Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
ReneKJ
- This member is

- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Den 1/6 til den 30/6 bliver der frit lejde for indlevering af ulovlige våben.
Jeg går ud fra at de fleste her har orden i sagerne i forvejen, men
hvis der nu skulle være en enkelt der stadigvæk har morfars 88 mm FLAK liggende på høloftet, så er chancen der altså nu
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE96 ... ge-vaaben/
-
Kalthoff
- Platin Member

- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
ReneKJ skrev:Den 1/6 til den 30/6 bliver der frit lejde for indlevering af ulovlige våben.
hvis der nu skulle være en enkelt der stadigvæk har morfars 88 mm FLAK liggende på høloftet, så er chancen der altså nu
Det ville godt nok være til at tude over hvis man blev tvunget til at overdrage en værdigenstand i det beløbsområde til politiet uden beregning.
For sale 88 mm $100.000-150.000:
https://www.warhistoryonline.com/war-ar ... 50000.html
Det ville være helt rimeligt, og det ville fremme villigheden til at lade bl.a. minder fra 2. verdenskrig registrere, hvis disse såkaldte "frit lejde aktioner" fungerede sådan at man kunne opnå f.eks. samlertilladelse til det man kom med. Som det fungerer nu, er det at pisse på ellers lovlydige folk der blot har en spændende familiehistorie.
-
Tonnytot
- Gold Member

- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Hvor vide rammer er der mon for frit lejde?
Gælder frit lejde lige fra bopælen, eller skal man først have smuglet våbnene hen til en politistation, før man har helle?
Hvis jeg er på vej mod en politistation med et par maskingeværer i min bil, og jeg bliver stoppet af en patruljevogn 2 km før jeg er fremme, hvad så: Har jeg helle, hvis jeg fortæller dem at jeg er på vej derhen?
Frihed frem for alt
-
Kleth
- Platin Member

- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Tonnytot skrev:Hvis jeg er på vej mod en politistation med et par maskingeværer i min bil, og jeg bliver stoppet af en patruljevogn 2 km før jeg er fremme, hvad så: Har jeg helle, hvis jeg fortæller dem at jeg er på vej derhen?
Mere eller mindre, du får nok selskab på vejen der til. Og det er argumentationen for at der ikke er permanent frit lejde.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
Timber
- Platin Member

- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Hmm, de får da travlt hvis alle de ulovlige 5.5mm. luftgeværer bliver indleveret... Var det en 400-500.000 stk vi kom frem til i sin tid??

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
The Mad Viking
- This member is

- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 133 times
Hvis nogle har nogle sjove sager liggende, og er bange for at køre til politistationen med dem, så har jeg en kasse stående som posten kan smide store pakker i.
Der kan I bare lægge tingene anonymt, så sørger jeg for at aflevere dem.....

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
-
Ped
- Bronze Member

- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Politiet bør rådgive jf våbenloven at man kan få samlertilladelse til skydevåben/bajonetter og der efter køre til lauritz.
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Vi burde alle snitte en europapalle fuld af slangebøsser og gå ned og aflevere dem - for derefter gå hjem og snitte flere

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
LapuaMagnum
- Platin Member

- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Hvorfor kan man ikke få tilladelse til de gamle ananas granater, når tændrøret er taget ud samt krudtet, den er jo ikke farligere end en fælg man tager og slår eller kaster med
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
LapuaMagnum
- Platin Member

- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
ReneKJ skrev:Den 1/6 til den 30/6 bliver der frit lejde for indlevering af ulovlige våben.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE96 ... ge-vaaben/
Jamen for helvede da, de tror vel ikke selv på at rockertosse 1 og 2 tager ned på politistationen og aflevere sine våben alligevel
Jeg kan da ikke tænke mig at man som lovlydig borger/jæger/skytte har ulovlige våben i huset, for så er man da ikke så skarp igen eller hvad?
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er heller ikke årsagen. Den bagvedliggende tanke er nok, at nu har politikerne og politiet vist god vilje, så er det lettere nu når de snart tager de næste skiver af salamien og ulovliggør flere våben og skærper straffene, som rammer lovlydige borgere hårdest. Bagefter er der ikke så mange der fortaber sig i detaljerne om, at det hele foregik i omvendt rækkefølge.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Jeg har en udløbet jolly light stående.
Mon EOD bliver tilkaldt?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
NSander
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Kalthoff skrev:
Det ville være helt rimeligt, og det ville fremme villigheden til at lade bl.a. minder fra 2. verdenskrig registrere, hvis disse såkaldte "frit lejde aktioner" fungerede sådan at man kunne opnå f.eks. samlertilladelse til det man kom med. Som det fungerer nu, er det at pisse på ellers lovlydige folk der blot har en spændende familiehistorie.
Ja,samt oplyser om, at forladere produceret før 1870 ikke kræver tilladelse, og at nogle af de ikke-tilladelseskrævende dele, samt tilbehør, kan være mange penge værd. Jeg husker en herinde fortalte en historie, om en politikreds, hvor man var meget bevidst om dette, men ikke fortalte folk det. Dog skulle disse genstande være røget under bordet, i stedet for knuseren, og sidenhen være blevet solgt, af modtagende betjent. Men det er forhåbentligt bare en historie...
-
Tangloppen
- Platin Member

- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Hmn, hvad nu hvis den lokale KnallertKaren mener det er på tide at aflevere godset, og så aflevere det stykke håndartilleri som dræbte Oluf Palme?
Gælder frit lejde mon ikke for våben der har været brugt til farlig kriminalitet?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
-
Lycon
- Admin

- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
-
Kontakt:
Tangloppen skrev:Hmn, hvad nu hvis den lokale KnallertKaren mener det er på tide at aflevere godset, og så aflevere det stykke håndartilleri som dræbte Oluf Palme?
Gælder frit lejde mon ikke for våben der har været brugt til farlig kriminalitet?
Våben afleveres anonymt. Så dypper man det i WD40 for lige at fjerne fingeraftryk og DNA, er der jo ingen mulighed for at finde tilbage til vedkommende der afleverede våbnet. Uanset er det win win for staten, de står måske stadig med et uopklaret mord, men nu er der ét våben mindre på gaden.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
Holten101
- Gold Member

- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Tangloppen skrev:Hmn, hvad nu hvis den lokale KnallertKaren mener det er på tide at aflevere godset, og så aflevere det stykke håndartilleri som dræbte Oluf Palme?
Jeg tror faktisk ikke at de indleverede våben kommer en tur gennem våbenteknisk afdeling, det kan jeg ikke forestille mig at politiet har resourcer til. Mon ikke bare de ryger direkte til destruktion?
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
-
Kalthoff
- Platin Member

- Interesser: jagt
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
NSander skrev:Kalthoff skrev:
Ja,samt oplyser om, at forladere produceret før 1870 ikke kræver tilladelse, og at nogle af de ikke-tilladelseskrævende dele, samt tilbehør, kan være mange penge værd. Jeg husker en herinde fortalte en historie, om en politikreds, hvor man var meget bevidst om dette, men ikke fortalte folk det. Dog skulle disse genstande være røget under bordet, i stedet for knuseren, og sidenhen være blevet solgt, af modtagende betjent. Men det er forhåbentligt bare en historie...
Kan det være denne her sag? Den er gammel, fra 2002:
https://www.bt.dk/krimi/betjent-solgte- ... e-gevaerer
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Tonnytot skrev:Hvor vide rammer er der mon for frit lejde?
Gælder frit lejde lige fra bopælen, eller skal man først have smuglet våbnene hen til en politistation, før man har helle?
Hvis jeg er på vej mod en politistation med et par maskingeværer i min bil, og jeg bliver stoppet af en patruljevogn 2 km før jeg er fremme, hvad så: Har jeg helle, hvis jeg fortæller dem at jeg er på vej derhen?
HVIS situationen er reel, ville jeg ringe til den lokale politistation først, og "melde min ankomst".
Peter
-
Ingsorsi
- Gold Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Kalthoff skrev:NSander skrev:Kalthoff skrev:
Kan det være denne her sag? Den er gammel, fra 2002:
https://www.bt.dk/krimi/betjent-solgte- ... e-gevaerer
Han slap med 3 mdr betinget fængsel og skulle betale ca. 8 t.kr tilbage. Mon vi andre havde sluppet så billigt, hvis vi havde handlet ulovligt med våben. Nu har ham her så samtidigt misbrugt sin betroede stilling i politien til at begå underslæb...
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Da der sidst var frit lejde aktion kunne man indlevere våbnet og samtidig søge tilladelse til det. På den måde mener jeg, at mangen en gammel "tyskerriffel" M98K blev frelst fra smelteovnen. Er der nogen der har set, om man også kan det denne gang?
Ikke at jeg har noget liggende, men hvis man nu skulle høre om noget på vandrørene der var på vej til destruktion. Så kunne man jo tage med ind til policen og sætte et manila mærke i aftrækkerbøjlen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
Lotus
- Silver Member

- Interesser: Ting der siger bang
- Geografisk sted: Syddjurs
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Smelter politiet reelt P08, C96 eller MP40'ere hvis de får nogle leveret ind?
-
ABjerre
- Silver Member

- Interesser: Jagt
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 8 times
Jeg overvejer lidt om man skulle sætte sig ned på parkeringspladsen ved Bellahøj Politistation med strandstol, parasol og et skilt med påskriften: "Haglvåben Modtages her".
Jeg mener... det ville da være synd hvis der var noget spændende ind imellem, som bare blev afleveret til destruktion.
Må man egentlig det? Jeg har jo tilladelse til at bære, opbevare, anvende og jage med glatløbede haglvåben, så hvad skulle stå i vejen for det?
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
ABjerre skrev:Jeg overvejer lidt om man skulle sætte sig ned på parkeringspladsen ved Bellahøj Politistation med strandstol, parasol og et skilt med påskriften: "Haglvåben Modtages her".
Jeg mener... det ville da være synd hvis der var noget spændende ind imellem, som bare blev afleveret til destruktion.
Må man egentlig det? Jeg har jo tilladelse til at bære, opbevare, anvende og jage med glatløbede haglvåben, så hvad skulle stå i vejen for det?
Jeg er ikke jurist, men jeg kan ikke se at der skulle være noget ulovligt i den praksis.
den eneste udfordring jeg kan få øje på er, at man - så vidt jeg husker - skal oplyse sælger/tidligere ejer på anmeldelsen af haglgeværet.
Peter
-
Holten101
- Gold Member

- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Lotus skrev:Smelter politiet reelt P08, C96 eller MP40'ere hvis de får nogle leveret ind?
Jeps....hvem skulle stoppe dem og hvad skulle de ellers gøre af dem?
Museerne har rigeligt af den slags og salg giver for meget bøvl (bare se det ramasjang der opstod da politiets udfasede PP/PPK dukkede op i staterne).
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
-
Agamemnon
- Moderator

- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
ABjerre skrev:Jeg overvejer lidt om man skulle sætte sig ned på parkeringspladsen ved Bellahøj Politistation med strandstol, parasol og et skilt med påskriften: "Haglvåben Modtages her".
Sjovt at du nævner det.
Der var nogle meget hittepåsomme bandemedlemmer, der forsøgte sig med netop denne taktik, ved seneste frit lejde aktion.
De tog opstilling udenfor nogle af landets politistationer og tilbød at aftage/købe effekterne af de borgere, der var på vej til indlevering.
Initiativ betragteligt over middel.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.