Har foreninger hurtige sagsbehandling af SKV2 ?
- MAS
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, skydning, MAD...
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Har foreninger hurtige sagsbehandling af SKV2 ?
Stod i en diskussion med en kollega, han mente at foreninger havde hurtigere behandling af SKV end "private".
Derfor mente han at man kunne få foreningen til at købe en pistol, få dem til at opbevare den og så derfra søge den "overført" til privat SKV2.
Dermed kunne han få hurtigere "adgang" til sin nye pistol, foreningen kunne dog ikke udlevere pistolen men skulle opbevare den, indtil hans egen SKV2 var gået igennem.
Jeg mente at det nok var at bøje reglerne, samt at foreninger sikkert har lige så lang tids behandlingstid som alle andre.
Hvad mener I ?
Derfor mente han at man kunne få foreningen til at købe en pistol, få dem til at opbevare den og så derfra søge den "overført" til privat SKV2.
Dermed kunne han få hurtigere "adgang" til sin nye pistol, foreningen kunne dog ikke udlevere pistolen men skulle opbevare den, indtil hans egen SKV2 var gået igennem.
Jeg mente at det nok var at bøje reglerne, samt at foreninger sikkert har lige så lang tids behandlingstid som alle andre.
Hvad mener I ?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Har foreninger hurtige sagsbehandling af SKV2 ?
Er det ikke foreningerne der skal indsende SKV ansøgningerne uanset hvad?
For mig lyder det bare som om hans smarte plan fordobler behandlingstiden, men jeg er ikke ekspert på området.
For mig lyder det bare som om hans smarte plan fordobler behandlingstiden, men jeg er ikke ekspert på området.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Teknisk set har han ret, og det har du også, han kommer til at bruge ressourcer til dobbelt sagsbehandling.MAS skrev:Stod i en diskussion med en kollega, han mente at foreninger havde hurtigere behandling af SKV end "private".
Hvad mener I ?
Men han kommer jo også til at betale SKV-gebyr to gange.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Newbie
- Interesser: Skydning
Der er samme behandlingstid.
I vores forening, har vi lige fået SKVer til et medlem og til foreningen, begge på samme model pistol og købt samme sted indenfor samme uge. Formanden modtog dem samtidigt.
I vores forening, har vi lige fået SKVer til et medlem og til foreningen, begge på samme model pistol og købt samme sted indenfor samme uge. Formanden modtog dem samtidigt.
S&W 617
S&W 686
STI Spartan
S&W 686
STI Spartan
- Jensen1973
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Tolne
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 15 times
Hvis du kigger på ekspeditionstiderne fra acv/acø så er der forventet 2/4 ugers forskel på SKV2 og skv4. Så han har lidt ret. Men som andre har nævnt, så skal han betale 2 x 200kr i gebyr. Og overbevise formanden om at det er en god ide at lave dobbelt arbejde..
Om de forventede tider så holder er nok en anden sag...
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson
H.J. Simpson
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
De har nu holdt fint i de sidste sager vi har søgt, så jeg tror snarere MartinKnudsen har været heldig. Min formand oplyser at SKV4 er klart hurtigere end SKV2.Jensen1973 skrev:Om de forventede tider så holder er nok en anden sag...
Men lidt variation er der jo nok.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
Jeg er nok lidt langsom, men jeg kan ikke rigtigt følge logikken.Jensen1973 skrev:Hvis du kigger på ekspeditionstiderne fra acv/acø så er der forventet 2/4 ugers forskel på SKV2 og skv4. Så han har lidt ret. Men som andre har nævnt, så skal han betale 2 x 200kr i gebyr. Og overbevise formanden om at det er en god ide at lave dobbelt arbejde..
Betyder den foreslåede fremgangsmåde ikke at der først skal laves en SKV4 for at få våbnet hjem til klubben, og derefter en SKV2 for at "købe" våbnet fra klubben som privatperson?
Hvordan er det hurtigere end en ren SKV2?
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Det er ikke samlet hurtigere.ReneKJ skrev:Betyder den foreslåede fremgangsmåde ikke at der først skal laves en SKV4 for at få våbnet hjem til klubben, og derefter en SKV2 for at "købe" våbnet fra klubben som privatperson?
Det han gør, er at få SKV4 så han hurtigt kan hente våbnet, og benytte det i klubben. Så må han vente en SKV4-tid før han kan tage det med hjem, men han kommer lidt hurtigere til at skyde med det.
Det var ikke noget jeg ville give 200kr for...
(Vi betaler i øvrigt lidt mere - 250 - for den slags, en slags "administrationsbidrag" til foreningen.)
Gu ve hvor længe hans formand gider lave dobbeltarbejde for den slags?
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
Nå ja, det kan jeg godt se nu jeg genlæser det. Jeg havde opfattet det sådan at han troede at han kunne få våbnet hurtigere hjem fordi klubben var involveret i begge ansøninger.Fast Fumble skrev:Det er ikke samlet hurtigere.ReneKJ skrev:Betyder den foreslåede fremgangsmåde ikke at der først skal laves en SKV4 for at få våbnet hjem til klubben, og derefter en SKV2 for at "købe" våbnet fra klubben som privatperson?
Det han gør, er at få SKV4 så han hurtigt kan hente våbnet, og benytte det i klubben. Så må han vente en SKV4-tid før han kan tage det med hjem, men han kommer lidt hurtigere til at skyde med det.
(Vi betaler i øvrigt lidt mere - 250 - for den slags, en slags "administrationsbidrag" til foreningen.)
Min fejl

- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
For mit vedkommende vil det aldrig ske. Jeg gider ikke lave den slags, for evt at spare en uge.Fast Fumble skrev:Det er ikke samlet hurtigere.ReneKJ skrev:Betyder den foreslåede fremgangsmåde ikke at der først skal laves en SKV4 for at få våbnet hjem til klubben, og derefter en SKV2 for at "købe" våbnet fra klubben som privatperson?
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Jensen1973
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Tolne
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 15 times
Heller ikke her..Caspian1911 skrev: For mit vedkommende vil det aldrig ske. Jeg gider ikke lave den slags, for evt at spare en uge.
Klubben er altid involveret i SKV.
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson
H.J. Simpson
- MAS
- Bronze Member
Så var det stort set som jeg havde forudset.
Både at belemre klubben med 2xpapir arbejde og belaste ACØ yderligere er da galimathias.
For, "MULIGVIS", at spare 1-3 uger.
Samtidig er der også det moralske i at lægge yderligere pres på ACØ og dermed, muligvis, trække andres sagsbehandling yderligere.
Det er jo ikke fordi at de er berømt for hurtig behandling af SKV2.
Rent økonomisk er han sgu nok ligeglad, så den må han selv ligge og slås med.
Takker for svar.
Både at belemre klubben med 2xpapir arbejde og belaste ACØ yderligere er da galimathias.
Samtidig er der også det moralske i at lægge yderligere pres på ACØ og dermed, muligvis, trække andres sagsbehandling yderligere.
Takker for svar.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Du har sådan set ret, men:MAS skrev:Så var det stort set som jeg havde forudset.
Takker for svar.
Det eneste pres der er på ACØ & V og i det hele taget alt hvad der
har med våbentilladelser / SKV at gøre, er noget med at trække
tiden så længe som muligt i håbet om at nogen giver op undervejs.
Jeps; det er en antagelse, men når alle andre forklaringer
på de ufattelige ventetider ikke holder en meter, så er der
ikke andre forklaringer tilbage.
At skulle vente i 8+ uger på noget der kunne ordnes på 10 minutter, deet..
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Newbie
- Interesser: Skydning
Det kan godt være at vi var heldige, det skal man jo også gerne opleve en gang eller 2Fast Fumble skrev:De har nu holdt fint i de sidste sager vi har søgt, så jeg tror snarere MartinKnudsen har været heldig. Min formand oplyser at SKV4 er klart hurtigere end SKV2.Jensen1973 skrev:Om de forventede tider så holder er nok en anden sag...
Men lidt variation er der jo nok.

I vores tilfælde var det med .22 pistoler.
Jeg kunne godt forestille mig at arbejdsgangen er længere med en grov på SKV2 fremfor SKV4.
S&W 617
S&W 686
STI Spartan
S&W 686
STI Spartan
-
- Bronze Member
- Interesser: Ting der kan sige bang.
- Geografisk sted: Bornholm
- Been thanked: 2 times
Jeg venter på tiende uge på en SKV2 på en 357. Det går sateme da ikke hurtigt 

Så længe der er bly i luften er der håb 

- MAS
- Bronze Member
MadGlad skrev:Jeg venter på tiende uge på en SKV2 på en 357. Det går sateme da ikke hurtigt
AV AV AV..
Har lige købt en ny skyder på SKV2 (9mm) håber sgu ikke det tager ligeså lang tid.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Jeg venter på 11 uge. Men hér er der også tale om en .45ACP, så jeg skal påregne, i alt, 9+4 uger.... Så måske en gang i slutningen af april :krydsser:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Det er simpelthen uforskammet.Agamemnon skrev:Jeg venter på 11 uge. Men hér er der også tale om en .45ACP, så jeg skal påregne, i alt, 9+4 uger.... Så måske en gang i slutningen af april :krydsser:
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Jeg kiggede lige på min seneste fornyelse, en 9mm pistol og en riffel: 7 uger. Det er godt nok længe. Til sammenligning tog det mig 2 uger at få tilladelse til en halvautomatisk AR-15 i samme periode:
- SKV fornyelsen indsendt 5/1, udstedt 20/2 -33 arbejdsdage
- Politiansøgning indsendt 11/1, udsted 25/1 - 11 arbejdsdage
- SKV fornyelsen indsendt 5/1, udstedt 20/2 -33 arbejdsdage
- Politiansøgning indsendt 11/1, udsted 25/1 - 11 arbejdsdage
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Agamemnon
- Moderator
Det værste er, at man (åbenbart) skal betragte sig selv som værende heldig, hvis sagsbehandlingen "kun" tager de 13 uger, som SKV oplyser, som den forventede ventetid.Mapzter skrev:Det er simpelthen uforskammet.Agamemnon skrev:Jeg venter på 11 uge. Men hér er der også tale om en .45ACP, så jeg skal påregne, i alt, 9+4 uger.... Så måske en gang i slutningen af april :krydsser:
Men ja.... Det er simpelthen uforskammet.
Prøver man at forestille sig en situation hvor f.eks. registrering af motorkøretøjer tog 13 uger, så ville der være massivt pres på SKAT, for at få reduceret sagsbehandlingstiderne.
Kan nogen nævne én eneste god grund til, at man ikke kan indgive ansøgningen vha. NemID og at der sker automatisk opslag i alle tilgængelige, offentlige registre for at fastslå, hvorvidt det måtte være betænkeligt, udfra et sæt fastsatte kriterier, at meddele en person tilladelse?
Er der tale om fornyelse, burde processen være endnu kortere, da der reelt kun skulle tages stilling til om personen fortsat måtte besidde et allerede ejet våben.
Jeg har lige søgt om fornyelse af min adressebeskyttelse. Det tog under 2 minutter og dét var inklusiv afgivelse af samtykkeærklæring. Det er da ren og skær chikane, at ansøgninger om tilladelse til jagt- og sportsredskaber ikke er automatiseret, i noget nævneværdigt omfang.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 44 times
Det er ikke acceptabelt, men man kan jo ikke gøre hverken fra eller til med den lovgivning vi må bøje nakken under for.Mapzter skrev:Det er simpelthen uforskammet.Agamemnon skrev:Jeg venter på 11 uge. Men hér er der også tale om en .45ACP, så jeg skal påregne, i alt, 9+4 uger.... Så måske en gang i slutningen af april :krydsser:
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det er ikke primært lovgivningen som gør at det går langsomt. Som nævnt ovenfor, så fik jeg tilladelse til en halvautomatisk riffel på 11 arbejdsdage, mens en SKV fornyelse tog 3 x så lang tid. En stor del af den forsinkelse der er ift. jagtvåben må SKV lægge ryg til.Øboen skrev:Det er ikke acceptabelt, men man kan jo ikke gøre hverken fra eller til med den lovgivning vi må bøje nakken under for.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Fornyelse burde være en ren automatiseret ekspeditionssag. Med vores kontrolmiljø, så burde våbnet allerede være inddraget hvis situationen omkring personen havde ændret sig.Agamemnon skrev:Er der tale om fornyelse, burde processen være endnu kortere, da der reelt kun skulle tages stilling til om personen fortsat måtte besidde et allerede ejet våben.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Agamemnon
- Moderator
Præcis.Mapzter skrev:Fornyelse burde være en ren automatiseret ekspeditionssag. Med vores kontrolmiljø, så burde våbnet allerede være inddraget hvis situationen omkring personen havde ændret sig.Agamemnon skrev:Er der tale om fornyelse, burde processen være endnu kortere, da der reelt kun skulle tages stilling til om personen fortsat måtte besidde et allerede ejet våben.

Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- This member is
Det er en god pointe, men med deres EDB problemer kunne man måske godt forestille sig at der ikke er nogen som helst form for kommunikation mellem f.eks. strafferegistret og våbenregisteret.Mapzter skrev:Fornyelse burde være en ren automatiseret ekspeditionssag. Med vores kontrolmiljø, så burde våbnet allerede være inddraget hvis situationen omkring personen havde ændret sig.Agamemnon skrev:Er der tale om fornyelse, burde processen være endnu kortere, da der reelt kun skulle tages stilling til om personen fortsat måtte besidde et allerede ejet våben.
Nogen gange vil de vist også gerne kunne afvise folk fordi de har rocker-relationer og lignede uden at have noget konkret på straffeattesten.