Jeg er for nylig blevet formand i en lille forening.
Vi er kommet i den glædelige situation at vi har fået øget aktivitet, og vil derfor gerne investere i nye forenings våben.
Jeg ville dog gerne have bekræftet at vi overholder kravene om opbevaring af mere end 25 våben, eller mere end 10 "særligt farlige" våben inden vi investerer i nye. For et par år siden skiftede vi, af økonomiske årsager, vores alarm ud fra fast kobber forbindelse til et alarm system med GSM modul. Da vi på det tidspunkt var af den overbevisning, at opbevaring af 25+ våben (eller mere end 10 særligt farlige) var afhængig af en fast kobberforbindelse til kontrolcentral solgte vi ud af foreningens våben.
Jeg har snakket med vores alarm installatør, og han fortæller at vi har en overvåget linie til kontrolcentralen i Lemvig, via en IRIS sender IP/GPRS. Samtidig har vi til og frakoblingskontrol på anlægget, og det nye anlæg er af typen ATS.
Han mener at vi overholder politiets krav, men rådede os til at kontakte politiet for at få dette bekræftet. Vi har 2 skabe samt det omtalte alarmsystem.
Jeg skrev så til politiet, i håb om at det bare var en formalitet at få en bekræftelse på at vi kan have mere end 10 farlige våben....

Men så let skulle det ikke gå...
6 uger senere modtager jeg et brev med posten fra ACV, et meget formelt brev, om at de nu var i gang med at behandle vores "ansøgning om tilladelse til opbevaring af våben". De ønsker at se tegninger, beskrivelser af rum, AIA erklæring på alarm.
Så nu er jeg igang med at samle dokumentation....
AIA erklæring kan vi godt få, hvis vi lige opgraderer vores alarm, det koster ca 300kr mere om måneden, så dette venter vi lige med indtil det skulle blive et krav. Jeg mener jo at vi "har nok" i og med at vi er tilkoblet bemandet vagtcentral og har tilkoblet en vægter i tilfælde af at de 5 personer på telefon listen ikke svarer.
Tegninger kan jeg selv lave.
Men vores skabe kan jeg ikke dokumentere. Det lille skab viser sig at være et gammelt brandskab, der er typeplader på. Det store skab vi har er et gammelt Rosengren pengeskab fra en bank tror jeg. Det vejer 3200kg.
Jeg er ikke i tvivl om at de så rigeligt opfylder "eller tilsvarende", men kan man få sådan noget på skrift eller er det politiet der skal vurdere dette?
Mvh Henrik