Ved nærlæsning af "Lovforslag 107: forslag til lov om knive og blankvåben mv." giver jeg dig ret i, at den alm. lommekniv (hvad den så end er for en størrelse) umiddelbart er ok til restaurenter mv. Min usikkerhed gik/går på at når man læser afsnittet på side 14 i lovforslag 107 hedder det at:Scrapper skrev:Hvis jeg lige tager mine pessimistiske briller af, så ser jeg det således, at vi opnår flere rettigheder end vi mister.
Vi får retten til at eje og bruge enhåndsbetjente lommeknive.
Vi får retten til at bruge knive over 12 cm i skoven.
Vi beholder retten til EDC, med undtagelse af nattelivet (barer og diskoteker), demonstrationer, fodboldkampe og koncerter.
Som jeg læser det, så må man gerne have en lille lommekniv i lommen på restaurant. Men hvis du går i byen, altså bar eller diskotek, så holder den ikke.
Så det vi har mistet, er retten til at gå med Lanskys knive, som EDC.
Med de pessimistiske briller tilbage på næsen, så er det virkelig uheldigt, at formuleringerne er så vage. Og derfor efterlader stor tvivl om hvad en lille lommekniv er. Dog er det gjort relativt klart, for os der ved lidt om knive, at Lanskys knive ikke betragtes som små lommeknive.
Her har jeg nok koblet afsnittets første del med den afsluttende del, på en måde som jeg håber den ikke skal læses.For så vidt angår afgrænsningen af anerkendelsesværdige formål indebærer lovforslaget ikke nogen ændring af den retstilstand, der hidtil har været gældende. Som følge af de foreslåede ændringer vil kravet om, at der skal foreligge et anerkendelsesværdigt formål, dog fremover også skulle an- vendes i forhold til bl.a. mindre lommeknive og multiværk- tøjer mv., som har et bredere anvendelsesområde end andre knive, jf. nedenfor, hvilket der vil skulle tages højde for ved vurderingen af, om der er et anerkendelsesværdigt formål ved at besidde en sådan kniv.
Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene ”eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål”. Således vil en kniv også kunne besiddes som led i anden lovlig fri- tidsaktivitet. Dette gælder f.eks. for personer, der dyrker fri- luftsaktiviteter (vandreture, skovture, sejlture, spejderaktivi- teter mv.) og i den forbindelse anvender kniv. Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formålet med bestemmelsen er tilladt at være i besiddelse af en kniv på of- fentligt sted.
Her tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligt område. Kni- ven kan f.eks. være købt i en forretning, hvorefter den skal bringes hjem til bopælen. Der kan endvidere foretages op- hold eller ærinder undervejs, når dette ud fra en samlet vur- dering af omstændighederne må anses for rimeligt. I denne vurdering vil bl.a. kunne indgå formålet med og stedet for opholdet og ærindet, varigheden heraf, knivens placering og troværdigheden af besidderens forklaring om omstændighe- derne omkring besiddelsen af kniven. F.eks. vil et ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage indkøb på vej i sin bil til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, normalt ikke udgøre en overtrædelse af loven, hvis kniven forbliver i bilen. Det samme gør sig gældende, hvis en netop indkøbt husholdningskniv medbringes på den videre ind- købstur i en taske eller lignende eller ligger i bilen, mens der foretages andre ærinder. Derimod vil det som udgangspunkt være en overtrædelse af § 1, hvis en kniv, der opbevares på en lettilgængelig måde, f.eks. i en lomme, medbringes på en restaurant.
Dette er netop et af de områder hvor lovgivningen for alvor fejler, på trods af dens erklæring om at gøre det nemt og forståeligt for "alm. mennesker". Når ingen af os der har knive som hobby, passion og/eller dagligt arbejdsredskab ved hvad en "alm. lommekniv" er, hvordan skal hr. Madsen eller fru. Pedersen så vide det?Scrapper skrev: Så det vi har mistet, er retten til at gå med Lanskys knive, som EDC.
Med de pessimistiske briller tilbage på næsen, så er det virkelig uheldigt, at formuleringerne er så vage. Og derfor efterlader stor tvivl om hvad en lille lommekniv er. Dog er det gjort relativt klart, for os der ved lidt om knive, at Lanskys knive ikke betragtes som små lommeknive.
Og hvad med de betjente som skal stå for den daglige vurdering ude i samfundet?