Hej XXX
Mange tak for dit hurtige svar.
Jeg håber virkelig, at i tager de ting som folk melder ind, videre i systemet. Jeg ser på Nordisk Våben Forum ofte folk der melder ind med problemer med de politibetjente der er hos ACØ, og til dels ACV, hvor de laver hjemmelavede regler for at hindre folk i at få en tilladelse.
Problemet ligger også i at man skal betale for tilladelsen når man ansøger, og i og med at det bliver sværere at få en tilladelse, kan det hurtigt blive en bekostelig affære hvis man skal søge af flere omgange.
Jeg ved ikke om det kunne tages op det dialogforum/våbenråd som er oprettet, at hvis det bliver mere restriktivt med henblik på hvilke våben man kan få en tilladelse til, at man så betaler når tilladelsen er givet.
Det kunne nemt klares online, ved at man får en mail med et link til en betalingsside, og når man har betalt, bliver tilladelsen sendt til en.
Det der bekymrer mig, er at der set fra mit synspunkt at der blandt en del jægere, og DJ er en holdning om hvad en jagtriffel er, og hvordan den skal se ud. Hvis det ikke er en riffel med fast 3-5 skuds magasin, en Mauserlås, og helst med træskæfte så er det ikke noget man kan gå på jagt med.
Derfor er der (igen set fra min viden, og mit synspunkt) ikke den store interesse fra DJ, og en del af jægerstanden den store interesse i at gøre noget for dem der gerne vil have, og benytte den slags ”moderne” rifler. Der må helst ikke gå smagsdommeri i det
En ting der har undret mig, og som jeg håber på at du kan svare på er, hvorfor blev det besluttet at en halvautomatisk riffel kun må indeholde 2 patroner?
Og hvorfor blev det besluttet at rifler med aftageligt magasin, at magasinet skulle plomberes, og nittes, eller svejses fast til riflen?
Set fra mit synspunkt ville det give mere mening at hvis man har en halvautomatisk riffel med aftageligt magasin til jagt, at man så har et plomberet magasin til 2 patroner, i stedet for at magasinet skal svejses fast til riflen.
Men det er nok et spørgsmål om tillid fra myndighederne overfor borgeren som nok ikke er der
Med henblik på at få IPSC rifler som en tilladt sportsdisciplin, så lyder det som en god ide, og det er en kamp som sport skydnings organisationerne bør, og skal tage. Jeg mener dog også at i som Dansk Jægerforbund burde gå sammen med Sports Skytte Foreningerne, og arbejde på at få disse rifler, som falder imellem stolene tilladt til sportsskydning.
Med venlig hilsen:
Mark XXX