Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Indlæg af PSindrup » 24. dec 2016, 12:37

Gunrunner skrev: Jeg har det lige omvendt.
Vi skal altid, konstant og hele tiden udstille ethvert forsøg på at lave irrationelle begrænsninger på grund af "hvad nu hvis"...
-
Kun hvis vi gør det, kan vi forhindre at de tager en skive ad gangen. Og så ryger AUG'en først. Og så AR15, og så Glock'erne. Hver eneste gang fordi det jo "bare er en lille gruppe".
Jeg mener, omvendt, at hvis vi med djævelens vold og magt, forsøger at forsvare ethvert tænkeligt våben - også dem der ser enormt "combat-agtigt" ud i en civilists øjne, så ender vi med at skyde os selv i foden - big time :thumbdown:

Tak de kampe der er værd at tage, og accepter at de våben der "ser terroristagtige ud" ikke har noget at gøre på hverken skydebaner eller på jagt.

Det tror jeg vil tjene os alle sammen bedst i det lage løb.
(og jeg er opmærksom på at jeg måske kommer i seriøst mindretal her på dette forum) :giggle:

Peter

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 84 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 24. dec 2016, 13:01

PSindrup skrev: Jeg mener, omvendt, at hvis vi med djævelens vold og magt, forsøger at forsvare ethvert tænkeligt våben - også dem der ser enormt "combat-agtigt" ud i en civilists øjne, så ender vi med at skyde os selv i foden - big time :thumbdown:

Tak de kampe der er værd at tage, og accepter at de våben der "ser terroristagtige ud" ikke har noget at gøre på hverken skydebaner eller på jagt.

(og jeg er opmærksom på at jeg måske kommer i seriøst mindretal her på dette forum) :giggle:

Peter
Og hvis man så spørger den rigtige (forkerte) person, så er enhver form for våben enorm "combat agtigt". Så hver gang vi acceptere at en bestemt form for våben, som har været lovligt, gøres ulovligt ud fra dens udseende, er endnu et skridt i den forkerte retning.
Og desuden, hvem skal bestemme om et våben er "combat agtigt"?
Den Mauser jeg har i skabet har været en militær våben. Og den er meget egnet til jagt.
Jeg har aldrig haft problemer med at have en Sako, sådan magen til en der bruges i forsvaret lige nu, med på jagt. Den fungerer upåklageligt.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 24. dec 2016, 13:11

Flugteren skrev:
A284win skrev:Hvordan ser en steyr aug så ud som halvauto jagtriffel?
Kan kun finde bullpub militærrifler på nettet.
Den ligner en normal Steyr AUG Ax fuldstændig. Men i stedet for at have en aftrækker, der tillader våbnet at gå fuldautomatisk kan den KUN skyde halvautomatisk. Det er den designet til. Den kan ikke gå fuldautomatisk.
den har heller ikke monteret flammeskjuler ,og så kan man ikke afmontere løbet lige så let som militær udgaven

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. dec 2016, 13:34

Over 150 års erfaringer peger entydigt henimod at man ikke kan tækkes våbenmodstandere ved at give dem indrømmelser.

Ideologisk våbenmodstand er modstand mod konceptet våben - og modstand mod selve ideen om at nogen er i besiddelse af samme. Ideologisk våbenmodstand er ikke et rationelt baseret koncept - ej heller forholder konceptet sig til empiri og kausalitet. Derimod står det klart at konceptet ideologisk våbenmodstand er en emotionelt baseret og anekdotisk funderet størrelse som agerer og argumenterer ikke ulig religion.

Den ideologiske våbenmodstand har for længst indset at deres mål; ophør af eksistensen af våben, ikke kan opnås på én gang. Derfor definerede bevægelsens spidser i USA allerede for over 50 år siden "salami metoden"; ideen om at endemålet opnås ved, tålmodigt og utrætteligt, at arbejde henimod at forbyde én ting ad gangen.
For den idelogiske våbenmodstand helliger målet midlet - i en grad hvor enhver idé om faktualitet, poropotionalitet og nøgternhed, iht. til opnåelsen af endemålet, for længst er blevet skrottet og erstattet med en konstant higen efter at kunne skære den næste skive af salamien.

Derfor skal alle kampe tages - selv dem som ikke vedkommer os personligt. Derfor skal enhver tanke henimod at vi selv dømmer nogen våben "ude" skrottes - og erstattes med solidarisk modstand mod den ideologiske våbenmodstand. Ellers skyder vi ikke bare os selv - men hinanden - i foden!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. dec 2016, 13:39

Holten101 skrev:Noget helt andet. Hvorfor anses fuldauto som en helt særlig farlig kategori? Er der eksempler hvor terrorister har anvendt fuldauto og derved opnået en fordel i forhold til deres mål (typisk at slå så mange ihjel som muligt). Er kontrolerede semiauto skydning i virkligheden ikke den "farlige", fortrukne metode?

Hvis jeg var i terroristens sted så ville jeg ikke bekymre mig om at konvertere til fuldauto....men hvem ved hvordan de fyre tænker.
Du har fuldstændig ret, og jeg har skrevet det mange gange før. Forbuddet og frygten mod fuldauto er grundløs. Havde Breivik haft en fuldauto Mini14 i stedet for den semi Mini14 han brugte, havde dødstallet ikke været nær så højt på den ø, ligesom han havde skudt tomt meget hurtigt.

Et af de få steder der er blevet brugt fuldauto var røveriet af Bank of America i North Hollywood. Gerningsmændende havde blandt andet fuldauto AK47 (modificerede Norinco Type 56 S-1) med 75 skuds tromle magasiner foruden standard 30 skuds. Gerningsmændende affyrede alene i det travle bybillede, (eller på åben gade, som det jo hedder i Danmark) 1100 (ettusinde ethundrede) skud, og formåede kun at såre nogle få mennesker. Politiet affyrede ca 500 skud med shotguns, håndvåben og semiautomatiske AR15 man havde lånt i en tæt ved liggende våbenforretning, og fik dræbt begge røvere.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. dec 2016, 13:51

Forbuddet mod fuldautomatiske våben i civile hænder handler ikke om disse våbens faktiske egenskaber - derimod bunder princippet i at en magt, til enhver tid, vil søge at sikre sig monopol på hvad de/denne anser for at være de mest effektive magtmidler.

Paven banlyste heller ikke armbrøster fordi Gud hviskede ham det i øret - men fordi eliten ikke brød som om at enhver bondeknægt, med minimal forudgående træning, med ét skud, nu kunne pille en fyrste af blodet, i fuldt panser, af hesten.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2016, 14:09

PSindrup skrev:Jeg mener, omvendt, at hvis vi med djævelens vold og magt, forsøger at forsvare ethvert tænkeligt våben - også dem der ser enormt "combat-agtigt" ud i en civilists øjne, så ender vi med at skyde os selv i foden - big time :thumbdown:

Jeg er ganske uenig i dette synspunkt - og er helt på linje med Elbæk. Jeg finder det nødvendigt at vi som våbeninteresserede forsvarer alle typer våben og ikke gør os selv til smagsdommere. For hvem er det lige der skal definere hvad den "rigtige smag" er..?

Måske en smule OT sammenligner jeg situationen lidt med min oplevelse i et jagtkonsortium for en del år siden. Størsteparten af de "gamle" medlemmer skød med meget kostbare rifler og så noget skævt til min Remington LTR med syntet-skæfte, som blev anset som både "grim og usportslig" (og billig..). Det var først efter en træningsskydning til elgmæket, hvor de så at riflen både var funktionel og faktisk kunne ramme (bedre end dem.. :giggle:), at den blev accepeteret. Men havde pågældende konsortium skulle agere "smagsdommer" over hvad der var en "rigtig jagtriffel" ville der kun blive skudt med europæiske rifler med træskæfter - og gerne fuldskæftede...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. dec 2016, 14:26

PSindrup skrev:Tak de kampe der er værd at tage, og accepter at de våben der "ser terroristagtige ud" ikke har noget at gøre på hverken skydebaner eller på jagt.

Hvis man accepterer at et våbens udseende skal kunne ha' indflydelse på om våbnet kan registreres, så står døren vidt åben for enhver form for ubegrundet stramning. Og tag endelig ikke fejl, våbenmodstanderne giver ikke op, bare fordi de får lidt indrømmelser. De er ikke tilfreds før der ikke er våben på civile hænder.
Senest rettet af Mapzter 25. dec 2016, 01:23, rettet i alt 1 gang.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2987 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 24. dec 2016, 15:09

PSindrup skrev: Jeg mener, omvendt, at hvis vi med djævelens vold og magt, forsøger at forsvare ethvert tænkeligt våben - også dem der ser enormt "combat-agtigt" ud i en civilists øjne, så ender vi med at skyde os selv i foden - big time :thumbdown:

Peter
Jeg kan godt følge din tankegang, men problemet er at den grundlæggende præmis er forkert fordi:
  • Våben er ikke mere/mindre farlige pga. deres udseende.
  • Anti-våben lobbyen bruger salamimetoden. Når de har fået en indrømmelse, går de straks efter en ny. Det fortsætter til der ikke er mere salami tilbage.
Det er Hollywood der er modstanderen. Deres film bilder folk ind at skydevåben er langt lettere at ramme med, kræver langt mindre træning og har langt større virkning i målet end hvad der er sandt i virkeligheden.

Den vildfarelse bruger våbenmodstanderne dygtigt ved at spille på folks frygt.

Det bekæmpes bedst ved at folk får personlig praktisk erfaring med skydevåben, så de kan se hvor urealistisk Hollywood filmene er på det område. Demokrati kræver en oplyst befolkning.

Det der skal til er massiv folkeoplysning. Luftgeværerne skal tilbage i haverne, skoleklasser skal forbi en skytteforening i løbet af skoletiden, der skal holdes langt flere "kom og prøv" arrangementer for offentligheden, flere skal forbi militær eller hjemmeværn på et tidspunkt i deres voksenliv osv. osv. osv.

Luftbøsseloven er anti-våben lobbyens største sejr til dato i Danmark fordi den berøver de kommende generationer personlig erfaring med skydevåben. Luftbøsseskydning i haverne var ellers det der gjorde at stort set alle i det mindste havde prøvet at skyde med et gevær på et tidspunkt i deres barndom. Luftbøsseloven kommer til at koste os dyrt. Det må være højeste prioritet at få den lov omstødt.

PS: Jeg tror jeg søger våbentilladelse til denne her riffel, den må gå glat igennem AC-Ø/V, den ser jo ikke tacti-cool ud med det pæne træ:
tavor-wood-stock.jpg
tavor-wood-stock.jpg (208.92 KiB) Vist 6067 gange

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 25. dec 2016, 17:26

Kalthoff skrev:Jeg kan godt følge din tankegang, men problemet er at den grundlæggende præmis er forkert fordi:
  • Våben er ikke mere/mindre farlige pga. deres udseende.
  • Anti-våben lobbyen bruger salamimetoden. Når de har fået en indrømmelse, går de straks efter en ny. Det fortsætter til der ikke er mere salami tilbage.
Præcis.
Det er jo ikke fordi der har været tradition for at anti-gunnerne har sagt "super, vi fik lov til at forbyde de pigtrådsbeklædte, atomdrevne masseødelseslæggendelaserskydere, så nu opløser vi os selv, og så ka' i hygge jer med resten!"

De stopper når de eneste der har våben, er politiet og måske til nøds militæret.
... Og den film har jeg set, sådan a pro pos Hollywood.
Det er Hollywood der er modstanderen. Deres film bilder folk ind at skydevåben er langt lettere at ramme med, kræver langt mindre træning og har langt større virkning i målet end hvad der er sandt i virkeligheden.

Den vildfarelse bruger våbenmodstanderne dygtigt ved at spille på folks frygt.

Det bekæmpes bedst ved at folk får personlig praktisk erfaring med skydevåben, så de kan se hvor urealistisk Hollywood filmene er på det område. Demokrati kræver en oplyst befolkning.
Igen - spot on.
Man ser den ene film efter den anden hvor helten (og nogen gange også skurkene) kan skyde hvadsomhelst på 300 meters afstand med en snubnose .38'er. Bare se på den nye serie "shooter", hvor de har fejl-castet hovedrollen med en vildere flødebolle, der intet ved om våben.

Der er så mange faktuelle fejl i den serie at det er til at skrige over.
Det der skal til er massiv folkeoplysning. Luftgeværerne skal tilbage i haverne, skoleklasser skal forbi en skytteforening i løbet af skoletiden, der skal holdes langt flere "kom og prøv" arrangementer for offentligheden, flere skal forbi militær eller hjemmeværn på et tidspunkt i deres voksenliv osv. osv. osv.

Luftbøsseloven er anti-våben lobbyens største sejr til dato i Danmark fordi den berøver de kommende generationer personlig erfaring med skydevåben. Luftbøsseskydning i haverne var ellers det der gjorde at stort set alle i det mindste havde prøvet at skyde med et gevær på et tidspunkt i deres barndom. Luftbøsseloven kommer til at koste os dyrt. Det må være højeste prioritet at få den lov omstødt.
Jeg tror du har ret, selvom jeg faktisk slet ikke havde overvejet den vinkel.
Det var jo ikke fordi vi så nogen overfald eller noget kriminalitet der blev begået med luftbøsser nogen steder - politikerne så bare sit snit til at fjerne noget, og vupti - så var det væk og "farligt".

... Og mit bud er, at hvis der er nogen der foreslår at man ændrer de regler igen, så vil hele venstrefløjen stå og tude om at det vil medføre tusindvis af lig der flyder i gaderne, hvis de farlige 5,5mm luftbøsser igen bliver tilladt....

*suk*

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 26. dec 2016, 08:06

Kalthoff skrev:
.....
PS: Jeg tror jeg søger våbentilladelse til denne her riffel, den må gå glat igennem AC-Ø/V, den ser jo ikke tacti-cool ud med det pæne træ:

tavor-wood-stock.jpg
Gør du bare det.
Paintballskydere er ikke reguleret specielt hårdt.

Hvis du er over 18, så skulle den være fjong.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 26. dec 2016, 09:56

A284win skrev:
Flugteren skrev:
A284win skrev:Hvordan ser en steyr aug så ud som halvauto jagtriffel?
Kan kun finde bullpub militærrifler på nettet.
Den ligner en normal Steyr AUG Ax fuldstændig. Men i stedet for at have en aftrækker, der tillader våbnet at gå fuldautomatisk kan den KUN skyde halvautomatisk. Det er den designet til. Den kan ikke gå fuldautomatisk.
Takker.
Hvordan er præcision mv under praktisk jagt?
Hvordan er præcision på noget som helst under praktisk jagt??
Du kan vel kun teste præcision under homogene forhold.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 26. dec 2016, 10:08

Hvor præsic er riflen på 100 meter? Hvordan føles det at have den med på jagt?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 26. dec 2016, 10:38

Gunrunner skrev: Det var jo ikke fordi vi så nogen overfald eller noget kriminalitet der blev begået med luftbøsser nogen steder - politikerne så bare sit snit til at fjerne noget, og vupti - så var det væk og "farligt".*
Desværre er det ikke helt rigtigt i 2010 blev en motionsløber i Bernstoff Have skudt med et luftgevær
http://nyheder.tv2.dk/nyheder/article.p ... -luftgevær
Og 2013 havde vi den ulykkelige situation i Esbjerg, som jo ikke blev forhindret af loven
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2013-11-04- ... f-knallert

Jeg er nu enig i at luftvåbenloven er noget makværk og jeg betvivler også den kriminalpræventive effekt og jeg er dybt ærgelig over de begrænsninger det giver.

Jeg er ikke specielt interesseret i 1/2-auto skydejern, men så længe de bliver anvendt inden for lovens grænser og brugerne kan finde ud af sikker våbenbetjening og skydebanernes instruktioner (hvad jeg har oplevet kan være et problem for nogen selv med Mauser-type repeterrifler med træskæfter), så har jeg ingen grund til at være imod at andre har den interesse.
Jeg har da også skrevet under på EU-underskriftsindsamlingen, da jeg både vil være med til at sikre rettigheder og fandt det originale udspil noget makværk.

Jeg har godt nok også svært ved at se den kriminalpræventive effekt i at forbyde taktisk-sniger udseende på jagt-våben, når de kriminelle åbenlyst ikke har problemer med at skaffe "the real deal" gennem organiseret parallell-import.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 26. dec 2016, 13:31

Jeg tvivler på det er så nemt at konvertere semi-auto til fuld-auto. Delene der kræves er ikke let tilgængelige. Selv i USA kræver de ATF tilladelse, og skal desuden være produceret og registreret hos myndighederne før 1986. Det gælder alle dele beregnet til konvertering af skydevåben til fuld-auto, også auto sear som der linkes til. Nye komponenter er således ikke tilgængelige for det civile marked, som efterfølgende kunne smugles til Europa, og de gamle er der som ovenfor nævnt allerede fuldt styr på hvem besidder. (Jeg er godt klar over der findes konverteringskit der forsøger at efterligne fornemmelsen af at skyde fuld-auto, men disse skal ikke forveksles med rigtig fuld-auto).

Tjekkiske Gunlex skrev en artikel om emnet tilbage i foråret, da der var udsigt til værre tiltag end dem der nu lægges op til fra EU. Artiklens forfatter er våbenmekaniker.
All modern semi-automatic rifles shoot from a “locked bolt“; this means that the bolt inserts the cartridge into the chamber and locks it, but does not fire it. In order to fire, the firearm must therefore be equipped with an additional independent firing mechanism; so as to work reliably and safely.

For this reason, such a firearm by itself intercepts the hammer at the end of the semi-automatic cycle, thus preventing automatic fall of the hammer. In order to shoot, a shooter has either to release the trigger and then to press it again…or the firearm has to be outfitted with some extra device to enable the automatic operation. Yet another additional mechanism; this device is called an, auto-sear“, and as it is an additional component, no modern rifle can shoot full-auto without it.

Thus, it is quite easy to prevent any possibility of a “fully-automatic conversion“ of a semi-auto. It is simply a matter of a design provision which physically prevents installation of the aforementioned auto-sear into the civilian version. Such a rifle then cannot be easily converted to full-auto, unless one has an adequately equipped gunsmith workshop with capacity to produce a firearm from a piece of proper metal or connections on the black market (this would mean that such an “automatic“ would be acquired illegally, and in that case it is not even worth talking about regulation).

http://gunlex.cz/en/2349-how-the-europe ... to-weapons
Senest rettet af Herbert 26. dec 2016, 14:04, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 26. dec 2016, 13:54

Herbert skrev:Jeg tvivler på det er så nemt at konvertere semi-auto til fuld-auto. Delene der kræves er ikke let tilgængelige. Selv i USA kræver de ATF tilladelse, og skal desuden være produceret og registreret hos myndighederne før 1986. Det gælder alle dele beregnet til konvertering af skydevåben til fuld-auto, også auto sear som der linkes til. Nye komponenter er således ikke tilgængelige for det civile marked, som efterfølgende kunne smugles til Europa, og de gamle er der som ovenfor nævnt allerede fuldt styr på hvem besidder. (Jeg er godt klar over der findes konverteringskit der forsøger at efterligne fornemmelsen af at skyde fuld-auto, men disse skal ikke forveksles med rigtig fuld-auto).

Tjekkiske Gunlex skrev en artikel om emnet tilbage i foråret, da der var udsigt til værre tiltag end dem der nu lægges op til. Artiklens forfatter er våbenmekaniker.
All modern semi-automatic rifles shoot from a “locked bolt“; this means that the bolt inserts the cartridge into the chamber and locks it, but does not fire it. In order to fire, the firearm must therefore be equipped with an additional independent firing mechanism; so as to work reliably and safely.

For this reason, such a firearm by itself intercepts the hammer at the end of the semi-automatic cycle, thus preventing automatic fall of the hammer. In order to shoot, a shooter has either to release the trigger and then to press it again…or the firearm has to be outfitted with some extra device to enable the automatic operation. Yet another additional mechanism; this device is called an, auto-sear“, and as it is an additional component, no modern rifle can shoot full-auto without it.

Thus, it is quite easy to prevent any possibility of a “fully-automatic conversion“ of a semi-auto. It is simply a matter of a design provision which physically prevents installation of the aforementioned auto-sear into the civilian version. Such a rifle then cannot be easily converted to full-auto, unless one has an adequately equipped gunsmith workshop with capacity to produce a firearm from a piece of proper metal or connections on the black market (this would mean that such an “automatic“ would be acquired illegally, and in that case it is not even worth talking about regulation).

Præcis. Derudover skal man for at konvertere en halvautomatisk "receiver" af AR-15 typen dreje metal væk, File og pudse i de interne dele og anskaffe sig et auto sear. Det er ikke så nemt, som det lyder.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 26. dec 2016, 19:32

Flugteren skrev:
Herbert skrev:Jeg tvivler på det er så nemt at konvertere semi-auto til fuld-auto. Delene der kræves er ikke let tilgængelige. Selv i USA kræver de ATF tilladelse, og skal desuden være produceret og registreret hos myndighederne før 1986. Det gælder alle dele beregnet til konvertering af skydevåben til fuld-auto, også auto sear som der linkes til. Nye komponenter er således ikke tilgængelige for det civile marked, som efterfølgende kunne smugles til Europa, og de gamle er der som ovenfor nævnt allerede fuldt styr på hvem besidder. (Jeg er godt klar over der findes konverteringskit der forsøger at efterligne fornemmelsen af at skyde fuld-auto, men disse skal ikke forveksles med rigtig fuld-auto).

Tjekkiske Gunlex skrev en artikel om emnet tilbage i foråret, da der var udsigt til værre tiltag end dem der nu lægges op til. Artiklens forfatter er våbenmekaniker.

Præcis. Derudover skal man for at konvertere en halvautomatisk "receiver" af AR-15 typen dreje metal væk, File og pudse i de interne dele og anskaffe sig et auto sear. Det er ikke så nemt, som det lyder.
Pjat, den skal bare sendes til ACV, så kan de gøre det på 30 sekunder.. :giggle:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 26. dec 2016, 21:00

Hvis det nu er tilfældet, at du har en kastreret militærudgave af Steyr's AUG, så er det korrekt at det nok tager i omegnen af et minut at skifte indmaden med noget nyt - men hvor pokker skulle du få det fra?
Civiludgaven er specifikt konstrueret til at man ikke kan droppe de automatiske dele ned i, den er, som jeg har forstået det, ikke bred nok i de indvendige mål, og der sidder også noget bøvl nede i den for at forhindre at en automatisk aftræks og hammergruppe bare kan ploppes i.
Jeg ville vende min argumentation om, og finde ud af præcis hvad der skal til for at gøre netop din AUG automatisk.
Det ville nok tage mere end 30 sekunder, men med know-how, en drejebænk og en ordentlig fræsemaskine kan man nok godt ændre den så de nye dele passer i, men, hvor skulle du få dem fra? Det er ikke standard reservedele, de skulle købes ulovligt af nogle shady typer, og det ville sikkert være i form af et helt våben du så skulle skille ad og tage bundstykke og hammergruppe fra...
Så, skriv til Steyr og spørg dem hvad der skal til, siden din lokale ordensmagt har tænkt sig at berøve dig dit meget lækre våben, og to, check nogle fora for bullpup entusiaster, der findes med garanti nogle udførlige beskrivelser af hvad de gør i USA, og så må man derfra argumentere for, at det ikke kan lade sig gøre herhjemme.
Hvis hele diskussionen går på specielle dele der kan eftermonteres bliver det nok snart forbudt at have noget som helst halvauto, det er jo bare et spørgsmål om at konstruere et aftræk med en automatisk "disconnect" eller hvad det kaldes. Mon ikke det er nemt at gøre med en halvauto haglbøsse? Den skal tages inden de kommer for godt i gang, det kan evt. være at nogle af de flinke jurister på forum vil behjælpelige med klager når det kommer højere op i systemet?

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Formandlao » 26. dec 2016, 21:07

CQB skrev:så fik jeg en opringning fra acv, og fik besked på at jeg nok ikke kan få fornyet tilladelsen til min styer aug. fordi de siger den kan laves fuldauto på 30 sekunder, :evil: så kan jeg regne ud, jeg nok skal af med den ene halv auto riffel efter den anden , de næste 10 år :cry:
Gad vide om de rent praktisk har konverteret den på 30 sek., eller om de bare efter "bedste evne" har vurderet at det kan lade sig gøre ... !? :???:
Diligentia, Vis, Celeritas

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 26. dec 2016, 21:28

Martensit skrev:Hvis det nu er tilfældet, at du har en kastreret militærudgave af Steyr's AUG, så er det korrekt at det nok tager i omegnen af et minut at skifte indmaden med noget nyt - men hvor pokker skulle du få det fra?
Civiludgaven er specifikt konstrueret til at man ikke kan droppe de automatiske dele ned i, den er, som jeg har forstået det, ikke bred nok i de indvendige mål, og der sidder også noget bøvl nede i den for at forhindre at en automatisk aftræks og hammergruppe bare kan ploppes i.
Jeg ville vende min argumentation om, og finde ud af præcis hvad der skal til for at gøre netop din AUG automatisk.
Det ville nok tage mere end 30 sekunder, men med know-how, en drejebænk og en ordentlig fræsemaskine kan man nok godt ændre den så de nye dele passer i, men, hvor skulle du få dem fra? Det er ikke standard reservedele, de skulle købes ulovligt af nogle shady typer, og det ville sikkert være i form af et helt våben du så skulle skille ad og tage bundstykke og hammergruppe fra...
Så, skriv til Steyr og spørg dem hvad der skal til, siden din lokale ordensmagt har tænkt sig at berøve dig dit meget lækre våben, og to, check nogle fora for bullpup entusiaster, der findes med garanti nogle udførlige beskrivelser af hvad de gør i USA, og så må man derfra argumentere for, at det ikke kan lade sig gøre herhjemme.
Hvis hele diskussionen går på specielle dele der kan eftermonteres bliver det nok snart forbudt at have noget som helst halvauto, det er jo bare et spørgsmål om at konstruere et aftræk med en automatisk "disconnect" eller hvad det kaldes. Mon ikke det er nemt at gøre med en halvauto haglbøsse? Den skal tages inden de kommer for godt i gang, det kan evt. være at nogle af de flinke jurister på forum vil behjælpelige med klager når det kommer højere op i systemet?
Spørgsmålet er så blot, hvorfra man kan købe en Steyr AUG Axx-variant (fuldautomatisk) med henblik på at konvertere den til semiautomatisk? Det ville da næsten være for meget besvær, siden Steyr jo laver en Z-version (kun semiauto) til det civile marked, der IKKE uden besvær kan konverteres. Producenterne sætter jo ikke blot en anden aftrækker i og giver den et nyt navn.

Hvis jeg ikke husker forkert havde M/75 (H&K G3) også en funktion, hvor man kunne skifte mellem en sort og grøn aftrækkergruppe. Det gav mulighed for at fjerne fuldautomatisk funktion, så rekrutter kunne vende sig til våbnet, og man kunne så senere sætte select-fire gruppen i. Det tog vist heller ikke ret lang tid at gøre.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 26. dec 2016, 21:33

Flugteren skrev:
Hvis jeg ikke husker forkert havde M/75 (H&K G3) også en funktion, hvor man kunne skifte mellem en sort og grøn aftrækkergruppe. Det gav mulighed for at fjerne fuldautomatisk funktion, så rekrutter kunne vende sig til våbnet, og man kunne så senere sætte select-fire gruppen i. Det tog vist heller ikke ret lang tid at gøre.
Det var sikringen (selve armen) der blev udskiftet, det tog ikke 10 sekunder.
(Som jeg husker det)
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 26. dec 2016, 21:36

Flugteren skrev: Hvis jeg ikke husker forkert havde M/75 (H&K G3) også en funktion, hvor man kunne skifte mellem en sort og grøn aftrækkergruppe. Det gav mulighed for at fjerne fuldautomatisk funktion, så rekrutter kunne vende sig til våbnet, og man kunne så senere sætte select-fire gruppen i. Det tog vist heller ikke ret lang tid at gøre.
Det var to forskellige sikringsvælgere med forskellige udskæringer (og farver), det tog mindre end et minut at skifte. Der tror jeg forskellen var at alle GV M/75 var full-auto med en begrænsning i sikringsvælgeren. Det er en lidt skidt situation sammenlignet med at være 1/2-auto og skulle hackes til at være full-auto.

Iøvrigt var GV M/75 ret upraktisk som full-auto. Upræcis og lortet blev glohed på ingen tid. Jeg oplevede mange som missede 20 skud på to til tre 2/3 mål 25-40m væk, som en mindre trigger-happy skytte kunne nedlægge på 2sek med enkeltskud.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 27. dec 2016, 09:27

A284win skrev:Hvor præsic er riflen på 100 meter? Hvordan føles det at have den med på jagt?
Præcis nok til at man kan lave grupper på størrelse med en 5'er.

Jeg har aldrig haft en AUG med på jagt, men det ville satme være rart hvis det var tilladt.
Den korte opbygning sammenholdt med vægtfordelingen helt inde til kroppen, ville gøre den ideel til tårnjagt.
... Derudover, så ville det være fantastisk at pürche med så kort en riffel.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 27. dec 2016, 12:52

Martensit skrev:Hvis det nu er tilfældet, at du har en kastreret militærudgave af Steyr's AUG, så er det korrekt at det nok tager i omegnen af et minut at skifte indmaden med noget nyt - men hvor pokker skulle du få det fra?
det er bare z modellen jeg har

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. dec 2016, 14:26

CQB skrev:det er bare z modellen jeg har
Jamen, så er den jo IKKE til at konvertere på kort tid, som de har påstået?
Så er det klage-tid!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar