Tilladelse til opbevaring af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Tolne
Has thanked: 204 times
Been thanked: 15 times

Tilladelse til opbevaring af våben

Indlæg af Jensen1973 » 10. maj 2017, 22:20

Sagen kort.
Jeg er for nylig blevet formand i en lille forening.
Vi er kommet i den glædelige situation at vi har fået øget aktivitet, og vil derfor gerne investere i nye forenings våben.
Jeg ville dog gerne have bekræftet at vi overholder kravene om opbevaring af mere end 25 våben, eller mere end 10 "særligt farlige" våben inden vi investerer i nye. For et par år siden skiftede vi, af økonomiske årsager, vores alarm ud fra fast kobber forbindelse til et alarm system med GSM modul. Da vi på det tidspunkt var af den overbevisning, at opbevaring af 25+ våben (eller mere end 10 særligt farlige) var afhængig af en fast kobberforbindelse til kontrolcentral solgte vi ud af foreningens våben.

Jeg har snakket med vores alarm installatør, og han fortæller at vi har en overvåget linie til kontrolcentralen i Lemvig, via en IRIS sender IP/GPRS. Samtidig har vi til og frakoblingskontrol på anlægget, og det nye anlæg er af typen ATS.

Han mener at vi overholder politiets krav, men rådede os til at kontakte politiet for at få dette bekræftet. Vi har 2 skabe samt det omtalte alarmsystem.

Jeg skrev så til politiet, i håb om at det bare var en formalitet at få en bekræftelse på at vi kan have mere end 10 farlige våben.... :cry:

Men så let skulle det ikke gå...

6 uger senere modtager jeg et brev med posten fra ACV, et meget formelt brev, om at de nu var i gang med at behandle vores "ansøgning om tilladelse til opbevaring af våben". De ønsker at se tegninger, beskrivelser af rum, AIA erklæring på alarm.

Så nu er jeg igang med at samle dokumentation....

AIA erklæring kan vi godt få, hvis vi lige opgraderer vores alarm, det koster ca 300kr mere om måneden, så dette venter vi lige med indtil det skulle blive et krav. Jeg mener jo at vi "har nok" i og med at vi er tilkoblet bemandet vagtcentral og har tilkoblet en vægter i tilfælde af at de 5 personer på telefon listen ikke svarer.

Tegninger kan jeg selv lave.

Men vores skabe kan jeg ikke dokumentere. Det lille skab viser sig at være et gammelt brandskab, der er typeplader på. Det store skab vi har er et gammelt Rosengren pengeskab fra en bank tror jeg. Det vejer 3200kg.

Jeg er ikke i tvivl om at de så rigeligt opfylder "eller tilsvarende", men kan man få sådan noget på skrift eller er det politiet der skal vurdere dette?
2017-05-09 19.00.11.jpg
2017-05-09 19.00.11.jpg (520.83 KiB) Vist 3857 gange
2017-05-09 19.09.20.jpg
2017-05-09 19.09.20.jpg (494.68 KiB) Vist 3857 gange
2017-05-09 19.08.41.jpg
2017-05-09 19.08.41.jpg (569.65 KiB) Vist 3857 gange
2017-05-09 19.07.04.jpg
2017-05-09 19.07.04.jpg (624.18 KiB) Vist 3857 gange

Mvh Henrik
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Re: Tilladelse til opbevaring af våben

Indlæg af Jef » 11. maj 2017, 12:26

SS3000 /VF120-1500 / Tann skabet er LANGT over det sikringsniveau som er påkrævet til jeres brug !
Vejer 1650 kg (mht evt. krav om fastbolting)
Læg evt foto op af øvrige mærkater fra døre - så ser vi på det :-)
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 11. maj 2017, 15:32

Hvis jeg husker rigtigt, så skal I være tilknyttet, en af Rigspolitiet godkendt alarmcentral, med døgnovervågning.

Dørene til rummene er også vigtige.
Der hvor jeg engang var i bestyrelsen, der havde vi et enkelt gammelt Skafor Blå skab, men det gik, da alle indgange til rummet var Skafor Blå eller bedre(Inkl. ventilationskanaler), og det blev godkendt som Blå + Blå = Rød.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Jensen1973 » 11. maj 2017, 20:42

Tak for input.

Vi holder til i et beskyttelsesrum under en idrætshal. Der er 2 indgange, samt 2 afblændede "vinduer" Vores skabe står i et separat rum inde midt i lokalet, med en almindelig dør ind til. Der sidder en anti mask PIR sensor lige over skabene, og begge indgange har PIR sensorer, samt opholdsrummet uden for rummet med skabene. Som jeg læser det på politiets egen hjemmeside burde et skab i skafor rød + alarm til bemandet, godkendt alarm central være nok.

Vi er koblet til en godkendt alarm central, og vi bliver ringet op hvis alarmen går uden for normale skydetider. Vi er 5 på telefon listen, og er der ingen af de 5 der svarer bliver der sendt en vægter. Vi har en overvåget linie, men den "pinger" kun 1 gang i døgnet pt, men dette kan skrues op hvis det kræves. Vi har en utrolig hjælpsom alarm installatør som hjælper med den del af dokumentationen, og vil bistå ved evt møde med politiet i foreningen.

Med hensyn til billeder af mærkater, så er jeg bange for at der ikke er andre end de viste på Tann skabet.
På det store skab er der et klistermærke med henvisning til Dansk pengeskabs industri. Det ser ud til at de stadig eksisterer, men jeg kan ikke umiddelbart finde hverken type eller andre mærkater på det store skab. Som vist på billedet er lågen ca 20cm og siderne ca 15cm tykke, så mon ikke det kan godkendes.

Jeg tjekker lidt mere grundigt på skabene tirsdag om der skulle være noget vi har overset.
H.J. Simpson

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 12. maj 2017, 06:53

Der hvor jeg sad i bestyrelsen, og på alarmlisten, der var beskeden.

Hvis vi var HELT sikre på, at det var en fejlalarm, gå ind og slå alarmen fra.

Hvis vi var det mindste i tvivl,tilkald og vent på politiet.
T-Rex

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Jensen1973 » 21. maj 2017, 20:05

Tak for henvendelser her og i PB. Jeg er ikke længere så nervøs som da jeg lige modtog brevet fra ACV :smile:

Jeg har været inde og tjekke skabene for typeplader/mærkater. Der er intet at se på det store skab, andet end et klistermærke med "Rosengrens døgnservice" og et mærkat med "Dansk pengeskabs industri". Jeg har haft kontakt til Dansk pengeskabs industri, men foreløbig har det ikke rigtigt båret frugt.

Vi har fået en AIA erklæring fra vores alarm installatør, og jeg sidder nu og forsøger at stykke en mail sammen med beskrivelse og tegninger.
H.J. Simpson

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 21. maj 2017, 23:00

Har du kontaktet skytteforningernes (DGI Skydnings) team der hjælper med design og indretning, af skydebaner?

Det kan være de har de oprindelige tegninger, i deres arkiv.
T-Rex

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Jensen1973 » 1. jul 2017, 18:15

Lidt opdatering.

Sendte en kort beskrivelse af lokaler og alarmsystem, samt billeder af våbenskabe. En uge senere bliver jeg ringet op af ACV, og der bliver aftalt et møde på banen den efterfølgende fredag. Inspektion varede vel en halv times tid. Eneste ændring til nuværende setup var en øget pollingtid mellem alarm og central, samt at politiet skal ringes som de første på telefonlisten ved en bekræftet alarm.

Tilladelse modtaget i e-boks mandagen efter. :respekt: til ACV for hurtig behandlingstid.

Tak for råd og vejledning her og i PB. :NVFrules:
H.J. Simpson

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 1. jul 2017, 18:20

Tilladelse modtaget i e-boks mandagen efter.
Håber vi snart får de almindelige våbentilladelser samme vej. PostNar kan man jo ikke regne med mere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Jensen1973 » 1. jul 2017, 19:44

Lassescout skrev:
Tilladelse modtaget i e-boks mandagen efter.
Håber vi snart får de almindelige våbentilladelser samme vej. PostNar kan man jo ikke regne med mere.
Ja jeg håber det bliver standard fremover.
H.J. Simpson

Besvar