Endnu en glidebane fra Pind (kollektiv straf ved hærværk)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Endnu en glidebane fra Pind (kollektiv straf ved hærværk)

Indlæg af Timber » 30. apr 2016, 23:56

Så er Pind ude med endnu et frihedsberøvende tiltag... Nu skal man straffes kollektivt ved hærværk begået ved demonstrationer... Grunden til tiltaget er at det skal skabe mere respekt for tingene...

Men så har vi glidebanen igen.. For hvor langt væk skal man stå, for ikke at blive regnet ind som medskyldig, og hvem skal bedømme det i første omgang?? Jeg forudser kaos.. :help:

For hulan da, lovsjusk af første klasse endnu engang fra Pindens side af... :mad:

http://www.dagens.dk/politik/s%C3%B8ren ... rv%C3%A6rk
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Onkelalfa
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, UV jagt, ski, vandre
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Endnu en glidebane fra Pind(kollektiv straf ved hærværk)

Indlæg af Onkelalfa » 1. maj 2016, 08:18

Jeg formoder du helst ser at der ikke bliver lavet en lov ændring på området?

Jeg kunne nu godt tænke mig at der kunne findes en måde at skabe lidt intern social kontrol i sådan en folkemængde.

Ej at glemme, at det også kan bruges ved hooligans når de går amok.

Jeg har ikke nærlæst lovforslaget eller betænkningerne deri, men en eller anden form for nytænkning angående de samfundskroner der bliver brugt på demonstrationer/store folkemængder der går amok, er fornuftige nok at få undersøgt, syntes jeg.
Remington 700 SPS Tactical .308w - Meopta ZD 3x-12x-56
Bushnell Legend Ultra HD 10x42 camo

Taby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taby » 1. maj 2016, 09:38

Hej

Den er lidt svær. Det er lidt en glidebane, MEN der er heller ikke nogen tvivl om at når man er nok kan man ødelægge og hærge som det passer sig fordi det ikke kan bevises hvem der gør hvad i midten af en flok. Hvis det var muligt at straffe lidt mere kollektivt ville demonstranter måske sørge for at luge ud i dem der ødelægger.

Det er lidt det samme som hvis der er 4 mand der banker en anden ihjeld, så er der ikke nogen der bliver dømt for mord, da man ikke kan bevise hvem der satte det slag/spark ind der var dræbende. Der synes jeg også alle 4 skulle dømmes for drab....

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 1. maj 2016, 09:58

Politiet har netop opgraderet Christaniamodellen. Hvis man ikke passerer gaden, skrider når de beder om det, så trækker de stavene og tæsker på én indtil man skrider væk. Uanset om man ikke bevæger sig eller ej. Livet er hårdt og uretfærdigt. Hvis man ikke vil dømmes for hærværk så skal man nok finde nogen andre venner at lege med.
Jeg er sku træt af at se folk smadre stadions og andre mennesker fordi de går til fodbold. Her kunne de starte med at uddele stavsuppe og dummebøder.

Ja der kan komme episoder hvor man tilfældigvis biver fanget i en "mob" og loven lægger op til at arrangører kan drages til ansvar, ikke den del af folkemængden om politiet ikke kan identificere. Dvs de kan ikke indfange feks 100 mennesker mellem to husblokke hvor folkemængden smadrer en bil. Politiet kan ikke identificere de skyldige så derfor kan de indfange samtlige 100 personer og idømme dem hærværk. Det er ikke sådan loven er skrevet. Hvis der er en knaldhætte som opfordrer til en aktion over feks facebook på gade Y mellem 18 og 22 og der så bliver smadret en bil, ja så regnes knaldhætten som værende ophavsmand til aktionen og han kan dømmes for hærværk.
Lovligt varslede demonstrationer er der ikke taget stilling til, men mon ikke der er et par socialdemokratiske arrangører som håber at alt foregår stille og roligt i Fælledparken i dag. :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. maj 2016, 10:10

I det utal af omgange, hvor den yderste venstrefløj har smadret og raseret flere boligkvarterer, fordi de er utilpassede og pisse ligeglade, ville sådan en lov have været ønskværdig. Hold fast hvor må det være bittert at se passivt til, mens unge autonome smadrer løs på ens familiebil og ejendom, vel vidende, at de aldrig bliver bragt til ansvar. Det rangerer jo pøbel-terror.

Gu skal vi kunne demonstrere vores utilfredshed med regimet, men det berettiger ikke til vold og hærværk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 1. maj 2016, 12:56

Jeg bor nær et af de områder hvor ungdomshussegmentet har huseret det seneste årti eller længere.

Det er et stort problem for de lokale ikke at blive opfanget og indfanget i kaosset når det går løs.

Husk på at dette foregår i tæt befolkede kvarterer af København, på befærdede veje og på steder med mange butikker, cafeer, restauranter osv., foruden boliger på 1-5. sal af hver bygning. Man kan helt bogstaveligt gå ned ad en fredelig vej, dreje om et hjørne og så befinde sig midt i en demonstration eller optøjer.

Københavns politi har to måder at operere på i de her sager.

Enten gør de som de gjorde i Hyskenstræde: Står og glor mens der hærges og smadres i timevis.

http://politiken.dk/indland/ECE707397/p ... me-haerge/
https://www.youtube.com/watch?v=dFnHX4-1WyQ

Eller også rykker de ind med store mængder af biler og betjente og hunde og tåregas og det hele. Der putter de sig i sidegaderne et par gader væk, lader balladen udvikle sig, og rykker så pludseligt ind og spærrer gader af og indfanger hele folkemængder, uden folk får mulighed for at komme væk.

Med den nuværende lovgivning har de lokale der vitterligt bare var på vej hjem, ned til kiosken etc. klaret frisag i byretten, fordi politiet skulle bevise at den enkelte var skyldig. Men det har været en kamp i byretten, allerede med den nuværende lovgivning:

http://www.advokatsamfundet.dk/Service/ ... ngsel.aspx

Med dette lovtiltag bliver den mulighed for at forsvare sig selv reduceret.

Tilstedeværelse ved en demonstration eller optøjer må aldrig blive sidestillet med hverken medvirken eller skyld. Det skal forblive et krav at politiets anklager skal kunne fremlægge overbevisende beviser mod den enkelte for konkrete lovstridige handlinger.

Jeg så lige en kronik der fremlagde "respektpakken". Den var underskrevet af ordførerer fra hhv. V, K, DF, LA. Så der er åbentbart allerede bred politisk opbakning.

Politiet kunne vinde en del respekt hvis de lykkedes med at identificere og rejse tiltaler mod bagmændene bag disse organiserede hærgninger. Det er allerede strafbart efter straffeloven at planlægge, træne til og opfordre til hærgning og plyndring. Så politiet behøver ingen lovændring for at løse opgaven.

Politikerne vinder ikke min respekt ved at reducere min retssikkerhed.

:help:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 1. maj 2016, 13:33

Taby skrev:Hej

Den er lidt svær. Det er lidt en glidebane, MEN der er heller ikke nogen tvivl om at når man er nok kan man ødelægge og hærge som det passer sig fordi det ikke kan bevises hvem der gør hvad i midten af en flok. Hvis det var muligt at straffe lidt mere kollektivt ville demonstranter måske sørge for at luge ud i dem der ødelægger.

Det er lidt det samme som hvis der er 4 mand der banker en anden ihjeld, så er der ikke nogen der bliver dømt for mord, da man ikke kan bevise hvem der satte det slag/spark ind der var dræbende. Der synes jeg også alle 4 skulle dømmes for drab....
Jeg ser det som to meget forskellige problemstillinger du beskriver der.

Eet er hvis man sammen med andre har gang i en ulovlig aktivitet, som f.eks. husbesættelse eller bankrøveri.
Så syntes jeg at kollektiv ansvar er ok, også selv om det eskalere ud over hvad man havde forventet. Hvis man ikke havde brudt loven til at starte med, så var situationen aldrig opstået.

Men det er noget andet hvis man har gang i en fuldt lovlig demonstration, og der så er nogen der ikke kan styre sig. Der hører kollektivt ansvar ikke hjemme. Tværtimod vil det være en måde at chikanere politiske modstandere på. Et par agent provocaturs i mængden, og så kan man sigte alle sine modstandere for vold.

Der tales om at diverse skal holde orden i sine egen rækker. Det er en smuk tanke, men hvordan er det nu lige politiet og retsvæsnet plejer at se på selvtægt? Jeg tvivler på at hårdkogte autonome og hooligans lader sig imponere af verbale argumenter.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 1. maj 2016, 14:41

Kalthoff skrev:Jeg bor nær et af de områder hvor ungdomshussegmentet har huseret det seneste årti eller længere.

Det er et stort problem for de lokale ikke at blive opfanget og indfanget i kaosset når det går løs.

Husk på at dette foregår i tæt befolkede kvarterer af København, på befærdede veje og på steder med mange butikker, cafeer, restauranter osv., foruden boliger på 1-5. sal af hver bygning. Man kan helt bogstaveligt gå ned ad en fredelig vej, dreje om et hjørne og så befinde sig midt i en demonstration eller optøjer.

Københavns politi har to måder at operere på i de her sager.

Enten gør de som de gjorde i Hyskenstræde: Står og glor mens der hærges og smadres i timevis.

http://politiken.dk/indland/ECE707397/p ... me-haerge/
https://www.youtube.com/watch?v=dFnHX4-1WyQ

Eller også rykker de ind med store mængder af biler og betjente og hunde og tåregas og det hele. Der putter de sig i sidegaderne et par gader væk, lader balladen udvikle sig, og rykker så pludseligt ind og spærrer gader af og indfanger hele folkemængder, uden folk får mulighed for at komme væk.

Med den nuværende lovgivning har de lokale der vitterligt bare var på vej hjem, ned til kiosken etc. klaret frisag i byretten, fordi politiet skulle bevise at den enkelte var skyldig. Men det har været en kamp i byretten, allerede med den nuværende lovgivning:

http://www.advokatsamfundet.dk/Service/ ... ngsel.aspx

Med dette lovtiltag bliver den mulighed for at forsvare sig selv reduceret.

Tilstedeværelse ved en demonstration eller optøjer må aldrig blive sidestillet med hverken medvirken eller skyld. Det skal forblive et krav at politiets anklager skal kunne fremlægge overbevisende beviser mod den enkelte for konkrete lovstridige handlinger.

Jeg så lige en kronik der fremlagde "respektpakken". Den var underskrevet af ordførerer fra hhv. V, K, DF, LA. Så der er åbentbart allerede bred politisk opbakning.

Politiet kunne vinde en del respekt hvis de lykkedes med at identificere og rejse tiltaler mod bagmændene bag disse organiserede hærgninger. Det er allerede strafbart efter straffeloven at planlægge, træne til og opfordre til hærgning og plyndring. Så politiet behøver ingen lovændring for at løse opgaven.

Politikerne vinder ikke min respekt ved at reducere min retssikkerhed.

:help:
Lige nøjagtig...En rigtig god beskrivelse af hvad min mening med indlægget var.. For at føje al tvivl til side, så er jeg bestemt også modstander af at tosser på begge fløje bare hærger i flæng, og de skal dælme også straffes for det... Meeen, som der er nogen stykker her der skriver, så er det en glidebane af dimensioner.. Jeg er bange for det ender med en knivsjuskelov nr. 2, som gør at alt skal bedømmes i gummi, og så ved vi vist alle hvordan det ender... Der må være en anden løsning, jeg har den bare ikke...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 1. maj 2016, 16:48

En lov som, i praksis, gør folk ansvarlige "fordi de var der", uden ellers at pålægge politiet yderligere bevisbyrde, er et skridt i den helt forkerte retning for en retsstat.

Ingen kan lide hærgende autonome - men uanset at dé er nogle røvhuller, så har de præcis de samme basale rettigheder som os andre. Hvilket, vendt om, også betyder at enhver lov som vedtages for at kunne sanktionere mod dem (og andre grupper som ynder at hærge deres umiddelbare omgivelser, når der er noget de er tøsesure over), også gælder for os andre. Der skal ikke pilles ved grundlæggende retsprincipper, fordi nogen (relativt få) individer og grupperinger er socialt utilpassede i nærmest ubegribelig grad, den magt skal disse individer og grupperinger på ingen måde have. Den magt skal vore magthavere ikke have over os...

Jeg kan, under ingen omstændigheder, acceptere nogen lovgivning som medfører implicit skyld i noget omfang. Det er en sindssygt farlig glidebane!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Re: Endnu en glidebane fra Pind (kollektiv straf ved hærværk)

Indlæg af Birk » 2. maj 2016, 07:37

Frihed under ansvar! Det indebærer vel også, at man bør tænke sig om en ekstra gang før man indlader sig på noget, der kan få strafferetslige
konsekvenser.
Retsbevidstheden i samfundet lider under, at man tilsyneladende kan hærge og plyndrer uden nævneværdige konsekvenser, hvilket igen kan
føre til selvtægt.
Selvfølgelig skal uskyldige mennesker, der befinder sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, eller deltager i fulgt lovlige demonstrationer,
der udvikler sig, ikke straffes uden beviser for deres medvirken , men det er vel rimeligt, at dem der anstifter, opfordrer og deltager i ulovligheder,
kan pådrage sig et vist kollektivt ansvar.
Det er meget vanskeligt at udøve retfærdighed i et samfund, uden omkostninger for den enkeltes rettigheder og derfor bør lovforslaget, nok have
en ekstrabehandling eller to mere, før man overvejer at ophøje det til lov. :oops:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. maj 2016, 08:55

Birk skrev:Frihed under ansvar! Det indebærer vel også, at man bør tænke sig om en ekstra gang før man indlader sig på noget, der kan få strafferetslige
konsekvenser.
Retsbevidstheden i samfundet lider under, at man tilsyneladende kan hærge og plyndrer uden nævneværdige konsekvenser, hvilket igen kan
føre til selvtægt.
Selvfølgelig skal uskyldige mennesker, der befinder sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, eller deltager i fulgt lovlige demonstrationer,
der udvikler sig, ikke straffes uden beviser for deres medvirken , men det er vel rimeligt, at dem der anstifter, opfordrer og deltager i ulovligheder,
kan pådrage sig et vist kollektivt ansvar.
Det er meget vanskeligt at udøve retfærdighed i et samfund, uden omkostninger for den enkeltes rettigheder og derfor bør lovforslaget, nok have
en ekstrabehandling eller to mere, før man overvejer at ophøje det til lov. :oops:
Man skal passe rigtig rigtig meget på ikke at lade sig friste til at støtte brud vores alle sammens basale retssikkerhed, blot fordi dem det (indledningsvis) er tænkt at skulle ramme, er nogen man ikke kan lide. Se blot vores nye "fine" knivlov - den er der mange som ukritisk støtter, alene fordi det jo ikke er dem personligt det går ud over - og noget man jo gøre (skriver de jo i Ekstrabladet). For slet ikke at tale om alle de små og store indskrænkninger af vores ret til privatliv, som er blevet trukket ned over hovedet på os - med manges stiltiende og fåreagtige accept - pga. uuuuuh, terror!

Samme tankegang, med en anden målgruppe; en jæger rammes af hagl på en jagt og såres alvorligt, ingen af de ti andre deltagende jægere ved hvem der skød (eller vil ikke sige det). Resultat, efter idéen om implicit skyld ved sin blotte tilstedeværelse/deltagelse; alle ti jægere modtager en bøde og får administrativt inddraget deres jagttegn.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 2. maj 2016, 09:33

Nu er der en vis forskel på en ulykkelig hændelse og på planlagte optøjer, jægeren der forårsager uheldet, må selvfølge står til ansvar for sin handling, og medjægerne har vidnepligt, så hvis de undslår sig denne, begår de lovbrud.
Jeg er helt enig med dig i, at vi skal beskytte vores borgerlige rettigheder, men hvis vi bare ser til, frygter jeg et anarkistisk samfund, hvor selvtægt og lynchjustits bliver hverdagen, hvilket er en naturlig følge for et samfund , hvor øvrigheden ikke kan eller vil beskytte borgernes liv eller ejendom.
Det er en glidebane! ingen tvivl om det, men de 99% af befolkningen, der normalt holder sig i skindet, har vel også krav på en vis form for retfærdighed.
At dette lovforslag ligesom den nye knivlov, er lovsjusk og en klar ommer er vi vist helt enige om. :smile:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 2. maj 2016, 09:51

Birk skrev:Nu er der en vis forskel på en ulykkelig hændelse og på planlagte optøjer, jægeren der forårsager uheldet, må selvfølge står til ansvar for sin handling, og medjægerne har vidnepligt, så hvis de undslår sig denne, begår de lovbrud.
Jeg er helt enig med dig i, at vi skal beskytte vores borgerlige rettigheder, men hvis vi bare ser til, frygter jeg et anarkistisk samfund, hvor selvtægt og lynchjustits bliver hverdagen, hvilket er en naturlig følge for et samfund , hvor øvrigheden ikke kan eller vil beskytte borgernes liv eller ejendom.
Det er en glidebane! ingen tvivl om det, men de 99% af befolkningen, der normalt holder sig i skindet, har vel også krav på en vis form for retfærdighed.
At dette lovforslag ligesom den nye knivlov, er lovsjusk og en klar ommer er vi vist helt enige om. :smile:
Men den retfærdighed skal vel også dække overgreb begået af staten. I disse tider hvor der er et kapløb for at hæve straffene savner jeg lignende tiltag vedrørende embedsmisbrug - hvornår har vi senest haft en diskussion om personligt strafansvar for ministre og embedsmænd.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 2. maj 2016, 09:54

Hvis vi giver køb på vores igennem århundreder hårdt tilkæmpede frihedsrettigheder og retssikkerhed, så får vi dem ikke igen på nogen nem eller hurtig måde.

Undskyldningen med at "jamen så er det nemmere at straffe nogle slemme fyre" og så trækker man et par særligt fæle eksempler på forbrydere frem, som de fleste ville ønske straffet, den holder bare ikke.

For de slemme fyre begår jo allerede nu lovbrud ved deres handlinger. De bliver blot ikke straffet, eller ikke straffet nok, pga. mangelfuld efterforskning, blødsødenhed i dommerstanden eller eftergivenhed for "politisk korrekthed".

Prøv at læs straffeloven i den nuværende version. Der er rigeligt med paragraffer om organiseret hærværk og organiseret kriminalitet generelt. Det er allerede nu meget strafbart.

F.eks. eksemplet med at opfordre til eller organisere optøjer:
§ 266 a. Med bøde eller fængsel indtil 1 år straffes den, der, uden at forholdet omfattes af §§ 136 og 266, offentligt fremsætter udtalelser, der tilstræber at fremkalde voldshandlinger eller hærværk.

§ 136. Den, som uden derved at have forskyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 år.

Stk. 2. Den, der offentligt udtrykkeligt billiger en af de i denne lovs 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... d162d8d435

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 2. maj 2016, 10:30

Ja, de paragraffer burde dække ovenstående forhold, så øvelsen må gå ud på at få dem effektuerer.
I andre love(Sømandsloven), under § 62-(Ordenen om bord) Stk. 2. "Er skibet i fare, er der mytteri blandt mandskabet, eller foreligger anden nødtilstand, kan skibsføreren bruge de midler, der er nødvendige og forsvarlige for at tilvejebringe orden. Enhver af mandskabet skal yde hjælp, også UDEN opfordring."
Stk. 3. "Bliver den, der nægter at medvirke til opretholdelse af orden om bord, tilføjet skade, kan han gøre ansvar gældende, hvis hårdere midler er anvendt, end omstændighederne krævede".
Det er jo en hårdere formulering end straffelovens, da der kræves (hjælp uden opfordring), så i nuværende love, skulle der være hjemmel nok, til at ramme de personer der anstifter eller opfordrer til optøjer mm.. :smile:

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 2. maj 2016, 11:30

Jeg vil se lovudkastet før jeg danner mig en mening. Men med tanke på hvorfra det afstedkommer er der al mulig grund til at have de skeptiske briller på når det skal kigges efter i sømmene.
I dag kan man allerede blive dømt for anstiftelse til brud på straffeloven. Og der er flere eksempler på folk er blevet dømt for netop dette i forbindelse med vold og hærværk, uagtet de ikke selv tog aktiv del i selve udåden.
Man kan derfor undre sig over præcis hvad det er regeringen vil med forslaget.

Er det planen fremover at kunne dømme folk for deres blotte (men helt legitime) tilstedeværelse, blot for at få has på nogle flere hærværksmænd og dermed afvige fundamentale retsprincipper i forhold til hvem det påhviler at føre bevisbyrde ?
Eller vil man stække og intimidere oppositionelle kræfter i forbindelse med arrangementer af lovlige demonstrationer og aktiviteter, ved at gøre disse erstatningsansvarlige overfor hvad enkelte urostiftere måtte foretage sig af ulovligheder der ligger uden for deres kontrol i forbindelse med arrangementet. I så fald er der med stor sandsynlighed tale om brud på grundlovens principper om forsamlings/demonstrationsfrihed.
ReneKJ har tidligere været inde på problematikken i forhold til agent provocaturs i denne forbindelse, og i totalitære samfundssystemer er ovennævnte model da også en ganske udbredt og effektiv måde at knægte oppositionen på.

Her et par eksempler på folk der er blevet dømt for anstiftelse til vold og hærværk efter gældende ret.
Thorkild Høyer mener, at dommen er problematisk, da de to talspersoner er blevet dømt for at anstifte til vold, selvom der slet ikke blev begået nogen former for vold ved demonstrationen den 16. december 2009.

– Det var en fredelig demonstration uden spark, slag eller flaskekast. Derfor er det en meget kedeligt dom, siger Thorkild Høyer.

http://arbejderen.dk/artikel/2011-06-04 ... e-bel-nnes
Advokaten er dømt for at anstifte til hærværk for at hjælpe en af sine venner, der havde været igennem en skilsmisse. Skilsmissen var meget ulykkelig, og de to parter generede hinanden, blandt andet fik kvinden eksmandens jagthund aflivet.

Skader mod bil

Advokaten fandt de beskyttede adresser i Aarhus og Ebeltoft, hvor vennens ekskone boede efter skilsmissen, og nogen lavede derefter i flere tilfælde hærværk mod hendes bil med store skader til følge.

Advokaten har betalt skaderne på bilen, og det har bestyrket retten i, at han havde med planlægningen at gøre. Desuden mener retten, at det var anstiftelse af hærværket, at han fandt adresserne frem.

http://www.b.dk/nationalt/afdoed-advoka ... -haervaerk

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 7. maj 2016, 18:19

Sørgeligt at vi skal tilpasse vores lovgivning i retning af de lande vi ikke vil sammenlignes med...Vi bevæger os stille og roligt mod den lovgivning man har i Kina, Rusland, Iran, og ikke væk fra den. Så er det desværre ligemeget om det er en rød eller blå regering vi har, for det er frygt basert embedsmands overtalelse hvor man bruger frygt spekulativ argumentation til grund for at indføre nye love der skal 'tage hånd' om problemet....

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 14. maj 2016, 20:02

Det er simpelthen helt forkasteligt, det Pinden sætter sin krusedulle på for tiden ! Først knivloven og nu dette. Få ting kan få mit pis så meget i kog, som når man fjerner min (og alle andres) retssikkerhed. Mange politikere gør det løbende, så problemmet skal nok findes hos embedsmændene og i politiets lobbyisme :mad:

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 15. maj 2016, 07:31

Det er selvfølgelig noget skidt, at der pilles ved retssikkerheden , men man bør måske vende problemet 180 grader og spørge hvor retssikkerheden er henne, når nogle kan opfører sig som de vil, (med andres liv og ejendom) uden konsekvenser.
At gøre som Ole Espersen og Bernard Baunsgaard, at hjælpe gerningsmanden og lade hån om offeret, er i allerhøjeste grad også en glidebane.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. maj 2016, 09:57

Birk skrev:Det er selvfølgelig noget skidt, at der pilles ved retssikkerheden , men man bør måske vende problemet 180 grader og spørge hvor retssikkerheden er henne, når nogle kan opfører sig som de vil, (med andres liv og ejendom) uden konsekvenser.
At gøre som Ole Espersen og Bernard Baunsgaard, at hjælpe gerningsmanden og lade hån om offeret, er i allerhøjeste grad også en glidebane.
Grunden til at der ikke er konsekvenser er at det ikke kan bevises at de stod bag.
Med den tankegang kan man lige så godt dømme alle der har været i nærheden af et indbrud. Bare man rammer de skyldige så pyt med resten?

De autonome og Christianitterne fylder meget i nyhederne, men reelt er de fuldstændigt uden betydning for samfundet. Intet af det de foretager sig har haft nogen effekt, ud over stramning af lovene der rammer alle. De scorer et 12-tal for den forargelse de kan skabe, men en rent 0 for den trussel de udgør for samfundet.

Der er intet der som kan retfærdiggøre en indskrænkningen af vores retssikkerhed.

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 15. maj 2016, 13:23

Min far sagde altid, at i et retssamfund er det bedre, at ni skyldige går fri en at en uskyldig bliver dømt. men når man ser på dem der kræves retssikkerhed for: rockere, sigøjner bosser, terrorister og kriminelle, både etniske og ikke etniske , der i den grad røvrender det danske samfund, ville jeg blive forbavset, hvis han ikke havde ændrede opfattelse.
Der er ingen grund til at stramme lovgivningen, hvis samfundet i tide havde fjernet dem der ikke vil opfører sig ordentligt.
Jeg kan ikke slippe den tanke, at skulle f.eks. en af de tunge drenge indenfor rockerbranchen for en gang skyld blive uskyldigt dømt, så har han helt sikkert så meget på synderegistret, han er sluppet fri for, at han alligevel aldrig vil blive straffet hård nok.
Retssikkerheden er for den almindelige borger, der yder sin pligt og kræver sin ret, det er dem der føder samfundet og de må have krav på ro og orden og ikke gå i frygt.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. maj 2016, 15:21

Birk skrev: Retssikkerheden er for den almindelige borger, der yder sin pligt og kræver sin ret, det er dem der føder samfundet og de må have krav på ro og orden og ikke gå i frygt.
Hvad er det helt præcist du vil have de "uønskede" folk dømt for? At se kriminelle ud?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 15. maj 2016, 15:55

Jeg har for længst afskrevet vores retsvæsen som noget der skal sørge for lov, orden og ja.. retssikkerhed. Det er ikke rustet til opgaven, og politikerne ønsker ikke en ændring.
Bliver man udsat for hærværk, vold eller lign., er der reelt kun én mulighed, og det er selv at tage hånd om sagen. Det er desværre ulovligt, og DET skal du nok blive straffet for. Lovgivningen er trods alt strikket sammen til at tilgodese de kriminelle, og ikke deres ofre :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 15. maj 2016, 17:24

ReneKJ skrev:
Birk skrev: Retssikkerheden er for den almindelige borger, der yder sin pligt og kræver sin ret, det er dem der føder samfundet og de må have krav på ro og orden og ikke gå i frygt.
Hvad er det helt præcist du vil have de "uønskede" folk dømt for? At se kriminelle ud?
:goodpost:
Og Birk: Jeg synes du skal holde fast i din fars holdning :razz:
PS: Jeg har i øvrigt selv sigøjneraner (selvom det ligger nogle generationer tilbage, og kun er fra den ene side af slægten), men betragter absolut ikke mig selv som kriminel, eller samfundsnasser, til trods for, at jeg har brune øjne og, det nu ret grå hår, har været brunt/sort engang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 15. maj 2016, 17:32

Nej, men det er et faktum, at mange kriminelle slipper gennem retssystemet, godt hjulpet af smarte advokater, på grund af procedurefejl mm. og
går rundt på gaderne mellem deres ofre, som intet var hent, ligesom der udvises blødsødenhed over for forhærdede kriminelle med et langt synderegister, hvor man nok skulle overveje, at putte dem ind og smide nøglen væk.
Det virker som om at disse individer på ingen måde må generes, så skidevær med ofrene, det lugter som udtalelser fra "venligboerne", som bestemt mener, det er den stakkels gerningsmand der har siddet skævt på potten.

Besvar