[Artikel] Dom i dag: Fire luftgeværer udløser ubetinget fængsel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

[Artikel] Dom i dag: Fire luftgeværer udløser ubetinget fængsel

Indlæg af Elbæk » 2. nov 2016, 22:12

http://www.fyens.dk/odense/Dom-i-dag-Fi ... el/3094679

Er der nogen som kender mere til denne sag?
Retten i Odense har onsdag idømt den 49-årige Søren Poulsen halvandet års ubetinget fængsel, blandt andet fordi han har været i besiddelse af fire ulovlige luftgeværer og ammunition.
Jeg kunne godt tænke mig at vide over hvilket "blandt andet" dækker over. For jeg har umiddelbart svært ved at tro at fire luftgeværer kan udløse hoveddelen af en ubetinget fængselsstraf på halvandet år.
- I dag har retten vurderet, at en sådan besiddelse ikke blot er ulovlig, men kan straffes efter den grove bestemmelse om våbenbesiddelse i straffeloven, der har en minimumsstraf på fængsel i et år, siger anklageren.
Ovenstående hænger, i min optik, heller ikke sammen med "bare" luftgeværer.

Eller er vi, endnu en gang, ude i at der er nogle dommere på Fyn som lader sig trække rundt i manegen af politiet i våbensager? :hmm:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: [Artikel] Dom i dag: Fire luftgeværer udløser ubetinget fængsel

Indlæg af Mosc5 » 2. nov 2016, 22:37

WOW... :wall: Ja så skete det...
Så vidt man kan læse ud fra artiklen, er der kun tale om luftgeværer, der er særligt farlige.. og det er de jo pr. definition når de er over 4,5mm ifølge Hr. Bødskovs eksperter.
Der står ikke noget om kaliberen i artiklen, så det kan være slappe kineser-bøsser i kaliber 5.5mm (hvis det er tilfældet er dommen dybt latterlig) eller hårdtskydende 12,7mm rifler. (i det tilfælde så giver det lidt mere mening at der er slået så hårdt ned)
Noget der undrer mig ved dommen er, at man nævner luftgeværer OG AMMUNITION dertil... loven omhandler ikke hagl / ammunition til luftgeværer. :giggle:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 2. nov 2016, 22:38

Jamen er verden da gået fuldstændig i stykker? Har han skadet nogen eller truet nogen? Det er da total galimatias :wall: :wall: :wall:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 2. nov 2016, 22:49

Man tør jo kraftedeme snart ikke eje et våben mere af frygt for man glemmer et eller andet på et tidspunkt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. nov 2016, 22:50

Selvom min tiltro til byretten i Odense kan ligge på et meget lille sted når det kommer til våbensager, så har jeg alligevel oprigtigt svært ved at forestille mig, at der ikke må ligge en del mere, end artiklen angiver, til grund for den udmålte straf. Hvis ikke, så har jeg en vis tillid til straffen vil blive sænket betydeligt i landsretten.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2995 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 3. nov 2016, 02:09

Er der nogen som kan skaffe en domsudskrift?

Fakta ville være meget godt i denne sag.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 218 times

Indlæg af Kenned » 3. nov 2016, 08:56

Elbæk, umiddelbart ser det ud til at du bliver overrasket:

Luftgeværer med en for stor kaliber og ingen tilladelse til det, betød, at en 49-årig mand onsdag blev idømt et år og seks måneders ubetinget fængsel.

Han blev blandt andet fundet skyldig i overtrædelse af straffelovens paragraf 192 a, stk. 1, ved at have været i besiddelse af fire ulovlige luftgeværer og ammunition.

Kriminalteknikere har vurderet våbene til at være potentielt livsfarlige og dræbende.

Den 49-årige ankede dommen til Østre Landsret.

- Det er en interessant sag, idet retten har taget stilling til, om visse luftgeværer kan anses som særligt farlige. I Danmark var besiddelse af luftgeværer uanset kaliberens størrelse lovlige indtil juni 2012, men i dag er alle luftgeværer med en kaliber på over 4,5 milimeter ulovlige, medmindre man har en særlig tilladelse. I dag har retten vurderet, at en sådan besiddelse ikke blot er ulovlig, men kan straffes efter den grove bestemmelse om våbenbesiddelse i straffeloven, der har en minimumsstraf på fængsel i 1 år, skriver anklager ved Fyns Politi Daniel Dokkedahl i en pressemeddelelse.
Link: http://www.tv2fyn.dk/artikel/ulovlige-l ... i-faengsel

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. nov 2016, 09:19

Jeg vil VIRKELIG GERNE se en domsudskrift!

Hvis nogen har adgang til den, send den til mig via PB. Jeg lover 100% anonymitet.
Jeg vil dog bede om tilladelse til at diskutere præmissen for dommen i Response Team, men kilden kan stadig være hemmeligholdt.

Én ting er at luftgeværer nu er ulovlige uden tilladelse, fair nok, det kommer ikke bag på de fleste. Men derfra og så til kategoriseringen "særligt farlige" er der immervæk et stykke vej. 1½ års ubetinget vil kvadre ethvert tilhørsforhold til arbejdsmarkedet, og sætte dybe spor i et familieliv.
Luftgeværer med en for stor kaliber og ingen tilladelse til det, betød, at en 49-årig mand onsdag blev idømt et år og seks måneders ubetinget fængsel.
- Det er en interessant sag, idet retten har taget stilling til, om visse luftgeværer kan anses som særligt farlige. I Danmark var besiddelse af luftgeværer uanset kaliberens størrelse lovlige indtil juni 2012, men i dag er alle luftgeværer med en kaliber på over 4,5 milimeter ulovlige, medmindre man har en særlig tilladelse. I dag har retten vurderet, at en sådan besiddelse ikke blot er ulovlig, men kan straffes efter den grove bestemmelse om våbenbesiddelse i straffeloven, der har en minimumsstraf på fængsel i 1 år, skriver anklager ved Fyns Politi Daniel Dokkedahl i en pressemeddelelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 3. nov 2016, 09:32

Jeg kan næsten heller ikke tro at det bare var luft-geværene.

Hvad er det vi har set for nyligt? Man skulle tro en eller anden var kommet til at trykke skalaen for strafudmåling på hovedet?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 3. nov 2016, 09:56

Umiddelbart kunne det lyde som denne dom:
Straffesag, Sager m/lægdommere, Almindelige m/domsmænd
02-11-2016 kl.09:30. Retssal 2. Rettens j.nr.: SS 8-8712/2016
Dommer: Dan Bjerring
Sagen drejer sig om: Våbenlov + euforiserende stoffer - 5000 Odense C -
Advokat: Niels Rex
Anklagemyndighed: PD
Politiets journalnr.: 2300-84111-00016-16
http://www.domstol.dk/Odense/retslister ... 42016.aspx

Og hvis det er den, så er det ikke kun et par luftbøsser.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 3. nov 2016, 10:00

Fast Fumble skrev:Jeg vil VIRKELIG GERNE se en domsudskrift!

Hvis nogen har adgang til den, send den til mig via PB. Jeg lover 100% anonymitet.
Du burde kunne bestille den hos retten, mener det koster 175 kr:
Bestilling af udskrifter sendes på e-mail til ret.ode@domstol.dk - betaling på reg.nr. 0216 konto nr. 4069134041
http://www.domstol.dk/ODENSE/PRAKTISKEO ... fault.aspx
Men det er muligt de ikke vil udlevere den, da den er anket.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 3. nov 2016, 14:01

Så har Fyens Stiftstidende en ny version af historien:
3. november 2016 13:36
Flere læsere har, efter de har læst om dommen, henvendt sig med en undren over, hvorfor straffen blev så hård, set i lyset af de fire til seks måneders ubetinget fængsel, der normalt gives for at have overtrådt våbenloven.

Søren Poulsen blev i stedet dømt efter straffelovens paragraf 192 a, stk. 1 om grov våbenovertrædelse på baggrund af en række øvrige omstændigheder, siger anklager Daniel Dokkedahl.

For ud over at våbnene var ulovlige at besidde uden tilladelse, havde Søren Poulsen opbevaret dem usikkert i et klublokale, hvor andre kunne falde over dem - og så har han en perifær tilknytning til bandemiljøet.

Dertil kommer, at våbnene blev opdaget, da politiet foretog ransagninger i forbindelse med, at han har videreoverdraget amfetamin.

De øvrige forhold tilføjede dermed et ekstra år til straffen.
http://www.fyens.dk/odense/Undren-over- ... el/3094995

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 3. nov 2016, 14:18

Kalthoff skrev:Så har Fyens Stiftstidende en ny version af historien:
3. november 2016 13:36
Flere læsere har, efter de har læst om dommen, henvendt sig med en undren over, hvorfor straffen blev så hård, set i lyset af de fire til seks måneders ubetinget fængsel, der normalt gives for at have overtrådt våbenloven.

Søren Poulsen blev i stedet dømt efter straffelovens paragraf 192 a, stk. 1 om grov våbenovertrædelse på baggrund af en række øvrige omstændigheder, siger anklager Daniel Dokkedahl.

For ud over at våbnene var ulovlige at besidde uden tilladelse, havde Søren Poulsen opbevaret dem usikkert i et klublokale, hvor andre kunne falde over dem - og så har han en perifær tilknytning til bandemiljøet.

Dertil kommer, at våbnene blev opdaget, da politiet foretog ransagninger i forbindelse med, at han har videreoverdraget amfetamin.

De øvrige forhold tilføjede dermed et ekstra år til straffen.
http://www.fyens.dk/odense/Undren-over- ... el/3094995
Dog undrer det mig stadigvæk at man får ½ år for 4 luftgeværer. Det betyder så at straffen for et luftgevær ligger tæt på straffen for en pistol, ud fra de domme vi sidst har set.

/Kenneth

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 3. nov 2016, 14:31

Kenneth Jensen skrev: Dog undrer det mig stadigvæk at man får ½ år for 4 luftgeværer. Det betyder så at straffen for et luftgevær ligger tæt på straffen for en pistol, ud fra de domme vi sidst har set.

/Kenneth
Enig.

Jeg vil stadigt gerne se en domsudskrift.

Det savner forbindelse til virkelighedens verden hvis domstolene nu anser luftgeværer for at være særligt farlige våben på linje med grovpistoler. De kunne jo indtil Bødskovs luftbøsselov for få år siden besiddes og anvendes af enhver og blev regnet for en form for legetøj.

At de luftgeværer stod i et "klublokale" er rent juridisk en skærpende omstændighed efter §192 a. stk. 3, men det var indtil for få år siden det mest naturlige opbevaringssted for luftgeværer, for det var noget børn og unge brugte som en form for legetøj.

Gad vide hvor mange danskere der ikke er klar over at de står til ubetinget fængsel fordi der er et luftgevær over 4,5 mm og en æske hagl i kassen på loftet med det legetøj de nu voksne børn muntrede sig med for år tilbage?

Godt der er så lidt kriminalitet i landet at politi og domstole har tid til at beskæftige sig med luftgeværer :puke:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 3. nov 2016, 14:35

Hvis våbnene har tilhørt ham og samtidig været fælleseje i en bande, så tror jeg dommen er meget passende, hvis ikke ligefrem for mild.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 3. nov 2016, 14:38

Lugter det ikke lidt af Al Capone metoden?
Hvis man ikke kan knalde ham for organiseret kriminalitet, så får vi ham for skatteundragelse

Tilsvarende kan man måske ikke bevise at han er narkobagman, men så har han heldigvis 4 gamle knæk-bøsser i 5.5 og en fætter i HA.

Selvfølgeligt kan der ligge mere bag, luftgeværerne kan have været et reel våbenlager lige som hos ham tossen der næsten personligt fik dem forbudt.
Men ud fra hvad vi hører her så lyder det mærkeligt.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 3. nov 2016, 16:10

I det mindste er der da for en gangs skyld en journalist der har fulgt op
på det han er blevet gjort opmærksom på og bedt om. :biggrin:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 3. nov 2016, 20:23

Er det teknisk korrekt at betegne hagl til luftgevær som "ammunition"?

Alle de gange jeg har købt ammunition til salonriffel, haglgevær eller kaliber 6,5x55 jagtriffel er jeg blevet afkrævet våbentilladelse eller jagttegn. Men jeg har da, flere gange købt .22 hagl uden at skulle fremvise noget som helst :???:

Indtil jeg har set domsudskriften, så nægter jeg at tro at alene besiddelsen af luftgeværer uden tilladelse vil give 1½ års fængsel.

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 3. nov 2016, 21:16

PSindrup skrev:Er det teknisk korrekt at betegne hagl til luftgevær som "ammunition"?

Alle de gange jeg har købt ammunition til salonriffel, haglgevær eller kaliber 6,5x55 jagtriffel er jeg blevet afkrævet våbentilladelse eller jagttegn. Men jeg har da, flere gange købt .22 hagl uden at skulle fremvise noget som helst :???:

Indtil jeg har set domsudskriften, så nægter jeg at tro at alene besiddelsen af luftgeværer uden tilladelse vil give 1½ års fængsel.

Peter
Peter du skal lige læse Kalthoffs indlæg fra 14.01 - men stadigvæk en underlig sag

/Kenneth

Besvar