Jeg kender jo nok svaret, men spørger alligevel, da jeg syntes at have hørt at en pibe ikke er en våbendel på linje med bundstykke (som eksempel)
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg måske ville importere et løb til at våben jeg planlægger at købe senere hen
Må man købe og besidde pibe til våben man ikke ejer?
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
- NTS
- Gold Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Re: Må man købe og besidde pibe til våben man ikke ejer?
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
-
- Gold Member
- Interesser: Riffelskydning.
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 83 times
Søg den som et vekselløb = gebyrfri.
Når du har en tilladelse til den, så er det vel lovligt. Jeg har en pibe stående som jeg ikke har nogen lås til. Det er efter aftale med våbenkontoret.
Når du har en tilladelse til den, så er det vel lovligt. Jeg har en pibe stående som jeg ikke har nogen lås til. Det er efter aftale med våbenkontoret.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
For at komme "flueknepperne" lidt i forkøbet, så funderede jeg over en ting.
Gælder det så også eksempelvis Lothar Walther's rifle barrel blanks, som i og for sig bare er et stykke stål, som er boret et hul i - og lavet "riffelgange i", men som der endnu ikke er lavet kaliberspecifik kammer i, ej heller gevind for montage i låsen. eller andre tilpasninger som gør at den overhovedet KAN bruges i et våben.?
Syntes bare jeg ser andre områder hvor man gerne søger at strække paragrafferne så meget man kan, til egen fordel og tolke reglerne ganske let - så jeg funderede over om det kunne lade sig gøre i dette tilfælde også.
Kynisk set kunne et Lothar Walther rå-emne godt undgå lovgivningen, fordi det ikke er "et løb, der er specielt konstrueret til et skydevåben".
Men det er et stykke metal med hul i, og forarbejdning der tilfældigvis og til forveksling kan bruges som riffelgang - men hvor det dog stadig kræver kontour-drejning, gevind, udboring til kammer, afdrejning af krone og til sidst sikkert overfladebehandling for at kunne siges at være "specielt konstrueret".
Så længe der mangler en hel del arbejde, kan det næppe kaldes "specielt konstrueret til"...
Gælder det så også eksempelvis Lothar Walther's rifle barrel blanks, som i og for sig bare er et stykke stål, som er boret et hul i - og lavet "riffelgange i", men som der endnu ikke er lavet kaliberspecifik kammer i, ej heller gevind for montage i låsen. eller andre tilpasninger som gør at den overhovedet KAN bruges i et våben.?
Så længe det ikke umiddelbart kan udgøre det som værende "et løb", altså før det færdiggøres fra rå-emne/barrel-blank som "specielt konstrueret" til "et skydevåben" som "løb"... er der så noget i vejen for at eje ovennævnte stykke stål med ovennævnte langstrakte indvendige gevind.?2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Syntes bare jeg ser andre områder hvor man gerne søger at strække paragrafferne så meget man kan, til egen fordel og tolke reglerne ganske let - så jeg funderede over om det kunne lade sig gøre i dette tilfælde også.
Kynisk set kunne et Lothar Walther rå-emne godt undgå lovgivningen, fordi det ikke er "et løb, der er specielt konstrueret til et skydevåben".
Men det er et stykke metal med hul i, og forarbejdning der tilfældigvis og til forveksling kan bruges som riffelgang - men hvor det dog stadig kræver kontour-drejning, gevind, udboring til kammer, afdrejning af krone og til sidst sikkert overfladebehandling for at kunne siges at være "specielt konstrueret".
Så længe der mangler en hel del arbejde, kan det næppe kaldes "specielt konstrueret til"...
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.