Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af ReneKJ » 15. mar 2017, 13:42

Mapzter skrev:Dette skulle være den vedtagne tekst:
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... anguage=EN
Nå, men det er da vist det vi har regnet med det sidste stykke tid.
Punk 23 og 24 ser ud til at være de mest relevante.
10/20 grænse på magasiner, våbnet bliver ikke dømt ude fordi det kan tage større magasiner, rimfire er undtaget.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 15. mar 2017, 13:50

ReneKJ skrev:
Mapzter skrev:Dette skulle være den vedtagne tekst:
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... anguage=EN
Nå, men det er da vist det vi har regnet med det sidste stykke tid.
Punk 23 og 24 ser ud til at være de mest relevante.
10/20 grænse på magasiner, våbnet bliver ikke dømt ude fordi det kan tage større magasiner, rimfire er undtaget.
Så tager vi den fra den konstruktive side. Det er på tide at begynde lobbyarbejdet med tilladelser til større magasinkapacitet.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 15. mar 2017, 13:53

Altså konstruktivt set så skulle vi starte med at have lov til Til At erhverve halvautomatiske rifler.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. mar 2017, 14:10

Måske skulle i også holde myndighederne lidt i ørene med hensyn til punkt 22.
En tilstrækkelig knotten politimand vil måske påstå at alle AR rifler er "konverterede" M16, selv om de er født som halvautomatiske.
(22) Firearms designed for military use, such as AK47 and M16, and which are equipped to operate on the basis of selective fire, where they may be manually adjusted between automatic and semi-automatic firing modes, should be classified as category A firearms and should therefore be prohibited for civilian use. If converted into semi-automatic firearms, they should be classified in point 6 of category A.
(

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. mar 2017, 14:40

Mapzter skrev:Med forbehold for om de har ændret i kompromisforslaget mellem IMCO og ministerrådet, hvilket jeg ikke tror de har:
Gælder for både faste og aftagelige, dvs. en Winchester 1873 i visse kalibre bliver nu et forbudt kategori A våben
Gælder både halvauto og repeter.
Efter at have læst på sagen tror jeg nu at repetervåben ikke bliver ramt af kapacitetsbegrænsningen:
(ii) in category A, the following points are added:
"6. Automatic firearms which have been converted into semi-
automatic firearms, without prejudice to Article 7(4a).
7. Any of the following centre-fire semi-automatic firearms:
(a) short firearms which allow the firing of more than 21 rounds without reloading, if:
(i) a loading device with a capacity exceeding 20 rounds is part of that firearm; or
(ii) a detachable loading device with a capacity exceeding 20 rounds is inserted into it;
(b) long firearms which allow the firing of more than 11 rounds without reloading, if:

Her er der kun tale om halvautomatiske våben. Repeter-rifler havner, så vidt jeg kan se, i kategori C1, hvilket også betyder at følgende ikke får en effekt for dem:
3. Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to possess a firearm classified in category B shall be withdrawn if the person who was granted that authorisation is found to be in possession of a loading device apt to be fitted to centre-fire semi-automatic firearms or repeating firearms, which:
(a) can hold more than 20 rounds; or
(b) in the case of long firearms, can hold more than 10 rounds,
unless that person has been granted an authorisation under Article 6 or an authorisation which has been confirmed, renewed or prolonged under Article 7(4a).
Her er djævlen dog i detaljen, og jeg kommer til at tænke på eksempel folk der skyder Glock. Deres Glock vil være i kategori B5, og magasinerne kan bruges i forskellige halvautomatiske "long firearms".

Så ingen tvivl om at direktivet er noget lort, og dårligt/ugennemtænkt skrevet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 15. mar 2017, 16:43

ReneKJ skrev:Måske skulle i også holde myndighederne lidt i ørene med hensyn til punkt 22.
En tilstrækkelig knotten politimand vil måske påstå at alle AR rifler er "konverterede" M16, selv om de er født som halvautomatiske.
(22) Firearms designed for military use, such as AK47 and M16, and which are equipped to operate on the basis of selective fire, where they may be manually adjusted between automatic and semi-automatic firing modes, should be classified as category A firearms and should therefore be prohibited for civilian use. If converted into semi-automatic firearms, they should be classified in point 6 of category A.
(
Nej, det tror jeg ikke.
En AR15 er ikke et konverteret fuldauto-våben. Det er bygget, lavet, designet og solgt som semi-auto.
Det de henviser til, er hvis du har en M4/M16 og fjerner bygeildsbroen og sætter en anden aftrækkermekanisme i.
Vores AR15 er (umiddelbart) i sikkerhed i forhold til den dér.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. mar 2017, 17:32

Gunrunner skrev:
ReneKJ skrev:Måske skulle i også holde myndighederne lidt i ørene med hensyn til punkt 22.
Nej, det tror jeg ikke.
En AR15 er ikke et konverteret fuldauto-våben. Det er bygget, lavet, designet og solgt som semi-auto.
Det de henviser til, er hvis du har en M4/M16 og fjerner bygeildsbroen og sætter en anden aftrækkermekanisme i.
Vores AR15 er (umiddelbart) i sikkerhed i forhold til den dér.
Det er den logiske indfaldsvinkel, men er du sikker på at det er logikken der styrer beslutningerne?

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 16. mar 2017, 11:14

ReneKJ skrev:Det er den logiske indfaldsvinkel, men er du sikker på at det er logikken der styrer beslutningerne?
Næh. Jeg er til gengæld ret overbevist om at det er juraen der styrer tolkningen, og ordet "converted" kan ikke umiddelbart tolkes på en måde så noget der er produceret på en given måde kan falde ind under det.
... Eller, det har jeg i hvert fald ikke fantasi til at forestille mig.... :)

Brugeravatar
Groeteweiss
Newbie
Newbie
Interesser: Fritidsskydning
Geografisk sted: Nordsjd.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Groeteweiss » 17. mar 2017, 06:48

Ja med dette tiltag fik EU godt nok nailet terrorisme een gang for alle - jeg er sikker på at IS smuldrer væk i løbet af ganske få måneder.........................

Facciamo un passo l'uno sull'altro corno. E 'come se si balla................Minchia!

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af PBP » 18. mar 2017, 19:49

Tak til tjekkerne for at trække i den rigtige retning. Her er et par stykker der forklarer lidt om deres syn på reglerne (bare rolig, pointerne kommer også på engelsk) https://www.youtube.com/watch?v=Hms2viwU42M

Here is our film, that should send a clear message or act as a call for action - and not only for Czech gun owners, but all citizens that have not yet lost their common sense. This film is not only our response to the completely irrational "disarmament" proposal by the European commission, but also the dishonest media campaign aimed at our political leaders. Media campaign full of blatant slander and lies, that's aimed at deliberately misinforming the public, and claiming that Czech politicians are encouraging practically anyone to hunt for terrorists or that gun's will be handed out freely in the streets. Therefore, kindly give this message just 15 minutes of your life - and then think about what was said here. And if you agree with our message, please send and share it. It is important not only because law abiding gun owners of Czech Republic may lose their rights in the name of "fighting terrorism", but because the idea of gradually loosing our rights and freedoms goes against the core values upon which democracy was built on. And here in the Czech Republic we certainly value our freedom and democracy - and don't want to give them up. Thank you for your time.....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 19. mar 2017, 10:22

Tænk at vi skal have tjekkerne til at forsvare vore frihedsrettigheder!

Gud, hvor er jeg træt af vores danske dukken hovedet og sige "Pyyha, de tog ikke ret meget fra os denne gang". Vi burde stå sammen og sige "Nu skal vi den anden vej. Vi nægter at være sitting ducks der venter på at terrorister eller hjemmerøvere gør os til ofre. Vi vil have våbentilladelser til både skydesport, jagt og selvforsvar, og vi vil have det nu!"
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med pistol
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af PBP » 19. mar 2017, 11:46

Tjah, tjekkerne er nu ganske fornuftige på mange områder. De laver rigtig god øl, og er også det mindst religiøse land i EU :smile:

Men jeg forstår simpelthen ikke at den nuværende regering ikke engang vil lovliggøre peberspray. Inger Støjberg (V) var for det, da hun var retsordfører, DF har stillet forslag om det flere gange, Joachim B. Olsen (LA) har udtalt at han som liberal selvfølgelig er for en lovliggørelse, og Konservative var også positiv overfor forslaget om at det skulle lovliggøres i hvert fald til brug i private hjem. Såe... hvad sker der? En måling har endda vist at 61% af danskerne var for det. Men selvom man har magten, og både flertal i folketinget og befolkningen har de åbenbart ombestemt sig? WTF?

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 20. mar 2017, 21:18

Hej
Nogle der evt har svar på den selv bestaltede "partshøring "
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. apr 2017, 12:37

Lidt nyt i sagen:

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ske-vaben/

Der ER altså ændret på praksis, men ikke på betingelserne for tilladelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 7. apr 2017, 14:03

Hvordan DJ kan citere tre ekstremt ledende spørgsmål som, i hvert fald som jeg læser dem, lægger op til afslag i langt de fleste tilfælde - for at konkludere at der nok ikke bliver problemer - overgår min forstand :wall:

Det her lugter af at DJ mener at sagen et tabt - og ikke ønsker at noget klistrer på dem. Skuffende og fortvivlende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. apr 2017, 14:15

Elbæk skrev:Hvordan DJ kan citere tre ekstremt ledende spørgsmål som, i hvert fald som jeg læser dem, lægger op til afslag i langt de fleste tilfælde - for at konkludere at der nok ikke bliver problemer - overgår min forstand :wall:

Det her lugter af at DJ mener at sagen et tabt - og ikke ønsker at noget klistrer på dem. Skuffende Og fortvivlende.
Det tænker jeg også, det minder mig om en afart af den gamle vittighed "Du får svaret senere. Det bliver nej"

Nu ved jeg ikke hvor meget i før blev forhørt mundtligt, men der er da en stor forskel på at begrunde over telefonen, og så skulle fremlægge skriftelig dokumentation for jagtmuligheder osv.

Som ikke-jæger kan jeg selvfølgelig være ligeglad, men jeg syntes jeres forening virker lidt vil-døv.
MonkeyBusiness.jpg
MonkeyBusiness.jpg (16.38 KiB) Vist 7722 gange

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 7. apr 2017, 15:06

Nu er det ikke fordi jeg mener at folk som udgangspunkt, skal udnytte jagttegn til at anskaffe sig mærkelige ting :) Men nu er der jo mange gode grunde til at have en halvautomat, så det virker lidt som smagsdommeri. Og den er vel ikke længere, end at man kan give en gyldig grund, f.eks bedre mulighed for opfølgende skud, uden at fjerne sigte f.eks, og så sige man gerne vil jage vildsvin i Sverige f.eks. Man skal vel ikke stå med en booket jagtrejse før de giver tilladelsen. Hvis de så giver afslag, så må de vel begrunde det med noget andet, og så kan man vel klage derfra.

I bund og grund forstår jeg ikke hele det her ræs. En ansøgning burde vel bare være, at man fortæller politiet at man ønsker at køb en halvauto i .308, 223 eller hvad nu, og så er alt andet vel irrelevant, om det ligner en ak47, en AR15, eller en graveret Browning kan vel være ligegyldigt for funktionen :???:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 7. apr 2017, 15:49

Grundproblemet er at politiet ønsker at begrænse jægernes adgang til ½-automatiske rifler, men ikke vil fortælle hvorfor, samt at embedsmandssystemet er indrettet så de kan slippe afsted med det.

Der er en stribe gode jagtlige argumenter for at foretrække en moderne ½-automatiske riffel fremfor en repeterriffel:
  • Lavere rekyl -> derfor højere træfsikkerhed -> færre anskydninger
  • Lavere rekyl -> man kan bedre se hvor man rammer -> mere læring -> færre anskydninger
  • Lavere rekyl -> mulighed for at gå et trin op i kaliber/projektilhastighed -> bedre virkning i målet -> mindre lidelse til vildtet
  • Begge hænder forbliver på skæftet -> hurtigere opfølgende skud, hvis nødvendigt
En jæger-rettigheds-organisation bør derfor arbejde for at fjerne begrænsningerne for brug af ½-automatiske rifler til jagt og regulering i Danmark.

Politiet må ikke kunne ændre praksis overfor borgerne uden så meget som at give en klar skriftlig begrundelse af deres ændring. Det er en uforskammet opførsel.

HVORFOR ønsker politiet at begrænse jægernes adgang til ½-autoamriske rifter? Ud med sproget eller ophør med jeres forehavende.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. apr 2017, 19:46

Våbenkonsulent Nicholai Vigger Knudsen må enten være d å m eller tro vi andre er det. :thumbdown:
Det er allerede et problem! :wall:
Hvor længe skal man sidde på sine buttede fingre, førend man accepterer problemet og begynder at agere derpå?

Man mistænker lidt toppen i DJ for, at være bange for, at risikere det "fremragende" forhold til justitsministeren... I ved, det forhold, der sikrede os den fantastiske knivlov, der var til ubetinget gavn for alle jægere...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 7. apr 2017, 19:55

DJ bukker os alle forover endnu engang..

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 7. apr 2017, 20:20

For full gennemtrængning
Kun oplevet noget lignende dette med min såkaldte fagforening som tager
Sig godt betalt for absolut intet
Kun sige en ting :
FØJ
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 7. apr 2017, 21:15

C-X skrev:Våbenkonsulent Nicholai Vigger Knudsen må enten være d å m eller tro vi andre er det. :thumbdown:
Det er allerede et problem! :wall:
Hvor længe skal man sidde på sine buttede fingre, førend man accepterer problemet og begynder at agere derpå?

Man mistænker lidt toppen i DJ for, at være bange for, at risikere det "fremragende" forhold til justitsministeren... I ved, det forhold, der sikrede os den fantastiske knivlov, der var til ubetinget gavn for alle jægere...

Jeg har lige skrevet til ham med mine observationer, og bekymringer vedrørende denne procedure som politiet er ved at indføre som en ny standard.

Jeg mener dog ikke at man skal tale grimt om folk når man ikke står face to face med dem, da de skal have mulighed for at kunne svare for sig.
Så jeg vil opfordre til en god tone, selvom det er en frustrerende situation vi står i.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 7. apr 2017, 21:28

Bare rolig, jeg ville skam gerne spørge manden selv, lige så direkte, IRL.

Hvis hans opgave er at tale vores sag, så er vi ilde stedt. Det er ikke fordi DJ ikke er blevet gjort opmærksom på problemet, jf. andre tråde herinde.

Jeg håber, at alle der har halvautomatiske våben tager fat i DJ angående deres bekymringer og eventuelle kampe med overformynderiet, således DJ bliver opgaven værdig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 7. apr 2017, 21:39

C-X skrev:Bare rolig, jeg ville skam gerne spørge manden selv, lige så direkte, IRL.

Hvis hans opgave er at tale vores sag, så er vi ilde stedt. Det er ikke fordi DJ ikke er blevet gjort opmærksom på problemet, jf. andre tråde herinde.

Jeg håber, at alle der har halvautomatiske våben tager fat i DJ angående deres bekymringer og eventuelle kampe med overformynderiet, således DJ bliver opgaven værdig.
Jeg kan kun håbe at DJ ikke taber bolden her, og lader stå til så der kommer endnu en stramning, og endnu en skive er skåret af salamien, og vi er meget tæt på endeskiven.

Som udgangspunkt, vil jeg nok melde mig ud af DJ, hvis de ikke strammer op, og tager føringen, og går aktivt ind i sagen.
Jeg vil ikke betale til en forening der ikke varetager mine behov, og mine rettigheder.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 7. apr 2017, 21:44

Jeg ved ikke om jeg vil gå så vidt, som at melde mig ud i protest. Vi har jo for pokker ingen alternativer! Og der er nok af andre vigtige emner...!

Halvautomatiske våben er heller ikke specielt interessante, for mit eget vedkommende, men derfor finder jeg kampen principielt vigtig alligevel. Det skærer i øjnene, at DJ kan nosse sådan rundt i det.

Besvar