Hvor lang tid fra Jagttegn til haglprøve

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Been thanked: 9 times

Hvor lang tid fra Jagttegn til haglprøve

Indlæg af Wannabe » 23. nov 2016, 09:44

Hej jeg er ny her på siden, men jeg har tidligere fået en masse viden her fra :thumbup:

Jeg har altid haft stor interesse for jagt, men har aldrig fået gjort noget ved det, da mine forældre var ekstremt anti jæger, og overdrevet bange for skydevåben, så jeg har nøjedes med at være lystfisker hele livet, og skyde i skytteforening som yngre, nu er jeg en stodder konge på 43 :mrgreen: og nu tror jeg, jeg vil igang, men det virker ret dyrt og køre den 100% fra dag 1, med fuldt udstyr og plads i konsortier osv.

Mit spørgsmål, når jeg har taget jagttegn hvor længe må der så gå inden jeg tager haglprøven ? jeg tænker og vil tage det i små bider, så er det også lettere for fruen og "sluge" end hvis jeg skal have jagtegn, våbenskab, og våben, + aalt det andet, inden for den 1. mdr.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Hvor lang tid fra Jagttegn til haglprøve

Indlæg af Bofhenator » 23. nov 2016, 14:02

Wannabe skrev:Hej jeg er ny her på siden, men jeg har tidligere fået en masse viden her fra :thumbup:

Jeg har altid haft stor interesse for jagt, men har aldrig fået gjort noget ved det, da mine forældre var ekstremt anti jæger, og overdrevet bange for skydevåben, så jeg har nøjedes med at være lystfisker hele livet, og skyde i skytteforening som yngre, nu er jeg en stodder konge på 43 :mrgreen: og nu tror jeg, jeg vil igang, men det virker ret dyrt og køre den 100% fra dag 1, med fuldt udstyr og plads i konsortier osv.

Mit spørgsmål, når jeg har taget jagttegn hvor længe må der så gå inden jeg tager haglprøven ? jeg tænker og vil tage det i små bider, så er det også lettere for fruen og "sluge" end hvis jeg skal have jagtegn, våbenskab, og våben, + aalt det andet, inden for den 1. mdr.
Jeg mener ikke der er en grænse. Det må du være lige så lang tid om som du synes det tager dig at blive god til at skyde med haglbøsse :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. nov 2016, 14:09

Bofhenator skrev:Jeg mener ikke der er en grænse. Det må du være lige så lang tid om som du synes det tager dig at blive god til at skyde med haglbøsse :-)
Jeps, haglskydeprøve kan aflægges af alle der er jagttegnsberettigede:
Haglskydeprøven

§ 16. Jagt og regulering med haglgevær, luftgevær og våben med randtænding må kun udøves af personer, der

1) har bestået haglskydeprøven, eller

2) uden at bestå haglskydeprøven har opnået påtegning om tilladelse til hagljagt på jagttegnet i henhold til tidligere gældende regler.

Stk. 2. Haglskydeprøven kan aflægges af personer, der er jagttegnsberettigede, jf. kapitel 1.

Stk. 3. Personer, der er bosat i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, og som kan dokumentere at have tilladelse til at udøve jagt med haglgevær i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, kan ved udstedelse af dansk jagttegn, jf. § 2, på begæring få påtegning på jagttegnet om tilladelse til jagt med haglgevær.

§ 17. Haglskydeprøverne afholdes af Danmarks Jægerforbund. De prøvesagkyndige udpeges af Danmarks Jægerforbund efter retningslinjer, der fastsættes af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.

§ 18. Meddelelse om tid og sted for haglskydeprøvernes afholdelse annonceres på »Mit jagttegn«.

Stk. 2. Tilmelding til haglskydeprøve skal ske digitalt på »Mit jagttegn«.

Stk. 3. Inden tilmelding til haglskydeprøven skal der til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning betales et prøvegebyr på 200 kr. Betaling skal ske med betalingskort på »Mit jagttegn« eller ved anvendelse af en OCR-linje, som fremgår af »Mit jagttegn«.

Stk. 4. Tilmelding skal ske senest kl. 12 dagen inden prøvens afholdelse.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182072
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. nov 2016, 15:28

Du behøver på ingen måde gå hele vejen på én gang.

Når du har betalt det første jagttegn, vil du faktisk være jagttegnsberettiget de næste ti år uden at du behøver betale jagttegn igen.

Et system jeg var særdeles glad for i de 8 år jeg boede i Grønland. Hvert år fik jeg et indbetalingskort til jagttegnet på over 500 kr. Det smed jeg væk, men tog det som en reminder om at gå ned på posthuset og betale de 30 kr. for mit fritidsfangerbevis. Var jeg blevet boende i Grønland, ville jeg have betalt det 10. indbetalingskort, for at forblive i jagttegnsregistret, så jeg ikke skulle tage jagtprøven om.

Men på den anden side, hvis du først får bacillen kan det godt være du vil have både et haglgevær og en riffel. Eller flere. I hvert fald er det en god idé at købe et godt stort skab fra begyndelsen :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. nov 2016, 15:35

Lassescout skrev:Men på den anden side, hvis du først får bacillen kan det godt være du vil have både et haglgevær og en riffel. Eller flere. I hvert fald er det en god idé at købe et godt stort skab fra begyndelsen :smile:
Helt sikkert. Jeg købte et skab til 10 rifler, selv om jeg kun skød pistol da jeg købte. Det har jeg været glad for, da der nu står lige så mange rifler som pistoler i skabet.
Det skab jeg købte i sin tid (G10 fra Skyttebutikken), ser ud til at svare til dette skab: http://skyttebutik.dk/product.asp?product=4739. Der får man meget for pengene.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 23. nov 2016, 17:49

Wannabe skrev:Hej jeg er ny her på siden, men jeg har tidligere fået en masse viden her fra :thumbup:

Velkommen her
det med det juridiske har de videne her på forum berettet for dig, så jeg vil mere berolige dig med at det der med at gå all in (100%) fra dag 1, skal du bare glemme. Når du er fisker ved du også at alt skal læres og det er læringen der er selve oplevelsen, - hvad er der ved at fange rekordlaksen som den første fisk elle skyde den store hjort som det først klovvildt?
Det kan jo kun blive ringere efterfølgende :cry:
De rigtige jægere jeg har det bedst med er dem der er startet med en enkeltskuds baikal - så ved de hvad det handler om - dem der har købt sig til det hele, har meget større procentdel der falder igennem på mange parametre
Og lige en side bemærkning - den bøsse jeg skyder bedst med har jeg givet 200 kr for og det må du godt sige til konen :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. nov 2016, 19:22

Jeg tog mit jagttegn den 19. maj i år. Den 26. juni bestod jeg haglprøven og den 30. okt riffelprøven. Så fra indkøb af mit første haglgevær gik der under 20 dage. Det kan altså lade sig gøre at overstå det hurtigt.

Men der er ikke nogen maksimumsgrænse for, hvornår du skal tage prøverne. Der er heller ikke noget krav om at tage dem, hvis du ikke vil gå på jagt. Nogle tager jagttegnet kun for at erhverve sig våben og gå på skydebanen. Andre tager prøverne, går kun på jagt og skyder kun et enkelt testskud eller to inden bukkejagten.

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Been thanked: 9 times

Indlæg af Wannabe » 23. nov 2016, 20:01

:thumbup: mange tak for jeres svar :smile: så bliver det jagttegn til foråret jeg snupper sådan et hurtig kursus på 3 uger.

Besvar