Hej
Jeg har en bekendt som tog jagttegn for nogle år siden. Han har indtil videre betalt jagttegn, men da jagten på nuværende tidspunkt ikke fanger ham mener han at han bare kan udelade at betale det kommende jagttegn og lade hans jagtgevær stå i våbenskabet uden det vil skabe problemer lovmæssigt. Det er meget muligt at han senere vil genoptage jagt interessen, men nok ikke indenfor de første 3-4 år. Geværet er registreret hos politiet til ham.
Jeg er selv af den overbevisning at han ikke kan beholde jagtgeværet på sin adresse, når han ikke længere betaler jagttegn, og dermed kan komme i problemer med ulovlig besiddelse af våben. Er dette ikke korrekt og hvad vil evt. være konsekvensen for ham ?
Burde jeg ikke bare som aktiv jæger kunne stille hans gevær i mit våbenskab og så er problemet løst ?
På forhånd tak
Ikke betalt jagttegn - Haglgevær opbevaring lovligt?
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Re: Ikke betalt jagttegn - Haglgevær opbevaring lovligt?
Han må gerne opbevare haglgeværet, dog må han ikke besidde ammunition.
(Der skal være indløst jagttegn inden for 10 år)
Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Hvis geværet kommer over i dit skab, så skal det registreres til dig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Det er ikke noget problem. Din bekendte kan lade sit gevær være derhjemme, selvom han ikke betaler jagttegn. Han må blot ikke have noget ammunition til det. Hanskal dog løse jagttegn indenfor 10 år.bygork skrev:Hej
Jeg har en bekendt som tog jagttegn for nogle år siden. Han har indtil videre betalt jagttegn, men da jagten på nuværende tidspunkt ikke fanger ham mener han at han bare kan udelade at betale det kommende jagttegn og lade hans jagtgevær stå i våbenskabet uden det vil skabe problemer lovmæssigt. Det er meget muligt at han senere vil genoptage jagt interessen, men nok ikke indenfor de første 3-4 år. Geværet er registreret hos politiet til ham.
Jeg er selv af den overbevisning at han ikke kan beholde jagtgeværet på sin adresse, når han ikke længere betaler jagttegn, og dermed kan komme i problemer med ulovlig besiddelse af våben. Er dette ikke korrekt og hvad vil evt. være konsekvensen for ham ?
Burde jeg ikke bare som aktiv jæger kunne stille hans gevær i mit våbenskab og så er problemet løst ?
På forhånd tak
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Vigtig info: Hvis man er jagttegnsberretiget (det er man hvis man har bestået prøven)K_Nielsen skrev:Han må gerne opbevare haglgeværet, dog må han ikke besidde ammunition.
så har man ret til at søge om jagttegn hvert år. Faktisk er jagttegn ikke noget man "har",
men noget man har ret til gennem bestået prøve. Hvert år kan man så søge om tegnet
og man er så lige forbi polititets vurdering af, om man er "ok" - derefter (og betaling)
udstedes tegnet. Hvis man indenfor en periode på 10 år ikke ansøger om jagttegn fortabes
retten, og hvis man igen har lyst skal man atter til jagttegns-prøve.
Som skrevet, er man jagttegnsberretiget kan man eje haglbøsse(r), men man
kan ikke købe flere uden gyldigt jagttegn. Hvis man har våbentilladelse til en riffel
og man "glemmer" at betale for jagttegn, så skal politiet nok sørge for at du
kommer i tanke om det ! :-)
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det de andre sagde: Han må gerne beholde haglgeværet, men havde han haft en jagtriffel i stedet for, måtte han af med den.
Det er derfor det er fuldstændig absurd at et haglgevær i våbenpasset skal fornys hvert år, mens en riffel står i passet så længe det er gyldigt. Det burde være omvendt, for et haglgevær må du netop eje i 10 år ad gangen, mens en riffel kun må ejes hvis du indløser jagttegn hvert år.
Det er derfor det er fuldstændig absurd at et haglgevær i våbenpasset skal fornys hvert år, mens en riffel står i passet så længe det er gyldigt. Det burde være omvendt, for et haglgevær må du netop eje i 10 år ad gangen, mens en riffel kun må ejes hvis du indløser jagttegn hvert år.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.