Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
ReneKJ
- This member is

- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Man kan i den tråd ane en vis lighed med EU debatten.
Først "Vi melder os ind få at få mere indflydelse"
Senere efterfulgt af nedtromlen når man først sidder i fælden.
Men nu er det selvfølgelig nemt at være bagklog, det virker som om den største fejl dengang var at antage at unionen ville varetage alle medlemmers interesse.
Hvis den normalt rimelige formodning havde holdt, så var der sikkert en stor gevinst i at have fælles administration.
-
Formandlao
- Silver Member

- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
ReneKJ skrev:
Man kan i den tråd ane en vis lighed med EU debatten.
Først "Vi melder os ind få at få mere indflydelse"
Senere efterfulgt af nedtromlen når man først sidder i fælden.
Men nu er det selvfølgelig nemt at være bagklog, det virker som om den største fejl dengang var at antage at unionen ville varetage alle medlemmers interesse.
Hvis den normalt rimelige formodning havde holdt, så var der sikkert en stor gevinst i at have fælles administration.
Det ligger jo i ordet Union
Men der er sgu ikke meget fællesskab over det, som du nævner ReneKJ.
Diligentia, Vis, Celeritas
-
ChiefOne
- Bronze Member

- Interesser: Alt der kan sige bang
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 44 times
-
Kontakt:
Bagklogskab er en rigtig dejlig ting.
Nu udsprang min skepsis i tråden i 2011 af egne erfaringer med Unionen.
I 2010 havde jeg min første oplevelse med Lex "Tommy S". Lex "Tommy S" bygger på sin helt egen logik (eller mangel på samme), og en evne til at fremtrylle regler og bestemmelser (som ingen andre kender til), hvis det er formålstjenligt.
Når jeg læser Tims nyhedsbrev, så må jeg konstatere, at intet er blevet ændret de senest 6 år. Desværre.
-
Kristian_J
- Platin Member

- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Det er sindssygt... jeg er så vred og harm at jeg ryster

:crazy:

... assistance from a distance!
-
Glockster
- Moderator

- Geografisk sted: København
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 146 times
Jeg vil umiddelbart anbefale alle der kender nogen i det "politiske lag" hos Unionen, om at tage fat i dem og venligt men præcist forklare hvor skadeligt for deres politik er for den samlede skydesport i DK.
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud
-
CQB
- Platin Member

- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
-
BasicReality
- Silver Member

- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Kommer det her til at gå ud over historisk skydning?
Kender en der har en STG44 registreret på SKV der ville blive meget ked af det hvis det var tilfældet...
-
Fast Fumble
- Moderator

- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
-
Kontakt:
BasicReality skrev:Kommer det her til at gå ud over historisk skydning?
Kender en der har en STG44 registreret på SKV der ville blive meget ked af det hvis det var tilfældet...
Ja, det kan vist ikke undgås. Naturligvis afhængigt af hvad der ender med at blive vedtaget, men med det nuværende forslag, så vil en STG44 på SKV være træls.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
CQB skrev:kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
Det er lidt svært at svare på, kan du spørge lidt mere specifikt?
Hvis du mener semi-auto riffel på en skydebane, så vil det nuværende forslag betyde at riflen ikke er tilladt, hvis den kan monteres med magasin på mere end 10 skud.
Slava Ukraini!
-
CQB
- Platin Member

Fast Fumble skrev:CQB skrev:kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
Hvis du mener semi-auto riffel på en skydebane, så vil det nuværende forslag betyde at riflen ikke er tilladt, hvis den kan monteres med magasin på mere end 10 skud.
det er jo ikke kun store magasiner de vil forbyde men også foldeskæfter og gevind i løbet og militær lignende våben , så må man vel ikke skyde med dem ?
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
CQB skrev:Fast Fumble skrev:CQB skrev:kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
det er jo ikke kun store magasiner de vil forbyde men også foldeskæfter og gevind i løbet og militær lignende våben , så må man vel ikke skyde med dem ?
Nåh!
Det afhænger faktisk af formuleringen i banegodkendelsen, så det kan variere fra bane til bane.
Slava Ukraini!
-
CQB
- Platin Member

Fast Fumble skrev:CQB skrev:Fast Fumble skrev:CQB skrev:kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
Nåh!
Det afhænger faktisk af formuleringen i banegodkendelsen, så det kan variere fra bane til bane.
ok så må vi se om jeg bliver nægtet adgang næste gang jeg tropper med våben der strider mod de stamninger
-
Grendel
- Platin Member

- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Fast Fumble skrev:CQB skrev:Fast Fumble skrev:CQB skrev:kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
Nåh!
Er det ikke kun kaliber bestemt, hvilke våben de forskellige skydebaner har godkendelse til?!
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
Grendel skrev:Fast Fumble skrev:CQB skrev:Fast Fumble skrev:CQB skrev:kommer de her stramninger til at betyde at man ikke kan bruge våben på de forskellige skyde baner, hvis de er i strid med de nye stramninger ?
Nåh!
Er det ikke kun kaliber bestemt, hvilke våben de forskellige skydebaner har godkendelse til?!
Nej, der kan stå formuleringer med "skytteforeningsrifler" eller andet sært. Det er ikke alle baner der kun er begrænset på kalibre i miljøgodkendelsen, vores har en passus om skytteforeningsrifler. Om det så rent faktisk betyder at rifler der ikke er på SKV, men nok KUNNE overholde banegodkendelsen ikke må anvendes, det må afgøres ved nærlæsning af den konkrete miljøgodkendelse.
Slava Ukraini!
-
Hartmann17
- Newbie

- Interesser: konkurrence skydning
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 3 times
Jeg undre mig over den "negtive signal værdi". Så vidt jeg ved transporteres våbene til og fra baner/konkurrence i tasker/æsker. Så hvem er det der ser våbene, som er på skydebanen i forvejen og får ondt i røven!!!
Stort set alle danske pistol skytter ved at for at få en pistol i grov kaliber i danmark, er man nærmest nød til at købe en model med løb der har gevind for at overholde 21 cm reglen. Betyder det så at vi skal have sænket minimums længden på pistoler og revolver!!!
Men som dgi i deres seneste nyhed har skrevet, at der er visse våben de aldrig vil godkende og hvis disse skal godkendes må det stå til politiet. Så er beskeden vel at man fra dgi og dansk skytte union side, ønsker at der skal være en privat eller anden organisatorisk kontakt til politiet, hvis man ønsker ikke olympiske våben godkendt. Samtidig virker det som om at man vasker hænder offentlig, da man forventer ragnarok hvis semiautomatiske våben/rifler, godkendes og man så kan sige :" hvad sagde vi, det er ikke os der har godkendt dem".
-
Glockster
- Moderator

Jeg mener både Dansk Skytte Union og DGI totalt har misforstået deres mission.
Her er hvad jeg mener deres mission er:
- De MÅ og SKAL være repræsentanter for ALLE skytter i DK
- De SKAL sikre så stor en deltagelse som mulig i skydesporten i DK
- De SKAL medvirke til udviklingen af skydesporten i DK, ved løbende at indføre nye discipliner og skabe tidssvarende skydeprogrammer.
- De SKAL kæmpe for bedst mulige vilkår for ALLE skytter i DK
- De SKAL sikre lovgivningen udformes således den tilgodeser skytternes behov.
DSU og DGI er IKKE politik og SKAL være politisk neutralt!
Den nuværende bestyrelse burde skamme sig!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Glockster skrev:Jeg mener både Dansk Skytte Union og DGI totalt har misforstået deres mission.
- De SKAL medvirke til udviklingen af skydesporten i DK, ved løbende at indføre nye discipliner og skabe tidssvarende skydeprogrammer.
P-)
-
Formandlao
- Silver Member

- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Been thanked: 10 times
Glockster skrev:Jeg mener både Dansk Skytte Union og DGI totalt har misforstået deres mission.
Et eller andet sted er kæden hoppet af, og det vi er vidne til i disse dage er helt uforståeligt. Håber vi i fællesskab kan bringe skydesporten på ret kurs igen - til gavn for ALLE skytter i DK uanset hvilken disciplin man finder glæden i. For det er i mine øjne det skydning handler om - glæde og livskvalitet.
Diligentia, Vis, Celeritas
-
TimAndersen
- Bronze Member

- Geografisk sted: Holte
-
Kontakt:
Tak for jeres indlæg, alle.
Vi er godt nok mange foreninger med DSF medlemskab, men vi får desværre kun stemmer fra de foreninger, der KUN er medlem af DSF. Er de tillige medlem af f. eks. Jyllands Skytteforbund tilfalder alle foreningens stemmer til JSF. Vi har således kun stemmer til Unionenes Repræsentantslabsmøde for godt 3.000 medlemmer, selvom tallet burde være 2-3 gange så stort, i dag ca. 13 ud af 120.
DSF m.fl. havde fremsat et forslag til strukturændring ved sidste Unions Repræsentantskabsmøde i marts. Af dette fremgik det bl. a. at forbundene fik de stemmer, som formændene for de enkelte foreninger opgav for hhv. ISSF forbundet og DSF foregående december. Man ville således hvert år få en stemmefordeling, der afspejlede aktiviteten i dansk skydesport indenfor Unionen. Forslaget blev rigtig godt modtaget af Pistolsektionen, men, surprise-surprise, det blev nedstemt på Representskabsmødet, bl. a. efter "ordre" fra bestyrelsen.
DSF har forøvrigt lige siden EU sagen gik i luften bedt om et møde så vi sammen kunne planlægge hvordan denne sag skulle håndteres. Men, ikke engang et afslag kunne det blive til, blot tavshed fra Unionstyrelsen. Det samme gælder for vores indsigelser overfor SKV-tiltagene, fremsendt til bestyrelsen.
Til gengæld er der nu 40+ deltagere til DSF's politiske forum, og det lover godt for fremtiden, hvis vi kan få disse aktiveret til i praksis at kæmpe for sagen.
/Tim
-
Glockster
- Moderator

TimAndersen skrev:DSF m.fl. havde fremsat et forslag til strukturændring ved sidste Unions Repræsentantskabsmøde i marts. Af dette fremgik det bl. a. at forbundene fik de stemmer, som formændene for de enkelte foreninger opgav for hhv. ISSF forbundet og DSF foregående december. Man ville således hvert år få en stemmefordeling, der afspejlede aktiviteten i dansk skydesport indenfor Unionen. Forslaget blev rigtig godt modtaget af Pistolsektionen, men, surprise-surprise, det blev nedstemt på Representskabsmødet, bl. a. efter "ordre" fra bestyrelsen./Tim
Det er sgu smukt...kan ikke lade være med at tænke på Silvio Berlusconi, som på genial vis formåede at sikre "lovgivningen" gjorde han ikke kunne fjernes....lidt det samme bestyrelsen i DSU gør.
Men forstår godt de er bekymrede...for det er ikke mange af skytterne i læderdragter og diopter man ser på de skydebaner jeg kommer på....men er der Tjenstepistol stævne eller lign. vælter der med skytter.
Jeg har skrevet det før og gentager det gerne....DSU har totalt misforstået deres mission og jeg håber at denne adfærd de fremviser lige nu får folks øjne op for de skader DSU er i gang med at påføre den brede skydesport i DK............
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
Glockster skrev:DSkyU har totalt misforstået deres mission og jeg håber at denne adfærd de fremviser lige nu får folks øjne op for de skader DSU er i gang med at påføre den brede skydesport i DK.
HELT ENIG!
DSkyU må vi arbejde meget mere målrettet med. Det er dem der skal repræsentere os, og det gør de pt ikke.
DGI/Skydning er også i færd med at afvikle skydesporten, de satser på en medlemsfremgang på 15.000 via udvidelse med hardball aktiviteter.
Der er noget HELT galt i den her ligning...
Slava Ukraini!
-
Kristian_J
- Platin Member

- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Er det umuligt at lave en ny union, udenfor DSU, der kan levere et foreningsliv for alle skytter? Altså, er det umuligt at lave en union der vil kunne give foreningsledere tilladelse til at "SKV" godkende medlemmer, altså, med et alternativt system til SKV?
Kan man dette?
ISPC er vel rimelig nyt, og det er vel lykkedes dem at få tilladelse til at eksistere?
... assistance from a distance!
-
Glockster
- Moderator

Som jeg ser det er der umiddelbart 2 scenarier:
1) DSU bestyrelsen bliver væltet grundet "skytte-fjentlig" aktivitet og der kommer en ny og visionær bestyrelse til
2) DSF bliver selvstændig organistation med ret til at udstede SKV
Hvis scenarie 2 lykkedes tror jeg DSU "selvdestruerer", da størstedelen af den brede skytte aktivitet vil søge dertil. Jeg håber så, at DSF vil være så voksne, at de i modsætning til DSU vil favne bredt og ikke lege smagsdommere og dermed åbne dørene for både skytter med diopter og læderjakke såvel som skytter med IPSC rig.
Lad os nu for pokker få samlet skytterne i DK under ET tag som laver plads til ALLE uanset foretrukken disciplin, ellers fortsætter vi det stupide spor jeg har set gentagene gange de 30 år jeg har skudt. Lad os ikke bruge tiden på at sikre at lige netop "min disciplin" ikke bliver ramt, men lad os i stedet sikre vores dejlige hobby/sportsgren/passion ikke går til grunde i tåbelig foreningspolitik......
Vågn op inden det er for sent!
-
Rixen
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Glockster skrev:
Lad os nu for pokker få samlet skytterne i DK under ET tag som laver plads til ALLE uanset foretrukken disciplin, ellers fortsætter vi det stupide spor jeg har set gentagene gange de 30 år jeg har skudt. Lad os ikke bruge tiden på at sikre at lige netop "min disciplin" ikke bliver ramt, men lad os i stedet sikre vores dejlige hobby/sportsgren/passion ikke går til grunde i tåbelig foreningspolitik......
DÉT savner jeg!
-
Bowman76
- Bronze Member

- Interesser: Buejagt, lystfiskeri
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 3 times
Glockster skrev:Som jeg ser det er der umiddelbart 2 scenarier:
1) DSU bestyrelsen bliver væltet grundet "skytte-fjentlig" aktivitet og der kommer en ny og visionær bestyrelse til
2) DSF bliver selvstændig organistation med ret til at udstede SKV
Hvis scenarie 2 lykkedes tror jeg DSU "selvdestruerer", da størstedelen af den brede skytte aktivitet vil søge dertil. Jeg håber så, at DSF vil være så voksne, at de i modsætning til DSU vil favne bredt og ikke lege smagsdommere og dermed åbne dørene for både skytter med diopter og læderjakke såvel som skytter med IPSC rig.
Fremragende indlæg.
Jeg håber personligt på det første scenarie. Det ville være den mest "gnidningsløse" overgang, da langt den største del af danske skytter allerede er samlet og der samtidig ikke bliver en masse *forlade-forening-melde-ind-i-ny-forening* papirarbejde.
Uanset udfaldet, så skal der bare styr på det her. Det kan ikke passe, at vi har en bestyrelse, der satser SÅ ensidigt og nærmest er med til at amputere skydesporten herhjemme - bare fordi udviklingen i skydediscipliner ikke lige er efter deres hoved.
Som skytter står vi unægtelig noget stærkere samlet overfor tåbeligheder fra embedsmænd, politikere og EU. Samtidig er det nemmere at få indflydelse - den gode af slagsen.