Regler om opbyggnen af laderum

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Re: Regler om opbyggnen af laderum

Indlæg af OverSjanten » 14. dec 2016, 21:00

Tak Mapzter. :razz:
Er jeg den eneste der kan forundres over, at der ikke et opdateret tilgængeligt regelsæt på eksempelvis politiets hjemmeside?
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

LGO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, våbenteknik
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af LGO » 17. dec 2016, 16:33

I min tilladelse fra juli 2015 er alle specifikke afstandskrav erstattet med generelle henvisninger til diverse reglementer og bekendtgørelser m.v.
Det er så ikke lykkedes mig at finde dem de henviste steder, f.eks. er de 1,5m/2m afstandskrav for elinstallationer ikke at finde i hverken stærkstrømsreglementet eller bekendtgørelsen om eksplosivstoffer.

Der henvises også til en vejledning om eksplosivstoffer på politi.dk. Det er muligt at denne vejledning indeholder alle de specifikke detaljer som nu er faldet ud af vilkårene, men den kunne jeg så heller ikke finde nogen steder sidst jeg ledte efter den (omkring påsketid).
Vedhæftede filer
Genladning_betingelser.jpg
Genladning_betingelser.jpg (254.26 KiB) Vist 6026 gange

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse

Indlæg af Jurger » 18. dec 2016, 08:20

Hvis afsnit 806 i SB 6 skal overhroldes så bliver det svært at overholde i lejligheder. Eller ikke dertil indrettede rum.

Lille udpluk af krav.

806.4.1
Ved sprængstoffer med antændelsestemperstur under 160 grader.( Kan ikke lige gøre mig klog på om vi er ude for det område. Sikkerhedsområde for røgsvagt krudt 160-180 grader.)
Der må kun anvendes elektrisk materiel efter særligtilladelse fra elektricitetsrådet.

806.4.6
Kabelgennemføringer fra sprængstofrum til rum med anden anvendelse skal være lukket tæt.

Tilledninger f.eks håndlamper i vores tilfælde skal være med kabel af typen H07RN-F

806.5.2
Stikkontakter skal være med låg

I rum hvori der oplagres eksplosive stoffer eller genstande ladet med eksplosive stoffer, må der ikke være stikkontakter.
(Under oplagring må et våbenskat næsten tælle for sit eget rum. Ellers er der rigtig mange der er på kant med loven her)

806.5.3
Der er flere krav der omhandler belysning. Afskærmning af denne. Håndlamper skal være eksplosivbeskyttet

Det var et mindre udpluk. Hvis der menes at sfsnit 806 skal opfyldes, så må det siges at kravene er væsentlig skærpet i forhold til de 1,5-2 meter til nærmeste stikk.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Brugeravatar
LHT
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Zen in the art of shooting
Geografisk sted: Rastepladsen imellem Jylland og Sjælland
Has thanked: 19 times

Indlæg af LHT » 18. dec 2016, 14:54

Jurger skrev:Det var et mindre udpluk. Hvis der menes at sfsnit 806 skal opfyldes, så må det siges at kravene er væsentlig skærpet i forhold til de 1,5-2 meter til nærmeste stikk.
Ja, f.eks bare prisen på ex godkendte lamper gør det til en ret fjollet affære.
Amateurs practice until they get it right

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse

Indlæg af Jurger » 18. dec 2016, 15:07

EX lampen kan omgås. Hvis der etsbleres en stationær lanpe. Evt et udendørs led armatur med skærm. (Kan købes i harald nyborg)
Der skrives kun at der er krav om skærm samt at temperaturen på armaturet ikke kan overstige 135 grader.

EX Kravet omhandler kun håndholdte/arbejdslamper.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Brugeravatar
LHT
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Zen in the art of shooting
Geografisk sted: Rastepladsen imellem Jylland og Sjælland
Has thanked: 19 times

Indlæg af LHT » 18. dec 2016, 15:58

Jurger skrev:EX lampen kan omgås. Hvis der etsbleres en stationær lanpe.
Ah ja, sandt nok, jeg overså lige "udladningslampe" delen.

I rum, hvori der oplagres eksplosivstoffer eller genstande ladet med eksplosivstoffer, må der ikke være stikkontakter
Med mindre skabet tæller som rum, så bliver den her jo overtrådt af alt og alle der har med ammunition at gøre, det værende forhandlere, foreninger, forsvaret, osv., og ikke kun genladere. Her kunne det jo være rart at have et sted, hvor det står på skrift at skabet er et selvstændigt rum, så man ikke lige får en emsig betjent forbi en dag.
Amateurs practice until they get it right

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 18. dec 2016, 17:59

hvis lampen er støvtæt så er det nok i det her tilfælde. støvtæt som i IP5X er tilstrækkelig, men bør ikke kunne eksistere på en lampe IP6X er sagen.
en Petzl Pixa 1, 2 eller 3 er EX godkendt og det er en T4 så det er fjong.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 31. okt 2017, 23:49

Raptor357 skrev:hvis lampen er støvtæt så er det nok i det her tilfælde. støvtæt som i IP5X er tilstrækkelig, men bør ikke kunne eksistere på en lampe IP6X er sagen.
Jeg genopliver lige en gammel tråd...
Bare for at være heeeelt sikker, få det skåret ud i pap osv: må denne lampe (som overholder ip54) samt stikkontakter som overholder ip54 placeres inden for 2 meter af arbejdspladsen (mener de arbejdsbordet eller ladepressen?)?
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Belysn ... 000040549/

Undskyld for :zombie: ;)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 1. nov 2017, 20:09

ESAF skrev:
Raptor357 skrev:hvis lampen er støvtæt så er det nok i det her tilfælde. støvtæt som i IP5X er tilstrækkelig, men bør ikke kunne eksistere på en lampe IP6X er sagen.
Bare for at være heeeelt sikker, få det skåret ud i pap osv: må denne lampe (som overholder ip54) samt stikkontakter som overholder ip54 placeres inden for 2 meter af arbejdspladsen (mener de arbejdsbordet eller ladepressen?)?

Ja
Og den magiske del er det første tal da det angiver hvor støvtæt skidtet er, så IP5x og IP6x er :thumbup:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 1. nov 2017, 22:33

Raptor357 skrev:
ESAF skrev:

Ja
Og den magiske del er det første tal da det angiver hvor støvtæt skidtet er, så IP5x og IP6x er :thumbup:
Fedt! Så er hermed linket til en billig løsning på belysningen. Mange lamper af samme type og prisklasse er kun IP4X :)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 23. apr 2018, 13:38

LGO skrev:
17. dec 2016, 16:33
I min tilladelse fra juli 2015 er alle specifikke afstandskrav erstattet med generelle henvisninger til diverse reglementer og bekendtgørelser m.v.
Det er så ikke lykkedes mig at finde dem de henviste steder, f.eks. er de 1,5m/2m afstandskrav for elinstallationer ikke at finde i hverken stærkstrømsreglementet eller bekendtgørelsen om eksplosivstoffer.

Der henvises også til en vejledning om eksplosivstoffer på politi.dk. Det er muligt at denne vejledning indeholder alle de specifikke detaljer som nu er faldet ud af vilkårene, men den kunne jeg så heller ikke finde nogen steder sidst jeg ledte efter den (omkring påsketid).
Hej, fandt du noglesinde ud af dit spørgmål? for jeg sidder selv og leder efter det nu :-)

Thor

LGO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, våbenteknik
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af LGO » 25. apr 2018, 17:36

Thor1975 skrev:
23. apr 2018, 13:38
LGO skrev:

Hej, fandt du noglesinde ud af dit spørgmål? for jeg sidder selv og leder efter det nu :-)

Thor
Nej Thor, det gjorde jeg såmænd ikke.
Jeg har nu heller ikke gjort det store i at forfølge sagen yderligere. I stedet for har jeg valgt at henholde mig til den "gamle" formulering som jeg har fra den tilladelse der er vist i kompendiet fra genladekurset og som også er refereret her i tråden.

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 25. apr 2018, 21:14

LGO skrev:
25. apr 2018, 17:36
Thor1975 skrev:
LGO skrev:

Thor
Jeg har nu heller ikke gjort det store i at forfølge sagen yderligere. I stedet for har jeg valgt at henholde mig til den "gamle" formulering som jeg har fra den tilladelse der er vist i kompendiet fra genladekurset og som også er refereret her i tråden.
Ikke for at være en lysslukker men du kan ikke regne med hvad politiet skriver, de aner ikke en pind om EX zone.
Hvis de viste det så ville de ikke skrive EX men ATEX, da det er mange år siden det har heddet EX.
I dag hedder det ATEX direktivet og det seneste er a 2014. Jeg har rodet lidt med det og det handler rigtig meget om en vurdering af hvilket zoner du er i. Der er zoner 0 - 1 -2 så en der har forstand på det skal lave en risiko vurdering. Ved ikke om der findes en risiko vurdering af et lade rum, men det må kunne findes et og andet sted.
10-22

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 25. apr 2018, 21:23

10-22 skrev:
25. apr 2018, 21:14
LGO skrev:
25. apr 2018, 17:36
Thor1975 skrev:
LGO skrev:

Thor
Ikke for at være en lysslukker men du kan ikke regne med hvad politiet skriver, de aner ikke en pind om EX zone.
Hvis de viste det så ville de ikke skrive EX men ATEX, da det er mange år siden det har heddet EX.
I dag hedder det ATEX direktivet og det seneste er a 2014. Jeg har rodet lidt med det og det handler rigtig meget om en vurdering af hvilket zoner du er i. Der er zoner 0 - 1 -2 så en der har forstand på det skal lave en risiko vurdering. Ved ikke om der findes en risiko vurdering af et lade rum, men det må kunne findes et og andet sted.
Ja det er en jungle, tror kun det er i danmark der er så vanvittige krav til et såkaldt lade rum, er der nogle der har omgået det krav til loft højden?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. apr 2018, 23:08

10-22 skrev:
Indholdet i stærkstrømsbekendtgørelsen, med dens definitioner af hvad der er sprængstofrum m.v. står vel stadig til troende? Sprængstofrum (herunder lokaler man genlader i) betragtes i stærkstrømsbekendtgørelsen som udgangspunkt ikke som eksplosionsfarlige rum. Se Kapitel 806 , "SPRÆNGSTOFRUM" i stærkstrømsbekendtgørelsen. Der er dog krav om installationer i IP54.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 25. apr 2018, 23:13

Stærkstrømsbekendtgørelsen er tæt på at være udfaset. Jeg ved ikke hvad de nye standarder siger omkring laderum osv., jeg er for nærig til selv at købe stakken med standarder.

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 26. apr 2018, 06:51

Mapzter skrev:
25. apr 2018, 23:08
10-22 skrev:
Indholdet i stærkstrømsbekendtgørelsen, med dens definitioner af hvad der er sprængstofrum m.v. står vel stadig til troende? Sprængstofrum (herunder lokaler man genlader i) betragtes i stærkstrømsbekendtgørelsen som udgangspunkt ikke som eksplosionsfarlige rum. Se Kapitel 806 , "SPRÆNGSTOFRUM" i stærkstrømsbekendtgørelsen. Der er dog krav om installationer i IP54.
Rettelse har læst lidt på det og kan se at de har holdt ATEX direktivet uden for sprængstofrum.
Hvorfor det ved jeg ikke.
Men vi har altid, sat zone 1 materiale op for at være sikker.

Det bedste ville være at spørge Sikkerhedsstyrelse direkte, da det er dem som er myndighed på
området. De plejer at være meget hjælpsom :)
Men ring først og få navn på hvem som du skal tale med, og så send vedkomme en mail bagefter.
Det er et stort sted, og det går hurtigst hvis den kommer rigtig frem første gang.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 26. apr 2018, 10:31

10-22 skrev:
26. apr 2018, 06:51
For en privatperson som gerne vil lade lidt patroner er der fanden til forskel på om et rum skal indrettes med ATEX komponenter, eller om man kan nøjes med IP54 som kan købes i byggemarkedet :blink:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 26. apr 2018, 15:01

Mapzter skrev:
26. apr 2018, 10:31
10-22 skrev:
For en privatperson som gerne vil lade lidt patroner er der fanden til forskel på om et rum skal indrettes med ATEX komponenter, eller om man kan nøjes med IP54 som kan købes i byggemarkedet :blink:
Det er min fornemmelse, at det ikke kun er os borgere der har svært ved at gennemskue reglerne, det har politiet også. Så jeg tror det klogeste du kan gøre, er at indrette dig så fornuftigt som du kan indendfor et overskueligt budget. Lad være med at have store tunge gardiner lige ved siden af pressen. Brug IP-54 armaturer fra byggemarkedet, så man kan se du har tænkt over den del. Brug en bordplade eller hav en en ladebakke med linoleum eller anden antistatisk belægning og hold rent og ryddeligt i laderummet. Gør det nemt for en stakkels betjent at sige: " det ser da fint og forsvarligt ud" hvis han skulle blive sendt på tilsyn hos dig.

Så vil jeg næsten tro du slipper for at få det store udtræk med indretnigskrav præsenteret, hvis politiet nogensinde skulle få tid til at komme på besøg.

P.S. Det kan lade sig gøre at finde EX-godkendte lamper til en overkommelig pris. Jeg gav en god flaske rom for denneher. Den er nok ikke monteret med det rigtige kabel og alt det fine, men det kan da ordnes hvis det skulle blive krævet. Mit kursusbevis er over 30 år gammelt, og det er først for nylig jeg fandt den lampe, så det er da gået godt længe. Men det er da også sjovt at finde den slags ting, og i det hele taget gå og optimere på løsningerne.
Vedhæftede filer
lampe.JPG
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 27. apr 2018, 06:43

Er det ikke nemmere at bruge led belysning og have strømforsyningen langt væk?

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 27. apr 2018, 19:59

Mapzter skrev:
26. apr 2018, 10:31
10-22 skrev:
Du har helt ret, jeg ville heller ikke være spor nervøs ved alm el installationer. Især ikke hvis det bare er røgsvagt krudt som er ret harmløs.
Noget helst andet er sort krudt, så tænker jeg ret meget over støv og statisk elektriske og håndtere det udedøres.

Besvar