Hvad er Straffen for ulovlig besiddelse gas og knald våben?
-
- Newbie
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Fynn
Hvad er Straffen for ulovlig besiddelse gas og knald våben?
Hej
Jeg har siddet og kigget lidt med på forummet, især omkring co2 og soft guns. Jeg faldt over at gas og knald våben er ulovlige i Danmark, hvad er straffen hvis man bliver taget med sådan en på sig? kan ikke rigtig finde et præcis svar på det nemlig.
Skal lige siges jeg hverken ejer, eller har i sinde om at købe et af disse typer våben.
God aften til jer.
Jeg har siddet og kigget lidt med på forummet, især omkring co2 og soft guns. Jeg faldt over at gas og knald våben er ulovlige i Danmark, hvad er straffen hvis man bliver taget med sådan en på sig? kan ikke rigtig finde et præcis svar på det nemlig.
Skal lige siges jeg hverken ejer, eller har i sinde om at købe et af disse typer våben.
God aften til jer.
Senest rettet af Refraktorius 20. mar 2017, 14:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift er præciseret, så får du flere og bedre svar. (og sparer moderatorers og medlemmers tid)
Begrundelse: Overskrift er præciseret, så får du flere og bedre svar. (og sparer moderatorers og medlemmers tid)
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 761 times
Re: Straf for gas og knald våben
De er IKKE ulovlige, men de kræver tilladelse. CO2-hardballvåben er ikke ulovlige, og kan frit købes af alle over 18 år.Dennysgerrige skrev:Hej
God aften til jer.
Strafferammen er omtrent et års tid ubetinget, hvis du blot besidder våbnet, og hvis du bærer det i offentligheden, så kan du lægge et år mere på. Dette går ud fra, at der ikke er tilladelse til våbnet.
Jeg er ikke sikker på, at der er en mildere strafferamme for signalvåben. Jeg tvivler. Skulle man dog nogensinde stå skoleret foran dommeren i sådan en sag, så vil følgende være til éns fordel:
Ren straffeattest. Såsom i REN.
Du havde ikke ammunition til våbnet.
Du havde våbnet opbevaret derhjemme.
Dommeren har en god dag.
Ovenstående kan måske få dommeren i et mildere humør, og så kan det jo ske, at man slipper en smule billigere. Måske 6 mdr. betinget og en kæmpebøde + plet på attesten for ulovlig våbenbesiddelse. Alene det kan jo ødelægge de fleste danskeres liv , især hvis man er afhængig af en sikkerhedsgodkendelse.
Har man tidligere "forhold" til myndighederne, så slipper man nok ikke uden om et besøg i Tremmely.
-
- Newbie
Det er vildt nok at man får en lige stor straf for sådan et våben, som en rigtig pistol.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja der er allerede et eksempel på at 3 luftrifler har udløst 1 år og 3 måneders fængsel. Våbenloven er ikke for sjov, og kan ødelægge en persons komplette eksistensgrundlag. Den er faktisk farligere end våbnet i sig selv.Dennysgerrige skrev:Det er vildt nok at man får en lige stor straf for sådan et våben, som en rigtig pistol.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
Ja. Det er fordi, at våbenloven i Danmark ikke tager højde for, om du har lyst til at eje et sådant våben. Våbenloven arbejder kun med et nødvendigt behov. Det er derfor, at du ikke kan købe våben til for sjov-skydning. Du skal fremlægge et behov, og så kan du i den tid, du formodes at have dette behov eje våben. Det er derfor, at du skal afhænde jagtrifler, hvis du ikke betaler jagttegn, og efter 10 år skal du også afhænde dine jagtgeværer. Vi har ikke en ret til våben i Danmark, og myndighederne kan til enhver tid tilbagekalde vores tilladelser grundet bestemte årsager - typisk overtrædelse af våbenlovgivningen eller fængselsdomme - og du kan intet gøre, medmindre der ikke kan gives en gyldig grund for tilbagekaldelsen. Du kan derfor i Danmark bruge flere hundredetusinde kroner på våben, ammunition, udstyr og den slags, men på meget kort tid kan du miste alt. Det er derfor, at danske våbenejere er så påpasselige med at holde en lav profil, overholde lovgivningen og ikke tiltrække sig unødig opmærksomhed. I nogle tilfælde, som i brugeren 600s tilfælde stoler staten ikke engang på, at dine lovlige våben, som du har på tilladelse, rent faktisk også er lovlige. Våben bliver taget seriøst i Danmark.Dennysgerrige skrev:Det er vildt nok at man får en lige stor straf for sådan et våben, som en rigtig pistol.
Tilbage til din undren:
Et signalvåben kan stadig bruges til at skræmme med, og nogle af de lidt nyere ligner næsten på en prik ægte våben. Man kunne formodes, at nogle ville kunne få den tanke at anvende dem til røveri, skræmme sagesløse folk og forstyrre den offentlige orden med dem, hvis de kunne købes per håndkøb. Man kan få 9mm signalvåben, der anvender enhedspatroner med samme dimensioner som almindelige 9 mm-pistoler, og selvom de måske ikke kan holde til trykket fra ægte ammunition i mere end et par skud, så er det nok. To skud kan i værste fald slå to ihjel. Man skal ikke undervurdere signalvåben. Det er IKKE legetøj.
Hvis du derimod HAR et behov for at besidde et signalvåben, så er det jo bare at indhente tilladelsen. Hvis du er dommer til sportsstævner, hundetræner eller lignende, så kan du få tilladelsen. Hvis du ikke har et behov, andet end det er sjovt, så hedder det "nul og niks". De eneste våben, du kan besidde i Danmark uden nogle former for tilladelser, uden et defineret behov, er luftvåben med en kaliber på maks 4.5 mm/.177 og hardball/paintball-våben og buer. Alt andet kræver tilladelse.
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 71 times
Undskyld jeg bryder ind, men hvordan er det egentlig med udstyr til affyring af nødsignaler, jeg husker at jeg selv havde en affyrings enhed fra H&K til nødsignaler, da jeg i sin tid boede i Grønland og sejlede meget i fjorden. Er den slags også tilladelses krævende her i landet? Jeg tænkte aldrig på den som et våben, men derfor kan det jo godt være at onkel blå ville gøre det
Hilsen
High Standard

Hilsen
High Standard
-
- Platin Member
Almindeligt nødsignalsudstyr kræver ikke tilladelse, og kan frit købes mod fremvisning af legitimation. Du må opbevare indtil 5 kg. Jeg er dog ikke sikker på, om dette også gælder for nødsignalspistoler, der kan være omfattet af lovgivningen om signalpistoler.High Standard skrev:Undskyld jeg bryder ind, men hvordan er det egentlig med udstyr til affyring af nødsignaler, jeg husker at jeg selv havde en affyrings enhed fra H&K til nødsignaler, da jeg i sin tid boede i Grønland og sejlede meget i fjorden. Er den slags også tilladelses krævende her i landet? Jeg tænkte aldrig på den som et våben, men derfor kan det jo godt være at onkel blå ville gøre det![]()
Hilsen
High Standard
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 171 times
Jeg ville ikke tænke to gange over at købe sådan et H&K nødsignal til at have på en båd (tror godt jeg ved hvilken model du mener).Flugteren skrev:Almindeligt nødsignalsudstyr kræver ikke tilladelse, og kan frit købes mod fremvisning af legitimation. Du må opbevare indtil 5 kg. Jeg er dog ikke sikker på, om dette også gælder for nødsignalspistoler, der kan være omfattet af lovgivningen om signalpistoler.High Standard skrev:Undskyld jeg bryder ind, men hvordan er det egentlig med udstyr til affyring af nødsignaler, jeg husker at jeg selv havde en affyrings enhed fra H&K til nødsignaler, da jeg i sin tid boede i Grønland og sejlede meget i fjorden. Er den slags også tilladelses krævende her i landet? Jeg tænkte aldrig på den som et våben, men derfor kan det jo godt være at onkel blå ville gøre det![]()
Hilsen
High Standard
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- This member is
Hej igen,
Den jeg havde tilbage i Grønland var denne her
http://dwm-shop.com/leuchtpistolen-sign ... gerat.html
Øh, linket ser mærkeligt ud, når jeg lægger den ind her, men ellers kopier linket til google, så skal det nok gå
Når jeg på et tidspunkt skal have båd igen i DK ville jeg vældig gerne have sådan en, den virker nemlig, men omvendt ønsker jeg jo heller ikke at rykke direkte i fængsel.
Hilsen
High Standard
Øh, linket ser mærkeligt ud, når jeg lægger den ind her, men ellers kopier linket til google, så skal det nok gå

Når jeg på et tidspunkt skal have båd igen i DK ville jeg vældig gerne have sådan en, den virker nemlig, men omvendt ønsker jeg jo heller ikke at rykke direkte i fængsel.
Hilsen
High Standard
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Den du linker til er en signalgiver, og ikke et signal- knald- eller gasvåben, jeg ville ingen betænkeligheder have ved at anskaffe den til maritimt brug.High Standard skrev:Hej igen,
Øh, linket ser mærkeligt ud, når jeg lægger den ind her, men ellers kopier linket til google, så skal det nok gå![]()
Hilsen
High Standard
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- This member is
Det lyder rigtigt godt, jeg blev i tvivl fordi den rent faktisk bruger "flare" patroner.
Hilsen
High Standard
Hilsen
High Standard
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1127 times
Re: Hvad er Straffen for ulovlig besiddelse gas og knald våben?
Jeg var også i tvivl da jeg skulle flytte til DK, og jeg gerne ville medbringe min gamle men velfungerende Erma SG67E pencil signalpistol. Jeg valgte at gå med livrem og seler, så jeg søgte en tilladelse til den. Det er gratis, så jeg så ingen grund til at lade være.
Som nævnt tidligere er vi våbenejere helt afhængige af at have en pletfri straffeattest, og hvis nu en emsig politimand kunne overbevise en dommer om, at jeg var i ulovlig besiddelse af en tilladelseskrævende signalpistol, ville jeg nemt kunne komme til at vinke farvel til både jagt og skydning. Den risiko ville jeg ikke løbe, derfor søgte jeg en tilladelse. Det er for resten 10 år siden til næste år, så til den tid skal jeg nok have tilladelsen fornyet.
Som nævnt tidligere er vi våbenejere helt afhængige af at have en pletfri straffeattest, og hvis nu en emsig politimand kunne overbevise en dommer om, at jeg var i ulovlig besiddelse af en tilladelseskrævende signalpistol, ville jeg nemt kunne komme til at vinke farvel til både jagt og skydning. Den risiko ville jeg ikke løbe, derfor søgte jeg en tilladelse. Det er for resten 10 år siden til næste år, så til den tid skal jeg nok have tilladelsen fornyet.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
Sig til hvis den skal videre!High Standard skrev:Det lyder rigtigt godt, jeg blev i tvivl fordi den rent faktisk bruger "flare" patroner.
Hilsen
High Standard
-
- Newbie
Går de såkaldt Flobert pistoler egentlig ind uden denne love, sådan rent straf mæssigt. Eller taler vi en mildere straf ved dem?
- 7TCU
- This member is
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 22 times
Læs nu flugterens indlæg :Dennysgerrige skrev:Går de såkaldt Flobert pistoler egentlig ind uden denne love, sådan rent straf mæssigt. Eller taler vi en mildere straf ved dem?
" De eneste våben, du kan besidde i Danmark uden nogle former for tilladelser, uden et defineret behov, er luftvåben med en kaliber på maks 4.5 mm/.177 og hardball/paintball-våben og buer. Alt andet kræver tilladelse."
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife