Kalthoff skrev:Jeg kan godt følge din tankegang, men problemet er at den grundlæggende præmis er forkert fordi:
- Våben er ikke mere/mindre farlige pga. deres udseende.
- Anti-våben lobbyen bruger salamimetoden. Når de har fået en indrømmelse, går de straks efter en ny. Det fortsætter til der ikke er mere salami tilbage.
Præcis.
Det er jo ikke fordi der har været tradition for at anti-gunnerne har sagt "super, vi fik lov til at forbyde de pigtrådsbeklædte, atomdrevne masseødelseslæggendelaserskydere, så nu opløser vi os selv, og så ka' i hygge jer med resten!"
De stopper når de eneste der har våben, er politiet og måske til nøds militæret.
... Og den film har jeg set, sådan a pro pos Hollywood.
Det er Hollywood der er modstanderen. Deres film bilder folk ind at skydevåben er langt lettere at ramme med, kræver langt mindre træning og har langt større virkning i målet end hvad der er sandt i virkeligheden.
Den vildfarelse bruger våbenmodstanderne dygtigt ved at spille på folks frygt.
Det bekæmpes bedst ved at folk får personlig praktisk erfaring med skydevåben, så de kan se hvor urealistisk Hollywood filmene er på det område. Demokrati kræver en oplyst befolkning.
Igen - spot on.
Man ser den ene film efter den anden hvor helten (og nogen gange også skurkene) kan skyde hvadsomhelst på 300 meters afstand med en snubnose .38'er. Bare se på den nye serie "shooter", hvor de har fejl-castet hovedrollen med en vildere flødebolle, der intet ved om våben.
Der er så mange faktuelle fejl i den serie at det er til at skrige over.
Det der skal til er massiv folkeoplysning. Luftgeværerne skal tilbage i haverne, skoleklasser skal forbi en skytteforening i løbet af skoletiden, der skal holdes langt flere "kom og prøv" arrangementer for offentligheden, flere skal forbi militær eller hjemmeværn på et tidspunkt i deres voksenliv osv. osv. osv.
Luftbøsseloven er anti-våben lobbyens største sejr til dato i Danmark fordi den berøver de kommende generationer personlig erfaring med skydevåben. Luftbøsseskydning i haverne var ellers det der gjorde at stort set alle i det mindste havde prøvet at skyde med et gevær på et tidspunkt i deres barndom. Luftbøsseloven kommer til at koste os dyrt. Det må være højeste prioritet at få den lov omstødt.
Jeg tror du har ret, selvom jeg faktisk slet ikke havde overvejet den vinkel.
Det var jo ikke fordi vi så nogen overfald eller noget kriminalitet der blev begået med luftbøsser nogen steder - politikerne så bare sit snit til at fjerne noget, og vupti - så var det væk og "farligt".
... Og mit bud er, at hvis der er nogen der foreslår at man ændrer de regler igen, så vil hele venstrefløjen stå og tude om at det vil medføre tusindvis af lig der flyder i gaderne, hvis de farlige 5,5mm luftbøsser igen bliver tilladt....
*suk*