Deaktivering af ½ auto til jagt i DK, NY VINKEL OPDATERET

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Deaktivering af ½ auto til jagt i DK, NY VINKEL OPDATERE

Indlæg af Agamemnon » 23. feb 2017, 21:53

Gunrunner skrev:
Agamemnon skrev: Dét har jeg helt bestemt. :impatient:
Ked af at "bumpe" et så gammelt indlæg - men kom der nogensinde et endeligt svar på det her, eller endte det bare i en gang juridisk pladderballe-pis uden at nogen kunne komme med en saglig begrundelse?
Jeg har, som nævnt i tråden, indbragt sagen for folketingets ombudsmand, ved en tidligere lejlighed. Ombudsmanden kunne/ville dog ikke gå ind i sagen, på dét tidspunkt, da JM ikke var fremkommet med deres endelige udtalelse i sagen.

Efter JM's udtalelse har jeg ikke foretaget mig yderligere i sagen.

Dette skyldes almindelig travlhed og dén omstændighed at jeg også har holdt andre (og lidt lettere) sager i kog.

Sagen er dog ingenlunde glemt og jeg håber på at kunne følge op på den, inden alt for længe.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Re: Deaktivering af ½ auto til jagt i DK, NY VINKEL OPDATERE

Indlæg af Gunrunner » 24. feb 2017, 09:16

Agamemnon skrev:Jeg har, som nævnt i tråden, indbragt sagen for folketingets ombudsmand, ved en tidligere lejlighed. Ombudsmanden kunne/ville dog ikke gå ind i sagen, på dét tidspunkt, da JM ikke var fremkommet med deres endelige udtalelse i sagen.

Efter JM's udtalelse har jeg ikke foretaget mig yderligere i sagen.

Dette skyldes almindelig travlhed og dén omstændighed at jeg også har holdt andre (og lidt lettere) sager i kog.

Sagen er dog ingenlunde glemt og jeg håber på at kunne følge op på den, inden alt for længe.
Smukt.
Jeg blev bare nysgerrig, fordi jeg overvejer mulighederne for at ombygge en AR til jagt i DK på ikke-helt-permanent basis, men så det stadig overholder reglerne.
Lige pt. der er valget imellem en fjernelse af gas-systemet så den bliver repetér, eller at bore et lille hul forrest på magasinbrønden og så popnitte et enkeltskuds-magasin til brønden når jeg går på jagt her i landet.¨

... Så vidt jeg kan læse her, så vil det være inden for reglerne hvis magasinet har fået en popnitte, og en popnitte kan jo - trods alt - fjernes igen hvis man skal på banen en dag.

Det er iøvrigt min opfattelse at det er "nemmere" at beholde skyderen som halv-auto, og så løse problematikken med patronkapaciteten, end det er at få lov til at ombygge til repetér på midlertidig basis.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Re: Deaktivering af ½ auto til jagt i DK, NY VINKEL OPDATERET

Indlæg af T-REX » 24. feb 2017, 12:38

Lige nu antager jeg, at det store problem er, at du ikke kan få en tilladelse, hvor der står Ladesystem: Halvauto, konverterbar til Repeter

Hvis Den flinke betjent ser dig på jagt, med aftagelige magasiner, og der står halvauto på tilladelsen, så er det nok problematisk, uagtet at den midlertidigt er ombygget til repeter.

Og står der repeter på tilladelsen, og du er på skydebanen og skyder halvautomatisk, så er problemet nok endnu større.....

Som jeg ser de nuværende regler, så skal tilladelsen fornyes, hver gang du skifter fra repeter, til halvauto, og omvendt.

(Men hvad hvis man søger to tilladelser, til det samme våben: 1 som halvauto, og en som repeter.... Og så tager den tilladelse med, der passer til det aktuelle ladesystem?)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 24. feb 2017, 13:19

... Og præcis på grund af den problematik, ser jeg større mulighed i at lave en løsning hvor man kan popnitte magasinet fast når man skal på jagt, og dermed overholde 2-patroner-i-våbnet-begrænsningen, men hvor det er lavet så man (relativt nemt) kan fjerne popnitten igen når man kommer hjem.

Den løsning kræver intet papirarbejde, og jeg kan ikke se hvordan man kan komme i klemme på den.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 24. feb 2017, 14:52

JRexA skrev:Lige nu antager jeg, at det store problem er, at du ikke kan få en tilladelse, hvor der står Ladesystem: Halvauto, konverterbar til Repeter

Hvis Den flinke betjent ser dig på jagt, med aftagelige magasiner, og der står halvauto på tilladelsen, så er det nok problematisk, uagtet at den midlertidigt er ombygget til repeter.

Og står der repeter på tilladelsen, og du er på skydebanen og skyder halvautomatisk, så er problemet nok endnu større.....

Som jeg ser de nuværende regler, så skal tilladelsen fornyes, hver gang du skifter fra repeter, til halvauto, og omvendt.

(Men hvad hvis man søger to tilladelser, til det samme våben: 1 som halvauto, og en som repeter.... Og så tager den tilladelse med, der passer til det aktuelle ladesystem?)
Dét gør der ikke.
Det fremgår af tilladelsen, at HVIS våbnet er halvautomatisk må det kun anvendes til jagt i Danmark, såfremt det kun kan indeholde 2 patroner.

Det har været oppe at vende, tidligere i tråden:
Agamemnon skrev:
Langenge skrev: EDIT: Der kan dog nok opstå problemer i, at skyderen på din tilladelse er registreret som en halvauto.
På ansøgningen ja.
På tilladelsen nej.
Dér står kun at hvis der ER en halvautomat, så skal den begrænses til 2 skud, såfremt den skal anvendes til jagt, herhjemme.
Og i og med at der ikke sker permanent ændring af våbnet, kan der vel også argumenteres for at våbnet er det samme.
Ellers kan man vel registrere det som både repetér og halvautomat. Min Sig 516 kan f.eks. omdannes til repetér, ved at dreje på en knap.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar