Mapzter skrev:Med forbehold for om de har ændret i kompromisforslaget mellem IMCO og ministerrådet, hvilket jeg ikke tror de har:
Gælder for både faste og aftagelige, dvs. en Winchester 1873 i visse kalibre bliver nu et forbudt kategori A våben
Gælder både halvauto og repeter.
Efter at have læst på sagen tror jeg nu at repetervåben ikke bliver ramt af kapacitetsbegrænsningen:
(ii) in category A, the following points are added:
"6. Automatic firearms which have been converted into semi-
automatic firearms, without prejudice to Article 7(4a).
7. Any of the following centre-fire semi-automatic firearms:
(a) short firearms which allow the firing of more than 21 rounds without reloading, if:
(i) a loading device with a capacity exceeding 20 rounds is part of that firearm; or
(ii) a detachable loading device with a capacity exceeding 20 rounds is inserted into it;
(b) long firearms which allow the firing of more than 11 rounds without reloading, if:
Her er der kun tale om halvautomatiske våben. Repeter-rifler havner, så vidt jeg kan se, i kategori C1, hvilket også betyder at følgende ikke får en effekt for dem:
3. Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to possess a firearm classified in category B shall be withdrawn if the person who was granted that authorisation is found to be in possession of a loading device apt to be fitted to centre-fire semi-automatic firearms or repeating firearms, which:
(a) can hold more than 20 rounds; or
(b) in the case of long firearms, can hold more than 10 rounds,
unless that person has been granted an authorisation under Article 6 or an authorisation which has been confirmed, renewed or prolonged under Article 7(4a).
Her er djævlen dog i detaljen, og jeg kommer til at tænke på eksempel folk der skyder Glock. Deres Glock vil være i kategori B5, og magasinerne kan bruges i forskellige halvautomatiske "long firearms".
Så ingen tvivl om at direktivet er noget lort, og dårligt/ugennemtænkt skrevet.