Kravlogbavl skrev:Hej NVF
Jeg laver lige opslag om dette meget omdiskutterede emne, da jeg ikke kan finde de tidligere (læs: søgningsmekanismen er noget, jeg lige skal vænne mig til

). Men det drejer sig om følgende:
I våbenloven §2 a. 3) stk 2. står der følgende:
Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Så ifølge loven må man gerne erhverve og besidde haglgeværer, der kan indeholde mere end 2 haglpatroner, til eget brug. Men hvad søren er "eget brug"? Hvis det var til skydning på skydebane, hvordan skulle man så få kanonen derud, man må jo ikke bære den?
Jeg er sikker på, at et kløgtigt hoved herinde kan gøre mig en lille smule klogere

Det er en af de bestemmelser, der er vanvittig irriterende, for de kan tolkes meget bredt, og man får først en klar fortolkning, når en dom er blevet afgivet.
Erhverve og besidde:
Følger man ordenes klare definition står der, at man må "erhverve" = anskaffe sig/købe/få overleveret et glatløbet gevær, der har en pibelængde på min. 55 cm, og som ikke er fuldautomatisk.
Besidde = eje eller have råderet over. Du må derfor gerne eje våbnet, dvs. have det derhjemme. Der står altså ikke noget om anvendelse eller at bære. Men her kommer så det tricky:
"Til eget brug". Hvad dækker det over? Det kan jo være alt fra at bruge det til at fremvise til eventuelle købere eller en jagtkammerat derhjemme. Det kan også være at bruge det på en skydebane. Ordbogen siger, at "brug" dækker over at bruge noget eller nogen til et bestemt formål. Men hvor går grænsen? Det kan være i det ene ekstrem, hvor man ikke må bruge det til andet end have det stående i våbenskabet og tage det frem til vedligeholdelse, men det kan også være i den anden boldgade, hvor man kan tage på skydebanen og anvende geværet på samme vilkår som alle andre geværer.
Her er min fortolkning. Du må gerne anvende f.eks. en pumpgun med 7-skuds kapacitet på skydebanen, men skal du på jagt, så skal geværet plomberes til to skud, så man ikke uden videre (selv med værktøj) kan fjerne plomben. Problemet opstår, når du skal forsvare, at du er på vej til skydebanen i med din race gun i halvauto og med forlænget competition-magasin. Må du det?
Det kan kun en dommer afgøre.