Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...
"Anmelderen" syntes åbenbart at det ville være bedre at lade dyret lide ...
http://www.bt.dk/danmark/gartner-aflive ... dt-lovligt
Hvad er det for en Disney-world vi lever i?
Peter
http://www.bt.dk/danmark/gartner-aflive ... dt-lovligt
Hvad er det for en Disney-world vi lever i?
Peter
Senest rettet af PSindrup 1. maj 2016, 09:35, rettet i alt 1 gang.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Re: Aflivning - forargelsen kender ingen græser ...
Vigtig pointe:
"Selv hvis en jæger ville bruge en kniv, ville han bruge en ordentlig kniv, lang og spids, og sætte den op i hjernen på dyret gennem nakken. Det kunne de godt have gjort, hvis de havde haft en ordentlig kniv. Så det handler om situationen."
Cheers
"Selv hvis en jæger ville bruge en kniv, ville han bruge en ordentlig kniv, lang og spids, og sætte den op i hjernen på dyret gennem nakken. Det kunne de godt have gjort, hvis de havde haft en ordentlig kniv. Så det handler om situationen."
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Som der også står, det er ikke ideelt, men hvis en hobbykniv var det der var til rådighed, så var det nok bedre end at vente på der kom nogen med noget der var mere ideelt.
At "Jari" (fyren i artiklen) synes at det var da noget voldsomt noget, er bedøvende ligegyldigt i den forbindelse. Han han pevet på samme måde over den høje lyd fra riffelskuddet hvis dyreambulancen var kommet først...
At "Jari" (fyren i artiklen) synes at det var da noget voldsomt noget, er bedøvende ligegyldigt i den forbindelse. Han han pevet på samme måde over den høje lyd fra riffelskuddet hvis dyreambulancen var kommet først...
psch!Ai, han kunne da godt lige have brugt en lidt mere lydløs metode, det gjorde helt vildt ondt i mine ører. Jeg så han havde en hobbykniv liggende i bilen, kunne han ikke bare have skåret halsen over på den...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: jagtriffel
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Jeg undre mig meget over hvordan han kan vide, at det var en sløv kniv?? Det lyder ikke til at han stod tæt på under aflivningen eller talte med dem bagefter. Men det var nok fordi han havde travlt med at skrive et "rystet" indlæg på diverse forum på internettet.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Tja, Jari er nok en af de feminine hipstermænd der drikker varm mælk med kaffe, og spiser økologiske speltboller...
Ej, det er jo et spørgsmål om hvad der er bedst i situationen. Og desuden var policen jo til stede, og hjalp oven i købet til.. Men lidt mærkeligt de ikke havde noget bedre værktøj. Har de ikke et multitool i bæltet, med et knivsblad i??

Ej, det er jo et spørgsmål om hvad der er bedst i situationen. Og desuden var policen jo til stede, og hjalp oven i købet til.. Men lidt mærkeligt de ikke havde noget bedre værktøj. Har de ikke et multitool i bæltet, med et knivsblad i??
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Er denne historie ikke et godt argument imod knivloven, forstået på den måde at vi altid skal have en kniv med i bilen ?
jeg har selv aflivet et stykke råvildt med skrutrækker og det er heller ikke ideelt.
men stakkels Jari han skal vel til krise psykolog
jeg har selv aflivet et stykke råvildt med skrutrækker og det er heller ikke ideelt.
men stakkels Jari han skal vel til krise psykolog
Bobo ------ Igen uden billeder
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det er da vist nærmere reglen end undtagelsen at folk nægter at tage ansvar for nødvendige men ubehagelige handlinger, og i stedet lader stå til mens de håber at ønskefeen kommer forbi med en magisk løsning.
Der er flere politiske partier der er baseret på den idelogi.
Typisk BT at overskriften fokusere på at han er Gartner, selv om det er fuldstændigt irrelevant for sagen.
Men "Jæger aflivede dyr" er nok ikke så godt clickbait som det andet.
Der er flere politiske partier der er baseret på den idelogi.
Typisk BT at overskriften fokusere på at han er Gartner, selv om det er fuldstændigt irrelevant for sagen.
Men "Jæger aflivede dyr" er nok ikke så godt clickbait som det andet.
-
- Silver Member
- Interesser: Hagljagt og PCP.
- Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
- Been thanked: 3 times
Eller en tjenestepistol, når nu betjenten alligevel var på stedet? Et velplaceret skud i hovedet med efterfølgende afblødning
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: 3700
Det er da gartnerens fejl, at kan ikke fra morgenstunden af forudså, at han skulle aflive et påkørt rådyr.
Havde han gjort det, havde der forlagt et anerkendelsværdigt formål og han kunne have medbragt de rigtige remedier til formålet,
ikke at forglemme nervepiller og krisepsykolog til Jari.
Havde han gjort det, havde der forlagt et anerkendelsværdigt formål og han kunne have medbragt de rigtige remedier til formålet,

-
- Platin Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Nej da, han skulle have gjort som Pinden kræver:Birk skrev:Det er da gartnerens fejl, at kan ikke fra morgenstunden af forudså, at han skulle aflive et påkørt rådyr.
Da han mødte det skadede rådyr skulle han have sat sig i sin bil og kørt hele vejen hjem efter en aflivningsegnet kniv og så kørt tilbage for at foretage aflivningen.
Hvis rådyret er væk inden han kommer tilbage fra turen hjem efter kniven, så kan han få svært ved at bevise sit "anerkendelsesværdige formål" med at have hentet kniven. I så fald må han være parat til at tage straffen for at bære kniv uden "anerkendelsesværdigt formål" hvis en betjent opdager han medbringer kniven.
Det aflivede dyr tilfalder grundejeren, så det kan jægeren ikke medbringe sammen med kniven på hjemrejsen, som bevis på at være på vej hjem fra et "anerkendelsesværdigt formål". Mon betjenten og byretten vil godkende frisk blod på knivbladet, som bevis på "anerkendelsesværdigt formål"?
"Se hr. betjent, kniven er smurt ind i frisk blod. Det er mit bevis på min uskyld."

-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Hvis I skulle køre (en kort tur) hjem for at hente det mest ideelle "aflivningsværktøj" - hvad ville I så vælge?
- En lang kniv til at stikke dyret i hjernen med?
- En salonriffel til at skyde den i panden med?
- En jagtriffel til enten at skyde den i panden eller i hjertet med?
- En haglbøsse til at skyde den på halsen eller i hjertet med?
Eller hvad ville I ellers vælge?
Peter
- En lang kniv til at stikke dyret i hjernen med?
- En salonriffel til at skyde den i panden med?
- En jagtriffel til enten at skyde den i panden eller i hjertet med?
- En haglbøsse til at skyde den på halsen eller i hjertet med?
Peter
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Hvis den lå midt i byen som her, en kniv tror jeg. Ellers skider hele spelt segmentet da på fortovene i lår tykke stråler...
Uden for byen, tror det ville blive min marlin i 357mag. Kort og nem og uden optik.
Uden for byen, tror det ville blive min marlin i 357mag. Kort og nem og uden optik.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Skytteforeningspistol High Standard .22LR
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Lægtehammer er faktisk ret effektiv og den larmer ikke så meget som boltpistol eller salongevær og den er lovlig overalt i tømrerbukser el lignPSindrup skrev:Hvis I skulle køre (en kort tur) hjem for at hente det mest ideelle "aflivningsværktøj" - hvad ville I så vælge?
Peter
Til orientering er jeg en slags gartner og har altid kniv med på arbejde, men det er ikke en kniv der egner sig til affangning af hjortevildt
Bobo ------ Igen uden billeder
- Mosc5
- Silver Member
- Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 4 times
"Se hr. betjent, kniven er smurt ind i frisk blod. Det er mit bevis på min uskyld."
Det er så dumt at det er sjovt..
Den dag man bliver nødt til at sige DEN sætning for ikke at blive anholdt, da ved man at der er noget galt i Danmark
Det eneste man kan gøre er at stille sig op og se chokeret på at dyret lider, imens man udbryder "jamen nogen må da gøre noget"

Den dag man bliver nødt til at sige DEN sætning for ikke at blive anholdt, da ved man at der er noget galt i Danmark

Det eneste man kan gøre er at stille sig op og se chokeret på at dyret lider, imens man udbryder "jamen nogen må da gøre noget"

If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?
-
- Bronze Member
Må man som ikke autoriseret schweisshundefører bruge skydevåben , hvor man ikke har jagtretten?
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
ja vis det er til undfangelse...Birk skrev:Må man som ikke autoriseret schweisshundefører bruge skydevåben , hvor man ikke har jagtretten?

-
- Bronze Member
Jeg håber du mener affangelse,
men jeg er ikke sikker på at man som privat person må bruge skydevåben i det offentlige rum. 

Senest rettet af Birk 30. apr 2016, 20:36, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Kværk det stakkels kræ med næverne om nødvendigt og få afsluttet dets lidelser hurtigst muligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Helt enig! men i disse for "Forbuds Danmarks" så regulerer tider, er man vel nød til at have juraen i orden, en plet på straffeattesten, vil for
mit vedkommende betyde tab af job ,jagttegn, våbentilladelser og borgerligt ombud (lægdommer).
Så jeg vil mene, at det gamle ord:( En hånd til skibet og en hånd til sig selv) er på sin plads her.
Bare sørgeligt, at man ikke kan handle efter hjerte og samvittighed i den slags tilfælde, men er nødt til at skele til lovgivningen, for ikke
selv at komme i fedtefadet.
mit vedkommende betyde tab af job ,jagttegn, våbentilladelser og borgerligt ombud (lægdommer).
Så jeg vil mene, at det gamle ord:( En hånd til skibet og en hånd til sig selv) er på sin plads her.
Bare sørgeligt, at man ikke kan handle efter hjerte og samvittighed i den slags tilfælde, men er nødt til at skele til lovgivningen, for ikke
selv at komme i fedtefadet.

-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, skydning
- Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Det var da godt at "gartneren" ikke brugte en skovl eller en hjulnøgle, så havde vi dælme set andre overskrifter.
Selvom de 2 redskaber kan være særdeles effektive i en snæver vending.
Selvom de 2 redskaber kan være særdeles effektive i en snæver vending.
... nu med en masse kort uden funktion ...
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Re: Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...
Det her med at aflive påkørt råvildt er lidt mere kompliceret, end folk der ikke har prøvet det tror det er.
Jeg har selv oplevet følgende (så nøjagtig fortalt som jeg kan huske det;-):
En kammerat og jeg var for et par år uden for en lignende hændelse, om end vi var lidt bedre forberedt da vi rent faktisk var på vej på bukkejagt (buejagt, så vi havde ingen riffel).
Vi køre på en landevej med højraps på begge sider da vi bliver vinket ind af en lettere panisk fører af en varevogn. Manden råber at han har påkørt et dyr og at det har brækket ryggen (hvor han vidste det sidste fra ved jeg ikke…men det viste sig at han havde ret). Dyret (en stærk seksender) ligger i kanten af rapsmarken og prøver at kæmpe sig ind på marken.
Min kammerat (Jon) løber hen og hiver dyret (som viste sig at være lam i bagdel) tilbage i grøften for at den ikke forsvinder ind i rapsen (på det her tidspunkt ved vi at den skal aflives, men ikke om den kan slippe væk). Imens henter jeg min jagtkniv bag bilen (et skud med buen og en jagtpil overvejer ikke da der ikke er ro over sitiuationen).
Da jeg kommer hen til dyret har Jon vendt det så vi ikke bliver sparket af forbenene og så holder han fast om nakken og presser dyrets hoved ned for at den ikke rammer os med opsatsen (hvilke jeg er ret nervøs for på det her tidspunkt. Alt imens (og der er ikke gået 1 min endnu) samler der sig flere biler med folk der heldigvis har et realistisk forhold til det der er ved at ske.
Nå….men jeg kan ikke stikke dyret i nakken da Jon har sit greb der, så jeg vælger hjerte/lunge og stikker kniven (som kun har et blad på små 8cm) ind øverst ved ribenene under ryggen og fører bladet ned til bagsiden af forbene. Jeg ved at det snit tager lungerne og hjertet (det viste sig at hjertet kun lige var punkteret med bladets tykkelse) og at det tager 5-10 sek til den forender.
Dyret begynder så at skrige, ralle og suge luft gennem hullet…det bliver stille efter måske 5-6 sekunder og får så et sidste rush af adrenaline hvor den forsøger at komme op igen. Et par senkunder efter er den stille og så stikker vi den i nakken.
Alt i alt virkede det meget lidt professionelt, på trods af at vi var to erfarne jægere….og det så sikkert voldsomt ud, men det skulle gøres og vi gjorde det på den bedste måde vi kunne.
Jeg ved til denne dag ikke om jeg risikofrit kunne have stukket den i nakken, men som situationen udviklede sig virkede det bare ikke som en mulighed.
Havde vi ikke gjort noget så var dyret formentligt kommet ud i rapsen og hvem ved hvor svær den så ville være at finde (måske ret nem da ryggen faktisk var brækket, men det vidste vi ikke på det tidspunkt)
Cheers
En kammerat og jeg var for et par år uden for en lignende hændelse, om end vi var lidt bedre forberedt da vi rent faktisk var på vej på bukkejagt (buejagt, så vi havde ingen riffel).
Vi køre på en landevej med højraps på begge sider da vi bliver vinket ind af en lettere panisk fører af en varevogn. Manden råber at han har påkørt et dyr og at det har brækket ryggen (hvor han vidste det sidste fra ved jeg ikke…men det viste sig at han havde ret). Dyret (en stærk seksender) ligger i kanten af rapsmarken og prøver at kæmpe sig ind på marken.
Min kammerat (Jon) løber hen og hiver dyret (som viste sig at være lam i bagdel) tilbage i grøften for at den ikke forsvinder ind i rapsen (på det her tidspunkt ved vi at den skal aflives, men ikke om den kan slippe væk). Imens henter jeg min jagtkniv bag bilen (et skud med buen og en jagtpil overvejer ikke da der ikke er ro over sitiuationen).
Da jeg kommer hen til dyret har Jon vendt det så vi ikke bliver sparket af forbenene og så holder han fast om nakken og presser dyrets hoved ned for at den ikke rammer os med opsatsen (hvilke jeg er ret nervøs for på det her tidspunkt. Alt imens (og der er ikke gået 1 min endnu) samler der sig flere biler med folk der heldigvis har et realistisk forhold til det der er ved at ske.
Nå….men jeg kan ikke stikke dyret i nakken da Jon har sit greb der, så jeg vælger hjerte/lunge og stikker kniven (som kun har et blad på små 8cm) ind øverst ved ribenene under ryggen og fører bladet ned til bagsiden af forbene. Jeg ved at det snit tager lungerne og hjertet (det viste sig at hjertet kun lige var punkteret med bladets tykkelse) og at det tager 5-10 sek til den forender.
Dyret begynder så at skrige, ralle og suge luft gennem hullet…det bliver stille efter måske 5-6 sekunder og får så et sidste rush af adrenaline hvor den forsøger at komme op igen. Et par senkunder efter er den stille og så stikker vi den i nakken.
Alt i alt virkede det meget lidt professionelt, på trods af at vi var to erfarne jægere….og det så sikkert voldsomt ud, men det skulle gøres og vi gjorde det på den bedste måde vi kunne.
Jeg ved til denne dag ikke om jeg risikofrit kunne have stukket den i nakken, men som situationen udviklede sig virkede det bare ikke som en mulighed.
Havde vi ikke gjort noget så var dyret formentligt kommet ud i rapsen og hvem ved hvor svær den så ville være at finde (måske ret nem da ryggen faktisk var brækket, men det vidste vi ikke på det tidspunkt)
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Silver Member
- Geografisk sted: udkantsdanmark
- Has thanked: 4 times
Jeg har engang skåret halsen over på et rådyr med en 4cm schwitzer foldekniv. Det tog 3 sek så sparkede den ikke mere
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, skydning
- Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Re: RE: Re: Aflivning - forargelsen kender ingen grænser ...
I handlede i stedet for at tøve [THUMBS UP SIGN]Holten101 skrev:Det her med at aflive påkørt råvildt er lidt mere kompliceret, end folk der ikke har prøvet det tror det er.
Cheers
... nu med en masse kort uden funktion ...
-
- Bronze Member
Hvis man ikke er øvet i at stikke i nakken og man ikke har den rigtige kniv til at i stikke i hjertet, er det bedste at skære halsen over på dyret.
Har selv gjort det nogle gange, da jeg kun have en lille lommekniv i bilen.
Det vigtigste er vel at udfri dyret for lidelse, og så må man se stort på det kunstneriske
.
Har selv gjort det nogle gange, da jeg kun have en lille lommekniv i bilen.
Det vigtigste er vel at udfri dyret for lidelse, og så må man se stort på det kunstneriske