Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Nu afprøver politiet den nye knivlov

Indlæg af PSindrup » 11. jul 2016, 11:08

Mapzter skrev:
PSindrup skrev:Hvad er den generelle opfattelse i denne spændende gruppe - er det helt slut med at gå rundt med en almindelig foldekniv i lommen - uanset hvor - hvis man ikke har et anerkendelsesværdigt formål med at "bære" kniven?
Jeg går fortsat med en "mindre lommekniv" uanset om jeg har et konkret formål med den. Jeg ved jo aldrig hvornår jeg får brug for at åbne en pakke, skrælle en appelsin eller lignende. Jeg lader den dog ligge i derhjemme eller i bilen, hvis jeg går på bar, i biografen osv.
PSindrup skrev: (Og tror I at et jagttegn ville blive opfattet som en formildende omstændighed?)
Næppe i sig selv, men nok hvis du har en god forklaring på hvordan din foldekniv hænger sammen med jagtudøvelse eller forberedelse, så kan meget vel blive til et anerkendelsesværdigt formål.
Hvis man nu argumenterer med at man - til enhver tid - vil være i stand til at aflive et rådyr eller tilsvarende ...

Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. jul 2016, 11:17

PSindrup skrev:Hvis man nu argumenterer med at man - til enhver tid - vil være i stand til at aflive et rådyr eller tilsvarende ...
Så ville jeg foretrække at have en velegnet kniv liggende i bilen, omend jeg naturligvis kan se problemet hvis man som passager i en andens bil skulle støde på et rådyr som var blevet påkørt eller lignende.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. jul 2016, 11:26

Mapzter skrev:
PSindrup skrev:Hvis man nu argumenterer med at man - til enhver tid - vil være i stand til at aflive et rådyr eller tilsvarende ...
Så ville jeg foretrække at have en velegnet kniv liggende i bilen, omend jeg naturligvis kan se problemet hvis man som passager i en andens bil skulle støde på et rådyr som var blevet påkørt eller lignende.
Det er netop det jeg har søgt om lov til, at have en passende kniv i bilen.. Den bliver nok afvist vil jeg tro..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 11. jul 2016, 11:35

PSindrup skrev: Hvis man nu argumenterer med at man - til enhver tid - vil være i stand til at aflive et rådyr eller tilsvarende ...
I Bilka? :fun:

Jeg tror også jeg vil til permanent at gå med en dykkerkniv spændt om anklen, hvis jeg nu skulle få brug for at redde nogen op af et tilgroet vandhul.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. jul 2016, 12:10

Wildlife skrev:Det er netop det jeg har søgt om lov til, at have en passende kniv i bilen.. Den bliver nok afvist vil jeg tro..
Jeg ville vælge en låsbar (nu hvor det ikke længere gør nogen forskel) foldekniv med et blad på omkring 7 cm, som ikke så alt for taktisk ud (evt. et multitool hvor kniven er af OK kvalitet), og så have den liggende sammen med lidt håndværktøj i bilen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Radioactive_Man » 11. jul 2016, 14:37

Hvis nogen af jer får røven i klemme, fordi Lansky Madrock angiveligt ikke er udformet til et anerkendelsesværdigt formål, så kan man jo måske have glæde af at henvise til, hvad producenten selv mener, at kniven skal bruges til.

https://lansky.com/index.php/blog/4-way ... 4OSzpN96fU

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 11. jul 2016, 15:08

Radioactive_Man skrev:Hvis nogen af jer får røven i klemme, fordi Lansky Madrock angiveligt ikke er udformet til et anerkendelsesværdigt formål, så kan man jo måske have glæde af at henvise til, hvad producenten selv mener, at kniven skal bruges til.

Den er udformet som en helt almindelig tæppekniv/linoliumskniv (ala Mora Craftsman 175)...glimrende arbejdskniv, jeg kan ikke se at den kræver særlige forklaringer;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Radioactive_Man » 11. jul 2016, 15:22

Holten101 skrev:
Radioactive_Man skrev:Hvis nogen af jer får røven i klemme, fordi Lansky Madrock angiveligt ikke er udformet til et anerkendelsesværdigt formål, så kan man jo måske have glæde af at henvise til, hvad producenten selv mener, at kniven skal bruges til.

Den er udformet som en helt almindelig tæppekniv/linoliumskniv (ala Mora Craftsman 175)...glimrende arbejdskniv, jeg kan ikke se at den kræver særlige forklaringer;-)

Cheers
Det tænker jeg heller ikke, men der er så mange mennesker, der ikke fatter en Pind af det hele.

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
Has thanked: 3 times

Indlæg af Scooter » 11. jul 2016, 20:28

Jeg render rundt enten med min Gerber Dime eller Pingoen, den har jeg brug for på arbejde.
I bilen har jeg altid min Lansky World Legal til at ligge som en allround kniv fx hvis der skulle springe 10 rådyr ud foran bilen elle hvis dagen hvor man fik brug for at skære sig fri eller baldre en rude skulle opstå.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 13. jul 2016, 19:27

Nu vendte JM tilbage på min mail angående kniv i bil som jeg sendte for nogle uger siden...

Mit svar til dem var at jeg netop gerne ville udbede mig et skriftligt svar... Så nu venter vi lige endnu en omgang.. Suuk
Vedhæftede filer
image.png
image.png (83.97 KiB) Vist 9337 gange

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 13. jul 2016, 19:35

Wildlife skrev:Nu vendte JM tilbage på min mail angående kniv i bil som jeg sendte for nogle uger siden...

Mit svar til dem var at jeg netop gerne ville udbede mig et skriftligt svar... Så nu venter vi lige endnu en omgang.. Suuk
Har du overvejet at klage til ombudsmanden, siden de bevidst forsøger at undgå et skriftligt svar?
Det er jo ikke kun dig det er sket for.

Jeg ved ikke om det nytter noget, men måske ville det skabe en vis vægt hvis alle der har fået den behandling klager.
https://ssl.ombudsmanden.dk/klageskema/

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 13. jul 2016, 20:13

Eller eventuelt giv dem et citat fra "God behandling i det offentlige
- om god forvaltningsskik i stat og kommune"

http://sim.dk/media/97840/godBehandl.pdf
Afgørelser skal normalt være skriftlige
Der gælder ikke nogen almindelig regel om, at afgørelser skal være
skriftlige. Det fremgår dog undertiden af lovgivningen, at afgørelser
skal gives skriftligt. Det er desuden antaget, at særligt indgribende afgørelser
skal være skriftlige.
Herudover følger det af god forvaltningsskik, at myndighedernes afgørelser
normalt skal være skriftlige.

Hvis en afgørelse undtagelsesvis er givet mundtligt, bør den normalt
bekræftes skriftligt, hvis borgeren beder om det. Det gælder også, hvis
afgørelsen giver borgeren fuldt ud medhold.
En skriftlig henvendelse fra en borger til en offentlig myndighed bør
normalt besvares skriftligt
.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 13. jul 2016, 20:17

Wildlife skrev:Nu vendte JM tilbage på min mail angående kniv i bil som jeg sendte for nogle uger siden...

Foreslår at du svarer tilbage, at du kan acceptere en telefonisk besvarelse, idet du dog af hensyn til dokumentation mhp evt. senere opfølgning har til hensigt at optage samtalen. Og, så bør du give JM nogle konkrete tidsintervaller, som de kan ringe til dig i.

Alternativt kan du oplyse, at du agter at lave et notat af samtalen - ganske lig det telefonnotat, som pågældende JM medarbejder selv er pålagt at udarbejde efter Jeres samtale. Du kan evt. foreslå at I kan udveksle Jeres notater for at tilsikre at I har fået de væsentligste detaljer med... :giggle:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 13. jul 2016, 20:43

Oscar123 skrev:

Foreslår at du svarer tilbage, at du kan acceptere en telefonisk besvarelse, idet du dog af hensyn til dokumentation mhp evt. senere opfølgning har til hensigt at optage samtalen. Og, så bør du give JM nogle konkrete tidsintervaller, som de kan ringe til dig i.

Alternativt kan du oplyse, at du agter at lave et notat af samtalen - ganske lig det telefonnotat, som pågældende JM medarbejder selv er pålagt at udarbejde efter Jeres samtale. Du kan evt. foreslå at I kan udveksle Jeres notater for at tilsikre at I har fået de væsentligste detaljer med... :giggle:
Altså, jeg havde i min oprindelige mail ikke specifikt bedt om at få et skriftligt svar, men det bad jeg så om da de skrev og udbad sig et telefonnummer. Så det er sådan set OK at de forsøger at svare på spørgsmålet pr. telefon, men den går så ikke i mit tilfælde..

Hvis de så ikke giver mig et skriftligt svar i løbet af de næste par uger, så bliver jeg naturligvis lidt mere vedholdende i min retorik.

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af BIG GUNS » 13. jul 2016, 20:50

Hvis de så ikke giver mig et skriftligt svar i løbet af de næste par uger, så bliver jeg naturligvis lidt mere vedholdende i min retorik.
Lyder spædende - gad vide, om myndighederne har samme opfattelse :fun: :fun:

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. jul 2016, 16:59

Politiet har opdateret deres serviceside om den nye knivlov på https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm

Her skriver de endda (fra bemærkningerne til loven) at man gerne må have et multitool eller foldekniv i bilen som værktøj..

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 18. jul 2016, 20:02

Efter en egentlig fornuftig udlægning der ser ud til (ud fra min ringe fatteevne) at være i tråd med forarbejderne og ånden i loven som man - givet forlægget - bedst kunne ønske sig at den bliver tolket af den udøvende magt, rundes der lige af med denne perle:

"Det er som i andre sager anklagemyndigheden, der skal bevise, at en person har overtrådt reglerne om våben, herunder knive. Dog vil man som sigtet/tiltalt i en straffesag i praksis i almindelighed – for at undgå straf – ikke kunne nøjes med at hævde, at kniven skal bruges til et af de formål, der fritager for straf, hvis ikke der samtidig foreligger omstændigheder, fx med hensyn til påklædning, tid og sted, måden kniven bæres på, knivens art m.v., der underbygger denne påstand."

Mon det at man er iklædt et par Fjällräven bukser tæller... Og - måden kniven bæres på? Eftersom neck knifes og hurtigtrækhylstre allerede er forbudt og har været det længe, hvad fa'en går det så ud på? Mon bæltets beskaffenhed også bliver et emne på et tidspunkt :wall:
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Aius
Newbie
Newbie
Interesser: knive
Geografisk sted: jylland

Indlæg af Aius » 18. jul 2016, 23:48

Er der nogen der har en fornemmelse af hvordan en assisted opening kniv anses ift den nye lovgivning ? Jeg har længe haft et godt øje til kershaw 1660 leek, men jeg er lidt nervøs for om den falder under kategorien springkniv eller på enden måde bryder med knivloven så den under ingen omstændigheder vil kunne bedømmes at have et anerkendelsesværdigtformål ?

Jeg synes generelt det er lidt svært at bedømme hvornår åbningsmekanismen gør kniven til et "våben". En flipper kan vel åbnes omkring lige så hurtigt som en springkniv, er den så også ulovlig ?.... spørgsmålet er hvor mange millisekunder ekstra det vil tage at åbne en kniv med thumbstud ift en springkniv, jeg vil dog tro det kan gøres hurtigere (og mere diskret) end en balisong.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. jul 2016, 00:46

Aius skrev:Er der nogen der har en fornemmelse af hvordan en assisted opening kniv anses ift den nye lovgivning ? Jeg har længe haft et godt øje til kershaw 1660 leek, men jeg er lidt nervøs for om den falder under kategorien springkniv eller på enden måde bryder med knivloven så den under ingen omstændigheder vil kunne bedømmes at have et anerkendelsesværdigtformål ?

Jeg synes generelt det er lidt svært at bedømme hvornår åbningsmekanismen gør kniven til et "våben". En flipper kan vel åbnes omkring lige så hurtigt som en springkniv, er den så også ulovlig ?.... spørgsmålet er hvor mange millisekunder ekstra det vil tage at åbne en kniv med thumbstud ift en springkniv, jeg vil dog tro det kan gøres hurtigere (og mere diskret) end en balisong.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=41&t=64957
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 19. jul 2016, 08:15

Oscar123 skrev:

Oscar123
Man behøver ikke at gøre den anden part i en samtale opmærksom på at man optager samtalen, så det kan man bare gøre hvis det er det man vil.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 19. jul 2016, 19:56

Kenneth Jensen skrev:Man behøver ikke at gøre den anden part i en samtale opmærksom på at man optager samtalen, så det kan man bare gøre hvis det er det man vil.
Udover at det er etisk betænkeligt er det korrekt at man ikke kan straffes (efter straffelovens § 263 stk. 1 nr. 3) for at optage samtaler, som man selv deltager i – heller ikke selvom modparten ikke er bekendt med optagelsen.

Problemet er så blot at man ikke kan bruge en sådan ”hemmelig” optagelse til andet end eget brug. Man kan eksempelvis ikke afspillet optagelsen (eller vise en afskrift) for personer, der ikke deltog i samtalen.

Og, hvis man ikke kan bruge optagelsen er den jo ikke meget værd.

I stedet bør man spille med åbne kort og meddele, at man agter at optage samtalen. Det skulle gerne få medarbejderen i JM til at forstå situationens alvor – samtidig med at han næppe vil kunne komme med en god forklaring hvorfor han evt. ikke vil acceptere det.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 19. jul 2016, 20:50

Oscar123 skrev:
Kenneth Jensen skrev:Man behøver ikke at gøre den anden part i en samtale opmærksom på at man optager samtalen, så det kan man bare gøre hvis det er det man vil.
Udover at det er etisk betænkeligt er det korrekt at man ikke kan straffes (efter straffelovens § 263 stk. 1 nr. 3) for at optage samtaler, som man selv deltager i – heller ikke selvom modparten ikke er bekendt med optagelsen.

Problemet er så blot at man ikke kan bruge en sådan ”hemmelig” optagelse til andet end eget brug. Man kan eksempelvis ikke afspillet optagelsen (eller vise en afskrift) for personer, der ikke deltog i samtalen.

I stedet bør man spille med åbne kort og meddele, at man agter at optage samtalen. Det skulle gerne få medarbejderen i JM til at forstå situationens alvor – samtidig med at han næppe vil kunne komme med en god forklaring hvorfor han evt. ikke vil acceptere det.

Oscar123
Det er bare meget nemmere at have tingene på skrift hvis det kommer til uenighed om hvad der er sagt :)

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 19. jul 2016, 21:01

Oscar123 skrev:

Oscar123
Jeg synes du vender sagen noget på hovedet. Du skriver at man ikke kan straffes for at optage samtaler man selv er part i, men du får det på den måde til at lyde som om det ikke er fuldt lovligt. Der er intet som helst ulovligt at optage en samtale man selv er part i, og naturligvis kan den bruges fx som bevis i en retssag.

Et godt eksempel på det er da golden inkasso opførte sig truende overfor én i telefonen, og bl.a. spurgte om han var klar over at han altså talte med xxx fra Hells Angels. Den samtale blev optaget og brugt i en sag mod personen, ligesom samtalen blev offentliggjort i medierne.

Der er fx også firmaer der konsekvent og UDEN at informere optager samtaler, og de har kunnet bruge samtalerne som bevis for helt ordinære ting, såsom at en person har bestilt et givet produkt.

Der er sikkert utallige andre eksempler på samtaler der er optaget, og videregivet til politiet eller brugt som bevis i civilretslige sager.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 19. jul 2016, 23:35

Kenneth Jensen skrev: Der er sikkert utallige andre eksempler på samtaler der er optaget, og videregivet til politiet eller brugt som bevis i civilretslige sager.
Ork ja, massere, den der står klarest for mig lige nu, er den Janni Christensens eksman optog i sin automobil hvor hun, i en brandert, pralede af hvordan hun havde lænset en gamle syg mand for gods og guld. Den optagelse blev afspillet i retten, og hun blev da dømt 2½ år i fængsel som jeg husker det. Hvor stor vægt der blev lagt på optagelsen ved jeg ikke, men ingen tvivl om at den har gjort indtryk, for det var ikke kønt at høre på.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Re: RE: Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Kambiri » 20. jul 2016, 07:55

Evil-Honda skrev:Bøde ifølge den nye knivlov i Kalundborg
http://sn.dk/Kalundborg/21-aarig-ramt-a ... kel/585650
En 21-årig mand fra Kalundborg var en af de første til at føle konsekvenserne af den nye knivlov.
Han blev ved 4-tiden natten til søndag på et værtshus i Kordilgade fundet i besiddelse af en kniv med en bladlængde på seks centimeter.
Efter den gamle knivlov gjorde han ikke noget ulovligt, men med den nye lov er det blevet forbudt at bære kniv i nattelivet.
Politiet konfiskerede derfor hans kniv, og han kan se frem til at modtage en bøde.
Hvad f...... laver han også der med en kniv i lommen? Undskyld mig men det er sku i orden at få en bøde for det!

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar