Partier vil forebygge indbrud med lovkrav om sikring af døre.(artikel fra TV2 Nyheder)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Partier vil forebygge indbrud med lovkrav om sikring af døre.(artikel fra TV2 Nyheder)

Indlæg af Timber » 26. dec 2016, 12:33

Som overskriften siger, er der nu åbenbart flertal i folketinget for at vedtage en lov om sikring af døre og vinduer hos boligejere...

Ahmen for hulan da, hvor er det da typisk at sende aben videre til sagesløse borgere, i stedet for at gøre noget ved der hvor skoen rigtig trykker. Nemlig ressourcer til Politiet, så de kan komme ud af de fotovogne, og få opklaret indbrud i stedet for... Aaargh, det var ikke lige det man gad læse en 2. juledag... :mad:

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-12-2 ... ng-af-dore
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Partier vil forebygge indbrud med lovkrav om sikring af døre.(artikel fra TV2 Nyheder)

Indlæg af C-X » 26. dec 2016, 12:40

Danskerne skal forskanse sig, men må ikke forsvare sig :crazy:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Re: Partier vil forebygge indbrud med lovkrav om sikring af døre.(artikel fra TV2 Nyheder)

Indlæg af Zundapp » 26. dec 2016, 12:52

C-X skrev:Danskerne skal forskanse sig, men må ikke forsvare sig :crazy:

Det er nemlig hovedet på sømmet. Og samtidig får vi at vide at vi skal leve som vi plejer uden at være bange for mørke kræfter. :suicide:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. dec 2016, 12:57

Næh, det giver ingen mening...

Hvorfor ikke sætte ind hvor det batter, nemlig at starte med at få Politiet til at tage anmeldelser seriøst, og få opklaret dem, i stedet for blot at skrive en rapport man kan sende videre til forsikringsselskabet... :mad:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Zundapp » 26. dec 2016, 13:03

Det har vi ganske enkelt ikke penge til i dagens danmark for det er vigtigere at give sig selv godt 50 millioner kroner ekstra til administration af politiske partier..

Ironi kan forekomme..

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. dec 2016, 13:06

Timber skrev:Som overskriften siger, er der nu åbenbart flertal i folketinget for at vedtage en lov om sikring af døre og vinduer hos boligejere...
Til gengæld kan vi så droppe sikringsskabene og have vores våben udstillet i dagligstuen, eller noget...
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Zundapp » 26. dec 2016, 13:11

Jeg tror nu - vurderet ud fra tidligere forslag og den samlede IQ i regeringen - at næste krav bliver højere ben på dobbeltsengen så man hurtigere og nemmere kan kravle ind og gemme sig mens huset bliver tømt.. :zombie:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 26. dec 2016, 13:15

I næste uge bliver det vel så statsgodkendt kjolelængde for at forhindre voldtægter?
Ifølge Socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen..
Åhhhh.. selvfølgelig :wall:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Spaniel » 26. dec 2016, 13:21

Hvorfor ikke hilse tiltag til at reducere antallet af indbrud velkommen i stedet for at gå i selvsving over "uhhh, de onde mennesker på borgen". ?

Flere steder i udlandet er der netop lovkrav omkring sikring af sit hjem, hvilket har reduceret antal af indbrud væsentligt. Eftersom de nye lovforslag er rettet imod ændring af bygningsreglementet kommer det ikke til at betyde, at alle pludseligt skal ud og sikre deres hjem. Men derimod krav til sikring ifbm nyopførelse, renovering osv.

Hovedparten af døre/vinduer i danske hjem kan åbnes med noget så simpelt som en skruetrækker på ingen tid. Måske skulle man bare erkende, at det efterhånden er mange år siden man kunne lade sin hoveddør stå uaflåst. Når folk så stadigt ikke magter at selv sikre sit hjem, så er det fint for mig at man må lovgive sig ud af det.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 26. dec 2016, 13:48

Spaniel skrev:Hvorfor ikke hilse tiltag til at reducere antallet af indbrud velkommen i stedet for at gå i selvsving over "uhhh, de onde mennesker på borgen". ?

Flere steder i udlandet er der netop lovkrav omkring sikring af sit hjem, hvilket har reduceret antal af indbrud væsentligt. Eftersom de nye lovforslag er rettet imod ændring af bygningsreglementet kommer det ikke til at betyde, at alle pludseligt skal ud og sikre deres hjem. Men derimod krav til sikring ifbm nyopførelse, renovering osv.

Hovedparten af døre/vinduer i danske hjem kan åbnes med noget så simpelt som en skruetrækker på ingen tid. Måske skulle man bare erkende, at det efterhånden er mange år siden man kunne lade sin hoveddør stå uaflåst. Når folk så stadigt ikke magter at selv sikre sit hjem, så er det fint for mig at man må lovgive sig ud af det.
Fordi det er et fordyrende indgreb i den personlige frihed.
Jeg forstår ikke hvorledes man som politiker BÅDE kan mene at grænsekontrol er meningsløs, samtidigt med at man mener at folk ejendom skal være bedre beskyttet. Man savner næsten det argument der altid bliver anvendt ifbm. den manglende mulighed for at forsvare sig selv nemlig 'at det blot vil eskalere de kriminelles metoder'.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 26. dec 2016, 14:01

Jeg tror hovedårsagen til de mange danske indbrud skal findes i vi har flere værdier end de fleste, sammenholdt med en høj erhvervsfrekvens. Det sidste to betyder boligerne som oftest står tomme i dagtimerne.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Zundapp » 26. dec 2016, 14:13

Årsagen er nok nærmere at vi INGEN kontrol har det med hvem der rejser ind og ud af Danmark og hvad de tager med ud. Og konsekvensen hvis de endelig bliver taget er et FY og et rap over fingrene og en opdragelses rejse til Caribien med alt betalt.

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Imcses » 26. dec 2016, 14:37

Marius skrev:
Spaniel skrev:Hvorfor ikke hilse tiltag til at reducere antallet af indbrud velkommen i stedet for at gå i selvsving over "uhhh, de onde mennesker på borgen". ?

Jeg forstår ikke hvorledes man som politiker BÅDE kan mene at grænsekontrol er meningsløs, samtidigt med at man mener at folk ejendom skal være bedre beskyttet. Man savner næsten det argument der altid bliver anvendt ifbm. den manglende mulighed for at forsvare sig selv nemlig 'at det blot vil eskalere de kriminelles metoder'.
Nu er der tale om nybyggeri og gennemgribende renovering.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 26. dec 2016, 14:53

Zundapp skrev:Årsagen er nok nærmere at vi INGEN kontrol har det med hvem der rejser ind og ud af Danmark og hvad de tager med ud. Og konsekvensen hvis de endelig bliver taget er et FY og et rap over fingrene og en opdragelses rejse til Caribien med alt betalt.
Men tror du ikke østeuropæiske kriminelle har de mange værdier og tomme huse som en del af kalkulen for valget af Danmark, ellers kunne de jo ligeså godt blive hjemme og begå deres indbrud.

Sydeuropa med deres større familieboformer og væsentlig lavere erhvervsfrekvens, særligt for kvinder synes heller ikke oplagt. Det er ikke ualmindeligt børnene bor hjemme til langt op i tyverne, og generationerne bor også oftere sammen dernede, hvorfor der der oftere nogle hjemme hele tiden. Værdier har de heller ikke helt så mange af. Norge er begunstiget af deres geografiske placering.

Jeg tror ikke tiltaget vil have den forventede effekt, Danmark vil af føromtalte grunde fortsat værre et af de mest oplagte mål.
Senest rettet af Herbert 26. dec 2016, 15:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Zundapp » 26. dec 2016, 14:59

Ja vi havde det godt i Danmark og jo der er mange der er fristede af relativ rigdom og frihed.
Men hvis ikke vi passer på det vi har så forsvinder det. Og vi skal ikke fjerne rigdom og frihed men derimod passe på med hvem vi vil dele det med.
Og grænsen er den yderste yderdør og den burde lukkes inden man bruger alt energien på dørene inde bagved.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taxen » 26. dec 2016, 15:18

Skrothandleren i Odder har ikke haft Indbrud de sidste 35 år . Han punkterede et Bagskærm og ham der lå i Bagagerummet med en 22 Riffel. da han " "overaskede " sine gæster. De ville så gerne hurtigt videre, der for ham i bagagerummet.
Taxen

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 26. dec 2016, 15:47

Ønsket er, at døre og vinduer skal være så godt sikret, at det tager en indbrudstyv mindst tre minutter at bryde dem op.
Tre minutter?
Hvilken forskel skal tre minutter gøre, det er jo næsten uhørt at politiet er ude ved et indbrud alligevel.

Hvis de havde en reaktionstid på 5-10 minutter så var det en anden snak.

Det her er så typisk politikere, gratis symbolpolitik som borgerne ender med regningen for.

Det minder mig om da det lokale byråd fandt på at alle skolebørn skulle have en PC.
Efterfulgt af en opfordring til forældrene om at købe den.
Det er jo meget nemmere hvis man kan køre den slags uden om budgettet. :wall:

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af BIG GUNS » 26. dec 2016, 16:42

Herbert skrev:Jeg tror hovedårsagen til de mange danske indbrud skal findes i vi har flere værdier end de fleste, sammenholdt med en høj erhvervsfrekvens. Det sidste to betyder boligerne som oftest står tomme i dagtimerne.
Ikke utænkelig du rammer plet der. Og der er nok for mange personer, som skriver for meget på de sociale medier om hvad de har fået eller købt af værdier uden at tænke på, at indbrudstyve som læser Dansk også læser med
Tal fra Danmarks Statistik viser ifølge DR, at Danmark i 2013 havde 748 indbrud per 100.000 indbyggere. Det er langt flere end i eksempelvis Tyskland og Norge. Antallet af indbrud er dog stødt faldende
Har indbyggerne i Tyskland og Norge allerede et lovkrav om specielle døre og vinduer ? :???: Eller er der en anden årsag på det antal indbrud pr. 100000 indbygger ?

Blower
Silver Member
Silver Member
Interesser: USA biler luft våben
Geografisk sted: vendsyssel

Indlæg af Blower » 26. dec 2016, 16:59

Ja jeg kan sikre mine vinduer og døre bedre,men der er jo glas i mine vinduer og døre,skal jeg sikre med jernplader og gitre,vil man ind så kommer man det.
Politikere har ingen erfaring med noget som helst,de har embedsmænd til at hjælpe sig,de ved så heller ikke bedre,da de ikke har erhvervs og ved heller ikke bedre.
De bor vel alle sammen på 4.sal og indbrud der er vel næsten ikke muligt.
Life in the fast lane run a blower
Benjamin np xl 1500 4,5
Benjamin Marauder 4,5

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 26. dec 2016, 17:03

Timber skrev:Som overskriften siger, er der nu åbenbart flertal i folketinget for at vedtage en lov om sikring af døre og vinduer hos boligejere...

Ahmen for hulan da, hvor er det da typisk at sende aben videre til sagesløse borgere, i stedet for at gøre noget ved der hvor skoen rigtig trykker. Nemlig ressourcer til Politiet, så de kan komme ud af de fotovogne, og få opklaret indbrud i stedet for... Aaargh, det var ikke lige det man gad læse en 2. juledag... :mad: http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-12-2 ... ng-af-dore
Hvilket flertal? Efter at Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen har været ude og undsige forslaget, så er det kun muligt, hvis både DF og SD går ind for det. Jeg mener også, at det er overflødigt, det kan overlades til forsikringsselskaberne med rabatordninger til det, der virker præventivt.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. dec 2016, 18:39

Herbert skrev:Jeg tror hovedårsagen til de mange danske indbrud skal findes i vi har flere værdier end de fleste, sammenholdt med en høj erhvervsfrekvens. Det sidste to betyder boligerne som oftest står tomme i dagtimerne.
Man skal nok heller ikke underkende betydningen af, at kriminelle har statsgaranti for ikke at må komme til skade i forbindelse med udøvelsen af deres hverv.
Zundapp skrev:Årsagen er nok nærmere at vi INGEN kontrol har det med hvem der rejser ind og ud af Danmark og hvad de tager med ud. Og konsekvensen hvis de endelig bliver taget er et FY og et rap over fingrene og en opdragelses rejse til Caribien med alt betalt.
Og det er så et andet vældigt godt argument.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 26. dec 2016, 18:39

Jeg vil da med største fornøjelse opstille fjernbetjente afværgemidler med kamera på. Måske ikke helt garantere at jehovas vidner ikke bliver afværget. Men udover det så skal Trine godt nok finde noget af et byggetilskud frem hvis jeg skal overveje yderligere sikring af hjemmet.

Sært nok vil der nok være et vist svind i tilskuddet ligesom på det der grønne håndværker fradrag hvor hulrumsisolering tager overraskende lang tid ifht de andre opgaver der udføre. Men der tænker jeg igen at Trine har en god pose penge med til sin ide.

Vi er vel enige om at jeg burde energirenovere huset lidt (ifht 1968) og så tænker staten at jeg skal sikre også, netop fordi jeg så gør lidt ved energiforbruget, vil man så pålægge mig yderligere udgifter. Dvs hvis jeg bare lader lortet være, evt fusker lidt selv/sort så sparer jeg både sikring dumme papirer til fradrag?

Hvad med et spiritusforbud også nu hvor vi er igang med at love sorte penge til folk med lidt entreprenørånd?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. dec 2016, 19:18

Gråskæg skrev:

Ahmen for hulan da, hvor er det da typisk at sende aben videre til sagesløse borgere, i stedet for at gøre noget ved der hvor skoen rigtig trykker. Nemlig ressourcer til Politiet, så de kan komme ud af de fotovogne, og få opklaret indbrud i stedet for... Aaargh, det var ikke lige det man gad læse en 2. juledag... :mad: http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-12-2 ... ng-af-dore
Hvilket flertal? Efter at Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen har været ude og undsige forslaget, så er det kun muligt, hvis både DF og SD går ind for det. Jeg mener også, at det er overflødigt, det kan overlades til forsikringsselskaberne med rabatordninger til det, der virker præventivt.
Der står der er flertal... :blink:
De tre partier udgør tilsammen 97 mandater og har dermed flertal i Folketinget. Derfor vil Trine Bramsen nu bede regeringen indkalde til forhandlinger med partierne om en ny indbrudspakke.
Om det så forbliver flertal, må vi jo se...
M.v.h. Timber

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. dec 2016, 19:19

Lycon skrev:
Til gengæld kan vi så droppe sikringsskabene og have vores våben udstillet i dagligstuen, eller noget...
Det ville da være dejligt, hvis det kunne lade sig gøre... Men vi får nok først to torsdage i ugen, inden det sker... :wall:
M.v.h. Timber

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 26. dec 2016, 19:28

Marius skrev:

Nu har Marius jo argumenteret rigtigt godt, og så kan jeg da fortsætte.. :giggle: Efter at have repareret utallige indbrudsskader de sidste 25 år, så vil jeg sige at min erfaring er at jo mere "sikker" man laver et hus, jo mere bliver smadret for at komme h.h.v. ind og ud igen... Og hvis de har tiden til det, så skal de nok komme ind, næsten lige meget hvor meget du sikrer..

De ekstra 3 minutter man skulle kunne redde i reaktionstid, er da hat og brille, hvis det er et hus som ligger mere end 500 meter fra nærmeste politistation.. I forvejen rykker de jo ikke ud for småting, og hvis der alligevel er 30-40 minutters ventetid på politiet kommer, er det ren symbolpolitik..

Jeg forudser kronede dage hos diverse firmaer der gør i sikkerhed, men for kunden er det kun en ekstra udgift der batter nada..
M.v.h. Timber

Besvar