Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Indlæg af PSindrup » 23. maj 2017, 12:25

Mulan skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Er der nogen der har fået en igennem for nyligt? Hvad som helst halvauto.

Kunne være sjovt at vide om det kun er de onde sorte der bliver afvist eller om det er alt semi.
Jeg søgte tilladelse til en 10/22 den 3/4 og fik tilladelsen den 9/5. Jeg skrev at den skulle benyttes til jagt. Fik ikke nogen forespørgsler eller lign. fra ACØ.
Den burde du, ret beset, havde fået afslag på, for en halvautomat med plads til mere end to skud, må ikke benyttes til jagt i Danmark.

Peter

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 23. maj 2017, 13:33

PSindrup skrev:
Mulan skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Er der nogen der har fået en igennem for nyligt? Hvad som helst halvauto.

Kunne være sjovt at vide om det kun er de onde sorte der bliver afvist eller om det er alt semi.
Jeg søgte tilladelse til en 10/22 den 3/4 og fik tilladelsen den 9/5. Jeg skrev at den skulle benyttes til jagt. Fik ikke nogen forespørgsler eller lign. fra ACØ.
Den burde du, ret beset, havde fået afslag på, for en halvautomat med plads til mere end to skud, må ikke benyttes til jagt i Danmark.

Peter
Det har været oppe at vende 1000 gange før herinde. Hvis man søger en tilladelse til jagt, så er det ikke defineret om det er i Danmark eller udlandet. Det vil også fremgå af tilladelsen - at SÅFREMT riflen bliver anvendt til jagt i Danmark, skal den være forsynet med en permanent anordning, der forhindrer mere end to skud. Der findes ikke en specifikt tilladelse til "jagt i udlandet" eller "regulering" for den sags skyld. Men det er begge to formål, hvor der indtil nu har været præcedens for tilladelse, hvorfor det har været en god idé at oplyse det ifb. med ansøgningen om våbentilladelse til en riffel til JAGT.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Mulan » 23. maj 2017, 21:45

Kruffe skrev:
PSindrup skrev:
Mulan skrev:

Peter
Det har været oppe at vende 1000 gange før herinde. Hvis man søger en tilladelse til jagt, så er det ikke defineret om det er i Danmark eller udlandet. Det vil også fremgå af tilladelsen - at SÅFREMT riflen bliver anvendt til jagt i Danmark, skal den være forsynet med en permanent anordning, der forhindrer mere end to skud. Der findes ikke en specifikt tilladelse til "jagt i udlandet" eller "regulering" for den sags skyld. Men det er begge to formål, hvor der indtil nu har været præcedens for tilladelse, hvorfor det har været en god idé at oplyse det ifb. med ansøgningen om våbentilladelse til en riffel til JAGT.
Jeg havde også forventet at jeg ville få en forespørgsel fra ACØ ang. hvad jeg ville benytte den til, nu når jeg kun har skrevet jagt. Men som Kruffe skriver, står der meget klart på tilladelsen, kan den kun må benyttes til jagt, hvis den kun kan indeholde 2 skud.

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af BackpackM » 23. maj 2017, 21:53

Har selv dags dato fået papir fra ACØ til min nyerhvervede Krico 22LR :rock:

Skrev at den skulle bruges til regulering af råge, hvilket også var rigtigt. På tilladelsen står der, at den er godkendt til jagt med plomberet magasin til to patroner.

Til regulering af råge, står der jo på reguleringstilladelsen fra naturstyrelsen, at der er tilladelse til brug af halvautomatisk salonriffel med mere end to patroner, underforstået at så må jeg godt sætte det uplomberede magasin i. Tilsvarende må gælde for skydebanen.

Men skal jeg skyde duer, ja så fanger bordet jo, og det plomberede magasin skal monteres.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2017, 22:03

BackpackM skrev:Har selv dags dato fået papir fra ACØ til min nyerhvervede Krico 22LR :rock:

Skrev at den skulle bruges til regulering af råge, hvilket også var rigtigt. På tilladelsen står der, at den er godkendt til jagt med plomberet magasin til to patroner.

Til regulering af råge, står der jo på reguleringstilladelsen fra naturstyrelsen, at der er tilladelse til brug af halvautomatisk salonriffel med mere end to patroner, underforstået at så må jeg godt sætte det uplomberede magasin i. Tilsvarende må gælde for skydebanen.

Men skal jeg skyde duer, ja så fanger bordet jo, og det plomberede magasin skal monteres.

Mvh Michael
Det er ikke nok at montere et magasin plomberet til to skud. Det spørgsmål har været vendt mange gange herinde.

Skal den anvendes til jagt i Danmark skal der, til våbnet, fastmonteres et magasin plomberet til ét skud, således der kan være ét i magasinet og ét i kammeret. Bestemmelsen anvender ordet "permanent" og det tolkes således at et aftageligt magasin ikke er tilstrækkeligt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. maj 2017, 22:11

Ja, så bruges den til jagt vil man skulle forbi en bøsse,ager, hvis den skal uplomberet på banen.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 23. maj 2017, 22:24

Flugteren skrev:Ja, så bruges den til jagt vil man skulle forbi en bøsse,ager, hvis den skal uplomberet på banen.

Er det ikke defineret et sted, som at der skal bruges spåntagende værktøj for at fjerne det igen, altså bor/fræser etc. Så en popnitte kunne vel være i orden, hvorimod en fastboltning ikke er.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 23. maj 2017, 22:28

NSander skrev:
Flugteren skrev:Ja, så bruges den til jagt vil man skulle forbi en bøsse,ager, hvis den skal uplomberet på banen.

Er det ikke defineret et sted, som at der skal bruges spåntagende værktøj for at fjerne det igen, altså bor/fræser etc. Så en popnitte kunne vel være i orden, hvorimod en fastboltning ikke er.
Det må jeg være dig svar skyldig i. Med en permanent anordning formoder jeg, uden at selvstramme, at magasinet skal være fastgjort til våbnet på en sådan måde, der forhindrer umiddelbar aftagning selv med brug af simplere værktøj.

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 24. maj 2017, 11:12

Randy M skrev:Ja, hvis det er SIGen de har haft problemer med. Jeg ved Skyttebutikken også har haft lidt andre halvauto end ARs. Det virker dog stadig mærkeligt.
Fik lige afslag på sig'en i dag :shame: :???:

https://drive.google.com/open?id=0B8QgM ... zNCMGJxc1E

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 24. maj 2017, 12:36

Der der nogle som har fået afslag på fornyelse ?
Man skal huske på at den første tilladelse på en riffel indeholder "tilladelse til køb".

Dvs. argumenterne for som de ønsker svar på herunder må være at :pleje sin tidligere investering og begrænse yderligere omkostninger ved at gå på jagt. Begrænse udledning af CO2, da destruktion eller fremstilling af ny riffel vil medføre unødig udledning af CO2.

Hvis man er links skytte må argumenter også være at 2 skud kan afgives hurtigere end på en repeter. (en links repeter riffel er dyrere og har større værditab ved gensalg)

Du bedes derfor oplyse/fremsende dokumentation for:

- Begrundelse for valget af våbentype, ladesystem og kaliber, og hvorfor du har behov for at skulle

anvende en halvautomatisk riffel i stedet for en riffel, der ikke er halvautomatisk.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 24. maj 2017, 14:07

Thor1975 skrev:
Randy M skrev:Ja, hvis det er SIGen de har haft problemer med. Jeg ved Skyttebutikken også har haft lidt andre halvauto end ARs. Det virker dog stadig mærkeligt.

Er det ikke "bare" det der partshørring brev de har sendt hvor de vil vide hvad du skal bruge den til osv? Det er vel ikke det endelige afslag så vidt jeg kan se. Kontakt Danmarks Jægerforbund og gør dem opmærksomme på sagen hvis du får afslag, de har selv sagt at man skal kontakte dem ved afslag, og at det er slået fast at jagt i udlandet ER særlige omstændigheder. Hvis det ikke er tilfældet mere, så må de gøres opmærksom på det.

1900
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 24. maj 2017, 14:35

Hvis man er links skytte må argumenter også være at 2 skud kan afgives hurtigere end på en repeter

hvorfor hulen skulle en linksskytte repetere langsommere ??
linksskytter er godtnok pænere, mere velskydende og rarere end højreskytter, men ikke langsommere :biggrin: :biggrin:

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 24. maj 2017, 15:11

Jeg har lige skrevet en mail til Jægerforbundet. De er opmærksomme på problemerne, og opfordre igen til at skrive til dem hvis man får afslag.

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 24. maj 2017, 15:41

Randy M skrev:Jeg har lige skrevet en mail til Jægerforbundet. De er opmærksomme på problemerne, og opfordre igen til at skrive til dem hvis man får afslag.
Har selv lige gjort det samme.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 24. maj 2017, 17:54

Thor1975 skrev:

Jeg ser det som et afslag på tilladelse såfremt at du IKKE begrunder valg af våben - selvom M.A. fremlægger det som et afslag.

Begrund begrund begrund - bare fyld på - find evt argumentation for valgte våben og kaliber på NVF og copy paste det i dit partshøringssvar. - vær aggressiv og kæmp for retten til jagt i udlandet.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 24. maj 2017, 21:26

1900 skrev:Hvis man er links skytte må argumenter også være at 2 skud kan afgives hurtigere end på en repeter

hvorfor hulen skulle en linksskytte repetere langsommere ??
linksskytter er godtnok pænere, mere velskydende og rarere end højreskytter, men ikke langsommere :biggrin: :biggrin:
Arghh! :giggle:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 30. maj 2017, 15:00

Thor1975 skrev:
Randy M skrev:Jeg har lige skrevet en mail til Jægerforbundet. De er opmærksomme på problemerne, og opfordre igen til at skrive til dem hvis man får afslag.
Har selv lige gjort det samme.
Spørgsmålet er så bare om de gider gøre noget ved det?

Efter de par skriverier jeg har haft med DJ, så virker de ikke interesserede i at gøre noget aktivt ved det.

Jeg ved ikke om de vil op på et bestemt antal henvendelser før de rykker ud af starthullerne, men er bekymret for at så er løbet ovre inden de overhovedet får startet....
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. maj 2017, 21:01

100Radsbar skrev:Spørgsmålet er så bare om de gider gøre noget ved det?
De gør noget ved det!
Lad os nu lige se det næste halve år, om ikke praksis allerede er ændret.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. maj 2017, 22:17

100Radsbar, kan du ikke lægge noget af brevvekslingen herind, så vi andre medlemmer af DJ kan få syn for sagen?

Jeg har ikke selv nogle halvautomatiske og føler heller ikke behovet, så der har jeg ingen anparter, men hvis DJ ikke vil kæmpe for vores rettigheder, så har jeg da pludselig noget at lade dem høre for!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 31. maj 2017, 21:45

Her er den korte brev korrespondance jeg havde med DJ, jeg har valgt at anonymisere medarbejderen fra DJ, da jeg ikke har spurgt om lov til at offentliggøre korrespondancen

Fra: XXXXXXX XXXXXXX XXXXX
Sendt: 7. april 2017 21:07
Til: X X X <xxx@xxxx.xx>
Emne: Artikel på jægerforbundet.dk vedr. procedure for halvautomatiske våben

Hej XXX.

Jeg har læst din artikel vedrørende ny procedure vedrørende halvautomatiske våben.
Du beskriver det i artiklen som om det ikke er det store problem at politiet ændrer procedurer for tilladelser til halvautomatiske våben.

Jeg oplever dog det modsatte.

Jeg vil gerne henvise til de oplevelser som medlemmerne på Nordisk Våbenforum oplever.

For eksempel:

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=68135

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=67695

Jeg har p.t. 2 halvauto rifler, jeg er i begge tilfælde ikke blevet spurgt til om formålet til at eje en halvautomatisk riffel (det drejer sig om en SVT-40, og en US M1 Carbine).

Det vi som våbenejere oplever er en stramning overfor vandelsgodkendte borgere, og et udtryk for smagsdommeri fra politiet.
Det vi oplever er at politiet drejer loven, og strækker den som jeg vil kalde ”gummi paragraf” som er ”særlige omstændigheder” til det yderste, og som jeg mener er utilstedeligt for politiet.
Jeg mener ikke at deres opgave er at tolke, og dreje loven/reglerne efter forgodtbefindende.

Folk der søger om tilladelse til halvautomatiske våben får at vide at vedkommende ikke har behov for flere våben af den type.
Andre for at vide at de skal sælge deres gamle halvautomatiske våben før de må få tilladelse til en ny halvautomatisk riffel, også selvom det drejer sig om en anden type kaliber end den vedkommende har til rådighed.
Dette står så vidt jeg ved ikke nogen steder i loven at dette er tilfældet, det er også en utilstedelig opførsel overfor for en borger.

Det har så længe jeg ved været standard procedure hos politiet at man kun må få tilladelse til en halvautomatisk riffel per kaliber, selv om dette så vidt jeg ved heller ikke står nogen steder i loven.

Vi som våbenejere ser det som om at politiet bruger ”salamimetoden” og stille og roligt indskrænker vores muligheder, og rettigheder som våbenejere.

Som medlem af jægerforbundet håber jeg at i tager sagen alvorlig, og vil udfordre politiet/justitsministeriet så denne nye procedure ikke bliver den nye standard,
og at der bliver holdt mere hånd i hanke med deres gøren og laden, da jeg ser det som en unødig stramning af en i forvejen restriktiv våbenlovgivning.

Med venlig hilsen:

Mark XXX
Svar fra DJ, som kom samme aften:
Sent: 7. april 2017 21:41

Hej Mark

Tak for din henvendelse.

Vi forventer ikke at det giver det store problem, men hvis det alligevel skulle gøre det, så har vi heldigvis en formand, der meget gerne vil bringe det frem i Justitsministeriets nyoprettede dialogforum/våbenråd.

Vi har i en længere periode modtaget henvendelser fra våbenejere, der har været stødt på en mur, når de har ansøgt om tilladelse til halvautomatiske rifler. Denne mur af stilhed blev brudt for ca. 14 dage siden, da politiets administrative centre begyndte at udsende partshøringsbreve til de ventende våbenejere.

De udsendte partshøringer er som udgangspunkt ikke en ændring af politiets praksis, hvor mange våbenejere også før i tiden blev forespurgt omkring anvendelsen af det pågældende våben, inden der kunne udstedes en tilladelse.

Hvorfor begynder politiets administrative så pludselig at udsende partshøringer ved næsten alle, der ansøger om tilladelse til halvautomatiske rifler?

Våbencirkulærets § 19 er meget præcis, når det beskriver at våbentilladelser kun kan gives under ganske særlige omstændigheder til blandt andet halvautomatiske rifler. Endnu mere præcis er cirkulæret, når det beskriver at halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis de er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde to patroner.

Der hvor cirkulæret til gengæld er lidt uklar er:” hvad er ganske særlige omstændigheder, ud over jagt i udlandet?” og ”hvad er en permanent anordning, der sikrer at våbnene højst kan indeholde to patroner?”.

Netop definitionen ”ganske særlige omstændigheder” er en af grundene til at politiet beder ansøgerne om, at oplyse/fremsende dokumentation på de tre spørgsmål, som nævnt i nyheden.

Selvom mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, er det som oftest nemmere, at dokumentere dem man har på skrift. Med dette udgangspunkt ser Danmarks Jægerforbund ingen problemer i de udsendte partshøringerne. Der hvor vi har nogle af vores bekymringer, er de potentielle situationer hvor jægere, der er bedre til at formulere sig på skrift, er bedre stillet end de, der ikke har det skrevne ord i deres magt. Hvis det viser sig at jægerne ikke får en ordentlig behandling, vil det være en problemstilling som vi vil bringe op i justitsministeriet nyoprettede dialogforum, som tidligere nævnt.

Uanset hvordan det kommer til at forløbe med disse partshøringer, har vi tænkt os at kræve en forklaring fra ministeriet om hvem der sætter disse begrænsninger og hvorfor, er det ministeren, ministeriet, rigspolitiet eller de administrative centre.

Nå det så alt sammen er sagt, så tror jeg, at vi to godt kan blive enige om, at der er et segment af våbenejere i Danmark, der udnytter jagttegnet og dets muligheder til at erhverve nogle våben, som de ikke kan få på en SKV og som de i virkeligheden ikke skal bruge til jagt – altså er de ikke sandfærdige, når de ansøger om tilladelsen!
I mine øjne (personligt) ville den bedste løsning være, at IPSC-riffel blev en tilladt sportsdisciplin, men det burde være en kamp, som sport skydnings organisationerne kæmpede og ikke Danmarks Jægerforbund!

God påske :-)

Med venlig hilsen

XXX
Våbenkonsulent

Danmarks Jægerforbund
Molsvej 34 ● 8410 Rønde
Som svar på svaret fra DJ, sendte jeg følgende dag nedenstående mail (som dog aldrig blev besvaret):
Hej XXX

Mange tak for dit hurtige svar.

Jeg håber virkelig, at i tager de ting som folk melder ind, videre i systemet. Jeg ser på Nordisk Våben Forum ofte folk der melder ind med problemer med de politibetjente der er hos ACØ, og til dels ACV, hvor de laver hjemmelavede regler for at hindre folk i at få en tilladelse.
Problemet ligger også i at man skal betale for tilladelsen når man ansøger, og i og med at det bliver sværere at få en tilladelse, kan det hurtigt blive en bekostelig affære hvis man skal søge af flere omgange.
Jeg ved ikke om det kunne tages op det dialogforum/våbenråd som er oprettet, at hvis det bliver mere restriktivt med henblik på hvilke våben man kan få en tilladelse til, at man så betaler når tilladelsen er givet.
Det kunne nemt klares online, ved at man får en mail med et link til en betalingsside, og når man har betalt, bliver tilladelsen sendt til en.

Det der bekymrer mig, er at der set fra mit synspunkt at der blandt en del jægere, og DJ er en holdning om hvad en jagtriffel er, og hvordan den skal se ud. Hvis det ikke er en riffel med fast 3-5 skuds magasin, en Mauserlås, og helst med træskæfte så er det ikke noget man kan gå på jagt med.
Derfor er der (igen set fra min viden, og mit synspunkt) ikke den store interesse fra DJ, og en del af jægerstanden den store interesse i at gøre noget for dem der gerne vil have, og benytte den slags ”moderne” rifler. Der må helst ikke gå smagsdommeri i det :smile:

En ting der har undret mig, og som jeg håber på at du kan svare på er, hvorfor blev det besluttet at en halvautomatisk riffel kun må indeholde 2 patroner?
Og hvorfor blev det besluttet at rifler med aftageligt magasin, at magasinet skulle plomberes, og nittes, eller svejses fast til riflen?

Set fra mit synspunkt ville det give mere mening at hvis man har en halvautomatisk riffel med aftageligt magasin til jagt, at man så har et plomberet magasin til 2 patroner, i stedet for at magasinet skal svejses fast til riflen.
Men det er nok et spørgsmål om tillid fra myndighederne overfor borgeren som nok ikke er der :smile:

Med henblik på at få IPSC rifler som en tilladt sportsdisciplin, så lyder det som en god ide, og det er en kamp som sport skydnings organisationerne bør, og skal tage. Jeg mener dog også at i som Dansk Jægerforbund burde gå sammen med Sports Skytte Foreningerne, og arbejde på at få disse rifler, som falder imellem stolene tilladt til sportsskydning.

Med venlig hilsen:

Mark XXX
Senest rettet af Lycon 31. maj 2017, 22:18, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
7,62x54R Glory to the Mosin.

1900
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 31. maj 2017, 22:08

fornuftigt svar fra Kalø

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 31. maj 2017, 22:21

1900 skrev:fornuftigt svar fra Kalø
Nja, både og vil jeg sige...

Som udgangspunkt skal de da ikke gøre sig til smagsdommere over hvad folk vil gå på jagt med, om det så er en sort AR15, eller en klassisk Mauser...

Men de har ret i at det bør være Skytteforeningerne der skal kæmpe for IPSC-diciplinen...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 31. maj 2017, 22:43

Timber skrev:Men de har ret i at det bør være Skytteforeningerne der skal kæmpe for IPSC-diciplinen...
Både og ...

Der er da mange af sagerne her på NVF der handler om ½-auto rifler som slet ikke kan bruges til IPSC. Der var f.eks. for nyligt en her på NVF der fortalte at han havde fået nej til en ½-auto .22LR.

Derfor læser jeg DJs svar som et forsøg på at slippe for at kæmpe kampen for jægernes ½-auto rifler, ved at generalisere ½-auto problemet til at være et IPSC problem og så skubbe opgaven over på sportsskytteforbundene.
DJs brev skrev:og som de i virkeligheden ikke skal bruge til jagt – altså er de ikke sandfærdige, når de ansøger om tilladelsen!
Den argumentation er direkte farlig, for den kan bruges til at argumentere for at jægere ikke skal kunne bibeholde tilladelse til rifler de ikke aktivt går på jagt med, f.eks. "bedstefars gamle riffel" eller "den sjove gamle WW2 riffel". Det ville være en trist udvikling og en nyttesløs indskrænkning af en sjov hobby.

Desuden: Jægernes og sportsskytternes forbund bør stå sammen om at værne skytternes sag, i stedet for at forholde sig passivt mens de henviser til hinanden.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 31. maj 2017, 23:36

Kalthoff skrev:
Timber skrev:Men de har ret i at det bør være Skytteforeningerne der skal kæmpe for IPSC-diciplinen...
Både og ...

Rigtigt mange ½-auto sager handler jo ikke om IPSC. Der er da mange af sagerne her på NVF der handler om ½-auto rifler som slet ikke kan bruges til IPSC. Der var f.eks. for nyligt en her på NVF der fortalte at han havde fået nej til en ½-auto .22LR.

Derfor læser jeg DJs svar som et forsøg på at slippe for at kæmpe kampen for jægernes ½-auto rifler, ved at generalisere ½-auto problemet til at være et IPSC problem og så skubbe opgaven over på sportsskytteforbundene.

Desuden så er DJs argumentation farlig, for den kan bruges til at argumentere for at jægere ikke skal kunne bibeholde tilladelse til rifler de ikke aktivt går på jagt med, f.eks. "bedstefars gamle riffel" eller "den sjove gamle WW2 riffel". Det ville være en trist udvikling.

Desuden: Jægernes og sportsskytternes forbund bør stå sammen om at værne skytternes sag, i stedet for at forholde sig passivt mens de henviser til hinanden.
Jo, du har ret.. Egentlig bør alle stå samlet...Det var lidt af en bastant melding jeg fik sendt afsted der.. :razz:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 1. jun 2017, 08:15

Den der med, at man ikke nødvendigvis erhverver en riffel med det formål at gå på jagt med den fjorten dage senere, den holder ikke. Det er en yderst uheldig formulering fra DJ, som Kalthoff også skriver.

Principielt åbner denne formulering op for, at man som jæger skal til at indsende dokumentation for, om man har adgang til jagt, typen af vildt på jagten, terrænforhold og deslige, hver gang man søger tilladelse.

"Du søger om en .338 LM? Javel, ja, kan du fremlægge dokumentation for bestilt jagtrejse til elgjagt i de norske fjelde? Og hvorfor kan du ikke nøjes med en .300 Win Mag til sådanne formål?"

"Du søger om en .458 Win Mag, javel, ja, fremlæg venligst dokumentation for bestilt jagtrejse til Afrika? Og hvorfor kan du ikke nøjes med en .358 Norma Magnum? Fremlæg venligst dokumentation for den type vildt, du ønsker at nedlægge, og som ikke kan nedlægges med .358 Norma Magnum."

Sådan retorik kan betyde, at man faktisk kan indført såkaldte "midlertidige tilladelser" (jeg ved godt, at riffeltilladelser altid blot er lange midlertidige tilladelser), udstedt med en gyldighedsperiode for en bestemt jagtrejse.

Det bliver måske som i Sverige, hvor man kan have 5 jagtvåben, nicht weiter. Man kan kun erhverve sig våben i kaliber .22lr, .222 Rem, 6.5x55, 9.3x62 og kal. 20.

Ingen .223 ("militærkaliber"), ingen .308 ("militærkaliber"), ingen .338 LM ("militærkaliber") og ingen kal. 12 (for kraftig, når kal. 20 jo fungerer fint).

Ingen halvauto, ingen syntetiske skæfter, ingen 10-skudsmagasiner.

Ok, ok, jeg går lidt vidt her, men med sådan retorik fra DJ kan alt i princippet ulovliggøres, da det ikke er med henblik på jagt.

Besvar