Våbenskab i ny lejlighed
-
- Newbie
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: københavn
Våbenskab i ny lejlighed
Jeg har lige lejet en lejlighed i et etagebyggeri der først bliver færdig og klar til indflytning d. 1. feb 2016.
Er det korrekt forstået at jeg så er nødt til at købe mig et EN1143-1 grad 0 eller grade 1 våbenskab når nu bygningen først er færdig i 2016 og jeg derfor har lidt svært ved at argumentere for at våbenskabet blev installeret inden 31.12.2015.
Mit gamle våbenskab (skafor blå) kan jeg vel så ikke bruge til noget
Er det korrekt forstået?
Er det korrekt forstået at jeg så er nødt til at købe mig et EN1143-1 grad 0 eller grade 1 våbenskab når nu bygningen først er færdig i 2016 og jeg derfor har lidt svært ved at argumentere for at våbenskabet blev installeret inden 31.12.2015.
Mit gamle våbenskab (skafor blå) kan jeg vel så ikke bruge til noget
Er det korrekt forstået?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Våbenskab i ny lejlighed
Du kan da prøve at kontakte dit forsikringsselskab for at høre om de vil acceptere flytning af dit skafor blå.
Og ellers kan man jo se om der er et andet forsikringsselskab som er mere fleksibelt.
Og ellers kan man jo se om der er et andet forsikringsselskab som er mere fleksibelt.
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... nuar-2016/Hvis du har et våbenskab som er godkendt efter Skafor Blå, så har du et våbenskab som lever op til lovens krav til våbenopbevaring, og som kan flyttes inden for din egen bolig uden af informere dit forsikringsselskab. Skal du flytte dit Skafor Blå eller Rød våbenskab til en ny adresse, bør du kontakte dit forsikringsselskab. Våbenskabe som kun er godkendt i Skafor Blå eller Rød kan ikke umiddelbart handles, og du bør kontakte dit forsikringsselskab, inden du køber et brugt Skafor Blå eller Rød våbenskab.
-
- Newbie
Tak for linket.
Er der andre herinde der har haft held med at "overtale" forsikringsselskabet til at godtage en flytning af et skafor blå våbenskab?
Kender i et sted hvor man kan købe et våbenskab der er EN 1143-1 grade0/1 eller SSF 3492 godkent med plads til 7 eller 10 våben, til en rigtig god pris
Er der andre herinde der har haft held med at "overtale" forsikringsselskabet til at godtage en flytning af et skafor blå våbenskab?
Kender i et sted hvor man kan købe et våbenskab der er EN 1143-1 grade0/1 eller SSF 3492 godkent med plads til 7 eller 10 våben, til en rigtig god pris

- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Mit selskab ALKA sagde det ingen betydning havde bare jeg overholdt opsætningsreglerne og boltene var de tilhørende og havde den rette længde.

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Og jeg fik den samme besked i Tryg - altså at så længe opbevaringen var lovlig, så var det ok.Ølgaard skrev:Mit selskab ALKA sagde det ingen betydning havde bare jeg overholdt opsætningsreglerne og boltene var de tilhørende og havde den rette længde.
![]()
/Kenneth
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det er vigtigt lige at skelne på hvad det præcis er der har ændret sig.
Myndighedernes krav til opbevaring af våben og ammunition har IKKE ændret sig.!!!
Skafor Blå er stadig OK.
Derimod har visse forsikringsselskaber ændret sine regler for dækning en smule, så de kræver et skab der er godkendt af en EN-Norm for at dække værdierne i skabet.
Dog ikke alle forsikringsselskaber følger ændringen.
Det eneste man risikerer, er at man ikke får udbetalt erstatning - selvom våbnene er lovligt opbevaret.
Så ja, skynd dig at tage dem med dit forsikringsselskab og få deres udtalelse på skrift.
Myndighedernes krav til opbevaring af våben og ammunition har IKKE ændret sig.!!!
Skafor Blå er stadig OK.
Derimod har visse forsikringsselskaber ændret sine regler for dækning en smule, så de kræver et skab der er godkendt af en EN-Norm for at dække værdierne i skabet.
Dog ikke alle forsikringsselskaber følger ændringen.
Det eneste man risikerer, er at man ikke får udbetalt erstatning - selvom våbnene er lovligt opbevaret.
Så ja, skynd dig at tage dem med dit forsikringsselskab og få deres udtalelse på skrift.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Joffes
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Spejder og Musik
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
Codan er også ligeglade med opsætningsdato :)
Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
... men få det på skrift, i hvert enkelt tilfælde.Joffes skrev:Codan er også ligeglade med opsætningsdato :)
I øvrigt en skod branche, der ikke engang kan blive enige på dette punkt heller.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Newbie
Lyder som et rigtigt godt råd at få det på skrift. Har selv forsikring hos GF, så skriver lige herinde når jeg har fået besked fra dem.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg talte med en forsikringsmand i Bauta. Han sagde at for dem er våben almindeligt indbo, og de var flintrende ligeglade med hvordan jeg opbevarede mine våben, de ville dække tabet om jeg så havde dem liggende under sengen. Jeg ville selvfølgelig i så fald få et problem med politiet. Dog ville de gerne vide det, hvis jeg havde specielt sjældne eller eksclusive våben, for de kunne være "særligt indbo". Det har jeg nu ikke, mine våben er usandsynligt standardiserede standardvarer.
I dette tilfælde synes jeg ikke forsikringsselskaberne behøver blive enige om noget som helst. De kan bare udbyde deres varer på det frie marked, så handler jeg i den butik der passer mig bedst.I øvrigt en skod branche, der ikke engang kan blive enige på dette punkt heller.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Og i den forbindelse vil jeg påstå at forsikringen vil skulle erstatte alle ikke tilladelseskrævende dele, da disse jo ikke behøver blive opbevaret i et våbenskab.HappyNanoq skrev:
.
Så skæfter, kikkerter, montager og helt ned til de enkelte småstumper i et våben bør erstattes.
Hilsen Kenneth
-
- Newbie
- Interesser: Nyjæger
- Geografisk sted: Ringsted
- Been thanked: 1 time
Jeg fik dette svar på mail fra GF vedr krav til våbenskab.
"Med hensyn til spørgsmålet om våbenskabe, så har GF ingen sikringskrav til våbenskabe. Dækningen afhænger derfor ikke af, hvorvidt våbnet er stjålet fra et godkendt eller et ikke Skafor godkendt våbenskab. Ved skade på våbenskabet vil der alene være dækning for et identisk eller tilsvarende skab – dermed forstået, at der ikke er dækning for eventuelle merudgifter til et "lovligt" skab (lovliggørelsesomkostninger)."
Det er jo fint nok, synes jeg.
"Med hensyn til spørgsmålet om våbenskabe, så har GF ingen sikringskrav til våbenskabe. Dækningen afhænger derfor ikke af, hvorvidt våbnet er stjålet fra et godkendt eller et ikke Skafor godkendt våbenskab. Ved skade på våbenskabet vil der alene være dækning for et identisk eller tilsvarende skab – dermed forstået, at der ikke er dækning for eventuelle merudgifter til et "lovligt" skab (lovliggørelsesomkostninger)."
Det er jo fint nok, synes jeg.