registrere sine ammunitionskøb på tilladelse men hvilen lovgivning?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

registrere sine ammunitionskøb på tilladelse men hvilen lovgivning?

Indlæg af Overtroldmand » 19. jul 2016, 23:51

Som skrevet i emne, så er der jo på en våbentilladelse mulighed for at skrive indkøb af ammunition, men hvor er kravet for dette nedfældet?,-jeg har tygget lidt igennem, og 'Cirkulære om våben og ammunition mv.' har lidt om tilladelsens form og indhold, men ikke noget direkte krav om registrerering af ammunitions indkøb, eller er det §30 der omhandler dette?.

Cirkulære om våben og ammunition mv.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802
Kapitel 6
Tilladelsens form og indhold mv.
§ 28. Våbentilladelser skal udfærdiges skriftligt.
Stk. 2. Det skal af tilladelsen fremgå, at den til enhver tid kan tilbagekaldes, og at den skal tilbagesendes til politidirektøren, hvis den ikke længere benyttes.
Stk. 3. Tilladelser registreres af politiet. Genpart af tilladelsen opbevares af politidirektøren. Opbevaring af genparten finder sted ved edb-registrering.
§ 29. Tilladelse til indkøb af våben gives med en gyldighedstid på ikke over 3 måneder. Det skal af tilladelsen fremgå, at vedkommende forhandler skal tilbagesende tilladelsen til politidirektøren, efter at den er forsynet med påtegning om de stedfundne leveringer. For skydevåben skal påtegningen angive de leverede våbens fabrikat, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer.
Stk. 2. For tilladelse til indkøb af ammunition kan der fastsættes en længere gyldighedstid. Tilladelsen skal begrænses til indkøb af ammunition til eget brug.
§ 30. En våbentilladelse kan i hvert enkelt tilfælde begrænses nærmere under hensyn til formålet med tilladelsen eller andre forhold, der taler for en begrænsning. Det skal fremgå af tilladelsen, i hvilket omfang den tillige giver adgang til at erhverve og besidde ammunition til våbnet.
Stk. 2. Det skal af tilladelsen fremgå, at våbnet skal opbevares i overensstemmelse med reglerne herom i våbenbekendtgørelsen, og at bortkomst af våbnet eller ammunition dertil straks skal anmeldes til politiet.
§ 31. Er en våbentilladelse beskadiget eller bortkommet, kan der efter våben- og eksplosivstoflovens § 6 b, stk. 6, udstedes en tilladelse med samme gyldighed som den oprindelige mod betaling af 200 kr.
Stk. 2. Inden udstedelse af en erstatningstilladelse efter stk. 1 skal ansøgeren redegøre for, hvorledes tilladelsen er bortkommet. Er tilladelsen bortkommet i forbindelse med tyveri, er det tilstrækkeligt, at ansøgeren foreviser kopi af anmeldelse til politiet. Ansøgeren skal endvidere redegøre for, om der eventuelt er sket misbrug af tilladelsen.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... illadelse/
http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... lovgivning

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Re: registrere sine ammunitionskøb på tilladelse men hvilen lovgivning?

Indlæg af Kenned » 20. jul 2016, 10:29

Jeg ved ikke om det overhovedet ER et krav at der skrives på tilladelsen hvad der købes - under alle omstændigheder er det jo alligevel den samlede mængde (i det pågældende kaliber) du må ligge inde med på én gang som tilladelsen angiver.

Så principielt kan du købe 500 patroner hver dag, hvis du ellers skyder meget :-)

/Kenneth

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 20. jul 2016, 11:57

Det er sandsynligvis et vilkår i din tilladelse.

På mine jagtriffeltilladelser står der:
" Til eget brug kan erhverves og besiddes indtil 500 patroner. Køb påføres nedenfor og på bagsiden."
Dette er altså et vilkår/en begrænsning som er fastsat i min tilladelse, og det har politiet lov til jf. cirkulæret. Så det skal jeg overholde.

Tager man det bogstaveligt kan jeg i grunden kun få det til, at jeg højst må købe 500 patroner i tilladelsens gyldighedsperiode som er 10 år, og køb skal altid påføres tilladelsen. Jeg er dog sikker på, at meningen er, at du højst må besidde 500 patroner på én gang som Kenneth skriver, men det er faktisk ikke det der står.

Hmmm, jeg må nok hellere blive mere konsekvent med at få køb skrevet på hver gang. Jeg har tilladelsen fremme alligevel, så det er ikke stor ulejlighed. Alligevel vil der ikke være sammenhæng mellem det der står på tilladelsen og det der står i skabet, for jeg fremstiller det meste ammunition selv.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 20. jul 2016, 15:25

Lassescout skrev:Det er sandsynligvis et vilkår i din tilladelse.

På mine jagtriffeltilladelser står der:
" Til eget brug kan erhverves og besiddes indtil 500 patroner. Køb påføres nedenfor og på bagsiden."
Dette er altså et vilkår/en begrænsning som er fastsat i min tilladelse, og det har politiet lov til jf. cirkulæret. Så det skal jeg overholde.

Tager man det bogstaveligt kan jeg i grunden kun få det til, at jeg højst må købe 500 patroner i tilladelsens gyldighedsperiode som er 10 år, og køb skal altid påføres tilladelsen. Jeg er dog sikker på, at meningen er, at du højst må besidde 500 patroner på én gang som Kenneth skriver, men det er faktisk ikke det der står.

Hmmm, jeg må nok hellere blive mere konsekvent med at få køb skrevet på hver gang. Jeg har tilladelsen fremme alligevel, så det er ikke stor ulejlighed. Alligevel vil der ikke være sammenhæng mellem det der står på tilladelsen og det der står i skabet, for jeg fremstiller det meste ammunition selv.

Yeps, der står 'køb' dvs 'Køb: En aftale om overdragelse af et formuegode mod vederlag i penge.' så jeg bytter al min ammo...det skal så ikke påføres :biggrin: :biggrin: , de skulle nok have skrevet 'erhvervelse'

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 20. jul 2016, 21:00

tjjjae, det kan vel være hip som hap. Jeg ser ikke rigtig nogen grund til at træde ved siden af her, det koster jo ikke noget lige at få noteret købet på tilladelsen.

Må dog indrømme at jeg ikke har været særlig opmærksom på det indtil videre, men man kan da lige så godt have det i orden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lyhne » 21. jul 2016, 13:32

Hørte om en der ikke kunne købe mere ammo i en butik da alle linjer på tilladelse var udfyldt! Men det er noget tid siden. Meget få gange har jeg oplevet at butik skriver på.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar