimistiske briller af, så ser jeg det således, at vi opnår flere rettigheder end vi mister.

Vi får retten til at eje og bruge enhåndsbetjente lommeknive.
Vi får retten til at bruge knive over 12 cm i skoven.
Vi beholder retten til EDC, med undtagelse af nattelivet (barer og diskoteker), demonstrationer, fodboldkampe og koncerter.

Som jeg læser det, så må man gerne have en lille lommekniv i lommen på restaurant. Men hvis du går i byen, altså bar eller diskotek, så holder den ikke.

Så det vi har mistet, er retten til at gå med Lanskys knive, som EDC.

Med de pessimistiske briller tilbage på næsen, så er det virkelig uheldigt, at formuleringerne er så vage. Og derfor efterlader stor tvivl om hvad en lille lommekniv er. Dog er det gjort relativt klart, for os der ved lidt om knive, at Lanskys knive ikke betragtes som små lommeknive.
Ved nærlæsning af "Lovforslag 107: forslag til lov om knive og blankvåben mv." giver jeg dig ret i, at den alm. lommekniv (hvad den så end er for en størrelse) umiddelbart er ok til restaurenter mv. Min usikkerhed gik/går på at når man læser afsnittet på side 14 i lovforslag 107 hedder det at:
For så vidt angår afgrænsningen af anerkendelsesværdige formål indebærer lovforslaget ikke nogen ændring af den retstilstand, der hidtil har været gældende. Som følge af de foreslåede ændringer vil kravet om, at der skal foreligge et anerkendelsesværdigt formål, dog fremover også skulle an- vendes i forhold til bl.a. mindre lommeknive og multiværk- tøjer mv., som har et bredere anvendelsesområde end andre knive, jf. nedenfor, hvilket der vil skulle tages højde for ved vurderingen af, om der er et anerkendelsesværdigt formål ved at besidde en sådan kniv.
Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene ”eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål”. Således vil en kniv også kunne besiddes som led i anden lovlig fri- tidsaktivitet. Dette gælder f.eks. for personer, der dyrker fri- luftsaktiviteter (vandreture, skovture, sejlture, spejderaktivi- teter mv.) og i den forbindelse anvender kniv. Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formålet med bestemmelsen er tilladt at være i besiddelse af en kniv på of- fentligt sted.
Her tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligt område. Kni- ven kan f.eks. være købt i en forretning, hvorefter den skal bringes hjem til bopælen. Der kan endvidere foretages op- hold eller ærinder undervejs, når dette ud fra en samlet vur- dering af omstændighederne må anses for rimeligt. I denne vurdering vil bl.a. kunne indgå formålet med og stedet for opholdet og ærindet, varigheden heraf, knivens placering og troværdigheden af besidderens forklaring om omstændighe- derne omkring besiddelsen af kniven. F.eks. vil et ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage indkøb på vej i sin bil til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, normalt ikke udgøre en overtrædelse af loven, hvis kniven forbliver i bilen. Det samme gør sig gældende, hvis en netop indkøbt husholdningskniv medbringes på den videre ind- købstur i en taske eller lignende eller ligger i bilen, mens der foretages andre ærinder. Derimod vil det som udgangspunkt være en overtrædelse af § 1, hvis en kniv, der opbevares på en lettilgængelig måde, f.eks. i en lomme, medbringes på en restaurant.
Her har jeg nok koblet afsnittets første del med den afsluttende del, på en måde som jeg håber den ikke skal læses.
Scrapper skrev: Så det vi har mistet, er retten til at gå med Lanskys knive, som EDC.

Med de pessimistiske briller tilbage på næsen, så er det virkelig uheldigt, at formuleringerne er så vage. Og derfor efterlader stor tvivl om hvad en lille lommekniv er. Dog er det gjort relativt klart, for os der ved lidt om knive, at Lanskys knive ikke betragtes som små lommeknive.
Dette er netop et af de områder hvor lovgivningen for alvor fejler, på trods af dens erklæring om at gøre det nemt og forståeligt for "alm. mennesker". Når ingen af os der har knive som hobby, passion og/eller dagligt arbejdsredskab ved hvad en "alm. lommekniv" er, hvordan skal hr. Madsen eller fru. Pedersen så vide det?
Og hvad med de betjente som skal stå for den daglige vurdering ude i samfundet?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. apr 2016, 09:09

Det er meget godt med de (sø)forklaringer der står til lovforslaget, men hvordan er deres retsvirkning i forhold til hvad der reelt står i selve lovteksten?
De kan skrive nok så mange meter om at almindelige lommeknive ikke bliver berørt, men hvis lovteksten siger noget andet, hvad vinder så?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 10:38

Hvorfor taler man om at madrock og world legal er lavet for at omgå lovgivningen? De er jo netop lavet for at tilgodese lovgivningen.... :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 21. apr 2016, 10:55

Helt enig!

Dog synes jeg heller ikke vi skal være blinde for, at der findes individer, der køber kniven, med henblik for, at omgå loven.
Og at det er den adfærd, der nok har sat gang i hele miseren.

Igen med de pessimistiske briller af, så er det de individer, som politiet nu har lovhjemmel til at anholde.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. apr 2016, 10:58

Scrapper skrev:Helt enig!

Dog synes jeg heller ikke vi skal være blinde for, at der findes individer, der køber kniven, med henblik for, at omgå loven.

Igen med de pessimistiske briller af, så er det de individer, som politiet nu har lovhjemmel til at anholde.
Som igen bryder med princippet om lighed for loven.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 21. apr 2016, 11:21

Scrapper skrev:Helt enig!

Hvis det er med den på , så kan man lige så godt give politiet hjemmel til at arrestere folk for være at potentielt kriminelle.
Det er faktisk tæt på at være det man gør her.
Hvis politiet ikke kan lide dig, så er det du gør ulovligt. Ellers så er det ok. Lyder det betryggende?

Jeg kan sagtens forstå hvad det er de ønsker at opnå, men det er bare ikke muligt uden at bryde med grundlæggende principper for retssikkerhed.
Vi forsøger netop at sætte os ud over et stamme samfund hvor privilegier og straf afhænger af høvdingens velvilje.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 21. apr 2016, 12:03

Og så er der stemt ja til lovforslaget.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. apr 2016, 12:10

Langenge skrev:Og så er der stemt ja til lovforslaget.
Jeg dør lidt indvendigt...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Scrapper » 21. apr 2016, 12:40

Bare lige for at gøre det klart; jeg har ikke armene oppe over hovedet.

Men jeg tror at hensigten med loven er god. Den er blot strikket dumt sammen.

For mig at se, så kunne lovgiverne have lavet en klokkeklar definition af hvad en lovlig EDC kniv er.
Altså en klar retning for lovlig længde, tykkelse, bredde, låsbarhed, facon.
Det er jo blot at definere, at kniven man har i lommen til hverdag ikke må afvige fra en simpel SAK.
Og det mener jeg godt, at man kan skrive sig ud af i lovteksten.

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 21. apr 2016, 12:42

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2016.

Vedtaget 110 stemmer for forslaget (S, DF, V, EL, LA, ALT, RV, SF, KF) 0 stemmer imod forslaget 0 stemmer hverken for eller imod forslaget
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... /index.htm

Jeg havde regnet med at DF ville stemme for, men at selv LA har stemt for en frihedsindskrænkende lov ryster mig.
Der er ingen retssikkerhed for knivbærere der bor i en storby.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 21. apr 2016, 12:55

Scrapper skrev:Bare lige for at gøre det klart; jeg har ikke armene oppe over hovedet.

Men jeg tror at hensigten med loven er god. Den er blot strikket dumt sammen.
Det er jo netop det der er det tragiske. Hensigterne er ikke at kriminalserie menigmand, men alligevel strikker de sådan noget sjusk sammen.
Og det endda efter at at den første knivlov burde havde advaret dem om at man ikke kan lovgive mod ikke nærmere definerede persongrupper uden at ramme alle mulige andre.

Jeg må vel til at stemme blankt igen, der er efterhånden ikke nogen jeg tør betro min stemme.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. apr 2016, 13:02

Jeg gider ikke brokke mig over at loven nu ér vedtaget, for det kán ikke komme bag på nogen. Jeg vil afvente hvorledes loven bliver forvaltet, før jeg evt. brokker mig.

Derimod vil jeg nu ruste mig til de mange mange (mange!) kunder, som i den næste tid kommer ind i butikken og afkræver mig forklaring på om deres knive nu er lovlige eller ulovlige. Et spørgsmål som jeg kun (ærligt) kan svare; "Det ved jeg ikke" til. Det skal nok blive godt - og med "godt" mener jeg at mit arbejde bliver et regulært Helvede de næste par måneder frem... For bliver det som dengang med 5.5 mm luftgeværerne og da alle foldeknive "ved et trylleslag" pludselig blev enhåndsbetjente, så bliver det undertegnede, som de fleste kunder lader deres galde gå ud over :wall:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Golcher
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt sortkrudt teknik
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Golcher » 21. apr 2016, 13:38

syntes det er lidt svært at forstå , men kort, skal jeg have en særskilt tilladelse til min puma deer hunter låsbar der kan åbnes med en hånd, lommekniv (som jeg fik for 30 år siden) eller er jagttegn nok :help:
Der er ikke så mange der går på jagt mere,men der utroligt mange der køre

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Scrapper » 21. apr 2016, 13:39

Min egen reaktion vil være, at jeg den 1. juli skifter min Madrock ud med min Böker Cox.
Og så køber jeg mig en ny enhåndsbetjente folder. Ved ikke helt hvilken, men nok en Lionsteel SR-1.
Og ja, så se hvad loven bringer med sig.
Jeg føler mig sikker på, at jeg godt kan rende rundt med en Cox.

Men jeg er da helt indforstået med, at der nok sidder 5.000.000 mennesker, der ikke aner hvad de må og ikke må.

Og det er det der er trist.
Jeg tror ikke på, at loven ændrer en pind ved statistikken for knivstikkerier.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Scrapper » 21. apr 2016, 13:40

Golcher skrev:syntes det er lidt svært at forstå , men kort, skal jeg have en særskilt tilladelse til min puma deer hunter låsbar der kan åbnes med en hånd, lommekniv (som jeg fik for 30 år siden) eller er jagttegn nok :help:
Den er ulovlig at eje lige nu. Men om nogle måneder er den ikke længere ulovlig at eje, og du skal heller ikke have nogen tilladelse til den.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 21. apr 2016, 13:41

Scrapper skrev: Jeg tror ikke på, at loven ændrer en pind ved statistikken for knivstikkerier.
Det er jo kun de virkelighedsfjerne akademikere på Christiansborg der tror på det... Politiet ser bare nye muligheder for at straffe almindelige mennesker...

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Scrapper » 21. apr 2016, 13:50

På Søren Pinds Facebookside deler han nedenstående link til alle der er kritiske over for loven:

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... y-knivlov/

Her lader det til, at han har den fulde tiltro til, at fornuften sejrer. Og at det er fornuft fra den udøvende og dømmende magt, der skal sikre at loven virker efter politikernes hensigt.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 21. apr 2016, 14:03

Scrapper skrev:På Søren Pinds Facebookside deler han nedenstående link til alle der er kritiske over for loven:

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... y-knivlov/

Her lader det til, at han har den fulde tiltro til, at fornuften sejrer. Og at det er fornuft fra den udøvende og dømmende magt, der skal sikre at loven virker efter politikernes hensigt.
"Og så mener jeg, at vi jægere som ansvarlig samfundsgruppe må acceptere, at der med en liberal våbenlov følger et ansvar."
Hvis DJ rent faktisk mener at den danske våbenlov er liberal så er det op ad bakke i forhold til kampen mod nye straminger (om det så gælder knive eller skydevåben):-(.

Eneste lille lyspunkt i det her er at Pind 100% sikkert ender med at skulle skoleret og erkende at loven ikke virkede efter hensigten....det er kun et spørgsmål om tid.

Cheers
Senest rettet af Lycon 21. apr 2016, 17:28, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 14:03

Jeg kommer stadig til at have min Leatherman Kick i lommen, altid, hver dag, alle steder.
Min world legal bliver dog nok skiftet ud med en 1-håndsbetjent låsbar model, nu det er en mulighed. :razz: Jeg skal ikke true nogen eller stikke nogen ned, så det skal nok gå. Politi og domstole er jo kompetente.

:rolf: :rolf: :rolf: Arj! jeg var lige ved selv at købe den!! Kompetente :rolf: :rolf: :fun: :fun: :fun: :fun:

Edit: Det behøver for så vidt slet ikke være en foldekniv jeg udskifter min world legal med, det kunne også fint være en fastbladet kniv. :razz:

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 21. apr 2016, 14:14

Jeg kunne godt ønske mig en knivlov hvor at alle former for knive var legaliseret, og at vi slap for den åndsvage blankvåbentilladelse.
Men det at en enhåndsfolder nu er legal kan da gøre mig glad, og få mig til at smile....

Jeg gad så nok vide om kasteknive som bruges i et cirkus, og blandt gøglere, nu vil kunne erhverves med en tilladelse.

Når man lægger til og trækker fra har vi blankvåbensamlere vundet en del ved denne lov. I et land som Danmark skal man ikke forvente at en springkniv bliver legal......surt nok....øv.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 21. apr 2016, 14:28

Starling skrev: Jeg gad så nok vide om kasteknive som bruges i et cirkus, og blandt gøglere, nu vil kunne erhverves med en tilladelse.
Logisk set, så kunne de fint klemmes ind under anerkendelsesværdigt formål.
I modsætning til lommeknive så er det svært at komme med en god forklaring om hvorfor kastekniven er med i byen. Og derhjemme i haven gør den ingen skade. Det samme gælder for kastestjerner, nunchaku og hvad de nu ellers har set sig sure på gennem tiderne.

Men det kommer ikke til at ske. Loven er en del af det stadigt voksende overformynderi og detailstyring af vores liv, jeg tror ikke på at der kommer nogen form for lettelser ud af den tankegang de er startet på her.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 21. apr 2016, 15:07

"Og så mener jeg, at vi jægere som ansvarlig samfundsgruppe må acceptere, at der med en liberal våbenlov følger et ansvar"
Liberal våbenlov Hahahaha :rolf:
Senest rettet af Lycon 21. apr 2016, 17:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 21. apr 2016, 16:47

Skal det så tolkes som spyderco enhåndsbetjent, og låsbar er lovlig igen? Havde en på et tidspunkt mener blad var 7-8 cm...

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 18:52

KenP skrev:Skal det så tolkes som spyderco enhåndsbetjent, og låsbar er lovlig igen? Havde en på et tidspunkt mener blad var 7-8 cm...
Ja. og må bæres, hvis man har et formål med det. Heri problemet, det er helt op til den enkelte betjent om han mener du må have din kniv.

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 21. apr 2016, 19:47

Det er da helt fint, at man igen kan besidde låsbare foldeknive konstrueret til tohåndsbetjening(åbnes med en hånd af expert) til jagt, fiskeri mm., men retten til den daglige kniv (edc) er mere end tvivlsom og det var vel den vigtigste rettighed overhoved.
Man har simpelthen afvæbnet befolkningen en gang for alle, ved at fjerne retten til at bære kniv til daglige gøremål.
Man kan tro på hvad man vil, og kun tiden kan vise hvordan lovens ånd, vil blive fortolket af den udøvende og dømmende magt, men personligt
vil jeg ikke sætte en bøjet femøre på dette.
Jeg er fløjtene ligeglad, med hvor mange smarte enhåndsbetjente knive jeg nu kan erhverve til skuffen, jeg har brug for kniven som værktøj til
jagt, fiskeri og daglige gøremål, og ikke som samleobjekt. :thumbdown:
Senest rettet af Birk 22. apr 2016, 07:56, rettet i alt 1 gang.

Besvar