Har solgt en riffel. hvad gør man med egen tilladelse ??
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 30 times
Har solgt en riffel. hvad gør man med egen tilladelse ??
Beklager hvis det er i forkert under forum.
Jeg har solgt en riffel privat. Køber har ansøgt om tilladelsen.
Når køber modtager denne tilladelse, så overdrager jed selvfølgelig våbenet.
Mit spørgsmål er så bare..... hvad skal jeg som sælger gøre ved den tilladelse som jeg har ?? Skal den bare rykkes i stykker, eller sendes tilbage til våbenkontoret ??
Det er første gang at jeg har solgt en riffel, til en privat person.
Så derfor mit , måske underlig spørgsmål.
Mit spørgsmål er så bare..... hvad skal jeg som sælger gøre ved den tilladelse som jeg har ?? Skal den bare rykkes i stykker, eller sendes tilbage til våbenkontoret ??
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Re: Har solgt en riffel. hvad gør man med egen tilladelse ??
Den skal retur til politiet.RKN skrev:Beklager hvis det er i forkert under forum.
Mener endda at det står på tilladelsen.

- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 431 times
Sender den ind til våbenkontoret, med en meddelelse om, at den er solgt til xxx.
Alternativt gør ingenting.
Alternativt gør ingenting.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Punkt 6 på tilladelsen... Tilladelsen skal tilbagesendes til politiet ved fornyelse, eller hvis tilladelsen ikke benyttes...RKN skrev:Beklager hvis det er i forkert under forum.

Pokkers, grækeren var hurtigst...

Pokkers pokkers.. Langenge var også hurtigere...
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 30 times
Ekstra spørgsmål.
Kan jeg bare aflevere min tilladelse , på politi gården i Aalborg ? Eller skal den sendes til våben center vest ?
Kan jeg bare aflevere min tilladelse , på politi gården i Aalborg ? Eller skal den sendes til våben center vest ?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
- Kontakt:
Er det ikke en smule fjollet, når der nu rent faktisk står på den skal sendes retur?CQB skrev:Jeg plejer bare at smide den i brændeovnen :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
jo måske hvor står det henne ? jeg kan ikke se hvorfor man skulle sende den tilbage ? jeg har aldrig fået ballade for ikke at gøre detBofhenator skrev:Er det ikke en smule fjollet, når der nu rent faktisk står på den skal sendes retur?CQB skrev:Jeg plejer bare at smide den i brændeovnen :-)
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det står på selve tilladelsen, pkt 6. (og det er også grunden til du skal gøre det selvom du ikke kan se hvorfor, ikke blande logik og våbenloven sammen).CQB skrev:jo måske hvor står det henne ? jeg kan ikke se hvorfor man skulle sende den tilbage ? jeg har aldrig fået ballade for ikke at gøre detBofhenator skrev:Er det ikke en smule fjollet, når der nu rent faktisk står på den skal sendes retur?CQB skrev:Jeg plejer bare at smide den i brændeovnen :-)
De rifler du har solgt, er der nogen af dem der har krydset 10 år for hvornår du købte dem? Der er eksempler på folk er blevet bedt om at fornye rifler de har solgt for længe siden. Netop fordi de ikke har sendt tilladelsen tilbage. Så grunden til du ikke har fået ballade er måske de rifler det drejer sig om ikke er "gamle" nok.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- CQB
- Platin Member
nogen af dem var gamle nok , men jeg har intet hørt fra policenBofhenator skrev:Det står på selve tilladelsen, pkt 6. (og det er også grunden til du skal gøre det selvom du ikke kan se hvorfor, ikke blande logik og våbenloven sammen).CQB skrev:jo måske hvor står det henne ? jeg kan ikke se hvorfor man skulle sende den tilbage ? jeg har aldrig fået ballade for ikke at gøre detBofhenator skrev:Er det ikke en smule fjollet, når der nu rent faktisk står på den skal sendes retur?CQB skrev:Jeg plejer bare at smide den i brændeovnen :-)
De rifler du har solgt, er der nogen af dem der har krydset 10 år for hvornår du købte dem? Der er eksempler på folk er blevet bedt om at fornye rifler de har solgt for længe siden. Netop fordi de ikke har sendt tilladelsen tilbage. Så grunden til du ikke har fået ballade er måske de rifler det drejer sig om ikke er "gamle" nok.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Heldigt, forhåbentlig er de blevet slettet i dit navn så.CQB skrev:nogen af dem var gamle nok , men jeg har intet hørt fra policenBofhenator skrev:Det står på selve tilladelsen, pkt 6. (og det er også grunden til du skal gøre det selvom du ikke kan se hvorfor, ikke blande logik og våbenloven sammen).CQB skrev:jo måske hvor står det henne ? jeg kan ikke se hvorfor man skulle sende den tilbage ? jeg har aldrig fået ballade for ikke at gøre detBofhenator skrev:Er det ikke en smule fjollet, når der nu rent faktisk står på den skal sendes retur?CQB skrev:Jeg plejer bare at smide den i brændeovnen :-)
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
Jeg har prøvet at blive rykket for at forny tilladelsen til en riffel, jeg forlængst havde solgt - til en større våbenforretning. ( i bytte med en anden riffel)
Det var år siden, og jeg " angreb" den våbenforretning jeg normalt benytter.
De fik så styr på sagen, men kunne ikke forstå det.
Senere fortalte jeg min søn det, han kunne så fortælle mig at det var ved en anden forretning vi havde lavet handlen
Jeg kunne godt huske det da han sagde det.
Jeg får dem heller ikke sendt retur ved privat handel, men jeg gemmer dem med oplysninger om ny ejer.
Det var år siden, og jeg " angreb" den våbenforretning jeg normalt benytter.
De fik så styr på sagen, men kunne ikke forstå det.
Senere fortalte jeg min søn det, han kunne så fortælle mig at det var ved en anden forretning vi havde lavet handlen

Jeg kunne godt huske det da han sagde det.
Jeg får dem heller ikke sendt retur ved privat handel, men jeg gemmer dem med oplysninger om ny ejer.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg har hørt om et enkelt tilfælde hvor det fik konsekvenser. Er ikke helt sikker på jeg husker alle detaljer korrekt, men her kommer den frit efter hukommelsen:
Mand og kone går på jagt sammen og har flere-ejertilladelse til en af mandens rifler. Mand og kone bliver skilt og manden tager sine rifler med til sin nye adresse. Konen indser at i hendes nye økonomiske situation er der ikke råd til jagttegnet, så det undlader hun at betale. Hun glemmer alt om sin våbentilladelse, hun har jo ikke længere adgang til riflen.
Men efter nogle måneder dukker politiet op (kan ikke huske om hun har fået reminder om at forny sit jagttegn). Da hun ikke har indsendt sin tilladelse til politiet, har hun altså nu en tilladelse til en riffel uden at have grundlaget, altså jagttegnet, i orden, og hun får en bøde på 5.000-7.000 kr for ulovlig våbenbesiddelse (husker ikke beløbet). Det forbedrede ikke hendes økonomiske situation.
Så enden på lektionen må blive, at det sjældent giver problemer at undlade at indsende gamle tilladelser, men det kan forekomme. Jeg vil tro, at det vigtigste er at sikre sig, at man er afmeldt som ejer af våben man har solgt. Måske kan det klares med en opringning til administrationscentret og efterfølgende destruktion af tilladelsen?
Mand og kone går på jagt sammen og har flere-ejertilladelse til en af mandens rifler. Mand og kone bliver skilt og manden tager sine rifler med til sin nye adresse. Konen indser at i hendes nye økonomiske situation er der ikke råd til jagttegnet, så det undlader hun at betale. Hun glemmer alt om sin våbentilladelse, hun har jo ikke længere adgang til riflen.
Men efter nogle måneder dukker politiet op (kan ikke huske om hun har fået reminder om at forny sit jagttegn). Da hun ikke har indsendt sin tilladelse til politiet, har hun altså nu en tilladelse til en riffel uden at have grundlaget, altså jagttegnet, i orden, og hun får en bøde på 5.000-7.000 kr for ulovlig våbenbesiddelse (husker ikke beløbet). Det forbedrede ikke hendes økonomiske situation.
Så enden på lektionen må blive, at det sjældent giver problemer at undlade at indsende gamle tilladelser, men det kan forekomme. Jeg vil tro, at det vigtigste er at sikre sig, at man er afmeldt som ejer af våben man har solgt. Måske kan det klares med en opringning til administrationscentret og efterfølgende destruktion af tilladelsen?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- CQB
- Platin Member
Jeg går da ud fra man bliver anmeldt som ejer ,Lassescout skrev:Jeg har hørt om et enkelt tilfælde hvor det fik konsekvenser. Er ikke helt sikker på jeg husker alle detaljer korrekt, men her kommer den frit efter hukommelsen:
når den ny ejer får tilladelse til våbnet
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Tror du mener afmeldt som ejer. Det gør man også i almindelighed, men der kan ske fejl, det har flere oplevet. Så det bedste er nok at tage hånd om afmeldingen selv ved at indsende sin tilladelse.Jeg går da ud fra man bliver anmeldt som ejer ,
Hilsen Lasse.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
En afmeldelse der altid sker, forudsætter at sheriffen har 100% styr på sit papirarbejde, også efter en sammenlægning af våbenkontorer...CQB skrev: Jeg går da ud fra man bliver anmeldt som ejer ,
Det er nok optimistisk ;-)
Det korte af det lange er at der står på tilladelsen man skal gøre det.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Tsk. tsk, endnu en ligegyldig akademisk diskussion omkring en abstrakt, teoretisk og ikke eksisterende problematik.
Der er sgu da ikke nogen der sælger deres rifler, man køber kun
Der er sgu da ikke nogen der sælger deres rifler, man køber kun