Må jeg skyde med min SKV2 pistol i min kælder?
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 61 times
Hej
Må jeg indrette en "skydebane" i mit eget hus, indendørs i min kælder og skyde med en SKV2-registreret 9mm pistol der?
Man kan intet høre udenfor huset, hvorfor det ikke kan være til gene for andre. Men er det lovligt?
Mvh Jakob
Må jeg indrette en "skydebane" i mit eget hus, indendørs i min kælder og skyde med en SKV2-registreret 9mm pistol der?
Man kan intet høre udenfor huset, hvorfor det ikke kan være til gene for andre. Men er det lovligt?
Mvh Jakob
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: Må jeg skyde med min SKV2 pistol i min kælder?
NEJ , har du en 9mm på SKV2 uden at kende reglerne ?
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Nej,
Kun til organisationsgodkendte aktiviteter.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kun til organisationsgodkendte aktiviteter.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Ja i teorien da , bare sikkerheden er i orden , men SKV våben må kun anvendes på godkendte baner .Uldsok skrev:Havde det været en jagtriffel, måtte man vel godt?
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Så banen i din kælder skal bare godkendes.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Hvis den private skydebane er godkendt af politiet, til at skyde med den type våben.
Kan jeg ikke se problemet
Det har været vendt her :
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=27424
Kan jeg ikke se problemet
Det har været vendt her :
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=27424
Senest rettet af FBN 2. maj 2016, 21:48, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
SKV er strengt forbudt på privat bane. Jagt registreret våben er noget helt andet. Og hvorfor ?
Jeg ved det ikke, men jeg ved bare hvad for nogle love og regler, som jeg skal overholde.
From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Jeg ved det ikke, men jeg ved bare hvad for nogle love og regler, som jeg skal overholde.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Det er ulovligt, når det er SKV skal banen være godkendt, og det er ikke helt nemt at få gjort.Parfait skrev:Hej
Mvh Jakob
Jagtvåben må indskydes på egen grund maks 5? gange om året.
Edit: Del af indlæg slettet. Det var liiige frisk nok.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Dejligt at du er så sikker, for jeg har altid været i tvivl her. Kan du ikke, bare for en ordens skyld, henvise til de love og paragraffer der giver forskellen på SKV-våben og jagtvåben?RKN skrev:SKV er strengt forbudt på privat bane. Jagt registreret våben er noget helt andet. Og hvorfor ?
Jeg har trænet rigtig rigtig meget med mine SKV våben hjemme i stuen. Tørtræning forstås, hvor jeg træner aftræk og åndedræt. Må jeg heller ikke det? Altså er det træning eller skydning der er forbudt på privat bane?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Det eneste der står på bagsiden, som har med brug af våbnet at gøre er dette: "Et våben må kun benyttes til en skydeaktivitet, som DGI, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben."M89 skrev:Det står på bagsiden af SKV kortet![]()
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Munder det ikke også i stor stil ud i et forsikringsspørgsmål.? Da al jagt, og jagtrelateret er dækket (træning mv, og transport til/fra jagt/træning)Lassescout skrev:Dejligt at du er så sikker, for jeg har altid været i tvivl her. Kan du ikke, bare for en ordens skyld, henvise til de love og paragraffer der giver forskellen på SKV-våben og jagtvåben?RKN skrev:SKV er strengt forbudt på privat bane. Jagt registreret våben er noget helt andet. Og hvorfor ?
Jeg har trænet rigtig rigtig meget med mine SKV våben hjemme i stuen. Tørtræning forstås, hvor jeg træner aftræk og åndedræt. Må jeg heller ikke det? Altså er det træning eller skydning der er forbutdt på privat bane?
Jagttegnet er pr definition omfattet af en forsikring, og dels af personens egen fritidsforsikring/ansvarsforsikring. Eller hvad det nu hedder.
SKV er vel omfattet af SKYDEBANENS forsikring (som af gode grunde ikke kan dække hvad skytter foretager sig, når de tager våbnet med sig hjem).
Hvis en skytte laver noget med et våben han er i lovlig besiddelse af, men som ikke er omfattet af forsikring, så hænger han selv PERSONLIGT på eventuelle skader.
Også hvis et projektil finder vej ud af kælderen, og rammer anden mands ejendom, eller person.
Kan ikke se hvilke skader der måtte ske som følge af tørtræning.
Eller fransk vask og strygning af våbnet derhjemme, medmindre skytten ikke har fulgt sikkerhedsreglerne og sikret sit våben var afladt og ufarligt før han forlod klubben.
Hvis bestemmelserne siger, at skytten kun har tilladelse til våbnet med henblik på SKV godkendte aktiviteter, så er den vel i bund og grund ikke længere.
Kan SKV systemet godkende skydninger i kældre i privaten.?
Er det ikke også en glidebane at jægere søger om tilladelse til et uplomberet halvauto våben, med henblik på jagt i udlandet, når han aldrig nogensinde vil tage det våben med til udlandet - men altid ender med at tage sin alm jagtriffel med.? Og dermed kun bruger sin halvauto på en skydebane, og brager løs med uplomberede magasiner.? Det kender jeg enkelte elementer der har gjort, og fred være med det.
"Falske forudsætninger" er et udtryk der falder mig i sinde i dét tilfælde.
Men når man spørger offentligt om lovstof, så må man også forvente at det rejser spørgsmål - og ikke altid falder ud til éns egen fordel.
Der sker højest sandsynligt ikke noget, men HVIS.... Så er det i vendingen "SKV godkendte aktiviteter" man vil kigge, og hvis den falder negativt ud, så vil forsikringen sikkert heller ikke dække - da det så har været en ulovlig aktivitet i et eller andet omfsng.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Hele spørgsmålet ligger i, om din skytteforening og det forbund som foreningen er medlem af, vil godkende din træning med rigtig ammunition i din egen kælder som en del af deres program. Vil den/det det, så fint nok, vil de ikke, så er du på den. Og skal jeg være ærlig, så tvivler jeg meget på, at din forening / dit forbund vil godkende det på skrift.
Så kontakt din foreningsformand og det forbund du hører under, og få deres tilsagn. Har du det, så er alt okay, har du ikke, så duer det ikke.
Her taler vi nemlig ikke om, at alt der ikke er forbudt, er tilladt. Her taler vi om, at du kun må bruge skyderen til de aktiviteter, som forening og forbund har godkendt.
Tørtræning hjemme i stuen, er jeg sikker på, at både forening og forbund vil godkende som en del af deres program.
En ganske lille biting ligger i det med at skyde i kælderen med et krudtvåben og det miljømæssige og sikkerhedsmæssige forsvarlige i det. Men det er en helt anden sag, dog også med gummiparagraffer.
Så kontakt din foreningsformand og det forbund du hører under, og få deres tilsagn. Har du det, så er alt okay, har du ikke, så duer det ikke.
Her taler vi nemlig ikke om, at alt der ikke er forbudt, er tilladt. Her taler vi om, at du kun må bruge skyderen til de aktiviteter, som forening og forbund har godkendt.
Tørtræning hjemme i stuen, er jeg sikker på, at både forening og forbund vil godkende som en del af deres program.
En ganske lille biting ligger i det med at skyde i kælderen med et krudtvåben og det miljømæssige og sikkerhedsmæssige forsvarlige i det. Men det er en helt anden sag, dog også med gummiparagraffer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- FBN
- Platin Member
Hvis man læser i det link jeg har henvist til og så læser de henvisninger.
Når jeg frem til at den private bane
Skal godkendes af politiet.
Den skal godkendes til de våben og kaliber man vil skyde med Eks pistol 9 mm
Og de vil vide hvem osv der skal skyde der.
Man skal tegne en privat forsikring.
Man skal bruge våbnet til de discipliner der er godkendt under SKV.
Der er en som skriver han har en privat godkendt bane hvor der må skydes med SKV våben.
Men skriv da til DGI vingsted og få et svar så er man da sikker.
Der er en som skriver han har en privat godkendt bane hvor der må skydes med SKV våben.
Men skriv da til DGI vingsted og få et svar så er man da sikker.
MVH Frank.
-
- Platin Member
snak snak snak. Det er altid forsikringen der nævnes når det bliver diffust. De fleste har en familieforsikring der dækker ansvar og ulykke i fritiden hvis andre forsikringer ikke gør. Vingsted svarer i overensstemmelse med den opfattelse de har, ikke med henvisning til regler eller lovstof. De mente i årevis det var forbudt at bruge jagtvåben på deres skydebaner. Dette har de heldigvis ændret syn på, uden at der i øvrigt er ændret på våbenloven eller banernes godkendelser.
....så jeg spørger lige igen: er der andet end DGI-skydnings holdning der forhindrer at man træner med SKV våben på en privat bane?
....så jeg spørger lige igen: er der andet end DGI-skydnings holdning der forhindrer at man træner med SKV våben på en privat bane?
Hilsen Lasse.
- Langenge
- This member is
Nej, men det kan så absolut også være nok...Lassescout skrev:....så jeg spørger lige igen: er der andet end DGI-skydnings holdning der forhindrer at man træner med SKV våben på en privat bane?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- FBN
- Platin Member
Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og
anvendelse kan man læse her:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1794
Kan ikke forstå i har de problemet med DGI kontoret det er slet ikke de oplevelser jeg har derfra.
Men så snak med politiet da det er dem som skal godkende banen. Eller prøv DSU/DSF
Kan ikke forstå i har de problemet med DGI kontoret det er slet ikke de oplevelser jeg har derfra.
Men så snak med politiet da det er dem som skal godkende banen. Eller prøv DSU/DSF
MVH Frank.
- Langenge
- This member is
Men en privat kælder, bliver nok ikke lige godkendt, uden der lægges en del arbejde og penge iFBN skrev:Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og

EDIT:
Jeg kender til et (tidligere) medlem af dette forum, der har haft en godkendt privat bane, men efter nogle år måtte opgive den, grundet skærpede krav fra politiet til bla. forsikring.
-
- Platin Member
Jamen jeg har skam ingen problemer med SKV.
Jeg er blot vant til fra min omgang med jagtvåben at våbenloven og våbenbekendtgørelsen fortæller ret præcist hvad jeg må og ikke må. Det er efter min mening ret grundlæggende, at man som borger i en retsstat kan sætte sig ind i hvilken lovgivning der gælder, så man kan gøre det der er lovligt, undlade at gøre det der er forbudt og derved være sikker på at beholde sin frihed og sine privillegier.
Men hver gang snakken kommer ind på, hvad man må og ikke må med skytteforeningsvåben forsvinder den logik. Så er det noget med forsikringen, hvad der står i skyttebogen, bag på våbenpåtegningen eller hvad de siger i Vingsted for tiden. Der må da for hulen gælde et regelsæt som man kan læse og sætte sig ind i, så man ved hvad man må og hvad man ikke må ??? Hvor står der at man ikke må træne med sin pistol i sin egen kælder ? Jeg er ikke tilfreds med at høre en mundtlig udlægning af holdningen i Vingsted sådan som Langenge åbenbar er det, der må da kunne henvises til en konkret bestemmelse.
Jeg er blot vant til fra min omgang med jagtvåben at våbenloven og våbenbekendtgørelsen fortæller ret præcist hvad jeg må og ikke må. Det er efter min mening ret grundlæggende, at man som borger i en retsstat kan sætte sig ind i hvilken lovgivning der gælder, så man kan gøre det der er lovligt, undlade at gøre det der er forbudt og derved være sikker på at beholde sin frihed og sine privillegier.
Men hver gang snakken kommer ind på, hvad man må og ikke må med skytteforeningsvåben forsvinder den logik. Så er det noget med forsikringen, hvad der står i skyttebogen, bag på våbenpåtegningen eller hvad de siger i Vingsted for tiden. Der må da for hulen gælde et regelsæt som man kan læse og sætte sig ind i, så man ved hvad man må og hvad man ikke må ??? Hvor står der at man ikke må træne med sin pistol i sin egen kælder ? Jeg er ikke tilfreds med at høre en mundtlig udlægning af holdningen i Vingsted sådan som Langenge åbenbar er det, der må da kunne henvises til en konkret bestemmelse.
Hilsen Lasse.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Lassescout skrev: Hvor står der at man ikke må træne med sin pistol i sin egen kælder ? Jeg er ikke tilfreds med at høre en mundtlig udlægning af holdningen i Vingsted sådan som Langenge åbenbar er det, der må da kunne henvises til en konkret bestemmelse.

Det eneste, som jeg kan finde NOGEN steder, er våbenbekendtgørelsens §6 stk.3
Hvis man dyrker en godkendt disciplin/aktivitet på en godkendt skydebane, uanset hvor denne måtte ligge, og uanset om der måtte være tale om træning eller konkurrence så kan jeg simpelthen ikke få øje på hvilken regel der skulle være overtrådt.Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- FBN
- Platin Member
Og er du i tvivl om hvad en skydebane er står følgende i det link jeg satte ind for en times tid siden :
Samt
Så har du vist det lovtekst du skal bruge ;-)
Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse :
§ 2. Ved en skydebane forstås i denne bekendtgørelse
1) et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der er permanent indrettet til skydning med håndskydevåben, herunder til skydning med luft- og fjederbøsser og flugtskydning,
2) et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der er midlertidigt eller permanent indrettet til fugleskydning med håndskydevåben,
3) et areal, der er midlertidigt eller permanent anlagt til skydning med håndskydevåben mod skiver, der er opstillet på afstande og i terræn, som skytten ikke kender (terrænskydning), og
4) et areal, der er midlertidigt eller permanent indrettet eller anlagt til skydning med paintballvåben eller hardballvåben.
Samt
§ 11. Skydebaner beregnet til pistol- og revolverskydning kan kun godkendes til
1) aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for sådanne våben,
Så har du vist det lovtekst du skal bruge ;-)
Senest rettet af Lycon 3. maj 2016, 23:59, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Kravet er såmænd ret konkret:Lassescout skrev:snak snak snak. Det er altid forsikringen der nævnes når det bliver diffust. De fleste har en familieforsikring der dækker ansvar og ulykke i fritiden hvis andre forsikringer ikke gør.
Om en almindelig famileforsikring dækker dette skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvis den gør, og man får det på skrift så er der næppe nogen ko på isen.§ 18. Krav om erstatning, som kan gøres gældende for skader forvoldt ved anvendelse af en skydebane, skal være dækket af en ansvarsforsikring.
Stk. 2. Forsikringen skal dække personskade eller tab af forsørger på indtil 10.000.000 kr. og tingsskade på indtil 2.000.000 kr. pr. skade, der er forårsaget ved en enkelt begivenhed.
Stk. 3. Forsikringspligten påhviler ejeren af skydebanen eller den bruger, der har varig rådighed over skydebanen.
(...)
§ 20. Dokumentation for, at de forsikringer, der er nævnt i § 18 og § 19, er tegnet og i kraft, skal forevises politiet ved besigtigelse af og tilsyn med skydebaner.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Jep, meget mere simpelt kan det vel ikke siges. Hvis man får sin kælder godkendt som skydebane af politiet, med de betingelser som hører med, så må man gerne skyde og træne med våben registreret i SKV på den.FBN skrev:Hvis man læser i det link jeg har henvist til og så læser de henvisninger.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Våbnene må også benyttes til træning, selvom træningen har et format, der ikke er godkendt til konkurrence under en af de SKV udstedende organisationer. (ex. anden type skiver, andre skydestillinger, andet antal skud, andre afstande)
Bare det foregår, på en godkendt skydebane.
Hvis jeg husker rigtigt, så var det den måde at Sekundskydning med Pistol startede på.. For det var ikke godkendt og fastlagt, i nogen Skyttebog....
Personligt ville jeg nok tage en snak med formanden, og hvis han er positivt stemt, så ville jeg gøre det, efter SES princippet (Shoot, Enjoy, Shutup)
Formanden skal ind over, fordi der muligvis bliver stillet spørgsmål til, hvordan du pludselig bruger 5x så meget ammo.
Bare det foregår, på en godkendt skydebane.
Hvis jeg husker rigtigt, så var det den måde at Sekundskydning med Pistol startede på.. For det var ikke godkendt og fastlagt, i nogen Skyttebog....
Personligt ville jeg nok tage en snak med formanden, og hvis han er positivt stemt, så ville jeg gøre det, efter SES princippet (Shoot, Enjoy, Shutup)
Formanden skal ind over, fordi der muligvis bliver stillet spørgsmål til, hvordan du pludselig bruger 5x så meget ammo.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html