Link til video: Er dette ladesystem teknisk lovligt i DK.??
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Link til video: Er dette ladesystem teknisk lovligt i DK.??
Senest rettet af Refraktorius 30. maj 2017, 08:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret, tekst indsat i indlægget, video embedded. Det er jo hele tre ting på en gang.
Begrundelse: overskrift præciseret, tekst indsat i indlægget, video embedded. Det er jo hele tre ting på en gang.
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Re: Er dette ladesystem teknisk lovligt i DK.??
Tja hvorfor ikke, det er helt sikkert ikke semi auto, da den ikke er klar til skud uden en eksta handling, lige som en repeater.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 136 times
Det var sgu da snedigt.
Hvem sælger sådan noget her på disse kanter?

Hvem sælger sådan noget her på disse kanter?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Hmm. Mange 1/2 auto har låsen stående tilbage når magasinet er tomt. Så er det vel bare fixe at man altid skal trykke på bundstykke udløseren efter hvert skud.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det kommer nok meget an på hvor svær den er at ændre til halv eller helautomatisk
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Sikkert sjov, men er det mon stabilt og slidstærkt?
Synes det ligner en fremtid med mange funktionsfejl og dyr vedligeholdelse.
Synes det ligner en fremtid med mange funktionsfejl og dyr vedligeholdelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Smuk analyse.Ped skrev:Hmm. Mange 1/2 auto har låsen stående tilbage når magasinet er tomt. Så er det vel bare fixe at man altid skal trykke på bundstykke udløseren efter hvert skud.
En lidt afkortet "hold låsen åben ved tomt magasin"-lever, så burde det være effekten.
Man ville så også være tilbage ved rigtig halvauto igen, ved at sætte den oprindelige dims i igen.
Hvem er klar på at søge på en AR-15 baseret skyder på det grundlag?
I princippet er det ikke en halvauto mere, men man kan også godt argumentere for, at det stadig er en halvauto, som bare har fået en uhyrlig sikring, der sikrer efter hvert skud.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Re: Link til video: Er dette ladesystem teknisk lovligt i DK.??
Men der skal vel ikke meget mere end en fjeder til, så køre den FA.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
Spejlhjerne af Guds nåde!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 351 times
- Been thanked: 160 times
Hvad hvis man holder knappen nede under skydning? Så er den vel stadig semi auto..
ja der skal nok laves lidt mere end bare en "hold låsen åben ved tomt magasin" der skal være en disconnector ligesom på halvauto som forhindrer at man blot kan holde "hold låsen åben ved tomt magasin" knappen inde så den skal repeteres hver gang.Chrstn_Olsen skrev:Hvad hvis man holder knappen nede under skydning? Så er den vel stadig semi auto..
men jeg synes det er spændende, jeg ville da gerne lavet min ar-15 om til det hvis den så var repeter og jeg kunne bruge den til jagt.
-
- Bronze Member
- Interesser: Alt der kan skyde
- Geografisk sted: Hovedstadsområdet
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Nu er jeg rimelig ny i alt det her, men jeg har faktisk undret mig over der ikke er flere repeter rifler i DK af netop den slags. Jeg har selv investeret i en Troy PAR for at få en repeter "AR" - men det er den eneste model jeg er faldet over.Slettet bruger skrev:
men jeg synes det er spændende, jeg ville da gerne lavet min ar-15 om til det hvis den så var repeter og jeg kunne bruge den til jagt.
Tager jeg fejl ved at antage at der er et væsentligt større udvalg i England? Se f.eks her:
http://www.gunstar.co.uk/Straight-Pull/A/Rifles
Min forståelse af dansk lov er at disse vil være ok? Pump, skyd, pump, osv... Hvis dette er korrekt, hvorfor ser vi så ikke flere modeller som disse?
-
- Platin Member
En std AR kan man bare lukke gashullerne i, så er det en repeterriffel.
Ja men er det sjovt at skyde med? Standard Håndtaget til bundstykket er pænt upraktisk til brug på jagt. Så det smartere med den der lever release.Chrstn_Olsen skrev:En std AR kan man bare lukke gashullerne i, så er det en repeterriffel.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Tror ikke den vil skyde pålideligt FA. Men kender ikke mekanismen så godt.Tangloppen skrev:Men der skal vel ikke meget mere end en fjeder til, så køre den FA.
Normalt har FA-våben en "disconnector" i også, dvs en del som mærker efter om bundstykket er lukket i - og først når den er lukket i, så kommer aftrækkerens position i spil og hammeren vil falde hvis aftrækkeren er trukket.
Disconnectoren "fanger" hammeren når genladningen foretages.
Hvis aftrækkeren ikke er trukket når genladningen foretages, så fanges hammeren først af disconnectoren, og lander derefter på aftrækkerens "sear" når bundstykket er lukket.
Hvis aftrækkeren er trukket, så slippes hammeren løs når bundstykket er lukket, og farer forbi aftrækkerens "sear".
Hvis ikke der er disconnector i, og mekanismen de har lavet fuskes med, så tror jeg at hammeren vil følge med bag på bundstykket i takt med at bundstykket lukker - og så er der normalt IKKE kraft nok i hammeren til at anslå fænghætten.
Spændende koncept - og hvis den er lavet af den pågældende fabrik helt fra bunden (altså mekanismen er opfundet af fabrikken og ikke har dele fra e "originale" AR15'ere, så burde den gå glat igennem.)
Heroppe er der solgt en del "AR15" som "straight pull", altså uden gasladesystem, men helt igennem dedikeret manuelt ladet.
Der er også kommet AR15 op som egentlig bare har fået skiftet gasblock'en med en ny og ikke færdigbearbejdet gasblock (ikke svejst) - så den dermed er manuelt ladet. Her kan brugeren så, med en smule snilde og det rette værksted - presse den nye gasblock af og sætte den originale på (som medleveredes!).
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
Typisk bruger du jo kun et skud på jagt, og den jeg havde uden gassystem var nu ikke det store problem at lade syntes jeg. Den skal jo ikke være sjov på jagt - bare den sætter skuddet hvor du vil have det. Så til jagt er det absolut ikke noget problem. Til for sjov hurtig baneskydning til gengæld er den ikke så sjov. Men almindelig præcisionsskydning på bane var nu heller ikke meget anderledes and en almindelig repeterriffel.Slettet bruger skrev:Ja men er det sjovt at skyde med? Standard Håndtaget til bundstykket er pænt upraktisk til brug på jagt. Så det smartere med den der lever release.Chrstn_Olsen skrev:En std AR kan man bare lukke gashullerne i, så er det en repeterriffel.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Jeg læste, for et par år siden, en ganske udførlig artikel om procedurerne for godkendelse af "lever release rifler" i UK.
Som jeg husker det, så skulle hver enkelt model typegodkendes og undergå forholdsvis strenge "proof house" tests, der skulle sikre, at våbnene ikke kunne bringes til at skyde hverken halv- eller fuldautomatisk.
Én af udfordringerne var, på det pågældende tidspunkt, at designe en disconnector mekaniske, der kunne tåle at at "leveren" blev holdt nede, under skydning, uden at tage skade af dette. Problemet var ikke så meget hvorvidt kunne resultere i halv- eller fuldautomatisk funktion, men i højere grad at mekanismen gik i stykker af det. Slutteligt kunne enkelte konstruktioner dog godkendes og anvendes i UK.
Til spørgsmålet om hvorfor konceptet ikke er mere udbredt, udenfor UK's grænser, er svaret nok dels, at halvautomater ikke er forbudt ret mange andre steder (inkl. DK) samt at priserne for en lever release AR i 223, mange gange ligger på over 3500 GBP.
http://www.southern-gun.co.uk/example-gun-build/#223lr
Men alt andet lige, så er det vel bare at forelægge JM og RP de tekniske specifikationer og tage stilling til lovligheden af disse.
Dog bør systemet betragtes som repetér, da rigsadvokaten, i flere tilfælde har defineret våbentyper, som følger:
Som jeg husker det, så skulle hver enkelt model typegodkendes og undergå forholdsvis strenge "proof house" tests, der skulle sikre, at våbnene ikke kunne bringes til at skyde hverken halv- eller fuldautomatisk.
Én af udfordringerne var, på det pågældende tidspunkt, at designe en disconnector mekaniske, der kunne tåle at at "leveren" blev holdt nede, under skydning, uden at tage skade af dette. Problemet var ikke så meget hvorvidt kunne resultere i halv- eller fuldautomatisk funktion, men i højere grad at mekanismen gik i stykker af det. Slutteligt kunne enkelte konstruktioner dog godkendes og anvendes i UK.
Til spørgsmålet om hvorfor konceptet ikke er mere udbredt, udenfor UK's grænser, er svaret nok dels, at halvautomater ikke er forbudt ret mange andre steder (inkl. DK) samt at priserne for en lever release AR i 223, mange gange ligger på over 3500 GBP.
http://www.southern-gun.co.uk/example-gun-build/#223lr
Men alt andet lige, så er det vel bare at forelægge JM og RP de tekniske specifikationer og tage stilling til lovligheden af disse.
Dog bør systemet betragtes som repetér, da rigsadvokaten, i flere tilfælde har defineret våbentyper, som følger:
.....Andre skydevåben omfatter også halvautomatiske våben, repetervåben og enkeltskudsvåben. Halv-automatiske
våben er våben, som kun afgiver et skud ved påvirkning af aftrækkeren, men som genla-der automatisk, mens
repetervåben er våben, hvor man ud over at påvirke aftrækkeren, skal betjene endnu en mekanisme, før et skud
kan afgives, jf. forarbejderne til lov nr. 411 af 10. juni 1997 (lov-forslag nr. L 98 af 28. november 1996, de
almindelige bemærkninger pkt. 12.) og lov nr. 501 af 12. juni 2009 (lovforslag nr. L 211 af 29. april 2009, de
almindelige bemærkninger pkt. 3.1.4.).
Senest rettet af Agamemnon 30. maj 2017, 23:11, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
Men når man er på jagt og får sat skudet mindre end optimalt (ja træning ect. Men det sker altså for alle at vi laver en fejl) så er det rart at kunne skyde igen hurtigt. Med min repeterriffel med mauser lås bruger jeg max 0,6 sekund på at repetere. Og jeg har prøvet at have brug for et opfølgende skud til et stykke vildt der ikke lagde sig. Mit princip er at jeg forsøger at skyde dyret indtil det tydeligt er dødeligt ramt eller ligger ned.Chrstn_Olsen skrev:Typisk bruger du jo kun et skud på jagt, og den jeg havde uden gassystem var nu ikke det store problem at lade syntes jeg. Den skal jo ikke være sjov på jagt - bare den sætter skuddet hvor du vil have det. Så til jagt er det absolut ikke noget problem. Til for sjov hurtig baneskydning til gengæld er den ikke så sjov. Men almindelig præcisionsskydning på bane var nu heller ikke meget anderledes and en almindelig repeterriffel.Slettet bruger skrev:Ja men er det sjovt at skyde med? Standard Håndtaget til bundstykket er pænt upraktisk til brug på jagt. Så det smartere med den der lever release.Chrstn_Olsen skrev:En std AR kan man bare lukke gashullerne i, så er det en repeterriffel.
Alene til bukke premieren havde jeg med en ar-15 med blokeret gasblok manglet muligheden for hurtig repetering og opfølgende skud hvis den eneste modifikation havde været en blokeret gas blok. Jeg tror uden at have prøvet det at jeg i en jagt situation med en ar-15 som repeter kun med den originale bunddstykke håndtag skulle bruge mindst 1,5-3 sekunder på manøvren. udover også at måtte tage øjnene væk fra kikkerten.
Med en lever release skulle jeg nok kun bruge 0,2 sekund. Og det med riflen på kinden.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Lever release skulle så sidde på forskæftet for optimal betjening.
En anden ide. En trykbeholder som via trykluft kan repetere gastryksystemet ved tryk på knap.
Så en tryk beholder i bæltet og slange på.
Eller hvis man kunne oplagere krudt gas trykket fra gasaftapningen på piben og så senere ved tryk på en ventil kunne udløse trykket og få riflen til at repetere.
En anden ide. En trykbeholder som via trykluft kan repetere gastryksystemet ved tryk på knap.
Så en tryk beholder i bæltet og slange på.
Eller hvis man kunne oplagere krudt gas trykket fra gasaftapningen på piben og så senere ved tryk på en ventil kunne udløse trykket og få riflen til at repetere.
-
- Platin Member
3 sekunder må være med mag change. Se hvor hurtigt Costa clearer double feeds i magpuls videoer, så har man en ide om at det kan gå hurtigt.Slettet bruger skrev:Men når man er på jagt og får sat skudet mindre end optimalt (ja træning ect. Men det sker altså for alle at vi laver en fejl) så er det rart at kunne skyde igen hurtigt. Med min repeterriffel med mauser lås bruger jeg max 0,6 sekund på at repetere. Og jeg har prøvet at have brug for et opfølgende skud til et stykke vildt der ikke lagde sig. Mit princip er at jeg forsøger at skyde dyret indtil det tydeligt er dødeligt ramt eller ligger ned.Chrstn_Olsen skrev:Typisk bruger du jo kun et skud på jagt, og den jeg havde uden gassystem var nu ikke det store problem at lade syntes jeg. Den skal jo ikke være sjov på jagt - bare den sætter skuddet hvor du vil have det. Så til jagt er det absolut ikke noget problem. Til for sjov hurtig baneskydning til gengæld er den ikke så sjov. Men almindelig præcisionsskydning på bane var nu heller ikke meget anderledes and en almindelig repeterriffel.Slettet bruger skrev:Ja men er det sjovt at skyde med? Standard Håndtaget til bundstykket er pænt upraktisk til brug på jagt. Så det smartere med den der lever release.Chrstn_Olsen skrev:En std AR kan man bare lukke gashullerne i, så er det en repeterriffel.
Alene til bukke premieren havde jeg med en ar-15 med blokeret gasblok manglet muligheden for hurtig repetering og opfølgende skud hvis den eneste modifikation havde været en blokeret gas blok. Jeg tror uden at have prøvet det at jeg i en jagt situation med en ar-15 som repeter kun med den originale bunddstykke håndtag skulle bruge mindst 1,5-3 sekunder på manøvren. udover også at måtte tage øjnene væk fra kikkerten.
Med en lever release skulle jeg nok kun bruge 0,2 sekund. Og det med riflen på kinden.