Svensk våbensmed anholdt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Svensk våbensmed anholdt?

Indlæg af Fast Fumble » 20. feb 2017, 13:07

http://jyllands-posten.dk/international ... ge-vaaben/

Nogen der ved hvem der er tale om?
(Med forbehold for at det måske slet ikke ER en våbensmed, men blot er fremstillet sådan i pressen)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Svensk våbensmed anholdt?

Indlæg af PSindrup » 20. feb 2017, 17:11

Da der er tale om en svensk våbensmed i sverige er der nok ikke mange her i Danmark der kender ham. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 974 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 20. feb 2017, 17:12

PSindrup skrev:Da der er tale om en svensk våbensmed i sverige er der nok ikke mange her i Danmark der kender ham. :giggle:

Peter
Hvad er det nu liiiiige det her forum hedder...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 20. feb 2017, 17:16

Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:Da der er tale om en svensk våbensmed i sverige er der nok ikke mange her i Danmark der kender ham. :giggle:

Peter
Hvad er det nu liiiiige det her forum hedder...
Jeg troede da ellers vi var enige om at holde svensken ud af Norden? :blink: :giggle:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 20. feb 2017, 17:25

.. han bliver nu mistænkt for at have forsynet bandemiljøerne med op mod hundrede skydevåben. Manden har forbindelser til det kriminelle miljø i både Helsingborg og Malmø..
Det lyder godt nok som en samvittighedsløs slyngel :evil:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 20. feb 2017, 17:39

Fast Fumble skrev:http://jyllands-posten.dk/international ... ge-vaaben/

Nogen der ved hvem der er tale om?
(Med forbehold for at det måske slet ikke ER en våbensmed, men blot er fremstillet sådan i pressen)

Artiklen i Sydsvenskan (http://www.sydsvenskan.se/2017-02-19/tu ... -vapensmed) fortæller, at der er tale om ombygning af gaspistoler til funktionelle våben.

Den påståede historie i denne samt andre sammenhænge om at gaspistoler kan ombygges til funktionelle våben har altid undret mig. :what: Jeg altid har været af den overbevisning, at gaspistoler generelt var lavet af ”svagt” metal (bl.a. tyndt letmetal) og at ”styrkeområderne” i gaspistolerne, hvor f.eks. piben er fastgjort, var bevist svækket – og at sådanne pistoler derfor aldrig ville kunne klare rigtig ammunition. Men jeg har måske taget fejl… :???:

Mon ikke den rigtige historie i stedet er, at benævnte våbensmed har haft kontakter til "nogen", der enten kunne levere de rigtige sager - eller måske deaktiverede våben, hvor deaktiveringen kun er foretaget lemfældigt og kan tilbageføres, som det f.eks. er omtalt i den igangværende EU sag omkring ½-auto våben…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 20. feb 2017, 17:47

Oscar123 skrev:..
Mon ikke den rigtige historie i stedet er, at benævnte våbensmed har haft kontakter til "nogen", der enten kunne levere de rigtige sager - eller måske deaktiverede våben, hvor deaktiveringen kun er foretaget lemfældigt og kunne tilbageføres, som det f.eks. er omtalt i den igangværende EU sag omkring ½-auto våben…

:razz:
Oscar123
Du har sikkert ret, som jeg husker det er der et dansk fortilfælde af en våbenhandler der importerede 'hardballvåben' - det var dog ikke det der var i æskerne
http://www.bt.dk/krimi/vaabenhandler-kr ... lig-pistol
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 20. feb 2017, 18:35

Skruede lidt i en alarmpistol/signalpistol til hundetræning, da den var gået defekt. Søgte på tegninger og stumper og fandt i den forbindelse ud af, at den var forbudt i UK, da de mente den kunne konverteres. Jeg ville kalde materialet for "pot metal", men om den ville kunne holde til rigtig ammunition ved jeg ikke, men det skulle ikke være i mine hænder. Nu virker den igen til hundetræning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 20. feb 2017, 20:09

Hvis man lige undersøger det vil man se at visse typer startpistoler kan ombygges og holder udemærket.det er et stort problem i storbrittanien med ombyggede pistoler.
Især de tyrkiske zoraki modeller

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 20. feb 2017, 20:44

Marius skrev:
.. han bliver nu mistænkt for at have forsynet bandemiljøerne med op mod hundrede skydevåben. Manden har forbindelser til det kriminelle miljø i både Helsingborg og Malmø..
Det lyder godt nok som en samvittighedsløs slyngel :evil:

Det lyder som en standard illegal våbenhandler.

Ganske som de der handler med narko, mennesker, truede dyr og lignende, er deres primære fokus på indtjeningen, ikke på etik, moral og konsekvenser for andres velbefindende.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 21. feb 2017, 00:06

Zoraki gas pistoler kan konverteres til funktionelle våben ved at skifte piben ud med en som har stærkere metal.

De bliver typisk konverteret til 9x17mm og selvom de nok ikke holder til helvede og tilbage ligesom en H&K f.eks. så kan de sagtens klare et par hundrede skud, hvilket er alt rigeligt hvis det skal bruges til kriminalitet.

Det er da træls at det er en våbensmed der har gjort det, men de kan altså meget nemt købes på det sorte marked andre steder.

Zoraki 917 konverteret til 9x17mm er en best seller på et af de større darkweb handles steder.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 21. feb 2017, 01:19

Mange løsskuds/Startpistoler er lavet af støbt metal,og er derfor meget svagere end et rigtigt håndvåben. Dog vil en .38revolver, der er bygget om til f.eks .22 nok have tilstrækkeligt gods, til at den nok vil holde et stykke tid. Men så er spørgsmålet igen. Hvis man har evnerne og materialet til at lave ombygninger, kunne man så ikke også lave noget fra bunden ?og hvor stort et problem er det her egentligt.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 21. feb 2017, 01:26

NSander skrev:Mange løsskuds/Startpistoler er lavet af støbt metal,og er derfor meget svagere end et rigtigt håndvåben. Dog vil en .38revolver, der er bygget om til f.eks .22 nok have tilstrækkeligt gods, til at den nok vil holde et stykke tid. Men så er spørgsmålet igen. Hvis man har evnerne og materialet til at lave ombygninger, kunne man så ikke også lave noget fra bunden ?og hvor stort et problem er det her egentligt.
Et enkeltskuds våben er noget af det nemmeste at lave overhovedet, men skal du have noget der er halv automatisk begynder det at blive noget mere omfattende.

Det kan lade sig gøre jo, men det kræver langt større evner og ikke mindst maskiner og redskaber til at bygge dem.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 28 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Badaka » 21. feb 2017, 06:58

Han lyder godt nok som en skidt slyngel

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. feb 2017, 08:12

BasicReality skrev:
NSander skrev:Mange løsskuds/Startpistoler er lavet af støbt metal,og er derfor meget svagere end et rigtigt håndvåben. Dog vil en .38revolver, der er bygget om til f.eks .22 nok have tilstrækkeligt gods, til at den nok vil holde et stykke tid. Men så er spørgsmålet igen. Hvis man har evnerne og materialet til at lave ombygninger, kunne man så ikke også lave noget fra bunden ?og hvor stort et problem er det her egentligt.
Et enkeltskuds våben er noget af det nemmeste at lave overhovedet, men skal du have noget der er halv automatisk begynder det at blive noget mere omfattende.

Det kan lade sig gøre jo, men det kræver langt større evner og ikke mindst maskiner og redskaber til at bygge dem.
Hvad med alle de Stenguns som de byggede herhjemme under krigen på diverse cykeværksteder osv?
Ville det ikke være oplagt at grave den ide frem igen hvis man står og skal lave sine egne våben til en bandekrig?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 21. feb 2017, 11:32

Jeg hæfter mig ved dette afsnit i artiklen:
Der blev ikke fundet nogle færdige våben, men udover de mange patroner, blev der fundet fænghætter, lyddæmpere, magasiner og adskillelige geværløb.
Kan man forestille sig at geværløbene har været i et "pistolkaliber" f.eks. .22 eller .38 og de derfor har dannet udgangspunkt for produktion af piber til indbygning i gaspistolerne? jeg ved ikke hvordan gaspistoler er bygget, men hvad skulle han ellers bruge geværløbene til?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. feb 2017, 11:43

Det lyder da plausibelt. Noget af en ombygning der skal til.

Han er godt nok et skod-menneske.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 21. feb 2017, 14:21

ReneKJ skrev:
BasicReality skrev:

Hvad med alle de Stenguns som de byggede herhjemme under krigen på diverse cykeværksteder osv?
Ville det ikke være oplagt at grave den ide frem igen hvis man står og skal lave sine egne våben til en bandekrig?
Bevares det kan da lade sig gøre, men det er stadig ikke noget hvem som helst kan lave, det kræver du kan anvende en drejebænk og en bore/fræsemaskine samt at svejse osv.

Og hvis det ikke anvender magasiner som allerede er udviklet kan du næsten ligeså godt glemme det. Magasiner er noget af det sværeste at få til at fungere pålideligt i et automatvåben.

Jeg kunne eksempelvis godt fremstille en såkaldt "pipe shotgun", men jeg ville ikke have færdighederne til at fremstille en stengun.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 21. feb 2017, 15:15

Det lader til at være noget med at bore skidtet op, og isætte en kammerforing og en barrel-liner... for da min billige Röhm revolver gik i stykker, og jeg egentlig bare ville destruere lortet, prøvede jeg for sjov at holde en lille 120liter/min oxy/acetylen-brænder på.
Jeg tror ikke det var mere end 150grader varmt, da rammen og tromlen nærmest øjeblikkelig bare blattede sammen til noget ret så ukendeligt. Det flød ikke som bly eller andre "pot-metals", så har ingen anelse om hvad det kan være for noget.
Men det var ret så mærkeligt et materiale som ikke umiddelbart kunne svejses i og det håbede jeg da heller ikke på ville kunne lade sig gøre.

Så det er bare fri tænkning at det må være en lidt kreativ måde at lave det på, for materialerne holder ikke til noget synderligt.
Vil ikke engang spekulere i hvordan man evt kunne gøre det - for skidtet ligger hurtigt i grænsezonen hvor det må sprænge i hovedet af én.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 21. feb 2017, 16:33

BasicReality skrev:
ReneKJ skrev:
BasicReality skrev:

Bevares det kan da lade sig gøre, men det er stadig ikke noget hvem som helst kan lave, det kræver du kan anvende en drejebænk og en bore/fræsemaskine samt at svejse osv.

Og hvis det ikke anvender magasiner som allerede er udviklet kan du næsten ligeså godt glemme det. Magasiner er noget af det sværeste at få til at fungere pålideligt i et automatvåben.

Jeg kunne eksempelvis godt fremstille en såkaldt "pipe shotgun", men jeg ville ikke have færdighederne til at fremstille en stengun.
Indeholdte de omtalte "Stenguns" fra krigens tid, ikke også en hel del færdiglavede dele og specialfremstillede dele, fra en "rigtig" våbenfabrikant :???:
Jojo, jeg ved også, at man kan lave en enkeltskudsskyder ud af vandrør, elastikker og et søm, men flerskudsvåben må kræve lidt mere.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 21. feb 2017, 17:33

Langenge skrev: Indeholdte de omtalte "Stenguns" fra krigens tid, ikke også en hel del færdiglavede dele og specialfremstillede dele, fra en "rigtig" våbenfabrikant :???:
Jojo, jeg ved også, at man kan lave en enkeltskudsskyder ud af vandrør, elastikker og et søm, men flerskudsvåben må kræve lidt mere.
Jeg ved at piberne som minimum blev fremstillet på større fabrikker, om andre dele også blev ved jeg ikke.

Skal det bruges til noget kriminelt er det dog ikke så vigtigt at have en riflet pibe, det bare at komme tæt nok på så skal en glatløbet nok klare arbejdet og måske endda bedre end en riflet da projektilerne vil gå sidelæns når de forlader piben og altså lave større skader.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 21. feb 2017, 18:15

BasicReality skrev:
Langenge skrev: Indeholdte de omtalte "Stenguns" fra krigens tid, ikke også en hel del færdiglavede dele og specialfremstillede dele, fra en "rigtig" våbenfabrikant :???:
Jeg ved at piberne som minimum blev fremstillet på større fabrikker, om andre dele også blev ved jeg ikke.

Skal det bruges til noget kriminelt er det dog ikke så vigtigt at have en riflet pibe, det bare at komme tæt nok på så skal en glatløbet nok klare arbejdet og måske endda bedre end en riflet da projektilerne vil gå sidelæns når de forlader piben og altså lave større skader.
Korrekt, stengun.dk fortæller lidt om historien bagved.
Våbenfremstillingen foregik ofte i små trange kælderlokaler i beboelsesejendomme med plads til en eller to mand og altid med en stor risiko for, at der i ejendommen boede en stikker. Tit måtte man flytte det hele i hast, når der var mistanke til en person, eller hvis en af kammeraterne var blevet arresteret. Ud fra det foreliggende, men ret begrænsede tilgængelige materiale, forsøges det her at tegne et billede af de forhold man måtte arbejde under, og at beskrive de resultater, som modstandsgrupperne opnåede.

De første STENguns kom formentlig til Danmark i foråret 1943. Faldskærmsmanden "JELLY" instruerede i brugen af STENgun i juni - juli 1943. Blandt andre instruerede han gruppe "Morten" - en BOPA gruppe - som senere led svære tab.

Der var, som nævnt, på dette tidspunkt kun ganske få engelske STENguns til rådighed, således lånte Holger Danskes senere "våbenfabrikant" en STENgun fra et BOPA medlem. Samtlige grupper, der producerede våben benyttede "underleverandører" til at fremstille delene. Ofte vidste disse ikke at det var våbendele de fremstillede. Piberne var vanskelige at fremstille, og derfor blev de stjålet fra Riffelsyndikatet eller Hærens Våbenarsenal.

http://www.stengun.dk/danske2.html

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 21. feb 2017, 18:35

Hvis vi går tilbage til 1987, finder vi en kriminalsag hvor en ombygget gaspistol/signalpistol spillede en ret så central rolle, nemlig det såkaldte "Ringbindsattentat".

Her blev ejeren af et mindre IT-firma forsøgt likvideret vha. en ombygget signalpistol placeret i et ringbind. Et sindrigt snoretræk og et bøjet søm der påvirkede aftrækkeren, sørgede for at pistolen gik af når ringbindets blev åbnet.

Signalpistolen, en Reck Commander, var blevet forsynet med en ny pibe i caliber 6,35 men om den var i stand til at genlade, fremgår ikke af kilderne.
Pistolen, monteret i ringbindet, ses herunder, bemærk krudslammet til venstre for pistolen.
image.jpg
image.jpg (23.72 KiB) Vist 4917 gange
Se evt. lidt nærmere om Reck Commander og dens indmad på co2air.de:
https://www.co2air.de/thema/50072-pisto ... 1-compact/

For de interesserede, kan Nordisk Kriminalreportage 1990 anbefales, her findes en fin artikel om sagen.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. feb 2017, 20:22

Hedegaard skrev:Hvis vi går tilbage til 1987, finder vi en kriminalsag hvor en ombygget gaspistol/signalpistol spillede en ret så central rolle, nemlig det såkaldte "Ringbindsattentat".

Her blev ejeren af et mindre IT-firma forsøgt likvideret vha. en ombygget signalpistol placeret i et ringbind. Et sindrigt snoretræk og et bøjet søm der påvirkede aftrækkeren, sørgede for at pistolen gik af når ringbindets blev åbnet.

Signalpistolen, en Reck Commander, var blevet forsynet med en ny pibe i caliber 6,35 men om den var i stand til at genlade, fremgår ikke af kilderne.
Pistolen, monteret i ringbindet, ses herunder, bemærk krudslammet til venstre for pistolen.

image.jpg
Se evt. lidt nærmere om Reck Commander og dens indmad på co2air.de:
https://www.co2air.de/thema/50072-pisto ... 1-compact/

For de interesserede, kan Nordisk Kriminalreportage 1990 anbefales, her findes en fin artikel om sagen.
Den sag husker jeg tydelig, han blev ramt i maven, men overlevede. Men det er som med en brevbombe, der er ingen garanti for hvem der åbner den. Hans lille datter var hjemme, og det var lige ved hustruen havde åbnet ringbindet, men det endte med at være målet. Som jeg husker det stod datteren lige ved siden af ham da han åbnede den, hendes størrelse passede med at hun var blevet ramt i ansigtet, havde den ikke ramt ham.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. feb 2017, 20:26

Fandt man gerningsmanden?

Besvar