Ah, ok.Mapzter skrev:Det var det ikke. Han spurgte hvorfor ikke SKV, og jeg kom med et par grunde, bl.a. ekspeditionstiden samt at SKV holder sommerferie, hvortil hans svar var noget ala "at det måtte jeg jo osse selv om, men at de anbefalede SKV".Bofhenator skrev:Jeg tænkte bare om det var den samtale i havde da du skrev:Efter en kort samtale hvor der blev spurgt ind til hvorfor jeg ikke ville ha' tilladelsen på SKV,
Erfaringer med tilladelse til "Øvelses- og konkurrenceskydning" ?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
- Kontakt:
Re: Erfaringer med tilladelse til "Øvelses- og konkurrenceskydning" ?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Mapzter skrev:Ja, både i udlandet og herhjemme (hvis der kommer flere IPSC riffel matches herhjemme). Den vil også kunne bruges til kombiriffel og DSF 300/600/1000 M riffelskydning.Formandlao skrev:Betyder det så, at du vil kunne benytte riflen til IPSC (i udlandet)? I den konfiguration du har købt den i.
Fedt!
Hvilken kaliber var det du havde købt den i?
Diligentia, Vis, Celeritas
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Den er i den mest muligt upraktiske kaliber, 300 AAC Blackout, så ballistik ala en kastet roe.Formandlao skrev:Hvilken kaliber var det du havde købt den i?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Formandlao
- Silver Member
Haha ... jeg kan forstå, at du er en mand der kan lide udfordringerMapzter skrev:Den er i den mest muligt upraktiske kaliber, 300 AAC Blackout, så ballistik ala en kastet roe.Formandlao skrev:Hvilken kaliber var det du havde købt den i?

- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Jaeh, det startede jo egtl. med at jeg tænkte at det kunne være skægt at skyde IPSC MAO i major power factor, men jeg havde de her 5,56x45mm magasiner ...Formandlao skrev:jeg kan forstå, at du er en mand der kan lide udfordringer
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Nå da. Hvis de har den holdning så kunne der da være nogen perspektiver i forhold til visse skytteforeningers forsøg på at sabotere SKV.Mapzter skrev: Det var det ikke. Han spurgte hvorfor ikke SKV, og jeg kom med et par grunde, bl.a. ekspeditionstiden samt at SKV holder sommerferie, hvortil hans svar var noget ala "at det måtte jeg jo osse selv om, men at de anbefalede SKV".
Hvis man bare kan køre helt uden om SKV så er man ikke så afhængig af det interne smagsdommeri.
Jeg gad vide om man kan få halvautomatiske håndvåben og rifler på samme vis?
Så længe man er medlem af en forening, selvføleligt.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ikke til halvauto rifler:ReneKJ skrev: Jeg gad vide om man kan få halvautomatiske håndvåben og rifler på samme vis?
Så længe man er medlem af en forening, selvføleligt.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802Cirkulære om våben og ammunition mv. skrev: § 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.
Jeg ved ikke hvordan det praktiseres mht. pistoler i øjeblikket.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Tanken strejfede mig faktisk om at man skulle prøve og søge en pistol på denne måde, også fordi det gør hurtigere i forbindelse med import fra udlandet da den ikke skal over SKV
- Formandlao
- Silver Member
Mapzter skrev:Jaeh, det startede jo egtl. med at jeg tænkte at det kunne være skægt at skyde IPSC MAO i major power factor, men jeg havde de her 5,56x45mm magasiner ...Formandlao skrev:jeg kan forstå, at du er en mand der kan lide udfordringer

-
- Bronze Member
- Interesser: WW2 og alt med skydning!
- Geografisk sted: østrig
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Fedt! Tillykke!
.300 Blackout er en kaliber jeg meget gerne selv vil have en dag.. Balistikken er som du siger (godt udtryk iøvrigt), men ellers er den fed!
Det kunne være jeg skulle ringe og spørge om det kan lade sig gøre at få overført mine repetér-geværer direkte fra udlandet over til sådan en tilladelse, det ville da gøre det hele en del nemmere når jeg skal flytte tilbage til DK. Der er vel intet der forhindrer mig i at være medlem i en skytteforening selvom jeg bor i udlandet? Er i forvejen æresmedlen, men kan blive normalt medlem samme sekund som jeg be'r om det, hvis ikke der er nogen regler der forhindrer mig i det..
Var det igennem ACV? Jeg skal have fat i ACØ, men hvis man nu smørrer dem lidt når nu det kunne lade sig gøre derovre vest på...
.300 Blackout er en kaliber jeg meget gerne selv vil have en dag.. Balistikken er som du siger (godt udtryk iøvrigt), men ellers er den fed!
Det kunne være jeg skulle ringe og spørge om det kan lade sig gøre at få overført mine repetér-geværer direkte fra udlandet over til sådan en tilladelse, det ville da gøre det hele en del nemmere når jeg skal flytte tilbage til DK. Der er vel intet der forhindrer mig i at være medlem i en skytteforening selvom jeg bor i udlandet? Er i forvejen æresmedlen, men kan blive normalt medlem samme sekund som jeg be'r om det, hvis ikke der er nogen regler der forhindrer mig i det..
Var det igennem ACV? Jeg skal have fat i ACØ, men hvis man nu smørrer dem lidt når nu det kunne lade sig gøre derovre vest på...
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Næeh, jeg kan ikke se hvad der skulle hindre dig i at blive medlem. Jeg ved dog ikke om du kan søge våbentilladelse før du har en dansk folkeregisteradresse. Jeg tror nu heller ikke umiddelbart, at det vil være nemmere for dig end at søge gennem SKV, med mindre dine rifler er nogen af dem som SKV ikke vil registrere.Shaker skrev:Det kunne være jeg skulle ringe og spørge om det kan lade sig gøre at få overført mine repetér-geværer direkte fra udlandet over til sådan en tilladelse, det ville da gøre det hele en del nemmere når jeg skal flytte tilbage til DK. Der er vel intet der forhindrer mig i at være medlem i en skytteforening selvom jeg bor i udlandet?
Ja, det var gennem ACV, men der bør ikke være nogen forskel, ud over ekspeditionstiden.Shaker skrev:Var det igennem ACV? Jeg skal have fat i ACØ, men hvis man nu smørrer dem lidt når nu det kunne lade sig gøre derovre vest på...
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Gad vide om man kunne få en tilladelse til begge dele? Både jagt og sportskyndige..
:-)
:-)
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Deres online ansøgningsskema tillader kun at man vælger et formål, så det tror jeg ikke, selv om det ikke giver nogen mening.Schmidt skrev:Gad vide om man kunne få en tilladelse til begge dele? Både jagt og sportskyndige..
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Roger, jeg havde på en eller anden måde glemt at det var online..Mapzter skrev:Deres online ansøgningsskema tillader kun at man vælger et formål, så det tror jeg ikke, selv om det ikke giver nogen mening.Schmidt skrev:Gad vide om man kunne få en tilladelse til begge dele? Både jagt og sportskyndige..

- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
I dag har jeg så modtaget tilladelsen:
Jeg synes det gik ret smertefrit. Jeg ser dog at den kun gælder for 5 år, mens den fejlagtige til jagt galdt 10 år, så det skal jeg lige bore lidt i.Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Og det var der så en naturlig forklaring på:Mapzter skrev:Jeg ser dog at den kun gælder for 5 år, mens den fejlagtige til jagt galdt 10 år, så det skal jeg lige bore lidt i.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev: § 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Stk. 2. Tilladelser til våbensamlere og til riflede jagtvåben til jægere udstedes dog med en gyldighedstid på 10 år.
Så der er lige lidt forskelsbehandling, men pyt.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
hvad koster gebyret ? og hvorfor står der at pistoltilladelser kun gælder 2 år ? det plejer da at være 5 år eller er det lavet om?Mapzter skrev:Og det var der så en naturlig forklaring på:Mapzter skrev:Jeg ser dog at den kun gælder for 5 år, mens den fejlagtige til jagt galdt 10 år, så det skal jeg lige bore lidt i.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev: § 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Stk. 2. Tilladelser til våbensamlere og til riflede jagtvåben til jægere udstedes dog med en gyldighedstid på 10 år.
Så der er lige lidt forskelsbehandling, men pyt.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det er 840,- ligesom til jagt. Og nu må du ikke blande det sammen med SKV våbenpåtegninger - det er andre priser og gyldigheder.CQB skrev:hvad koster gebyret ? og hvorfor står der at pistoltilladelser kun gælder 2 år ? det plejer da at være 5 år eller er det lavet om?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
ok så er ulempen altså dobbelt pris i forhold til jagt våben, da den kun er gyldig halvt så længe? hvorfor er pistoler så omtalt jeg troede kun det var på SKV tilladelser man kunne få pistoler?Mapzter skrev:Det er 840,- ligesom til jagt. Og nu må du ikke blande det sammen med SKV våbenpåtegninger - det er andre priser og gyldigheder.CQB skrev:hvad koster gebyret ? og hvorfor står der at pistoltilladelser kun gælder 2 år ? det plejer da at være 5 år eller er det lavet om?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Jeps!CQB skrev:ok så er ulempen altså dobbelt pris i forhold til jagt våben, da den kun er gyldig halvt så længe
Tja, tidligere har det i hvert fald været muligt at få en Politi-tilladelse til en pistol, hvis man ellers opfyldte samme krav som til at få en på SKV. Og så er der naturligvis tilladelser til andre formål end sportsskydning, eksempelvis til vagter fra udenlandske ambassader.CQB skrev: hvorfor er pistoler så omtalt jeg troede kun det var på SKV tilladelser man kunne få pistoler?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Nå, det lader til at ACØ stiller mærkværdige spørgsmål og bl.a. forlanger dokumentation for 2 år som aktiv skydende (ikke relevant for tilladelse til rifler), når man søger tilladelse til en riffel magen til min til øvelses- og konkurrenceskydning hos dem. Det bliver interessant at se hvad den sag ender med. Forvaltningspraksis er åbenbart ikke ens mellem vest og øst.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory