Afslag(?) på ansøgning om ekstra ammunition på våbentilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Ingsorsi
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 67 times
Been thanked: 4 times

Våbentilladelse med ekstra ammunition?

Indlægaf Ingsorsi » 17. feb 2017, 19:03

Hej

Jeg har lige købt en salonriffel på dba.
Jeg har så søgt om våbentilladelse (jagt).

Jeg mindes at have hørt noget om at man skal huske at få lavet tilladelsen til ekstra ammunitin ellers vil man som standard kun få lov til at besidde 500 patroner. Noget som evt kan være i underkanten til en riffel som også flittigt bruges på skydebanen.

Jeg kiggede grundigt efter ved ansøgningen og jeg kunne ikke finde nogen steder hvor jeg kunnne bede om dette.

Så mit spørgsmål er så: hvordan får jeg rettet dette? Skal jeg ringe til politiet på mandag og sige det eller?

Tillægsspørgsmål : jeg har netop endelig fået en bolig hvor jeg kan have mit eget våbenskab. Tidligere har min riffel været opbevaret hos en bekendt som så har fået en våbentilladelse til min riffel også.
Derfor står der også anført i min tilllafelse at riflen er opbevaret hos min bekendte. Men nu vil jeg jo gerne have riflen opbevaret hjemme. Men så skal jeg vel have rettet min våbentilladelse. Kræver det at jeg får lavet en ny tilladelse forfra? Med dertilhørende betaling osv? Eller kan man få ændret opbevaringsstedet på tilladelsen? Jeg tænker at folk der skifter adresse må have samme problem.

JRexA
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 77 times
Been thanked: 281 times

Re: Våbentilladelse med ekstra ammunition?

Indlægaf JRexA » 17. feb 2017, 19:16

Hvis du melder dig ind i en skytteforening, og køber en gammel Otterup, på SKV, så må du have 5000 patroner liggende, til kortdistance, i de kalibre du har tilladelse til (Kortdistance = 22LR + Pistol og revolver)

Bare et lille tip. :)

Jeg plejede at købe mindst 1000 patroner af gangen, det gav en MEGET mere rimelig pris.
Men kan huske engang, jeg kom forbi en lille jagtbutik, der havde nogle spændende patroner, og så spurgte jeg: Og hvad er prisen, hvis jeg købet 1000 patroner?
De havde ikke engang 1000 patroner på lager, pr. type, af de typer .22LR, de havde på lager. Han var vandt til at sælge 2-3 æsker af gangen. Ikke 2 Kasser.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
Jesper Rex

JRexA
Platin Member
Platin Member

Indlægaf JRexA » 17. feb 2017, 19:20

Vedr. Flytning af din riffel: Du skal bare melde den nye opbevaringsadresse, til våbenkontoret, denne rettelse er gratis.

Men jeg mener stadig at du får en ny tilladelse, med de nye informationer.

Du kan læse om adresseændring her: https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... endata.htm
Samt finde den aktuelle blanket.

Jesper Rex

Brugeravatar
LapuaMagnum
This member is
This member is
Interesser: Langspyt & jagt
Geografisk sted: Schweiz
Has thanked: 644 times
Been thanked: 230 times

Indlægaf LapuaMagnum » 17. feb 2017, 19:33

JRexA skrev:Vedr. Flytning af din riffel: Du skal bare melde den nye opbevaringsadresse, til våbenkontoret, denne rettelse er gratis.

Du kan læse om adresseændring her: https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... endata.htm

Jeg er rimelig sikker på at tilladelsen følger din folkeregisteradresse, så du skal ikke have ny tilladelse, det var hvad jeg fik at vide i 2015. Trådstarter skal i dette tilfælde udfylde flytning da hans riffel har været opbevaret på en anden adresse end folkeregisteretadressen, og kommer nu til at stå på sin folkeregisteradresse.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Ingsorsi
Bronze Member
Bronze Member

Indlægaf Ingsorsi » 17. feb 2017, 19:37

JRexA skrev:Hvis du melder dig ind i en skytteforening, og køber en gammel Otterup, på SKV, så må du have 5000 patroner liggende, til kortdistance, i de kalibre du har tilladelse til (Kortdistance = 22LR + Pistol og revolver)

Bare et lille tip. :)

Jeg plejede at købe mindst 1000 patroner af gangen, det gav en MEGET mere rimelig pris.
Men kan huske engang, jeg kom forbi en lille jagtbutik, der havde nogle spændende patroner, og så spurgte jeg: Og hvad er prisen, hvis jeg købet 1000 patroner?
De havde ikke engang 1000 patroner på lager, pr. type, af de typer .22LR, de havde på lager. Han var vandt til at sælge 2-3 æsker af gangen. Ikke 2 Kasser.

Hmm. Jeg er allerede medlem af en skytteforening. Jeg overvejer at købe en gammel billig Otterup af andre årsager. Men tænkte nu at få den på jagt tilladelse. sKAL den på SKV for at jeg må have mere ammunition? En af årsagerne til købet er netop at jeg vil træne min skydning med den. Men også kunne bruge den på jagt. Men det går hurtigt meget ammunition til træning. Hvis jeg fx skyder 50 skud to gange om ugen...

Ingsorsi
Bronze Member
Bronze Member

Indlægaf Ingsorsi » 17. feb 2017, 19:38

JRexA skrev:Vedr. Flytning af din riffel: Du skal bare melde den nye opbevaringsadresse, til våbenkontoret, denne rettelse er gratis.

Mange tak for hurtigt svar!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 84 times
Been thanked: 192 times

Indlægaf Timber » 17. feb 2017, 19:59

Det forekommer mig da ellers det plejer at være 2000stk, når det drejer sig om salonammunition? Men det er måske også lavet om?
M.v.h. Timber

Statistik er kun gangbart, hvis du selv har fusket med det(Frit efter Winston Churchill)...

JRexA
Platin Member
Platin Member

Indlægaf JRexA » 17. feb 2017, 20:15

Timber skrev:Det forekommer mig da ellers det plejer at være 2000stk, når det drejer sig om salonammunition? Men det er måske også lavet om?

Det var 5000, da jeg boede i DK, i 2001 og tidligere.

Det er stadig 5000

[quote=CIR1H nr 10222 af 01/12/2016 Gældende]'
Kapitel 8
Særlige bestemmelser om skytteforeninger under DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund

§ 40. Hvert medlem af skytteforeningerne under DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund med våbenpåtegning eller våbentilladelse har adgang til at erhverve og besidde 1.000 stk. langdistance samt 5.000 stk. kortdistancepatroner. Politiet kan i særlige tilfælde give tilladelse til, at et medlem med våbenpåtegning eller våbentilladelse besidder større mængder ammunition.[/quote]

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185166

Det var også de tal der stod, i CIR1H nr 138 af 29/08/1995

Så 2000, det er en grænse, nogen selv har opfundet.

Jesper Rex

Brugeravatar
LapuaMagnum
This member is
This member is

Indlægaf LapuaMagnum » 17. feb 2017, 20:17

Timber skrev:Det forekommer mig da ellers det plejer at være 2000stk, når det drejer sig om salonammunition? Men det er måske også lavet om?

Det er vel ligesom en fænghætte med projektil, så 5000 er vel ikke for meget at have liggende, hvis det er lovligt vel og mærket :smile:

Jeg mener at det er 5000 kortdistancepatroner. Der er så vist nok forskel på riffelammo om det er til skytteforenning eller jagt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Ingsorsi
Bronze Member
Bronze Member

Indlægaf Ingsorsi » 17. feb 2017, 20:21

JRexA skrev:

Det er stadig 5000

Kapitel 8
Særlige bestemmelser om skytteforeninger under DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund

§ 40. Hvert medlem af skytteforeningerne under DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund med våbenpåtegning eller våbentilladelse har adgang til at erhverve og besidde 1.000 stk. langdistance samt 5.000 stk. kortdistancepatroner. Politiet kan i særlige tilfælde give tilladelse til, at et medlem med våbenpåtegning eller våbentilladelse besidder større mængder ammunition.

Så 2000, det er en grænse, nogen selv har opfundet.[/quote]

Jamen jeg husker helt sikkert bare forkert med antallet 2000. Det har nok været 5000 jeg har hørt. Jeg kom bare til at se at der på sælgers våbentilladelse stod 500 stk.

Skal den citerede lovtekst forstås sådan at jeg nu må have 5000 stk salonpatroner og 1000 stk 308 selvom jeg ikke har en skv tilladelse. Men altså ER medlem af en skytteforening OG har jagt våbentilladelse.

Vil det så også sige at jeg må have 5000 stk 22LR selvom jeg (endnu ) ikke har min salonriffel. Det kunne jo være relevant nok da jeg jo kan bruge patronerne i skytteforeningen.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlægaf Timber » 17. feb 2017, 20:22

JRexA skrev:

Det er stadig 5000

Kapitel 8

§ 40. Hvert medlem af skytteforeningerne under DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund med våbenpåtegning eller våbentilladelse har adgang til at erhverve og besidde 1.000 stk. langdistance samt 5.000 stk. kortdistancepatroner. Politiet kan i særlige tilfælde give tilladelse til, at et medlem med våbenpåtegning eller våbentilladelse besidder større mængder ammunition.

Så 2000, det er en grænse, nogen selv har opfundet.[/quote]
Hov, jeg sad og tænkte jagttilladelse... det skulle jeg måske lige have skrevet.. :oops: :fun: Der mener jeg de plejer at give tilladelse til 2000 stk. automatisk.. Det gjorde de i hvert fald i sin tid til min 22LR..
Senest rettet af Timber 17. feb 2017, 20:25, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Timber

Statistik er kun gangbart, hvis du selv har fusket med det(Frit efter Winston Churchill)...

Ingsorsi
Bronze Member
Bronze Member

Indlægaf Ingsorsi » 17. feb 2017, 20:24

Timber skrev:
JRexA skrev:

Det er stadig 5000

Kapitel 8

Så 2000, det er en grænse, nogen selv har opfundet.

Hov, jeg sad og tænkte jagttilladelse... det skulle jeg måske lige have skrevet.. :oops: :fun: Der mener jeg de plejer at give tilladelse til 2000 stk. automatisk.. Det gjorde de i hvert fald i sin tid til min 22LR..[/quote]

På sælgers våbentilladelse står der 500 stk.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlægaf Timber » 17. feb 2017, 20:26

Hmm, nu er det så også et par år eller tre siden, så meget vand kan være løbet i havet siden da... :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
LapuaMagnum
This member is
This member is

Indlægaf LapuaMagnum » 17. feb 2017, 20:29

Det ville da også være lettere at overholde lovgivningen hvis den blev skrevet som:

Hvis du kan lukke dit skab og låse det må du fylde alt det ind du overhovedet kan af krudt, kugler, fænghætter og guldsmykker mmmmm.

Det er en regel der er til at forholde sig til og forstå ikke mindst.

mvh

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlægaf Timber » 17. feb 2017, 20:34

LapuaMagnum skrev:Det ville da også være lettere at overholde lovgivningen hvis den blev skrevet som:

Hvis du kan lukke dit skab og låse det må du fylde alt det ind du overhovedet kan af krudt, kugler, fænghætter og guldsmykker mmmmm.

Det er en regel der er til at forholde sig til og forstå ikke mindst.

mvh

He he, det vil jo bare give store problemer for samtlige herinde.. :fun: Hvis man ikke skal bruge mindst en skulder til at lukke døren, er det vel at betegne som et halvtomt skab..

Bortset fra det, så er vi vel enige om at det skal forstås at man må have 500stk af gangen. Så hvis man lige drøner dem alle af på en god aften, så er der intet til hinder for man drøner ud og køber 500stk igen næste dag?
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 318 times
Been thanked: 596 times

Indlægaf C-X » 17. feb 2017, 21:11

500 er standard på en riffeltilladelse, når den er opnået med jagttegn.

Jeg har fået flere på 2 af mine, .17 HMR og .223 Rem.
Det er et par år siden, da kunne man tilføje nogle linjer som kommentar, så vidt jeg husker. Snakkede med en fra daværende våbenkontor om det, og han grinede venligt og sagde dengang, at 1.500 skrald til en salonriffel ikke var noget problem - han troede jeg ville have MANGE!
Begrundede mit behov med megen træning og muligheder for rabat ved større indkøb.
Samme ved .223 Rem.

Hvordan man bærer sig ad i dag ved jeg ikke, men jeg vil også gerne vide det. Krumspring med skytteforening og SKV interesserer mig pt. ikke så meget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
This member is
This member is
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1066 times
Been thanked: 333 times

Indlægaf Kalthoff » 17. feb 2017, 21:19

Jeg søgte og fik en jagt-tilladelse til en .22LR salonriffel i foråret 2016. Der står 500 stk på tilladelsen.

Jeg overvejer at ringe til ACØ og høre om jeg kan få skrevet det antal op.

Jeg bruger typisk 150 skud på en tur på skydebanen. Det er både upraktisk og uøkonomisk at skulle holde sig til kun at besidde 500 stk. Dels sælges meget .22LR ammunition i kartoner á 500 stk, dels så er der ofte rabat ved 1000 stk, dels så skyder man jo ikke helt tør før man køber en ny portion og dels så ligger man jo ofte inde med både jagt/regulerings-ammunition og skydebane-ammunition.

Jeg undrer mig over at ACØ kun skriver så lavt et antal på salonriffeltilladelserne. Det kan da kun give bøvl og besvær for alle parter.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlægaf C-X » 17. feb 2017, 21:29

Har lige kigget mine tilladelser igennem og min .223 Rem. kom igennem ACV, så der kunne det lade sig gøre engang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 68 times
Been thanked: 201 times

Indlægaf Raptor357 » 17. feb 2017, 21:35

jeg har 1500 på min salon tilladelse. det var der intet problem i.
Det er ud fra den betragtning at man gerne køber 2 pakker af 10 æsker med 50 skrald i hver.
og man ikke ønsker at løbe tør. jeg kan godt skyde 200 skud på en aften, og det havde politiet fin forståelse for, men de spurgte ind til det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JRexA
Platin Member
Platin Member

Indlægaf JRexA » 17. feb 2017, 21:59

Ingsorsi skrev:
Vil det så også sige at jeg må have 5000 stk 22LR selvom jeg (endnu ) ikke har min salonriffel. Det kunne jo være relevant nok da jeg jo kan bruge patronerne i skytteforeningen.

Du må først have ammunition, når du har en Våbentilladelse ELLER et SKV registreret våben, i den pågældende kaliber.

Du kan(må) ikke kunne købe ammunition, med mindre du kan fremvise en Våbentilladelse eller en SKV2 våbenpåtegning, i den pågældende kaliber.

Grunden til at jeg foreslår et våben på SKV2, er at så er du omfattet af SKV's regler for antal patroner, du må opbevare.

Jesper Rex

Brugeravatar
LapuaMagnum
This member is
This member is

Indlægaf LapuaMagnum » 17. feb 2017, 22:24

Hvad så hvis man har genladning til alle jagtkalibre?

mvh

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlægaf Timber » 17. feb 2017, 22:25

Raptor357 skrev:jeg har 1500 på min salon tilladelse. det var der intet problem i.
Det er ud fra den betragtning at man gerne køber 2 pakker af 10 æsker med 50 skrald i hver.
og man ikke ønsker at løbe tør. jeg kan godt skyde 200 skud på en aften, og det havde politiet fin forståelse for, men de spurgte ind til det.

Jeg har 2000stk.. Intet problem. Heller ikke da den skulle fornys...
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlægaf C-X » 17. feb 2017, 22:26

@ LM; Så må du have ammunition stående i det antal der står på dine respektive våbentilladelser.

Brugeravatar
LapuaMagnum
This member is
This member is

Indlægaf LapuaMagnum » 17. feb 2017, 22:37

C-X skrev:@ LM; Så må du have ammunition stående i det antal der står på dine respektive våbentilladelser.

Dem har jeg streget ud så de er ikke gældende mere :eek:

mvh

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlægaf C-X » 17. feb 2017, 22:40

:wall: :alcohol: :Hug:

Tilbage til "Love & Regler."