Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...

Indlæg af PSindrup » 30. apr 2016, 10:48

"Anmelderen" syntes åbenbart at det ville være bedre at lade dyret lide ...

http://www.bt.dk/danmark/gartner-aflive ... dt-lovligt

Hvad er det for en Disney-world vi lever i?

Peter
Senest rettet af PSindrup 1. maj 2016, 09:35, rettet i alt 1 gang.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Re: Aflivning - forargelsen kender ingen græser ...

Indlæg af Holten101 » 30. apr 2016, 10:51

Vigtig pointe:
"Selv hvis en jæger ville bruge en kniv, ville han bruge en ordentlig kniv, lang og spids, og sætte den op i hjernen på dyret gennem nakken. Det kunne de godt have gjort, hvis de havde haft en ordentlig kniv. Så det handler om situationen."

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2016, 11:17

Som der også står, det er ikke ideelt, men hvis en hobbykniv var det der var til rådighed, så var det nok bedre end at vente på der kom nogen med noget der var mere ideelt.

At "Jari" (fyren i artiklen) synes at det var da noget voldsomt noget, er bedøvende ligegyldigt i den forbindelse. Han han pevet på samme måde over den høje lyd fra riffelskuddet hvis dyreambulancen var kommet først...
Ai, han kunne da godt lige have brugt en lidt mere lydløs metode, det gjorde helt vildt ondt i mine ører. Jeg så han havde en hobbykniv liggende i bilen, kunne han ikke bare have skåret halsen over på den...
psch!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sol » 30. apr 2016, 12:23

Jeg undre mig meget over hvordan han kan vide, at det var en sløv kniv?? Det lyder ikke til at han stod tæt på under aflivningen eller talte med dem bagefter. Men det var nok fordi han havde travlt med at skrive et "rystet" indlæg på diverse forum på internettet.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. apr 2016, 12:24

Tja, Jari er nok en af de feminine hipstermænd der drikker varm mælk med kaffe, og spiser økologiske speltboller... :fun:

Ej, det er jo et spørgsmål om hvad der er bedst i situationen. Og desuden var policen jo til stede, og hjalp oven i købet til.. Men lidt mærkeligt de ikke havde noget bedre værktøj. Har de ikke et multitool i bæltet, med et knivsblad i??
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 30. apr 2016, 13:10

Er denne historie ikke et godt argument imod knivloven, forstået på den måde at vi altid skal have en kniv med i bilen ?
jeg har selv aflivet et stykke råvildt med skrutrækker og det er heller ikke ideelt.

men stakkels Jari han skal vel til krise psykolog
Bobo ------ Igen uden billeder

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 30. apr 2016, 13:32

Det er da vist nærmere reglen end undtagelsen at folk nægter at tage ansvar for nødvendige men ubehagelige handlinger, og i stedet lader stå til mens de håber at ønskefeen kommer forbi med en magisk løsning.
Der er flere politiske partier der er baseret på den idelogi.

Typisk BT at overskriften fokusere på at han er Gartner, selv om det er fuldstændigt irrelevant for sagen.
Men "Jæger aflivede dyr" er nok ikke så godt clickbait som det andet.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jensen84 » 30. apr 2016, 13:33

Eller en tjenestepistol, når nu betjenten alligevel var på stedet? Et velplaceret skud i hovedet med efterfølgende afblødning

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700

Indlæg af Birk » 30. apr 2016, 13:42

Det er da gartnerens fejl, at kan ikke fra morgenstunden af forudså, at han skulle aflive et påkørt rådyr.
Havde han gjort det, havde der forlagt et anerkendelsværdigt formål og han kunne have medbragt de rigtige remedier til formålet,
ikke at forglemme nervepiller og krisepsykolog til Jari. :cry:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 30. apr 2016, 15:23

Birk skrev:Det er da gartnerens fejl, at kan ikke fra morgenstunden af forudså, at han skulle aflive et påkørt rådyr.
Havde han gjort det, havde der forlagt et anerkendelsværdigt formål og han kunne have medbragt de rigtige remedier til formålet,
ikke at forglemme nervepiller og krisepsykolog til Jari. :cry:
Nej da, han skulle have gjort som Pinden kræver:

Da han mødte det skadede rådyr skulle han have sat sig i sin bil og kørt hele vejen hjem efter en aflivningsegnet kniv og så kørt tilbage for at foretage aflivningen.

Hvis rådyret er væk inden han kommer tilbage fra turen hjem efter kniven, så kan han få svært ved at bevise sit "anerkendelsesværdige formål" med at have hentet kniven. I så fald må han være parat til at tage straffen for at bære kniv uden "anerkendelsesværdigt formål" hvis en betjent opdager han medbringer kniven.

Det aflivede dyr tilfalder grundejeren, så det kan jægeren ikke medbringe sammen med kniven på hjemrejsen, som bevis på at være på vej hjem fra et "anerkendelsesværdigt formål". Mon betjenten og byretten vil godkende frisk blod på knivbladet, som bevis på "anerkendelsesværdigt formål"?

"Se hr. betjent, kniven er smurt ind i frisk blod. Det er mit bevis på min uskyld."

:wall:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 30. apr 2016, 16:06

Hvis I skulle køre (en kort tur) hjem for at hente det mest ideelle "aflivningsværktøj" - hvad ville I så vælge?

- En lang kniv til at stikke dyret i hjernen med?
- En salonriffel til at skyde den i panden med?
- En jagtriffel til enten at skyde den i panden eller i hjertet med?
- En haglbøsse til at skyde den på halsen eller i hjertet med?

Eller hvad ville I ellers vælge?

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2016, 16:10

Hvis den lå midt i byen som her, en kniv tror jeg. Ellers skider hele spelt segmentet da på fortovene i lår tykke stråler...

Uden for byen, tror det ville blive min marlin i 357mag. Kort og nem og uden optik.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 30. apr 2016, 16:25

Skytteforeningspistol High Standard .22LR
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 30. apr 2016, 17:01

PSindrup skrev:Hvis I skulle køre (en kort tur) hjem for at hente det mest ideelle "aflivningsværktøj" - hvad ville I så vælge?

Eller hvad ville I ellers vælge?

Peter
Lægtehammer er faktisk ret effektiv og den larmer ikke så meget som boltpistol eller salongevær og den er lovlig overalt i tømrerbukser el lign
Til orientering er jeg en slags gartner og har altid kniv med på arbejde, men det er ikke en kniv der egner sig til affangning af hjortevildt
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mosc5 » 30. apr 2016, 17:18

"Se hr. betjent, kniven er smurt ind i frisk blod. Det er mit bevis på min uskyld." :rolf: :rolf: Det er så dumt at det er sjovt..
Den dag man bliver nødt til at sige DEN sætning for ikke at blive anholdt, da ved man at der er noget galt i Danmark :wall:

Det eneste man kan gøre er at stille sig op og se chokeret på at dyret lider, imens man udbryder "jamen nogen må da gøre noget" :giggle:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 30. apr 2016, 19:06

Må man som ikke autoriseret schweisshundefører bruge skydevåben , hvor man ikke har jagtretten?

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 30. apr 2016, 19:13

Birk skrev:Må man som ikke autoriseret schweisshundefører bruge skydevåben , hvor man ikke har jagtretten?
ja vis det er til undfangelse... :smile:

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 30. apr 2016, 19:22

Jeg håber du mener affangelse, :smile: men jeg er ikke sikker på at man som privat person må bruge skydevåben i det offentlige rum. :smile:
Senest rettet af Birk 30. apr 2016, 20:36, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. apr 2016, 19:44

Kværk det stakkels kræ med næverne om nødvendigt og få afsluttet dets lidelser hurtigst muligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 30. apr 2016, 20:00

Helt enig! men i disse for "Forbuds Danmarks" så regulerer tider, er man vel nød til at have juraen i orden, en plet på straffeattesten, vil for
mit vedkommende betyde tab af job ,jagttegn, våbentilladelser og borgerligt ombud (lægdommer).
Så jeg vil mene, at det gamle ord:( En hånd til skibet og en hånd til sig selv) er på sin plads her.
Bare sørgeligt, at man ikke kan handle efter hjerte og samvittighed i den slags tilfælde, men er nødt til at skele til lovgivningen, for ikke
selv at komme i fedtefadet. :oops:

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad

Indlæg af Dragonen 93-95 » 30. apr 2016, 21:32

Det var da godt at "gartneren" ikke brugte en skovl eller en hjulnøgle, så havde vi dælme set andre overskrifter.

Selvom de 2 redskaber kan være særdeles effektive i en snæver vending.
... nu med en masse kort uden funktion ...

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Re: Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...

Indlæg af Holten101 » 1. maj 2016, 10:45

Det her med at aflive påkørt råvildt er lidt mere kompliceret, end folk der ikke har prøvet det tror det er.
Jeg har selv oplevet følgende (så nøjagtig fortalt som jeg kan huske det;-):

En kammerat og jeg var for et par år uden for en lignende hændelse, om end vi var lidt bedre forberedt da vi rent faktisk var på vej på bukkejagt (buejagt, så vi havde ingen riffel).
Vi køre på en landevej med højraps på begge sider da vi bliver vinket ind af en lettere panisk fører af en varevogn. Manden råber at han har påkørt et dyr og at det har brækket ryggen (hvor han vidste det sidste fra ved jeg ikke…men det viste sig at han havde ret). Dyret (en stærk seksender) ligger i kanten af rapsmarken og prøver at kæmpe sig ind på marken.

Min kammerat (Jon) løber hen og hiver dyret (som viste sig at være lam i bagdel) tilbage i grøften for at den ikke forsvinder ind i rapsen (på det her tidspunkt ved vi at den skal aflives, men ikke om den kan slippe væk). Imens henter jeg min jagtkniv bag bilen (et skud med buen og en jagtpil overvejer ikke da der ikke er ro over sitiuationen).

Da jeg kommer hen til dyret har Jon vendt det så vi ikke bliver sparket af forbenene og så holder han fast om nakken og presser dyrets hoved ned for at den ikke rammer os med opsatsen (hvilke jeg er ret nervøs for på det her tidspunkt. Alt imens (og der er ikke gået 1 min endnu) samler der sig flere biler med folk der heldigvis har et realistisk forhold til det der er ved at ske.

Nå….men jeg kan ikke stikke dyret i nakken da Jon har sit greb der, så jeg vælger hjerte/lunge og stikker kniven (som kun har et blad på små 8cm) ind øverst ved ribenene under ryggen og fører bladet ned til bagsiden af forbene. Jeg ved at det snit tager lungerne og hjertet (det viste sig at hjertet kun lige var punkteret med bladets tykkelse) og at det tager 5-10 sek til den forender.

Dyret begynder så at skrige, ralle og suge luft gennem hullet…det bliver stille efter måske 5-6 sekunder og får så et sidste rush af adrenaline hvor den forsøger at komme op igen. Et par senkunder efter er den stille og så stikker vi den i nakken.

Alt i alt virkede det meget lidt professionelt, på trods af at vi var to erfarne jægere….og det så sikkert voldsomt ud, men det skulle gøres og vi gjorde det på den bedste måde vi kunne.
Jeg ved til denne dag ikke om jeg risikofrit kunne have stukket den i nakken, men som situationen udviklede sig virkede det bare ikke som en mulighed.

Havde vi ikke gjort noget så var dyret formentligt kommet ud i rapsen og hvem ved hvor svær den så ville være at finde (måske ret nem da ryggen faktisk var brækket, men det vidste vi ikke på det tidspunkt)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Unknown
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 1. maj 2016, 11:02

Jeg har engang skåret halsen over på et rådyr med en 4cm schwitzer foldekniv. Det tog 3 sek så sparkede den ikke mere

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad

Re: RE: Re: Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...

Indlæg af Dragonen 93-95 » 1. maj 2016, 11:08

Holten101 skrev:Det her med at aflive påkørt råvildt er lidt mere kompliceret, end folk der ikke har prøvet det tror det er.
Jeg har selv oplevet følgende (så nøjagtig fortalt som jeg kan huske det;-):

En kammerat og jeg var for et par år uden for en lignende hændelse, om end vi var lidt bedre forberedt da vi rent faktisk var på vej på bukkejagt (buejagt, så vi havde ingen riffel).
Vi køre på en landevej med højraps på begge sider da vi bliver vinket ind af en lettere panisk fører af en varevogn. Manden råber at han har påkørt et dyr og at det har brækket ryggen (hvor han vidste det sidste fra ved jeg ikke…men det viste sig at han havde ret). Dyret (en stærk seksender) ligger i kanten af rapsmarken og prøver at kæmpe sig ind på marken.

Min kammerat (Jon) løber hen og hiver dyret (som viste sig at være lam i bagdel) tilbage i grøften for at den ikke forsvinder ind i rapsen (på det her tidspunkt ved vi at den skal aflives, men ikke om den kan slippe væk). Imens henter jeg min jagtkniv bag bilen (et skud med buen og en jagtpil overvejer ikke da der ikke er ro over sitiuationen).

Da jeg kommer hen til dyret har Jon vendt det så vi ikke bliver sparket af forbenene og så holder han fast om nakken og presser dyrets hoved ned for at den ikke rammer os med opsatsen (hvilke jeg er ret nervøs for på det her tidspunkt. Alt imens (og der er ikke gået 1 min endnu) samler der sig flere biler med folk der heldigvis har et realistisk forhold til det der er ved at ske.

Nå….men jeg kan ikke stikke dyret i nakken da Jon har sit greb der, så jeg vælger hjerte/lunge og stikker kniven (som kun har et blad på små 8cm) ind øverst ved ribenene under ryggen og fører bladet ned til bagsiden af forbene. Jeg ved at det snit tager lungerne og hjertet (det viste sig at hjertet kun lige var punkteret med bladets tykkelse) og at det tager 5-10 sek til den forender.

Dyret begynder så at skrige, ralle og suge luft gennem hullet…det bliver stille efter måske 5-6 sekunder og får så et sidste rush af adrenaline hvor den forsøger at komme op igen. Et par senkunder efter er den stille og så stikker vi den i nakken.

Alt i alt virkede det meget lidt professionelt, på trods af at vi var to erfarne jægere….og det så sikkert voldsomt ud, men det skulle gøres og vi gjorde det på den bedste måde vi kunne.
Jeg ved til denne dag ikke om jeg risikofrit kunne have stukket den i nakken, men som situationen udviklede sig virkede det bare ikke som en mulighed.

Havde vi ikke gjort noget så var dyret formentligt kommet ud i rapsen og hvem ved hvor svær den så ville være at finde (måske ret nem da ryggen faktisk var brækket, men det vidste vi ikke på det tidspunkt)

Cheers
I handlede i stedet for at tøve [THUMBS UP SIGN]
... nu med en masse kort uden funktion ...

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 1. maj 2016, 17:54

Hvis man ikke er øvet i at stikke i nakken og man ikke har den rigtige kniv til at i stikke i hjertet, er det bedste at skære halsen over på dyret.
Har selv gjort det nogle gange, da jeg kun have en lille lommekniv i bilen.
Det vigtigste er vel at udfri dyret for lidelse, og så må man se stort på det kunstneriske :thumbup: .

Besvar