SKAFOR Blå skab - hvad siger loven?
SKAFOR Blå skab - hvad siger loven?
Hej.
Jeg står og skal sælge et SKAFOR Blå godkendt skab og har sat det i den blå avis, men nu kommer jeg i tvivl om hvad man må og ikke må som -køber-. Jeg vil gerne af med skabet, men en køber skriver til mig, at man ikke må bruge det til at opbevare våben i, hvis det flyttes væk fra min adresse. Det er ikke det jeg forstår ved lovændringen, men nu kommer jeg i tvivl. Kan nogen hjælpe med at rede trådene ud?
MVH
Jeg står og skal sælge et SKAFOR Blå godkendt skab og har sat det i den blå avis, men nu kommer jeg i tvivl om hvad man må og ikke må som -køber-. Jeg vil gerne af med skabet, men en køber skriver til mig, at man ikke må bruge det til at opbevare våben i, hvis det flyttes væk fra min adresse. Det er ikke det jeg forstår ved lovændringen, men nu kommer jeg i tvivl. Kan nogen hjælpe med at rede trådene ud?
MVH
Senest rettet af Lycon 5. apr 2017, 21:36, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: Skafor Blå skab
Det er udelukkende et forsikringsmæssigt spørgsmål, IKKE et juridisk.. Men de fleste forsikringsselskaber dækker alligevel j.v.f. de forskellige tråde der har været herinde før, om samme emne..
Så hvis du er ligeglad med forsikringen, så opbevar løs...
Og hvad er det for et skab om man må spørge??
Så hvis du er ligeglad med forsikringen, så opbevar løs...
Og hvad er det for et skab om man må spørge??
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

Hej. Tak for svar.
Sidder lige nu og skimmer trådene igennem. Dit svar er det samme som jeg selv var kommet frem til. Køber forhandler nok bare :-)
Ved ikke hvad modellen hedder. Der er til 10 våben og med nøgle. Du kan se det her:
http://www.dba.dk/vaabenskab-10-vaaben- ... 032796050/
Sidder lige nu og skimmer trådene igennem. Dit svar er det samme som jeg selv var kommet frem til. Køber forhandler nok bare :-)
Ved ikke hvad modellen hedder. Der er til 10 våben og med nøgle. Du kan se det her:
- JPH
- Bronze Member
- Interesser: Våben, skydning, natur, IT
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Måske lidt off topic, men kan se der ligger et rigtig fint closeup billede af nøglen på dba annoncen. Er det ikke relativt nemt at reproducere en nøgle ud fra sådan et billede?
Jeg lavede engang en nøgle til et lidt ældre pengeskab, men lignene type nøgle, ud fra et billede af originalen. Det tog ikke mange timer før døren kunne åbnes

Jeg lavede engang en nøgle til et lidt ældre pengeskab, men lignene type nøgle, ud fra et billede af originalen. Det tog ikke mange timer før døren kunne åbnes

- Jef
- This member is
- Interesser: jagt, lerduer
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 97 times
- Kontakt:
Hvis det var tilfældet mht nøgler til skafor blå skabe, så har min låseteknikker på fabrikken spildt masser af tid, sammen med et Mitutoyo måleur. Når han endda havde en original nøgle til rådighed.JPH skrev:Måske lidt off topic, men kan se der ligger et rigtig fint closeup billede af nøglen på dba annoncen. Er det ikke relativt nemt at reproducere en nøgle ud fra sådan et billede?![]()
Detalje, de FAS nøgler der anvendes på de "ny" SS3492 godkendte skabe, kræver en nøglekopi maskine, som optisk udmåler nøglen. Mekanisk udmåling er ikke nok.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Det er et G10 skab fra skyttebutikken.tdk skrev: Ved ikke hvad modellen hedder. Der er til 10 våben og med nøgle. Du kan se det her:
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
Hmm... Jeg kan godt se at beskederne ikke kommer igennem. Budskabet var blot at det ikke helt er hvad jeg søger, men vil du sælge for kr 3000, så aftager jeg gerne.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Bare til info, på en G10 bør døren kunne pilles af.
Det kan gøre en stor forskel når man skal møve rundt med det da døren udgør en stor del af vægten
Det var den primære årsag til at jeg selv valgte et tilsvarende skab, jeg ville ikke have kunne håndtere det selv hvis ikke det kunne skilles ad.
http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=4631
Det kan gøre en stor forskel når man skal møve rundt med det da døren udgør en stor del af vægten

Det var den primære årsag til at jeg selv valgte et tilsvarende skab, jeg ville ikke have kunne håndtere det selv hvis ikke det kunne skilles ad.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Daaang, det skulle jeg bare have vidst i sin tid, da jeg skulle møve mit skab på plads...ReneKJ skrev:Bare til info, på en G10 bør døren kunne pilles af.
Det kan gøre en stor forskel når man skal møve rundt med det da døren udgør en stor del af vægten![]()

M.v.h. Timber

Re: SKAFOR Blå skab - hvad siger loven?
... og så en lille krølle på historien. Har netop kontaktet våbenkontoret ved KBHs politi og der er historien at man Ikke længere må erhverve et skafor blå skab og bruge det til opbevaring af våben ... Forvirringen er total. Utroligt at man ikke kan revidere en lov og skrive lovteksten så den er til at forstå og forhindrer 100 forskellige fortolkninger. 

-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2978 times
- Been thanked: 377 times
Det er alvorligtTDK skrev:... og så en lille krølle på historien. Har netop kontaktet våbenkontoret ved KBHs politi og der er historien at man Ikke længere må erhverve et skafor blå skab og bruge det til opbevaring af våben ... Forvirringen er total. Utroligt at man ikke kan revidere en lov og skrive lovteksten så den er til at forstå og forhindrer 100 forskellige fortolkninger.

For så risikerer folk i København der f.eks. har haft indbrud, og som er flyttet og har monteret et Skafor Blå skab efter lov/bekentgørelses-ændringen, jo at få en sigtelse for ulovlig våbenopbevaring på halsen.
Hvem skal være første prøvesag?
Fik du navnet på den politi-ansatte der fremsatte påstanden? Optog du telefonsamtalen?
Der mangler virkeligt en slagkraftig våbenejer-rettigheds-organisation i det her land.
I øjeblikket bliver flere hundredetusinde lovlige våbenejere kørt rundt i manegen af nogle få statslige embedsmænd.
En slagkraftig våbenejer-rettigheds-organisation burde gennemtrumfe at alle ændringer til bekendtgørelser og love på våbenområdet skulle igennem et sagkyndigt review før de kunne træde i kraft.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Der er IKKE revideret i nogen lov!TDK skrev:... og så en lille krølle på historien. Har netop kontaktet våbenkontoret ved KBHs politi og der er historien at man Ikke længere må erhverve et skafor blå skab og bruge det til opbevaring af våben
Der er revideret i forsikringsselskabernes forretningsbetingelser, men det er noget helt andet der KUN handler om erstatningsansvar.
Våbenkontoret hos KBH politi har nok fået ansat en ny, der ikke helt er kompetent i stoffet. Du burde give ham et kald, og bede ham oplyse præcist HVOR det står henne, for du kan ikke finde det

Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
Nej, jeg kan ikke huske navnet og jeg har ikke optaget det. Hun lød ikke helt sikker i sin sag, men det er påfaldende at KBHs politi nu fortolker lovteksten sådan, at man ikke længere må erhverve et skafor blå og opbevare våben i det.
Nu er jeg ikke selv våbenejer længere, men jeg synes da, at det er noget "nogen" bør grave i for at få en fortolkning på skrift fra en ledende medarbejder i politiet. Det kan ikke være rigtigt, at man stadig ikke har en klar fortolkning, som alle kan forstå og rette sig efter.
Nu er jeg ikke selv våbenejer længere, men jeg synes da, at det er noget "nogen" bør grave i for at få en fortolkning på skrift fra en ledende medarbejder i politiet. Det kan ikke være rigtigt, at man stadig ikke har en klar fortolkning, som alle kan forstå og rette sig efter.
Senest rettet af TDK 6. apr 2017, 10:48, rettet i alt 1 gang.
Jeg henviste selv til lovteksten (jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil) og påpegede at skafor blå skulle svare til grade 0. Det mente hun ikke var den rigtige fortolkning. Tror at du har ret i at vedkommende nok ikke var helt stiv i stoffet, men det var det hun sagde. Det må være muligt at få det på skrift fra en ledende medarbejder, så man ved hvad der er op og ned.Fast Fumble skrev:Der er IKKE revideret i nogen lov!TDK skrev:... og så en lille krølle på historien. Har netop kontaktet våbenkontoret ved KBHs politi og der er historien at man Ikke længere må erhverve et skafor blå skab og bruge det til opbevaring af våben
Der er revideret i forsikringsselskabernes forretningsbetingelser, men det er noget helt andet der KUN handler om erstatningsansvar.
Våbenkontoret hos KBH politi har nok fået ansat en ny, der ikke helt er kompetent i stoffet. Du burde give ham et kald, og bede ham oplyse præcist HVOR det står henne, for du kan ikke finde det
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Hvis det ikke er den rigtige tolkning, så må det vel ramme alle eksisterende skabe og ikke kun nyanskaffelser/flytninger.TDK skrev:
Jeg henviste selv til lovteksten (jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil) og påpegede at skafor blå skulle svare til grade 0. Det mente hun ikke var den rigtige fortolkning. Tror at du har ret i at vedkommende nok ikke var helt stiv i stoffet, men det var det hun sagde. Det må være muligt at få det på skrift fra en ledende medarbejder, så man ved hvad der er op og ned.
For loven nævner mig bekendt ikke noget om at der gøres forskel på skabe alt efter hvornår de er købt eller opstillet.
- Jensen1973
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Tolne
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 15 times
Tjek http://www.politi.dk under spørgsmål og svar, der skriver de selv at blå og rød også kan bruges fremover. Kan ikke lige citere eller linke fra telefon 

Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson
H.J. Simpson
Jeg er enig med dig men må melde pas. Jeg viderebringer bare hvad politiet har fortalt mig i telefonen. Mon ikke man skulle kontakte politiet en gang mere og forlange en skriftlig udtalelse. Det er ikke i orden at der ikke er styr på fortolkningen for det risikerer at koste folk mange tusinde i unødvendige nyanskaffelser.
Det må være denne du henviser til:Jensen1973 skrev:Tjek http://www.politi.dk under spørgsmål og svar, der skriver de selv at blå og rød også kan bruges fremover. Kan ikke lige citere eller linke fra telefon
https://www.politi.dk/da/aktuelt/Sporgs ... evares.htm
"Standardtyvmetoden (STM) udfases endeligt pr. 31. december 2015, og det vil herefter ikke være muligt at købe et NYT skab i BLÅ eller RØD klasse. Disse våbenskabe er dog fortsat på "tilsvarende niveau" som henholdsvis EN1143-1 grade 0 eller EN1143-1 grade 1 og kan derfor også fremover anvendes til våbenopbevaring."
Så er der heller ikke noget at rafle om. Det er våbenkontoret der ikke ved hvad de taler om. Satans at man bliver trukket rundt ved næsen på den måde.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Ro på
Der er styr på reglerne - de er (lige her ikke synderligt komplicerede). At en enkelt ansat på politiet ikke har styr på det lndrer ikke noget (er ked af at måtte sige det, men min oplevelse er at har man god viden på er fagligt område, så kommer mange telefonmedarbejdere til kort - også når du ringer 1814).
At forsikringen ændrer retningslinjer har ingen som helst indflydelse på våbenlovgivning.
(Som beskrevet i tråden).
Jeg kan sådan set godt forstå at forsikringsselskaber sætter særlige krav til opbevaring af værdier - nogle mennesker har for eklatante beløb i et våbenskab/sikringsskab lidt - det tager ikke mange minutter med en vinmelsliber i et skafor blå og så er smykker mm borte.
"Almindelige" våbenejere med våben til værdier svarende til måske en brugt bil, vil sjældent opleve vrøvl med forsikringen ved opbevaring af værdier i Skafor blå godkendt skab.
Måske man skulle lave en tråd der hed noget i retning af " meld ind hvos din forsikring ikke dækker våben i skafor blå skab". Så ville vi få syn for sagn omkring det reelle problem med ændrede regler i forsikringsbranchen.
EDIT: brugte lige en halv times tid på at klikke ovenstående, idet tvillingerne simultant donerede en gave midt i skriveriet - der er vist svaret ganske fint i tråden

Der er styr på reglerne - de er (lige her ikke synderligt komplicerede). At en enkelt ansat på politiet ikke har styr på det lndrer ikke noget (er ked af at måtte sige det, men min oplevelse er at har man god viden på er fagligt område, så kommer mange telefonmedarbejdere til kort - også når du ringer 1814).
At forsikringen ændrer retningslinjer har ingen som helst indflydelse på våbenlovgivning.
(Som beskrevet i tråden).
Jeg kan sådan set godt forstå at forsikringsselskaber sætter særlige krav til opbevaring af værdier - nogle mennesker har for eklatante beløb i et våbenskab/sikringsskab lidt - det tager ikke mange minutter med en vinmelsliber i et skafor blå og så er smykker mm borte.
"Almindelige" våbenejere med våben til værdier svarende til måske en brugt bil, vil sjældent opleve vrøvl med forsikringen ved opbevaring af værdier i Skafor blå godkendt skab.
Måske man skulle lave en tråd der hed noget i retning af " meld ind hvos din forsikring ikke dækker våben i skafor blå skab". Så ville vi få syn for sagn omkring det reelle problem med ændrede regler i forsikringsbranchen.
EDIT: brugte lige en halv times tid på at klikke ovenstående, idet tvillingerne simultant donerede en gave midt i skriveriet - der er vist svaret ganske fint i tråden