7. Any of the following centre fire semi-automatic firearms:
a)
short firearms which allow the firing of more than 21 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 20 rounds is part of the firearm or is inserted into it;
Kan ikke lige se noget galt.??
Måske det bare er mig...
Del sætningen op i hovedsætning og bi-sætning. Det lærte vi i skolen. Det gælder især for lovtekst.
Hovedsætningen siger det vigtigste "short firearms which allow the firing of more than 21 rounds without reloading"
Bisætningen understøtter hovedsætningen "if
a loading device with a capacity
with a capacity exceeding 20 rounds ...........
is part of the firearm"
Anden del af bisætning "or
is inserted into it".
Hvad vil lovgiverne ikke have.?
Iflg hovedsætningen vil de ikke have "korte våben der tillader at der kan skydes 21 skud eller mere uden at skulle genlade våbnet".
DOG UNDER FORUDSÆTNING af bisætningerne "hvis våbnet er udstyret med et ladeaggregat (sikkert underforstået indbygget magasin eller anden indbygget mekanisme der indeholder ammunitionen) med en kapacitet over 20 skud"
ELLER HVIS "et ladeaggregat på over 20 skud
indsættes i våbnet".
For mig at se er teksten klar.
Det er én sætning som sætter lovgivningens formål (korte våben med 20+ skuds kapacitet), og understøttes yderligere med forklarende tekst (hvis de 20+ skud er opnået ved våbnet selv, eller ved noget som stikkes i det.)
Ingen af de to sætninger kan stå alene.!
Bliver en Glock 9mm så ulovlig?
Nope. Den er godt nok defineret som et "kort våben".
Men den er i sig selv ikke i stand til, med standard magasiner, at affyre 20+ skud. - fordi dét i sig selv opfylder ikke de to bisætninger.
Våbnet tillader ikke at der affyres 20+ skud uden genladning, uden at være udstyret med noget fra bisætningerne.
Jo, der findes da magasiner på 20+ skud. Ja, men hvis de bruges så opfylder kombinationen af det korte våben og 20+ magasinet (which is inserted into it) så pludselig sætningen.
Gør det HiCap magasiner ulovlige.?
Det syntes jeg derimod ikke det gør, da man kan have samler-interesse. Men det vil være ulovligt at kombinere de to ting, og anvende dem sammen. (or is inserted into it.)
Der står intet om besiddelse af Hi-Cap. Det er våbnet og brugen af våbnet.
Så ethvert kort våben er ikke kan skyde MERE end 20 skud uden at skulle genlades/toppes-up, vil stadig være tilladt.
Så snart våbnet i sig selv kan indeholde mere end 20 skud, eller NÅR et 20+ skuds magasin isættes (læs : IS inserted into it), så er den gal.
Man kan sikkert fluekneppe sig ud i at våbnet kan lades med én patron i kammeret, og et 20skuds magasin indsættes.
Men det er en helt anden boldgade der nok må tages i retten.
Derudover så nogle steder i verden anser man det som "intent", at hvis en person ejer et våben, og samtidig en full-auto del - så er det "intent", altså man regner det som værende formålet at ejeren af delene vil bruge dem sammen. Så det vil nok være et gråzone-område som sikkert bliver lukket i nær fremtid, hvis de senere også vil forbyde at man ejer våbnet og har MULIGHEDEN for at kombinere de to.
Kør som minimum på HELE lovteksten - HELE sætninger.
Love må ikke være underforståede, eller åbne til fortolkninger.
Nogle er desværre skrevet ret vagt og kan falde begge veje, men så argumentér i retten.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.