Ny adresse - hvad med mine våben?
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: midtjylland
- Has thanked: 1 time
Ny adresse - hvad med mine våben?
Hej alle sammen!
Jeg står i den situation at jeg er flyttet til København for at studere og er i den forbindelse blevet lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre for ikke at komme på kant med loven i forhold til mine våben som fortsat skal blive stående hos min far. Skal jeg meddele politiet at mine våben står hos min far eller hvad gør jeg?
Jeg står i den situation at jeg er flyttet til København for at studere og er i den forbindelse blevet lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre for ikke at komme på kant med loven i forhold til mine våben som fortsat skal blive stående hos min far. Skal jeg meddele politiet at mine våben står hos min far eller hvad gør jeg?
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Re: Ny adresse - hvad med mine våben?
Ja
På tilladelsen står der at den gælder på din bopæl.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
- Raptor357
- Platin Member
Er det hagl eller riflet og deler du skab med nogle?
Hvis det er hagl og riffel og du deler skab er det et problem. Problemet er riflen som kun den der har tilladelsen må have adgang til, vedmindre man er i samme husstand.
Er det hagl og din ?? Der bor i huset har jagt tegn bør det kun være noget du skal anmelde til politiet.
Er skabet dit og der ikke er andre der har adgang bør det også blot være en anmeldelse til politiet.
Hvis det er hagl og riffel og du deler skab er det et problem. Problemet er riflen som kun den der har tilladelsen må have adgang til, vedmindre man er i samme husstand.
Er det hagl og din ?? Der bor i huset har jagt tegn bør det kun være noget du skal anmelde til politiet.
Er skabet dit og der ikke er andre der har adgang bør det også blot være en anmeldelse til politiet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 14 times
Det er ikke hvad politiet og våbenforretningen informerede mig, da jeg købte riffel !Raptor357 skrev: Hvis det er hagl og riffel og du deler skab er det et problem. Problemet er riflen som kun den der har tilladelsen må have adgang til, vedmindre man er i samme husstand.
Jeg har både riffel og hagl våben stående hos et familie medlem, der også har jagttegn, samt vi deler en riffel.
Da jeg snakkede med politiet angående riffelopbevaring på en anden ejendom end min bopæl, blev jeg meddelt at dette ikke var et problem, så længe jeg var opmærksom på at det kun var mig der måtte bruge riflen, eftersom jeg er den eneste med tilladelse til den.
Den jagtbutik som jeg købte riflen ved, konfirmerede denne information.
Men nu bliver jeg nervøs for at jeg er blevet misinformeret

Er hvor står dette, eller hvor stammer disse oplysninger fra ??
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Næsten.Raptor357 skrev:Ja
Den er gældende på ens folkeregisteradresse, men billedet kan godt være lidt mudret.
Hvis ens våben er på en anden adresse end ens folkeregisteradresse, så skal man oplyse det til politiet, og så er det som udgangspunkt ikke noget problem.
I kollegieværelser og lignende kan det være uhensigtsmæssigt at have arsenalet med, og ikke mindst at begynde at bore huller til forankringen af skabet.
Husstand er "dem der bor samme sted":
husstand, samtlige personer på samme adresse og i samme bolig uden hensyntagen til familiære forhold. En husstand kan således omfatte flere familier. I nogle tilfælde anvendes en snævrere definition, hvorefter en husstand kun omfatter de personer, som bor sammen og har en høj grad af fælles økonomi; fx udgør en evt. logerende i dette tilfælde sin egen husstand.
Og noget om bopæl mv hvis man hvis man copy-paster fra "CPR-loven":
men også:§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele.
§ 7. Kommunalbestyrelsen skal registrere personer, der anvender flere boliger her i landet, med bopæl i den af boligerne, som de efter en samlet vurdering må siges at have mest tilknytning til. Ved afgørelsen af tilknytningen til en bolig skal en lovlig bolig altid gå forud for en ulovlig bolig.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 træffes bl. a. efter følgende kriterier:
1) Antallet af overnatninger i boligen.
2) Boligens afstand fra det daglige arbejde.
3) Om ægtefælle eller samlever og børn bor i denne bolig.
4) Boligens størrelse og kvalitet.
5) Om personens ejendele opbevares i boligen.
Stk. 3. Hvis en helhedsvurdering efter kommunalbestyrelsens vurdering ikke klart peger på én af boligerne som bopælen, kan personens eget ønske følges. Et sådant valg mellem flere mulige bopæle kan ikke ændres af den pågældende, før der sker en ændring af de forhold, som forelå, da valget blev foretaget.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
Bare lige for at være helt sikkerRefraktorius skrev:Næsten.Raptor357 skrev:Ja
Den er gældende på ens folkeregisteradresse, men billedet kan godt være lidt mudret.
Hvis ens våben er på en anden adresse end ens folkeregisteradresse, så skal man oplyse det til politiet, og så er det som udgangspunkt ikke noget problem.
I kollegieværelser og lignende kan det være uhensigtsmæssigt at have arsenalet med, og ikke mindst at begynde at bore huller til forankringen af skabet.

Hvis jeg har en riffel opbevaret på en anden adresse (adresse 1) end min bopæl (adresse 2). Og opbevarings adressen beskrevet på tilladelsen matcher adressen som den faktisk er opbevaret på (adresse 1). Skal denne riffel så låses inde i et seperat våbenskab som kun jeg har adgang til ?
Eller kan personen som jeg i forvejen deler en anden riffel med (2 ejertilladelser), godt have "adgang" men må ikke bruge min egen riffel ?
Altså kan han have adgang til samme våbenskab som jeg opbevarer en riffel som kun jeg har tilladelse til ?
- Raptor357
- Platin Member
Jeg forstår det som om at andre ikke må have adgang til dine våben hvis de er opbevaret uden for din folkeregister adresse. Måske en kammer lås er nok?
- Refraktorius
- Admin
En kammerlås er ikke nævnt noget sted på retsinfo, så det tvivler jeg på.
Det er kun "godkendt våbenskab" (eller boks) der tæller til længere opbevaring.
Det er kun "godkendt våbenskab" (eller boks) der tæller til længere opbevaring.
-
- Silver Member
Jeg tror jeg fandt et svar !Raptor357 skrev:Jeg forstår det som om at andre ikke må have adgang til dine våben hvis de er opbevaret uden for din folkeregister adresse. Måske en kammer lås er nok?
Dog er jeg lidt vred over ACØ der fortalte mig det sagtens kunne lade sig gøre !!
Men så må vi jo have to ejertilladelser på riflen !
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... =54207#top
Dmmm skrev:Forudsætningen for at dele et våbenskab er at alle der har mulighed for at tilgå skabet besidder de korrekte godkendelser til alle våben i skabet - medmindre det er personer der er tilmeldt samme folkeregisteradresse. Jeg har et skriftligt svar liggende fra en jurist (så vidt jeg husker) hos politiet der har givet svar på præcis dette, da jeg og kæresten har vores rifler placeret i et våbenskab hos mine forældre (mest benyttede riffeljagt). Først ønskede vi at kunne opbevare min fars haglvåben i skabet men det er ikke muligt da han ikke har tilladelsen til vores rifler, hvorfor løsningen blev at købe et våbenskab hvor riflerne står. På trods af min far har jagttegn, må han end ikke opbevare en nøgle til våbenskabet hvor riflerne opbevares i, da han ikke har hverken ejer- eller brugertilladelse til begge rifler.
Ovenstående er udledt som konklusion på den tilbagemelding vi fik. Er der nogen der er interesserede i at se mailen kan jeg nok godt grave den frem, tror det er to år siden vi bøvlede med at finde ud af det.
Alt dette bunder i at rifler er enkeltvist tilladelseskrævende våben der ikke har en generel tilladelse ligesom haglvåben. Da rifler er tilladelseskrævende har personer som er udenfor ens husstand og ikke har nogen tilladelse til våbnet altså ikke grund til at have adgang til våbnet - dermed er de våbnet uvedkommende. Det kan sidestilles med at du giver din nabo uden jagttegn en nøgle til dit halvfyldte våbenskab og siger du må gerne låne det til at opbevare dit arvesølv i - fornuftigt, men ikke lovligt.
Min tolkning beror på:
§ 18. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 10, 11 eller 12 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 14, jf. dog § 22, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Da du selv boede på adressen, kunne du lovligt dele våbenskab, med hele husstanden, selvom det selvfølgelig kun er dig, der måtte benytte riflen.
Nu hvor du er flyttet og ikke længere er en del af husstanden, så skal du i princippet have din riffel stående, i et separat våbenskab, som kun du har adgang til.
Jeg vil dog tvivle på, at der bliver en sag ud af det, hvis våbnet opbevares, i din fars våbenskab. (Sørg for at der ligger en kopi af din tilladelse, i skabet)
Men skal du være helt sikker, så er der 2 muligheder:
1: Din far bliver skrevet på, som medejer/bruger af de tilladelseskrævende våben. Dette koster en tilladelse, pr. våben.
2: Du køber et våbenskab, til dine egne våben. (Så har du det også, til når du engang får din egen bolig)
Nu hvor du er flyttet og ikke længere er en del af husstanden, så skal du i princippet have din riffel stående, i et separat våbenskab, som kun du har adgang til.
Jeg vil dog tvivle på, at der bliver en sag ud af det, hvis våbnet opbevares, i din fars våbenskab. (Sørg for at der ligger en kopi af din tilladelse, i skabet)
Men skal du være helt sikker, så er der 2 muligheder:
1: Din far bliver skrevet på, som medejer/bruger af de tilladelseskrævende våben. Dette koster en tilladelse, pr. våben.
2: Du køber et våbenskab, til dine egne våben. (Så har du det også, til når du engang får din egen bolig)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Raptor357
- Platin Member
Få eventuelt en wire lås gennem magasin brønden så bundstykket ikke kan lukkes, så kan andre end dig jo ikke bruge riflen. En lås på aftrækkerbøjlen er også en mulighed, men noget svag i min optik.
Hør eventuelt politiet. Hos acø spørg efter Peter. Han ved noget om våben opbevaring.
Hør eventuelt politiet. Hos acø spørg efter Peter. Han ved noget om våben opbevaring.
-
- Silver Member
Det drejer sig om et haglgevær og en riffel. Det er kun mine våben og kun mig der har nøgler til våbenskabet. Hvordan skal jeg forholde mig til det?
- Raptor357
- Platin Member
Anmeld den adresse våbene står på til politiet.
- Refraktorius
- Admin
Jamen så er det jo enkelt!
Gør præcis som Raptor siger, og der er intet problem.
Gør præcis som Raptor siger, og der er intet problem.

-
- Silver Member
Den adresse de står på nu er den adresse de altid har stået på og derfor også den der står på min våbentilladelse. Vil det så sige at jeg ikke behøver at foretage mig noget eller skal jeg meddele politiet at jeg er flyttet men at de stadig er opbevaret på min gamle adresse? og hvis dette er tilfældet hvilken "formular" skal jeg så udfylde?Raptor357 skrev:Anmeld den adresse våbene står på til politiet.

-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... endata.htm
Blanketten er her:
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/3DFC ... 2_0315.pdf
Da din folkeregisteradresse ændres, og dine våben ikke følger med, så skal du ændre adresse, på våbentilladelsenAdresseændring på våbentilladelse
Du skal anmelde adresseændring hvis:
- Din folkeregisteradresse og opbevaringsadresse ikke er den samme
Våbnene flyttes fra en tidligere registreret opbevaringsadresse til ansøgerens egen folkeregisteradresse.
Sakset fra ovenstående link.Sådan ansøger du
Du skal udfylde blanketten "Ændring af våbendata og adresse".
Ansøgning om tilladelse til ændring af våbendata indsendes pr. post eller sikker mail via borger.dk (se link i kontaktboksen til højre).
Blanketten er her:
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/3DFC ... 2_0315.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Refraktorius
- Admin
Indtil for få år siden ("få" på den måde vi ældre geder ser det), skulle man have nye våbentilladelser hver gang man flyttede.
Det blev ændret, så den galdt på folkeregisteradressen, og en masse unødigt papirarbejde blev undgået.
Men du skal anmelde flytningen, da våbnene ikke flytter med.
Her er dokumentationen:
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... ndata.html
Edit:
slået af Jrex!
Det blev ændret, så den galdt på folkeregisteradressen, og en masse unødigt papirarbejde blev undgået.
Men du skal anmelde flytningen, da våbnene ikke flytter med.
Her er dokumentationen:
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... ndata.html
Edit: