Hvor mange våben må man have ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Maubla
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland

Hvor mange våben må man have ?

Indlæg af Maubla » 27. dec 2016, 18:01

Hej.
Jeg har en del rifler og jeg har nogle med veksel system. er det antal tilladelser man har eller er det antal systemer man har.
Hvordan tæller haglgeværer, eller tæller de ikke med.

Er det ikke noget med max 20 våben, jeg kan selvfølgelig begynde at læse våben loven, men hvis i ved det så spare jeg den tid.

På forhånd tak
Med jagtlig hilsen Ole

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Hvor mange våben må man have ?

Indlæg af Lassescout » 27. dec 2016, 18:10

Du må have lige så mange du vil.

Men hvis du har over 25 våben eller vekselsæt i alt, skal du overholde skærpede opbevaringskrav. Hvis du har 25 eller derunder, men mere end 10 er særligt farlige, gælder der også skærpede opbevaringskrav.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: Hvor mange våben må man have ?

Indlæg af Slettet bruger » 27. dec 2016, 18:18

Det følger af våbenbekendtgørelsen, at:
• Opbevaring af indtil 25 almindelige våben eller 10 særligt farlige skydevåben skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.

• Opbevaring af flere end 25 almindelige våben eller 10 særligt farlige skydevåben skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Derudover skal der installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg til en døgnbetjent kontrolcentral godkendt af Rigspolitiet.

Ved særligt farlige skydevåben forstås:
• Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere bortset fra forladevåben.
• Halv- og fuldautomatiske våben.
• Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
• Halvautomatiske haglgeværer.

Besvar