Nyt udkast til bekendtgørelse våben og ammunition mv.
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Nyt udkast til bekendtgørelse våben og ammunition mv.
På mødet eller hvad man nu kalder det med Søren Pind i går blev det nævnt at der er kommet et udkast til bekendtgørelse våben og ammunition mv. som er i høring
Læs mere her https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/60027
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Re: Nyt udkast til bekendtgørelse våben og ammunition mv.
YES!!!Allan3 skrev:På mødet eller hvad man nu kalder det med Søren Pind i går blev det nævnt at der er kommet et udkast til bekendtgørelse våben og ammunition mv. som er i høring
Nu undtages afskudte patronhylstre omsider fra opbevaring i våbenskab!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg har ikke læst udkastet endnu, og hvis NVF indgiver høringssvar ville det være rart at få handlen med inerte komponenter gjort fri.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Vil det sige at de kan besiddes helt uden våbentilladelse, eller bare at folk med tilladelse ikke skal opbevare dem i våbenskabet?Fast Fumble skrev:YES!!!Allan3 skrev:På mødet eller hvad man nu kalder det med Søren Pind i går blev det nævnt at der er kommet et udkast til bekendtgørelse våben og ammunition mv. som er i høring
Nu undtages afskudte patronhylstre omsider fra opbevaring i våbenskab!
Konkret tænker jeg på at jeg måske godt kunne tænke mig at gemme hylstrene når jeg har brugt klubbens grovvåben, med henblik på genladning når jeg engang får mine egne våben og kan besidde ammunition.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Og deaktivering bliver som jeg kan læse de Eu konform, i de tilfælde hvor våbnet ikke er gennemskåret på langs
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Been thanked: 503 times
De er vist også blevet trætte af politiets "pointsystem" mht hvor mange våben man måtte opbevare:
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Og våbenhandlere får lov til at købe pistoler, revolvere, lyddæmpere med mere fra private, uden at skulle ansøge om hver enkelt køb (dvs. tilbage til praksis som den var for et par år siden).
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Men de er vist ikke glade for det:Dumpe skrev:Og deaktivering bliver som jeg kan læse de Eu konform, i de tilfælde hvor våbnet ikke er gennemskåret på langs
(min fremhævning).Stk.2.
Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Er der nogle, der kan opsummere ændringerne i punktform? Jeg har ikke lige tid til at gå i dybden med bekendtgørelsen, så det ville være rart, hvis nogen ville give de væsentligste ændringer 

-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Enig, Men det åbner for muligheden at købe et deaktiveret våben i udlandet, og så "kan man afvige fra de danske regler" (min udlægning)Mapzter skrev:Men de er vist ikke glade for det:Dumpe skrev:Og deaktivering bliver som jeg kan læse de Eu konform, i de tilfælde hvor våbnet ikke er gennemskåret på langs(min fremhævning).Stk.2.
Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Er det allerede april ? 

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 428 times
Skulle vi ikke forsøge at få gjort noget ved CO2-problematikken i denne forbindelse?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Hørt....Langenge skrev:Skulle vi ikke forsøge at få gjort noget ved CO2-problematikken i denne forbindelse?
Og egentlig burde der jo også laves helt om på den luftvåbenlov Bødskov trumfede igennem.. Men det er nok lige optimistisk nok at håbe..
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2987 times
- Been thanked: 377 times
Embedsmændene har denne gang været så flinke at markere ændringerne med farvet understregning hhv. farvet gennemstregning, så det er hurtigt at løbe forslaget igennem. (de skifter farve et par gange undervejs i dokumentet) Det ser sådan her ud:
Denne ændring ligner et forsøg på at forhindre politiets særlige tælleregel.
Til gengæld læser jeg det som om at hvert vekselsæt fremover tæller som et våben.
Deaktiveringsreglerne bliver klarere og der åbnes op for også at bruge "EU metoden":
Man kommer til at kunne få papir på godkendelse af de-aktiveringen:
Muligheden for bevæbnede udlændinge i gaderne udvises og gøres klarere:
Denne ændring ligner et forsøg på at forhindre politiets særlige tælleregel.
Til gengæld læser jeg det som om at hvert vekselsæt fremover tæller som et våben.
Stk. 34. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er nævnt
iomfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, eller indtil heraf højest 10
særligt farlige skydevåben eller vekselsæt dertil, jf. stk.89, skal ske i et
sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikrings-
niveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt u
Deaktiveringsreglerne bliver klarere og der åbnes op for også at bruge "EU metoden":
Stk. 2. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger der-
til,Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres
på anden vis end efter stk. 1, hvis våbnet varigt gøres funktionsudygtigt
i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning(EU) 2015/2403.
Stk. 3. Deaktivering efter stk. 2 kan foretages af erhvervsdrivende med
tilladelse efter § 43, stk. 1 eller statslige museer.
Stk. 34. Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 og
2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Man kommer til at kunne få papir på godkendelse af de-aktiveringen:
Stk. 3. Godkendelse af, om en gennemført deaktivering er sket i overens-
stemmelse med § 57, stk. 2, foretages af Rigspolitiet.
Stk. 4. Ved deaktivering i overensstemmelse med § 57, stk. 2, udsteder
Rigspolitiet en attest som bevis for godkendt deaktivering.
Muligheden for bevæbnede udlændinge i gaderne udvises og gøres klarere:
Stk. 5. Politiets Efterretningstjeneste meddeler tilladelse efter våbenlo-
vens § 1, stk. 1, § 2, stk. 1, og § 6, stk. 1, til tilrejsende udenlandske liv-
vagter og polititjenestemænd tilknyttet udenlandske indsatsstyrker, hvis til-
ladelsen er til brug for ansættelsesforholdet
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det ser helt generelt mægtig fint ud. Nogle af skæverterne i den gamle bekendtgørelse luges ud, vigtigst den om hylstrene i våbenskabet, men det er da også rart at få gjort helt klart at pointsystemet for de særligt farlige skydevåben er stendødt.
Til gengæld synes jeg den gode Troels slipper for nemt om ved høringsbrevet. Han skriver sådan set bare "læs bekendtgørelsen, ændringer står med rødt". Man plejer at få det overblik over ændringer Flugteren efterspørger beskrevet i høringsbrevet.
F.eks. er krav om opbevaring i sikringsskab nu udvidet til
Til gengæld synes jeg den gode Troels slipper for nemt om ved høringsbrevet. Han skriver sådan set bare "læs bekendtgørelsen, ændringer står med rødt". Man plejer at få det overblik over ændringer Flugteren efterspørger beskrevet i høringsbrevet.
F.eks. er krav om opbevaring i sikringsskab nu udvidet til
Tidligere var nr. 2 ved en fejl ikke kommet med fra en tidligere ændring. Nu skal altså magasiner og vekselpiber lægges i skabet, det skulle de ikke før. Det er da også en væsentlig ændring.1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Der skal stadig tilladelse til at besidde patronhylstre. Ændringen betyder kun at vi ikke længere behøver fylde dem i skabet.Vil det sige at de kan besiddes helt uden våbentilladelse, eller bare at folk med tilladelse ikke skal opbevare dem i våbenskabet?
Senest rettet af Lassescout 4. nov 2016, 20:09, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja #1) er noget af en gummiparagraf. Det betyder så at nød-signalvåben nu også skal i skab. Og #2) betyder at vi skal have magasiner i skab, det betyder så i praksis at jeg skal ude og købe skab nummer 4!Lassescout skrev:Det ser helt generelt mægtig fint ud. Nogle af skæverterne i den gamle bekendtgørelse luges ud, vigtigst den om hylstrene i våbenskabet, men det er da også rart at få gjort helt klart at pointsystemet for de særligt farlige skydevåben er stendødt.
F.eks. er krav om opbevaring i sikringsskab nu udvidet tilTidligere var nr. 2 ved en fejl ikke kommet med fra en tidligere ændring. Det er da også en væsentlig ændring.1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Jeg giver sgu op, var det ikke Peter Schrøder der i en sketch råbte LORTE LAND? Det uhyggelige er bare at det her ikke er en sketch.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 295 times
Hvad med projektiler, kan vi slippe for at de skal ind i skabet? Således at det kun er aktive komponenter der skal i skabet
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
1) Peter Schrøder råbte: " DET` FANDME UHYGLIGT DU !".
2) Buster Larsen råbte: "LORTELAND!"
3) Magasiner, vekselpiber, baskyler og alt det andet skulle også tidligere opbevares i sikringsskabet dengang de var nævnt i samme remse som skydevåben. Så lavede de en ændring hvor remsen blev delt i 2, men de glemte at konsekvensrette opbevaringskravene, så derfor røg stumperne ud af skabet. Nu er de røget ind igen, det måtte man næsten forvente.
2) Buster Larsen råbte: "LORTELAND!"
3) Magasiner, vekselpiber, baskyler og alt det andet skulle også tidligere opbevares i sikringsskabet dengang de var nævnt i samme remse som skydevåben. Så lavede de en ændring hvor remsen blev delt i 2, men de glemte at konsekvensrette opbevaringskravene, så derfor røg stumperne ud af skabet. Nu er de røget ind igen, det måtte man næsten forvente.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Mangler stadig at få fastslået om pistoler (10/21) på samlertilladelse tæller som særlig farlig skydevåben.
- Langenge
- This member is
Det er der, i mine øjne, ikke tvivl om at de gør, og altid har gjort.Ped skrev:Mangler stadig at få fastslået om pistoler (10/21) på samlertilladelse tæller som særlig farlig skydevåben.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Platin Member
Hvorfra kommer den vildfarelse at opbevaringskrav ikke gælder for samlere? Det er altid galt når politiet kontrollerer våbensamlinger, så hænger skydevåben på væggene eller står i hjørnerne af stuerne. Er det forladerne fra før 1870 der forvirrer jer?
For resten faldt jeg lige over, at der i udkastet står at afskudte patronhylstre er undtaget fra opbevaringskravene. Det er da en dum formulering, for så skal hjemmeladere der køber nye hylstre stadig opbevare dem i skabet. Det giver da ikke mening. Hvis de nu bare skriver at tomme hylstre er undtaget, så går det nok bedre. Allerbedst var det at skrive, at patroner skal i skabet, i stedet for at skrive at ammunition skal i skabet. Så var der ingen tvivl.

For resten faldt jeg lige over, at der i udkastet står at afskudte patronhylstre er undtaget fra opbevaringskravene. Det er da en dum formulering, for så skal hjemmeladere der køber nye hylstre stadig opbevare dem i skabet. Det giver da ikke mening. Hvis de nu bare skriver at tomme hylstre er undtaget, så går det nok bedre. Allerbedst var det at skrive, at patroner skal i skabet, i stedet for at skrive at ammunition skal i skabet. Så var der ingen tvivl.
Hilsen Lasse.
- Langenge
- This member is
Der burde måske stå tomme/afskudte patronhylstre.Lassescout skrev:...
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Der skal bare stå patron hylstreLangenge skrev:Der burde måske stå tomme/afskudte patronhylstre.Lassescout skrev:...

Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
- Geografisk sted: Sydlige Jylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Kan ikke selv åbne de filer, men mon 50 BMG igen bliver tilladt, når jagten på de skudstærke bukke går ind til næste år ?
Projektiler er jo egentlig bare ufarlige metalstumper - sært de skal låses inde

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Desværre - .50 BMG kommer ikke til at blive tilladt. Jeg ønsker mig også en Accuracy International AS50,BIG GUNS skrev:Kan ikke selv åbne de filer, men mon 50 BMG igen bliver tilladt, når jagten på de skudstærke bukke går ind til næste år ?![]()