Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
HerrS
- Bronze Member

- Interesser: luftpistol, luftrifler,
- Geografisk sted: Trekants området.
Hejsa
På en ejendom hos en bekendt har de fået problemer med rotter. Kommunen er underrettet og der sat fælder og lagt gift ud.
Men, problemet er tiltagende trods ovenstående indsats.
Må man skyde rotterne med luftgevær? Hvis ja, skal den da overholde kravene til luftvåben til jagt (min 5,5 mm og 200 ms) eller må de skydes med alt da rotter er betegnet som skadedyr?
Mvh HerrS
Senest rettet af
Refraktorius 5. aug 2016, 15:02, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlægs formål. Læs gerne opslaget i small talk.
--
Nr 2 er den føreste taber
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Du skyder dem bare, uanset om det er .177, .22 eller større.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Mister.30-06
- Silver Member

- Interesser: Riffeljagt - Buejagt
- Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
- Been thanked: 4 times
-
Vedhæftede filer
-

- rotter.jpg (25.97 KiB) Vist 8902 gange
If it ain't broken, don't fix it
SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC
-
Ped
- Bronze Member

- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Må man bruge en uplomberet .22lr 1/2 automat ?
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Ped skrev:Må man bruge en uplomberet .22lr 1/2 automat ?
Ja, og bue og pil og skovl og spade og hvad som helst, som du vel og mærke har tilladelse til at besidde og anvende.
Blot husk, som beskrevet i andet indlæg: "Så længe aflivningen er dyreværnsmæssigt forsvarlig"
EDIT: Jeg kan dog, erfaringsmæssigt, ikke anbefale voldsomme haglbøsser, når rotterne holder til i omegnen omkring drivhuset. (med mindre man er voldsomt vild med at udskifte ruder)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
BasicReality
- Silver Member

- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Meget apropos, er der overhovedet nogen former for luftvåben man kan anvende indendørs der kan aflive en fuldvoksen rotte uden at smadre hjemmet fuldstændigt.
Mine forældre havde problemer med rotter på deres gård, og overvejede et kort øjeblik at prøve at nakke dem med .22 Short, men selv der føler jeg der var for meget smæk på hvis jeg missede.
-
Jensen84
- Silver Member

- Interesser: Hagljagt og PCP.
- Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
- Been thanked: 3 times
Et hovedskud med en svag 4,5 mm vil ikke lave meget ravage.
Måske du kunne lægge lokke foder ud foran noget der kan stoppe haglet.
Men jeg tror fælder er at foretrække indendørs. Selv om det er et hovedskud flapper de lidt rundt og det giver noget blodstænk.
De fleste rotter skydes nok på 2-7 meters afstand og det er vigtigt at den skyder konsistent. Men det bør de fleste kunne opnå på så kort afstand.
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
...men på den anden side. At kombinere et ophold på sofaen med en god whisky i glasset, en film med Sharon Stone på flimmeren og en anstandsjagt. Det er konge !
Brug en almindelig kvalitetsluftbøsse kaliber .177 eller .22. Læg aviser ud på gulvet og stil en gammel madras op ad væggen. Rotterne skal lige vænne sig til omgivelserne, så skal de nok komme. Men du skal sidde fuldkommen stille, og dårligt trække vejret. Rotter er fantastisk årvågne og intelligente dyr, så det vil kræve alle dine jægerskills.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
BasicReality
- Silver Member

- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Min frygt er mest at hvis jeg ikke kan ramme den i hovedet, og den når at løbe ind i væggene og dør efterfølgende, ja så har du en forfærdelig stank i huset i flere måneder.
Ved ikke hvor sejlivet rotter er i forhold til råvildt der jo gerne kan løbe en del selv efter at være ramt med en ordentlig kaliber.
-
Bobo
- Platin Member

- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Lassescout skrev:, en film med Sharon Stone på flimmeren . Men du skal sidde fuldkommen stille, og dårligt trække vejret.
kan man det ?
Bobo ------ Igen uden billeder
-
C-X
- Platin Member

Bobo skrev:Lassescout skrev:, en film med Sharon Stone på flimmeren . Men du skal sidde fuldkommen stille, og dårligt trække vejret.
kan man det ?
Det kommer an på, om det er en nyere eller ældre udgivelse. Hvis det er en af de tidlige, så kan det sikkert blive lidt svært, både med at sidde stille og holde en stille vejrtrækning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Jensen84
- Silver Member

BasicReality skrev:Min frygt er mest at hvis jeg ikke kan ramme den i hovedet, og den når at løbe ind i væggene og dør efterfølgende, ja så har du en forfærdelig stank i huset i flere måneder.
Ved ikke hvor sejlivet rotter er i forhold til råvildt der jo gerne kan løbe en del selv efter at være ramt med en ordentlig kaliber.
De kan godt løbe lidt hvis ikke det er hovedskud. Især med en 4,5 mm.
Jeg har skiftet alt ud til 5,5 mm og jeg synes selv det har en god positiv effekt.
Skud i første 1/3 del af dyret så lægger de sig hurtigt.
Du kan dog påvirke det lidt ved at skyde dem mens hovedet vender væk fra deres smutvej da de første par skridt altid foregår i snude retning.
Men en luftbøsse evt med rødpunkt på og så indskyde på den afstand du nu har mulighed for at skyde dem på så skal du nok kunne lave hoveskud med lidt øvelse, det er ikke så svært på den korte afstand.
-
C-X
- Platin Member

Brug diverse ekstreme hollowpoint hagl, type terminator og lignende, de afsætter mest muligt energi i rotten, inden de passerer ud, hvis ikke de bliver i rotten. De er ikke det mest præcise, men på under 10 meter er det ligegodt det samme. Diabolos hakker bare durk igennem.
-
Tangloppen
- Platin Member

- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Kan huske mine forældres nabo havde rotter en enkelt gang. Obersten valgte så at beskyde det halve af hans ejendom med en 9mm glatløbet. Han fik has på rotten i sidste ende...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Det afgørende er at der er tale om skadedyrsbekæmpelse, og ikke hverken jagt og regulering. Derfor er "næsten alt" tilladt.
(Så længe det er (bare nogenlunde) dyreetisk forsvarligt)
Peter
PS: Mit 4,5 Crosman Fury luftgevær er udstyret med et rødpunktsigte og indskudt på 10 meter af samme årsag.

-
Birk
- Bronze Member

- Interesser: jagt
- Geografisk sted: 3700
6 elle 9mm. glatløbet salongevær, hvis et sådan stadig er til at få fat i.

-
Rulab
- Gold Member

- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Birk skrev:6 elle 9mm. glatløbet salongevær, hvis et sådan stadig er til at få fat i.

Er en 9 mm glatløbet i stand til at aflive en rotte forsvarligt?
Jeg spørger fordi jeg aldrig har prøvet sådan en på noget levende. Jeg har til gengæld prøvet den på en papkasse på 12-15 m og der var så lidt kraft i, at størstedelen af haglene ikke kunne sætte sig i papkassen. Det kan da umuligt slå en rotte ihjel.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Simon-MS skrev:Birk skrev:6 elle 9mm. glatløbet salongevær, hvis et sådan stadig er til at få fat i.

Er en 9 mm glatløbet i stand til at aflive en rotte forsvarligt?
Jeg spørger fordi jeg aldrig har prøvet sådan en på noget levende. Jeg har til gengæld prøvet den på en papkasse på 12-15 m og der var så lidt kraft i, at størstedelen af haglene ikke kunne sætte sig i papkassen. Det kan da umuligt slå en rotte ihjel.
Folk der skyder rotter med 5,6 og 9 mm hagl, gør det ikke på længere afstande end ca. 5 meter (har jeg hørt)
Peter
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
BasicReality skrev:Min frygt er mest at hvis jeg ikke kan ramme den i hovedet, og den når at løbe ind i væggene og dør efterfølgende, ja så har du en forfærdelig stank i huset i flere måneder.
Relativt størrelsesmæssigt, så svarer et 4,5 mm luftgevær på en rotte, jo nærmest til at sende en petanque-kugle tværs gennem et stykke råvildt.
Men kugleplacering er alt, så anskyder du, så løber den.
Hvis det er inde i huset, så ville jeg nok lade effektivitet komme på førstepladsen, og sætte en stak kvalitetsrottefælder op.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Refraktorius skrev:BasicReality skrev:Min frygt er mest at hvis jeg ikke kan ramme den i hovedet, og den når at løbe ind i væggene og dør efterfølgende, ja så har du en forfærdelig stank i huset i flere måneder.
Relativt størrelsesmæssigt, så svarer et 4,5 mm luftgevær på en rotte, jo nærmest til at sende en petanque-kugle tværs gennem et stykke råvildt.
Men kugleplacering er alt, så anskyder du, så løber den.
Hvis det er inde i huset, så ville jeg nok lade effektivitet komme på førstepladsen, og sætte en stak kvalitetsrottefælder op.
En ekspanderende petanque-kugle, vel at mærke!
Kvalitetsrottefælder købes f.eks. her:
https://skadedyrshop.dk/produkter/mus-r ... ttefaelder
Peter
-
C-X
- Platin Member

Det afhænger meget af både hagl og hastighed, samt træfområde, hvorvidt der er ekspansion eller ej. Oplever sjældent nogen nævneværdig ekspansion i rotter.
-
Jensen84
- Silver Member

Haha! God visuel sammenligning [emoji106][emoji43][emoji379]
De der 6 og 9 mm hagl er noget hø (bare min mening)
Et fornuftigt luftgevær er helt sikkert meget bedre og det kan desuden rottebekæmpelsen give masser af skydning efter mål for sjov, til få penge.
Jeg havde sådan en 9 mm engang og jeg gad aldrig at købe hagl til den efter første kasse var væk (250kr 50stk)
Det kan du få flere 1000 hagl for [emoji106]
-
Lotus
- Silver Member

- Interesser: Ting der siger bang
- Geografisk sted: Syddjurs
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Vil hvidt lys fra evt. en lommelygte skræmme en rotte ned i hullet, hvis den ikke hører/lugter noget samtidig?
Hvis jeg og min 22'er gerne vil se om der er rotter kl. 24 i hønsehuset, er det så bedst at opsætte en lampe der oplyser området kontinuerligt?
-
C-X
- Platin Member

Jeg har haft forskellige oplevelser med rotter og lys. Nogle har kun vist halen, mens andre har været næsten ligeglade.