Meget specielt våben, lauritz com. Lovligt??
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Meget specielt våben, lauritz com. Lovligt??
En pistol der skyder med gift??? Uden lige at kigge i våbenloven er jeg da ret sikker på at den er ulovlig?
https://m.lauritz.com/da/auktion/schein ... p/i4569332
https://m.lauritz.com/da/auktion/schein ... p/i4569332
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Re: Meget specielt våben, lauritz com. Lovligt??
Der står følgende i Lauritz' annonce:
Godt nok en spøjs historie i den annonce. Men er historien sand og veldokumenteret så er det jo et samlerobjekt til en historisk samling.
Så den må kræve en "rygetilladelse" snarere end en våbentilladelsePatronerne indeholder ikke en kugle, men derimod et komprimeret pulver med højt indhold af nikotin. Affyret på tæt hold mod en angriber, skulle angriberen bleve midlertidigt uskadeligtgjort

Godt nok en spøjs historie i den annonce. Men er historien sand og veldokumenteret så er det jo et samlerobjekt til en historisk samling.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt med hagl
- Geografisk sted: Færøerne
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
en bekendt har en lignende . den er i cal.410 ( hagl )
han har arvet den fra en dyrlæge . den blev brugt til at bedøve heste og kvæg .
han holdt op med at bruge den , efter han havde affyret den imod vinden , og ufrivilligt bedøvede sig selv
han holdt op med at bruge den , efter han havde affyret den imod vinden , og ufrivilligt bedøvede sig selv

Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Dén går ikke.
Våbenloven skrev: § 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
......5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen.
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Men det aner Lauritz intet om. Så de sælger den til første gut med en samlertilladelse, som så derefter kan miste samme for en overtrædelse af våbenloven.Agamemnon skrev:Dén går ikke.
Våbenloven skrev: § 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
......5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen.
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Lauritz er nogle knallerter. Ingen tvivl om det... Men helt ærligt, hvis man har samlertilladelse og ikke har styr på våbenloven, så er det ris til egen røv.Senserazer skrev:Men det aner Lauritz intet om. Så de sælger den til første gut med en samlertilladelse, som så derefter kan miste samme for en overtrædelse af våbenloven.Agamemnon skrev:Dén går ikke.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Ville det ikke "kun" være patronerne der ville være forbudte, hvis pistolen er standard .410?
- Patronerne kunne jo være omladte/deaktiverede og hvis de var det, burde det stå i beskrivelsen! Men det ville ikke være første gang at der er rod i eres beskrivelser.
- Patronerne kunne jo være omladte/deaktiverede og hvis de var det, burde det stå i beskrivelsen! Men det ville ikke være første gang at der er rod i eres beskrivelser.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Nikotin er før blevet brugt til at giftmord, er det ikke lidt af en satsning at folk får den rette dosis til at blive bevidstløse, men ikke stiller træskoene?
Det har en værnemager med udsigt til likvidering nok været ligeglad med, men jeg er ikke sikker på at det var noget jeg turde lege med.
Det har en værnemager med udsigt til likvidering nok været ligeglad med, men jeg er ikke sikker på at det var noget jeg turde lege med.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Løbslængden er under 55 cm..... og det er en Pistol..... Den er nyere, end 1870/1890, Den skyder med bedøvende/gift patronerKleth skrev:Ville det ikke "kun" være patronerne der ville være forbudte, hvis pistolen er standard .410?
Hvilken samlertilladelse mon den vil gå på?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Den første del har jeg ingen ide om da jeg samler ikke historiske våben, og hvis den ikke kom(mer) med bedøvende/gift patroner, så er den paragraf vel ikke så relevant - Det var mest det som var min pointe!JRexA skrev:Løbslængden er under 55 cm..... og det er en Pistol..... Den er nyere, end 1870/1890, Den skyder med bedøvende/gift patronerKleth skrev:Ville det ikke "kun" være patronerne der ville være forbudte, hvis pistolen er standard .410?
Hvilken samlertilladelse mon den vil gå på?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jo, nikotin har tidligere været forsøgt i hvert fald.ReneKJ skrev:Nikotin er før blevet brugt til at giftmord, er det ikke lidt af en satsning at folk får den rette dosis til at blive bevidstløse, men ikke stiller træskoene?
Breivik skrev da også om at han havde købt højt koncentreret nikotin hjem, og ville forsøge at putte det i hollowpoint-ammunition - og vist havde eksperimenteret med det. Det lader dog til at han gik fra det, og læste også nogle skriverier om at det tidligere havde været forsøgt.
Problemet er at finde et projektil som kan indeholde nok, selvom det er koncentreret - og så det stadig kan omsluttes på én eller anden måde, så den ekstra ladning ikke ryger ud af de andre patroner i magasinet.
Så spekulationer gik i hvert fald på at det er en ringe, og ikke ret sikker måde at gøre det på og derfor aldrig blev til noget - men grundtanken var at et strejf-skud, eller skud i ikke-dræbede område af kroppen måske ville give nikotin-forgiftning i stedet og offeret stadig ville dø.
Men spændende pistol - og lidt skræmmende faktisk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Man kunne rette henvendelse til ACØ/ACV og spørge til lovligheden der, hvis man har et horn i siden på Lauritz.com ...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
Jeg aner ikk hvor gammel den er, men den ligner en som sagtens kunne ryge på en samlertilladelse - patronerne er jo fuldstændig "no go"
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
He - he, er han også typen, der pisser op imod vinden?Browning425 skrev:en bekendt har en lignende . den er i cal.410 ( hagl )
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Modvind?

Rundt om i verden eksperimenterede man med giftige kugler, men Haag konventionerne af 1899 og 1907 forbød brugen af giftige våben.
Det forstyrrede ikke som sådan brugen af giftgasser, men kuglerne forsvandt.
(Nok egentligt fordi et riffelprojektil gør tilstrækkelig skade i sig selv, og i en fesen kaliber virker en gift alligevel for langsomt. Man vil gerne have en angribende modstander til at stoppe relativt hurtigt)
Man har sågar forsøgt sig med forgifte harpuner, hvor en ampul med blåsyre i spidsen skulle slå hvalen ihjel i en fart: http://www.whalecraft.net/Poison_Irons.html
Igen var ideen god, men den praktiske udførelse viste sig at være noget rod.

Rundt om i verden eksperimenterede man med giftige kugler, men Haag konventionerne af 1899 og 1907 forbød brugen af giftige våben.
Det forstyrrede ikke som sådan brugen af giftgasser, men kuglerne forsvandt.
(Nok egentligt fordi et riffelprojektil gør tilstrækkelig skade i sig selv, og i en fesen kaliber virker en gift alligevel for langsomt. Man vil gerne have en angribende modstander til at stoppe relativt hurtigt)
Man har sågar forsøgt sig med forgifte harpuner, hvor en ampul med blåsyre i spidsen skulle slå hvalen ihjel i en fart: http://www.whalecraft.net/Poison_Irons.html
Igen var ideen god, men den praktiske udførelse viste sig at være noget rod.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Kanon stof med et hav af anvendelsesmuligheder, f.eks. til fjernelse af insekter fra frugt og grønt. Også anvendt, i stor stil, af nordeuropæiske kreaturvogns-logistikere, under et mere kontroversielt kunstnernavn.Refraktorius skrev: Man har sågar forsøgt sig med forgifte harpuner, hvor en ampul med blåsyre i spidsen skulle slå hvalen ihjel i en fart
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Nu må i holde op med det evindelige lovligt/ulovligt. Glæd jer nu over fundet, det er jo helt unikt, og vi må da håbe at det Lot lander i et godt hjem.C-X skrev:Man kunne rette henvendelse til ACØ/ACV og spørge til lovligheden der, hvis man har et horn i siden på Lauritz.com ...
Jeg vil meget gerne aftage patronerne af køber, dissekere den, fotografere dem og den vanvittig lækre æske, og lave en artikel om dem. Jeg har også tilladelsen til at kunne besidde dem. Så er der en her fra sitet der køber det Lot vil jeg meget gerne afhænde patroner og æske, jeg kan også aflade og deaktivere nogle, så ejeren lovlig kan besidde dem (på en patronsamlertilladelse for afladte patroner).
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt med hagl
- Geografisk sted: Færøerne
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Gråskæg skrev:He - he, er han også typen, der pisser op imod vinden?Browning425 skrev:en bekendt har en lignende . den er i cal.410 ( hagl )
det var så dyrlægen der bedøvede sig selv , ikke min bekendte . men det kunne sgu godt passe

Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87