Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Indlæg af Lycon » 23. dec 2016, 11:30

Elbæk skrev:
PSindrup skrev:
Krung skrev:
PSindrup skrev:Hvad gør man, helt konkret, med sådant et våben man ikke længere kan få tilladelse til?
Provision, kan man håbe på.
Ikke forstået? :???:

Peter
Der menes, går jeg ud fra, at våbnet stilles i provision hos en våbenhandler.
Jeg tror der menes at våbnet stilles i kommission hos en forhandler, som derefter får provision af salget. :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2016, 11:36

Ja, det var det jeg mente :oops:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 23. dec 2016, 12:15

Lycon skrev:
Elbæk skrev:
PSindrup skrev:
Krung skrev:
PSindrup skrev:Hvad gør man, helt konkret, med sådant et våben man ikke længere kan få tilladelse til?
Provision, kan man håbe på.
Ikke forstået? :???:
Der menes, går jeg ud fra, at våbnet stilles i provision hos en våbenhandler.
Jeg tror der menes at våbnet stilles i kommission hos en forhandler, som derefter får provision af salget. :blink:
Jeg troede faktisk det hed komission, men da jeg googlede det, så gik jeg væk fra det ord. Så oversatte jeg fra polsk, til engelsk, til dansk og så endte det på provision. Sorry. I Polen kan man få alt afsat hos en "Komis".
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 23. dec 2016, 13:20

Hvad med en pantelåner?

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 23. dec 2016, 14:18

Elbæk skrev:Den her sag har altså nogle alvorlige Kafkaske kvaliteter. Havde Kafka skrevet det, havde det ca. lydt således:

CQB: "Goddag, jeg vil gerne ansøge om fornyelse af denne tilladelse til en Steyr AUG."

Øvrighedsperson: "Ja, lad os nu se om vi kan tillade det!"

Ventetid...

Øvrighedsperson: "Vi kan ikke forny din tilladelse, fordi våbnet kan ombygges til fuldautomatisk på 30 sekunder."

CQB: "Hvordan er I kommet frem til det?"

Øvrighedsperson: "Det har vores våbentekniske afdeling."

CQB: "Kan jeg tale med den pågældende medarbejder i jeres våbentekniske afdeling..."

Øvrighedsperson (afbryder): "Nej!"

CQB: "Kan jeg så få at vide hvorledes pågældende medarbejder har formået at ombygge en halvautomatisk Steyer AUG til fuldautomatisk på 30 sekunder?"

Øvrighedsperson: "DET ER FORTROLIGT!!!"

:wall:

Nu mangler det bare at CQB modtager en skrivelse med ordlyden; "Da vores medarbejder kan bevidne at du har søgt oplysninger om hvorledes du kan konvertere din halvautomatiske Steyr AUG til fuldautomatisk, inddrages våben og tilladelse øjeblikkeligt. Dette er en administrativ beslutning, uden klagemuligheder."
:numberone: :cry:

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 23. dec 2016, 15:51

Til behagelig orientering, så har jeg nu indsendt en ansøgning på en Steyr AUG Z.
Så må vi se hvad de svarer.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 23. dec 2016, 17:10

Krung skrev:
Jeg troede faktisk det hed komission, men da jeg googlede det, så gik jeg væk fra det ord. Så oversatte jeg fra polsk, til engelsk, til dansk og så endte det på provision. Sorry. I Polen kan man få alt afsat hos en "Komis".

Fra ordbog over det danske sprog:

Kommission
bemyndigelse til i eget navn at handle med varer eller værdipapirer for en andens regning

eks: Han er vant til at handle med veteranbiler og havde fået limousinen i kommission
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kommission

Og Fra Gyldendals.
Ordet kommission kommer af fransk commission, af latin committere betror.
http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... kommission
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 23. dec 2016, 22:51

Men... Hvis de mener den så nemt kan blive fuldautomatisk, og du derfor ikke kan få tilladelse til den, burde de så ikke i stedet for at lade dig have den din nuværende tilladelse ud, have travlt med at få det "automatvåben" væk fra dig? :???:
Altså havde man ved en fejl fået et fuldautomatisk gevær igennem systemet, så ville man vel næppe få lov at beholde den i 10 år alligevel?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 24. dec 2016, 08:19

Senserazer skrev:Men... Hvis de mener den så nemt kan blive fuldautomatisk, og du derfor ikke kan få tilladelse til den, burde de så ikke i stedet for at lade dig have den din nuværende tilladelse ud, have travlt med at få det "automatvåben" væk fra dig? :???:
Altså havde man ved en fejl fået et fuldautomatisk gevær igennem systemet, så ville man vel næppe få lov at beholde den i 10 år alligevel?
jeg fik den besked at de har strammet op hvad slags halv auto man må ha , pga af alle de ting der sker i verden nu om dage

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 24. dec 2016, 08:41

CQB skrev:jeg fik den besked at de har strammet op hvad slags halv auto man må ha , pga af alle de ting der sker i verden nu om dage
... Det er jo interessant.
For politiet må ikke stramme op "fordi de lige synes det". De skal forvalte gældende lov, og gældende lov har intet at gøre med "hvad der sker i verden nu om dage".

Igen - vi skal gerne have noget på skrift fra dem. ;)

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 24. dec 2016, 09:14

Gunrunner skrev:
CQB skrev:jeg fik den besked at de har strammet op hvad slags halv auto man må ha , pga af alle de ting der sker i verden nu om dage
For politiet må ikke stramme op "fordi de lige synes det". De skal forvalte gældende lov, og gældende lov har intet at gøre med "hvad der sker i verden nu om dage".

problemet er at der står i våbenloven at der kan gives tilladelse til halv auto riffel under særlige omstændigheder , der giver jo dem ret til at bestemme hvad særlige omstændigheder er

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 24. dec 2016, 09:17

CQB skrev:problemet er at der står i våbenloven at der kan gives tilladelse til halv auto riffel under særlige omstændigheder , der giver jo dem ret til at bestemme hvad særlige omstændigheder er
"Jagt i udlandet" er - og har længe været - en "særlig omstændighed".
Bemærk iøvrigt at det kun giver dem mulighed for at vurdere på omstændigheden -ikke på våbentypen. :)
... Så umiddelbart kan de ikke afvise en AR15 til jagt i udlandet, og samtidigt godkende en Ruger Mini-14 til samme formål.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 24. dec 2016, 09:19

CQB skrev:
Gunrunner skrev:

problemet er at der står i våbenloven at der kan gives tilladelse til halv auto riffel under særlige omstændigheder , der giver jo dem ret til at bestemme hvad særlige omstændigheder er
Det har jo netop intet med våbnet at gøre!

Jagt i udlandet er godkendt som særlig omstændighed.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 24. dec 2016, 09:32

jeg giver ikke op hvis jeg får afslag

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 24. dec 2016, 10:12

Gunrunner skrev:
CQB skrev:problemet er at der står i våbenloven at der kan gives tilladelse til halv auto riffel under særlige omstændigheder , der giver jo dem ret til at bestemme hvad særlige omstændigheder er
Bemærk iøvrigt at det kun giver dem mulighed for at vurdere på omstændigheden -ikke på våbentypen. :)
... Så umiddelbart kan de ikke afvise en AR15 til jagt i udlandet, og samtidigt godkende en Ruger Mini-14 til samme formål.
Principielt kunne jeg søge om en tilladelse til en halvautomatisk M60 variant til jagt i udlandet, ville det ikke være rimeligt nok at den blev afvist?

Jeg tror ikke man kan generalisere til at de skal godkende alle halvautomatiske våben bare fordi der findes et generelt acceptabelt formål.

Men det er da en interessant trend med at de sender riflerne til prøvesmagning hos deres våbenteknikere.
Er det noget de selv har fundet på, eller ligger der nogle paragraffer bag?

Egenligt kunne de jo lave det samme trick med pistoler.
De er måske ikke sådan lige at lave halvautomatiske, med de kan nok finde andre kriterier de ikke kan lide.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 24. dec 2016, 10:30

ReneKJ skrev:
Gunrunner skrev:
Principielt kunne jeg søge om en tilladelse til en halvautomatisk M60 variant til jagt i udlandet, ville det ikke være rimeligt nok at den blev afvist?
Hvis alså den levede op til gældende lov, så kan jeg faktisk ikke komme på en god grund til at afvise sådan en....hvad er problemet med en M60 variant (ud over at den er voldsom upraktisk)?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 24. dec 2016, 10:32

ReneKJ skrev:Principielt kunne jeg søge om en tilladelse til en halvautomatisk M60 variant til jagt i udlandet, ville det ikke være rimeligt nok at den blev afvist?
Næh. Hvorfor skal staten blande sig i hvad du gerne vil gå på jagt med? Det kan da godt være at det er dumt og fjollet, men det er vel trods alt dine penge, og dig selv der bestemmer om du vil købe fjollet grej.
En civil, semi-automatisk M60 er ikke farligere end så meget andet semi-automatisk i den kaliber.
Jeg tror ikke man kan generalisere til at de skal godkende alle halvautomatiske våben bare fordi der findes et generelt acceptabelt formål.
Jo. Det er faktisk sådan loven virker.
Men det er da en interessant trend med at de sender riflerne til prøvesmagning hos deres våbenteknikere.
Er det noget de selv har fundet på, eller ligger der nogle paragraffer bag?

Egenligt kunne de jo lave det samme trick med pistoler.
De er måske ikke sådan lige at lave halvautomatiske, med de kan nok finde andre kriterier de ikke kan lide.
... De fleste pistoler er allerede halvautomatiske.
Tror du mener "fuldautomatiske". Og jo. Der er rigeligt af muligheder.
Eksempelvis kan der til en helt almindelig, dødelig Glock17DK købes en "full auto end cap" som kan monteres på cirka en halv time, og som i effekt laver den lovlige, semiauto Glock17 om til en fuldautomatisk pistol svarende til en Glock 18.

Skal vi så også forbyde alle Glock 17 fordi der er en eller anden der har lavet en (ulovlig) stump der kan gøre dem fuldauto?

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 24. dec 2016, 10:37

Gunrunner skrev:Der er rigeligt af muligheder.
Eksempelvis kan der til en helt almindelig, dødelig Glock17DK købes en "full auto end cap" som kan monteres på cirka en halv time, og som i effekt laver den lovlige, semiauto Glock17 om til en fuldautomatisk pistol svarende til en Glock 18.

Skal vi så også forbyde alle Glock 17 fordi der er en eller anden der har lavet en (ulovlig) stump der kan gøre dem fuldauto?
Pas nu på med at give nogen gode idéer, og det er ikke dem der vil bryde loven, jeg her tænker på... :tinfoil:
Mvh
K_Nielsen

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 24. dec 2016, 10:44

K_Nielsen skrev:Pas nu på med at give nogen gode idéer, og det er ikke dem der vil bryde loven, jeg her tænker på... :tinfoil:
Jeg har det lige omvendt.
Vi skal altid, konstant og hele tiden udstille ethvert forsøg på at lave irrationelle begrænsninger på grund af "hvad nu hvis"...
Og hver eneste gang der er nogen der forsøger at tage en skive af salamien med en eller anden vag begrundelse, så skal vi forklare dem hvad det princip betyder i den virkelige verden.

Hvis politiet forbyder Steyr AUG fordi man kan skifte aftrækkergruppen til en (ulovlig!) full-auto gruppe, så er det vores forbandede pligt at udstille deres beslutning ved at forklare dem at det logisk må medføre at der også skal laves forbud mod de fleste Glock-pistoler, mange af AR15-varianterne og en hel masse andet.

Kun hvis vi gør det, kan vi forhindre at de tager en skive ad gangen. Og så ryger AUG'en først. Og så AR15, og så Glock'erne. Hver eneste gang fordi det jo "bare er en lille gruppe".

A284win
Silver Member
Silver Member

Indlæg af A284win » 24. dec 2016, 10:50

Hvordan ser en steyr aug så ud som halvauto jagtriffel?
Kan kun finde bullpub militærrifler på nettet.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 24. dec 2016, 10:55

Noget helt andet. Hvorfor anses fuldauto som en helt særlig farlig kategori? Er der eksempler hvor terrorister har anvendt fuldauto og derved opnået en fordel i forhold til deres mål (typisk at slå så mange ihjel som muligt). Er kontrolerede semiauto skydning i virkligheden ikke den "farlige", fortrukne metode?

Hvis jeg var i terroristens sted så ville jeg ikke bekymre mig om at konvertere til fuldauto....men hvem ved hvordan de fyre tænker.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af Jens Fup » 24. dec 2016, 10:56

Det er sørgeligt at den type mennesker forvalter vores love på dette punkt. Kan det være smagsdommeri.

Alle disse er semi auto, som jæger og det estestiske i jagt så ligner de 2 sidste noget jeg ville bruge hvis jeg skulle jæge robotter på en skrotplads men det er min personlig holdning

Håber de kommer på bedre tanker det kærer våbenkontor.

God Jul alle sammen
Vedhæftede filer
IMG_0217.JPG
IMG_0217.JPG (706.21 KiB) Vist 5784 gange
IMG_0218.GIF
IMG_0218.GIF (47.13 KiB) Vist 5784 gange
IMG_0219.JPG
IMG_0219.JPG (270.71 KiB) Vist 5784 gange
Gun´s do not kill people, people kill people....

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 24. dec 2016, 11:05

A284win skrev:Hvordan ser en steyr aug så ud som halvauto jagtriffel?
Den ligner en normal Steyr AUG Ax fuldstændig. Men i stedet for at have en aftrækker, der tillader våbnet at gå fuldautomatisk kan den KUN skyde halvautomatisk. Det er den designet til. Den kan ikke gå fuldautomatisk.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 24. dec 2016, 11:51

Gunrunner skrev: ... De fleste pistoler er allerede halvautomatiske.
Tror du mener "fuldautomatiske". Og jo. Der er rigeligt af muligheder.

Ja, det var en tanketorsk. Fuldautomatisk selvfølgeligt.
Og det er netop det jeg kunne frygte. Mange danske pistoler er også modificeret lidt for at komme over kravet til minimumslængde, men det tager ikke mange minutter f.eks. at skifte det forlængede løb ud med et normalt.
"Det er politiets opfattelse at pistolen nemt kan ændres til ulovlig størrelse". Eller hvad?

A284win
Silver Member
Silver Member

Indlæg af A284win » 24. dec 2016, 12:18

Flugteren skrev:
A284win skrev:Hvordan ser en steyr aug så ud som halvauto jagtriffel?
Den ligner en normal Steyr AUG Ax fuldstændig. Men i stedet for at have en aftrækker, der tillader våbnet at gå fuldautomatisk kan den KUN skyde halvautomatisk. Det er den designet til. Den kan ikke gå fuldautomatisk.
Takker.
Hvordan er præcision mv under praktisk jagt?

Besvar