Er lovligt for mig at tage ham og hans våben med ud på skydebanen?
Er lovligt for mig at tage ham og hans våben med ud på skydebanen?
Jeg har en kammerat der lige har fået jagttegn, men der er jo kommet den har "nye" regel om at man skal til skydeprøve inden at man kan få jagttegnet (Han har bestået den teoretiske og praktiske prøve, men mangler skydeprøven). Han har købt et våben, og har nu spurgt mig om jeg vil med ud på en skydebane hvor han kan øve sig inden han skal op til skydeprøven. (Jeg har selv jagttegn) Mit spørgsmål er så om det er lovligt for mig at tage ham og hans våben med ud på skydebanen nu når han faktisk ikke helt har jagttegnet endnu, eller hvordan forholder det sig lige med de her regler med det "nye" jagttegn?
God weekend
God weekend
Senest rettet af Lycon 17. mar 2017, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Re: Er lovligt for mig at tage ham og hans våben med ud på skydebanen?
Har han bestået jagtprøven og betalt jagttegnet og fået et (evt. midlertidigt) jagttegn, og har han derigennem fået lov til at erhverve sig en haglbøsse, SÅ står det ham frit for, at tage på skydebanen og træne med denne
Han må dog ikke gå på jagt og skyde levende dyr, før han har bestået skydeprøven, og fået en påtegning på jagttegnet om, at han må gå på jagt med skyderen. Men så meget desto bedre er det, at han får trænet på banen

Han må dog ikke gå på jagt og skyde levende dyr, før han har bestået skydeprøven, og fået en påtegning på jagttegnet om, at han må gå på jagt med skyderen. Men så meget desto bedre er det, at han får trænet på banen

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Er det ikke en misforståelse.?!?
Altså, hvis han har bestået jagttegnsprøvens skriftlige, og den praktiske prøve - så er han fuldt ud jagttegnsberettiget, og kan løse jagttegn.
Han kan også få udstedt et jagttegn som han kan købe haglgeværer og haglpatroner med.
MEN - han må bare ikke gå på HAGLJAGT, og skyde dyr før han har bestået skydeprøven også.
Skydeprøven giver adgang til selve jagten på dyr.
Men han må gerne TRÆNE med et haglgevær han har købt på jagttegnet. (lerduer)
Det er det samme med riffelprøven.
Jagttegn indløses, riffel købes (tilladelse udstedes) - der trænes på bane, og afsluttes med riffelprøve. Når dén er bestået, så er riffelJAGT en mulighed.
Før hagl-skydeprøven eller riffelprøven er bestået, så må man træne alt det man vil - efter prøverne må man også jage dyr.
Sådan har jeg da forstået det - medmindre der er kommet nye krøller i suppen.
Altså, hvis han har bestået jagttegnsprøvens skriftlige, og den praktiske prøve - så er han fuldt ud jagttegnsberettiget, og kan løse jagttegn.
Han kan også få udstedt et jagttegn som han kan købe haglgeværer og haglpatroner med.
MEN - han må bare ikke gå på HAGLJAGT, og skyde dyr før han har bestået skydeprøven også.
Skydeprøven giver adgang til selve jagten på dyr.
Det er det samme med riffelprøven.
Jagttegn indløses, riffel købes (tilladelse udstedes) - der trænes på bane, og afsluttes med riffelprøve. Når dén er bestået, så er riffelJAGT en mulighed.
Før hagl-skydeprøven eller riffelprøven er bestået, så må man træne alt det man vil - efter prøverne må man også jage dyr.
Senest rettet af HappyNanoq 17. mar 2017, 18:08, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Korrekt forstået, men det kan jo altid formuleres forskelligtHappyNanoq skrev:Er det ikke en misforståelse.?!?
MEN - han må bare ikke gå på HAGLJAGT før han har bestået skydeprøven.
Skydeprøven giver adgang til selve jagten.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Super :) Mange tak for jeres svar! I må have en god weekend :)
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Din kammerat må tage på skydebanen og træne alene og du må tage med ham og træne - så længe han har jagttegnet.
Han har bare endnu ikke lov til at gå på jagt.
Peter
Han har bare endnu ikke lov til at gå på jagt.
Peter
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Jeg håber at kameraten ikke er i tvivl. Han burde vide det som indehaver af et helt frisk jagttegn. Vi andre med mere en et stykke plastik i skuffen er lovligt undskyldt 

-
- Silver Member
- Interesser: Skydning med 284win
- Geografisk sted: Smidt på Falster
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 16 times
Nu er det ikke nyjægeren der spørger. Men en der tog jagttegn før verden gik af lave
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Ja, men som andre siger, så er reglerne kort fortalt:A284win skrev:Nu er det ikke nyjægeren der spørger. Men en der tog jagttegn før verden gik af lave
Jagttegn = skyd så meget du vil og har råd og tid til.
Lige så snart man har betalt for sit jagttegn, så kan man køre ned til våbenhandleren, købe et haglgevær og nogle patroner og smutte ud på banen. Er man hurtig kan man betale, hente våben og være på banen indenfor en god halvanden times tid.
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning med 284win
- Geografisk sted: Smidt på Falster
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 16 times
Et eller andet sted skal man samle viden, herinde bør det være stedet at stille de "dumme" spørgsmål uden at blive kørt over. Vi har alle den samme gode og fornuftige fritidsinteresse der siger bang og lugter SF frisk græs.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Lige præcis.A284win skrev:Et eller andet sted skal man samle viden, herinde bør det være stedet at stille de "dumme" spørgsmål uden at blive kørt over. Vi har alle den samme gode og fornuftige fritidsinteresse der siger bang og lugter SF frisk græs.
Og i min optik er en af vores ædleste funktioner at mane "underlige historier og selvstrammerier" i jorden.
Det er meget nemt at komme til at læse reglerne på en måde som er unødigt uhensigtsmæssig for hvad man må fornøje sig med.

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- MadsenRex
- Platin Member
- Interesser: Jagt, ældre våben
- Geografisk sted: Ullerup
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 82 times
Er helt enig, er man i tvivl er det squ bedre at spørge dem der hed til råds, i stedet for at få slag af politietaten lige pludselig. Som i den sammenhæng ofte brilliere ved total udeblivelse af forståelse for lovgivningen, da de fra gammel tid selv fortolkede og forvaltede lovgivningen ud fra deres personlige holdning. Men det er en helt anden og meget laaaaang historie, fra en gammel mand der betalte 220,- for sit jagttegn de første mange år og riffelprøve var et ukendt fænomen