Erfaringer med tilladelse til "Øvelses- og konkurrenceskydning" ?
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Erfaringer med tilladelse til "Øvelses- og konkurrenceskydning" ?
Hejsa,
Jeg har søgt lidt her på NVF, men kan ikke rigtig finde nogen tråde der handler om hvordan Politiet håndterer ansøgninger om tilladelse til rifler med formålet "Øvelses- og konkurrenceskydning".
Helt konkret har jeg lige søgt på en Troy Pump Action Rifle, da SKV er besværlige omkring bl.a. denne riffel (den er jo sort og "ond" af udseende, og man kunne hævde den ligner et fuldautomatisk våben), jf. http://www.dsf.dk/nyheder/nyhedsbreve/2257-dsufriendfoe
Jeg vedlagde ansøgningen mit medlemsbevis til en skytteforening, men har også jagttegn. Årsagen til, at jeg har søgt den til Øvelses- og konkurrenceskydning i stedet for til Jagt er for at der ikke skal være nogen som helst tvivl om at den lovligt kan benyttes til konkurrenceskydning.
Så er der nogen med erfaringer de vil dele ud af?
Jeg har søgt lidt her på NVF, men kan ikke rigtig finde nogen tråde der handler om hvordan Politiet håndterer ansøgninger om tilladelse til rifler med formålet "Øvelses- og konkurrenceskydning".
Helt konkret har jeg lige søgt på en Troy Pump Action Rifle, da SKV er besværlige omkring bl.a. denne riffel (den er jo sort og "ond" af udseende, og man kunne hævde den ligner et fuldautomatisk våben), jf. http://www.dsf.dk/nyheder/nyhedsbreve/2257-dsufriendfoe
Jeg vedlagde ansøgningen mit medlemsbevis til en skytteforening, men har også jagttegn. Årsagen til, at jeg har søgt den til Øvelses- og konkurrenceskydning i stedet for til Jagt er for at der ikke skal være nogen som helst tvivl om at den lovligt kan benyttes til konkurrenceskydning.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Re: Erfaringer med tilladelse til "Øvelses- og konkurrenceskydning" ?
Nå, det er tilsyneladende ikke noget der er meget udbredt blandt NVF'ere
Men jeg bliver jo nok nogle erfaringer rigere, som jeg kan dele

Men jeg bliver jo nok nogle erfaringer rigere, som jeg kan dele

Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg har desværre heller ingen erfaring at dele ud af, men jeg spekulere på hvor du egenligt ville kunne bruge riflen hvis du skulle få tilladelsen?Mapzter skrev: Jeg vedlagde ansøgningen mit medlemsbevis til en skytteforening, men har også jagttegn. Årsagen til, at jeg har søgt den til Øvelses- og konkurrenceskydning i stedet for til Jagt er for at der ikke skal være nogen som helst tvivl om at den lovligt kan benyttes til konkurrenceskydning.
Selv om den er lovlig så er der så vidt jeg ved ikke nogen af skytte organisationerne der vil acceptere at den bliver brugt til deres discipliner.
Og da den ikke er på jagttegn kan du vel heller ikke bruge den ude i naturen?
Sådan rent principielt vil det være fint at kunne vise organisationerne at det ikke er umuligt at få indført den type våben, men vil du selv få nogen fornøjelse ud af det?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Joda. Dansk Sportsskytte Forbund har adskillige discipliner hvor den passer 100% indenfor reglementerne. Desuden kunne den være fin til IPSC stævner i udlandet.ReneKJ skrev:Jeg har desværre heller ingen erfaring at dele ud af, men jeg spekulere på hvor du egenligt ville kunne bruge riflen hvis du skulle få tilladelsen?
Selv om den er lovlig så er der så vidt jeg ved ikke nogen af skytte organisationerne der vil acceptere at den bliver brugt til deres discipliner.
Nej, det ville ikke være lovligt, og det har jeg ingen planer om.ReneKJ skrev:Og da den ikke er på jagttegn kan du vel heller ikke bruge den ude i naturen?
Det satser jeg da påReneKJ skrev:Sådan rent principielt vil det være fint at kunne vise organisationerne at det ikke er umuligt at få indført den type våben, men vil du selv få nogen fornøjelse ud af det?

Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Nå, jamen så er det da noget fis at de ikke vil give tilladelse på SKV.Mapzter skrev: Joda. Dansk Sportsskytte Forbund har adskillige discipliner hvor den passer 100% indenfor reglementerne. Desuden kunne den være fin til IPSC stævner i udlandet.
Held og lykke med det, det bliver spændende at hører hvad det ender med

- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ja! Desværre har DSF ikke selv adgang til registrering i SKV, men kun via Dansk Skytteunion, og de sure gamle mænd i Unionsstyrelsen vil ikke se våben der ser sådan ud i SKV: http://www.dsf.dk/nyheder/nyhedsbreve/2257-dsufriendfoeReneKJ skrev:Nå, jamen så er det da noget fis at de ikke vil give tilladelse på SKV.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Rigtigt interessant, hold os endelig opdateret om hvad udfaldet erMapzter skrev:

Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
må den bruges i IPSC manual action ?Mapzter skrev:Joda. Dansk Sportsskytte Forbund har adskillige discipliner hvor den passer 100% indenfor reglementerne. Desuden kunne den være fin til IPSC stævner i udlandet.ReneKJ skrev:Jeg har desværre heller ingen erfaring at dele ud af, men jeg spekulere på hvor du egenligt ville kunne bruge riflen hvis du skulle få tilladelsen?
Nej, det ville ikke være lovligt, og det har jeg ingen planer om.ReneKJ skrev:Og da den ikke er på jagttegn kan du vel heller ikke bruge den ude i naturen?Det satser jeg da påReneKJ skrev:Sådan rent principielt vil det være fint at kunne vise organisationerne at det ikke er umuligt at få indført den type våben, men vil du selv få nogen fornøjelse ud af det?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ja, den opfylder alle krav til IPSC Manual Action Open, og kunne i princippet også bruges i IPSC Manual Action Standard, hvis jeg fik fjernet kompensatoren.CQB skrev:må den bruges i IPSC manual action ?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- CQB
- Platin Member
ok så skulle du vel også kunne skyde IPSC riffel i danmark med den ?Mapzter skrev:Ja, den opfylder alle krav til IPSC Manual Action Open, og kunne i princippet også bruges i IPSC Manual Action Standard, hvis jeg fik fjernet kompensatoren.CQB skrev:må den bruges i IPSC manual action ?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Jo, såmænd. Jeg regner bare ikke med at se nogen IPSC riffel stævner i Danmark i den nærmeste fremtid.CQB skrev:ok så skulle du vel også kunne skyde IPSC riffel i danmark med den ?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- CQB
- Platin Member
Der plejer at være et på Sjælland i juni. men jeg ved ikke der har været det i årMapzter skrev:Jo, såmænd. Jeg regner bare ikke med at se nogen IPSC riffel stævner i Danmark i den nærmeste fremtid.CQB skrev:ok så skulle du vel også kunne skyde IPSC riffel i danmark med den ?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Nå, det var hurtigt, nok noget nær rekord - fik tilladelsen i dag.
Desværre har de så skrevet på tilladelsen at den er til jagt, og betinget af at jeg har jagttegn
Så nu må jeg ringe til dem i morgen, og forklare at jeg rent faktisk mente det, da jeg søgte tilladelsen til øvelses- og konkurrenceskydning.
Desværre har de så skrevet på tilladelsen at den er til jagt, og betinget af at jeg har jagttegn

Så nu må jeg ringe til dem i morgen, og forklare at jeg rent faktisk mente det, da jeg søgte tilladelsen til øvelses- og konkurrenceskydning.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- 7TCU
- This member is
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 22 times
Jeg kan så pippe ind med, at jeg prøvede i 2010 at få en Mosin Nagant riffel på "øvelses og konkurrenceskydnings tilladelse" og det var desværre også et nogo, jeg har måske afslaget et sted, men det var noget med at jeg så ikke have et lovligt sted at skyde med den og andre mærkværdige ting, jeg havde på daværende tidspunkt flere ting der gjorde at vandels og opbevaringskravet til fulde var opfyldt og jeg ville da gerne betale de 840,- kr det kostede( på daværende tidspunkt havde jeg ikke jagttegn)
, men det var nej, jeg endte så med at melde mig ind i en historisk skydeforening og fik så tilladelsen, men som jeg spurgte om : hvorfor har man så det felt i ansøgningen der hedder til : Øvelses og Konkurrenceskydning , og det blev der ikke svaret på
Peter

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Nu er jeg jo allerede medlem af en skytteforening, og har dokumenteret dette, så det kan ikke være problemet. Jeg har tænkt mig at forfølge den hele vejen, så vi kan få nogen ordentlige svar på det her. Der er så også sket en del mht. våbenkontorer siden 2010, så jeg er stadig fortrøstningsfuld.7TCU skrev:Jeg kan så pippe ind med, at jeg prøvede i 2010 at få en Mosin Nagant riffel på "øvelses og konkurrenceskydnings tilladelse" og det var desværre også et nogo, jeg har måske afslaget et sted, men det var noget med at jeg så ikke have et lovligt sted at skyde med den og andre mærkværdige ting
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Ja det giver absolut ingen mening at man kan søge til denne kategori, hvis de alligevel ikke udsteder tilladelser iht. til det!!??7TCU skrev:Jeg kan så pippe ind med, at jeg prøvede i 2010 at få en Mosin Nagant riffel på "øvelses og konkurrenceskydnings tilladelse" og det var desværre også et nogo, jeg har måske afslaget et sted, men det var noget med at jeg så ikke have et lovligt sted at skyde med den og andre mærkværdige ting, jeg havde på daværende tidspunkt flere ting der gjorde at vandels og opbevaringskravet til fulde var opfyldt og jeg ville da gerne betale de 840,- kr det kostede( på daværende tidspunkt havde jeg ikke jagttegn), men det var nej, jeg endte så med at melde mig ind i en historisk skydeforening og fik så tilladelsen, men som jeg spurgte om : hvorfor har man så det felt i ansøgningen der hedder til : Øvelses og Konkurrenceskydning , og det blev der ikke svaret på
![]()
Peter

Diligentia, Vis, Celeritas
- Formandlao
- Silver Member
Om ikke andet så må de forklare dig, hvorfor de har ignoreret at du har søgt under den kategori!Mapzter skrev:Nu er jeg jo allerede medlem af en skytteforening, og har dokumenteret dette, så det kan ikke være problemet. Jeg har tænkt mig at forfølge den hele vejen, så vi kan få nogen ordentlige svar på det her. Der er så også sket en del mht. våbenkontorer siden 2010, så jeg er stadig fortrøstningsfuld.7TCU skrev:Jeg kan så pippe ind med, at jeg prøvede i 2010 at få en Mosin Nagant riffel på "øvelses og konkurrenceskydnings tilladelse" og det var desværre også et nogo, jeg har måske afslaget et sted, men det var noget med at jeg så ikke have et lovligt sted at skyde med den og andre mærkværdige ting
Bid dig godt fast i benet

- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Nå, de er nu rimeligt imødekommende, kunne ikke lige finde min ansøgning men ville ringe tilbage når de havde fundet den på arkivet.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Efter en kort samtale hvor der blev spurgt ind til hvorfor jeg ikke ville ha' tilladelsen på SKV, og om foreningen havde godkendte baner, så ville han annullere jagttilladelsen, og udstede en ny til Øvelses- og konkurrenceskydning, hvis jeg lige sendte ham en kopi af mit medlemsbevis (det havde jeg ganske vist sendt med den oprindelige ansøgning, men jeg så ingen grund til at være besværlig).
Så jeg satser på at få en korrekt tilladelse en af de nærmeste dage.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Bum!Mapzter skrev:Efter en kort samtale hvor der blev spurgt ind til hvorfor jeg ikke ville ha' tilladelsen på SKV, og om foreningen havde godkendte baner, så ville han annullere jagttilladelsen, og udstede en ny til Øvelses- og konkurrenceskydning, hvis jeg lige sendte ham en kopi af mit medlemsbevis (det havde jeg ganske vist sendt med den oprindelige ansøgning, men jeg så ingen grund til at være besværlig).
Hvad sagde han til at det var fordi unionen havde fået et slagtilfælde her i sommervarmen?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Formandlao
- Silver Member
Det er da en meget positiv tilbagemelding - herligtMapzter skrev:Efter en kort samtale hvor der blev spurgt ind til hvorfor jeg ikke ville ha' tilladelsen på SKV, og om foreningen havde godkendte baner, så ville han annullere jagttilladelsen, og udstede en ny til Øvelses- og konkurrenceskydning, hvis jeg lige sendte ham en kopi af mit medlemsbevis (det havde jeg ganske vist sendt med den oprindelige ansøgning, men jeg så ingen grund til at være besværlig).

Betyder det så, at du vil kunne benytte riflen til IPSC (i udlandet)? I den konfiguration du har købt den i.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det syntes jeg ikke der var nogen grund til at spolere en samtale der gik glimrende, med. Der kan jo være mange gode grunde til ikke at ville ha' ting på SKV, f.eks. besværet med omregistrering hvis man skifter forening.Bofhenator skrev:Hvad sagde han til at det var fordi unionen havde fået et slagtilfælde her i sommervarmen?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Check!Mapzter skrev:Det syntes jeg ikke der var nogen grund til at spolere en samtale der gik glimrende, med. Der kan jo være mange gode grunde til ikke at ville ha' ting på SKV, f.eks. besværet med omregistrering hvis man skifter forening.Bofhenator skrev:Hvad sagde han til at det var fordi unionen havde fået et slagtilfælde her i sommervarmen?
Jeg tænkte bare om det var den samtale i havde da du skrev:
Efter en kort samtale hvor der blev spurgt ind til hvorfor jeg ikke ville ha' tilladelsen på SKV,
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ja, både i udlandet og herhjemme (hvis der kommer flere IPSC riffel matches herhjemme). Den vil også kunne bruges til kombiriffel og DSF 300/600/1000 M riffelskydning.Formandlao skrev:Betyder det så, at du vil kunne benytte riflen til IPSC (i udlandet)? I den konfiguration du har købt den i.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det var det ikke. Han spurgte hvorfor ikke SKV, og jeg kom med et par grunde, bl.a. ekspeditionstiden samt at SKV holder sommerferie, hvortil hans svar var noget ala "at det måtte jeg jo osse selv om, men at de anbefalede SKV".Bofhenator skrev:Jeg tænkte bare om det var den samtale i havde da du skrev:Efter en kort samtale hvor der blev spurgt ind til hvorfor jeg ikke ville ha' tilladelsen på SKV,
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory