Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Mbk90
Newbie
Newbie
Interesser: Terrænskydning, Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Indlæg af Mbk90 » 21. jun 2017, 12:54

Så var det min tur til at få afslag :mad:
Jeg har skrevet til DJ og venter på tilbagemelding.
Bemærk at der står "... endnu en halvautomatisk riffel..." hvilket er ret underligt, eftersom jeg ikke ejer nogen halvauto. Jeg kontaktede derfor ACØ, som blot kunne fortælle mig at jeg skulle se bort fra den sætning, og at det ikke var derfor jeg fik afslag.
Vedhæftede filer
side 1.jpg
side 1.jpg (95.6 KiB) Vist 7245 gange
side 2.jpg
side 2.jpg (75.91 KiB) Vist 7245 gange

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 21. jun 2017, 13:06

Håber snart der sker noget :( Jægerforbundet fortalte at jagt i udlandet stadig var en ganske særlig omstændighed da de kom med nyheden om denne nye procedure... Det er det helt tydeligt ikke. Er der nogen der har hørt noget nyt fra dem? Hvor mange har fået afslag på fornyelse af deres halvauto efter de nye "regler"? Er der overhovedet nogen der har fået tilladelse til en halvauto for nylig?
Senest rettet af Randy M 21. jun 2017, 13:08, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. jun 2017, 13:07

Mbk90 skrev:Så var det min tur til at få afslag :mad:
Bemærk at der står "... endnu en halvautomatisk riffel..." hvilket er ret underligt, eftersom jeg ikke ejer nogen halvauto. Jeg kontaktede derfor ACØ, som blot kunne fortælle mig at jeg skulle se bort fra den sætning, og at det ikke var derfor jeg fik afslag.
Hvis jeg læser det korrekt, så vil de fremover kun anse det som "særlige omstændigheder" hvis man jager et dyr der kan finde på at angribe umiddelbart efter at det er blevet skudt.

Det er vel nærmest kun vildsvinejagt så, eller hvad?
Selv der kunne man måske argumentere for at man kan genlade hurtigt nok med f.eks. en Lever-action.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 21. jun 2017, 13:47

ReneKJ skrev:
Hvis jeg læser det korrekt, så vil de fremover kun anse det som "særlige omstændigheder" hvis man jager et dyr der kan finde på at angribe umiddelbart efter at det er blevet skudt.

Det er vel nærmest kun vildsvinejagt så, eller hvad?
Selv der kunne man måske argumentere for at man kan genlade hurtigt nok med f.eks. en Lever-action.
Måske bliver det sådan, at rifler som Blaser, Merkel og Browning Maral kun kan komme på tilladelse under særlige omstændigheder, da genladning kun kræver, at man trækker låsen frem og tilbage, og ikke fire-vejs.

Med Browning Maral skal man endda kun trække låsen lidt tilbage, den kører selv frem.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. jun 2017, 14:06

Lad nu være med at forurene en tråd, der samler konkrete cases, med tankespind og selvsving. Det er ukonstruktivt og forstyrrende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 21. jun 2017, 14:09

Syntes det lugter mere og mere af et reelt forbud listet ind af bagvejen. I hvert fald på AR-10/-15 typen

Går ud fra at riflen er en 308win? Så bør drivjagt i Polen/Tyskland være et find argument - det bliver i hvert fald ikke bedre..

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. jun 2017, 14:16

Der står nu .223 i skrivelsen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 21. jun 2017, 14:43

Tilføj "vildsvinejagt og løvejagt i henholdsvis østeuropa og lande på det afrikanske kontinent", i ansøgningen.

Sagsbehandling: smagsdommeri uden faglig begrundelse = klag!

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 21. jun 2017, 15:01

C-X skrev:Der står nu .223 i skrivelsen.
Hvor må man jage dåvildt med 223? Hvis man vil have en ansøgning igennem, må man da i det mindste give en forklaring der holder. Også set i forhold til en evt efterfølgende klage...

Er det en 223, så er driv/trykjagt på rådyr vel eneste relle retfærdiggørelse.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 21. jun 2017, 15:07

Syntes det er lidt irriterende med denne gætteleg ifht hvordan reglerne administreres.

Et godt cirkulære ville som minimum give et par eksempler på hvad der kunne godtgøre særlige omstændigheder. Eller hvis der reelt er lukket, så meld det ud så folk ikke spilder deres ansøgningspenge og adm kontorerne spilder en masse tid + efterfølgende klagebehandling.

Mbk90
Newbie
Newbie

Indlæg af Mbk90 » 21. jun 2017, 16:21

Chrstn_Olsen skrev:
Hvor må man jage dåvildt med 223? Hvis man vil have en ansøgning igennem, må man da i det mindste give en forklaring der holder. Også set i forhold til en evt efterfølgende klage...

Nu er det ikke mig der har valgt ordet "dåvildt", det er sagsbehandleren. Jeg har skrevet i min ansøgning at der er tale om jagt på rådyr. Hvis det har nogen interesse, deler jeg gerne mit svar som førte til afslag.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 21. jun 2017, 17:44

Lyder til de reelt har inført et generelt forbud mod halvauto - selv i tilfælde hvor det er ansøgers første halvauto.

Fejlene i afslaget med "endnu en riffel" og "dådyr" fremfor "rådyr" lugter af genbrug af en "afslag-skabelon", som sagsbehandleren genbruger.

KLAG
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 21. jun 2017, 17:51

Chrstn_Olsen skrev:

Eller f.eks. coyote i USA..
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. jun 2017, 20:25

Man kan ikke, som offentlig instans, skrive et begyndet afslag indeholdende fejl og antagelser - for så, når disse påpeges, bede modtageren af afslaget om blot at se bort fra disse, mens afslaget fastholdes. Det er i strid med god forvaltningsskik.

Jeg synes også at vi begynder at kunne se at der tegnes et billede af et forsøg på et, administrativt, de-facto forbud mod halvautomatiske rifler i Danmark. I så fald ér vi ude i en uvarslet praksisændring - samt at der sættes praksis før skøn. Begge dele er, som det allermindste, i stid med god forvaltningsskik.

Jeg går ud fra at sagens akter er sendt videre til Danmarks Jægerforbund?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Mbk90
Newbie
Newbie

Indlæg af Mbk90 » 21. jun 2017, 20:43

Elbæk skrev:Man kan ikke, som offentlig instans, skrive et begyndet afslag indeholdende fejl og antagelser - for så, når disse påpeges, bede modtageren af afslaget om blot at se bort fra disse, mens afslaget fastholdes. Det er i strid med god forvaltningsskik.

Jeg synes også at vi begynder at kunne se at der tegnes et billede af et forsøg på et, administrativt, de-facto forbud mod halvautomatiske rifler i Danmark. I så fald ér vi ude i en uvarslet praksisændring - samt at der sættes praksis før skøn. Begge dele er, som det allermindste, i stid med god forvaltningsskik.

Jeg går ud fra at sagens akter er sendt videre til Danmarks Jægerforbund?
Ja, både ansøgning og afslag er sendt til DJ. Jeg har selvfølgelig også i sinde at klage.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. jun 2017, 20:53

Du må meget gerne komme med updates, både i forhold til hvordan Jægerforbundet forholder sig, men også slf hvordan klagen ender. Jægerforbundet må da også føle sig taget ved næsen når man tænker på de selv udmeldte at den nye praksis med partshørring blot var en formalitet. Jeg håber virkelig på det bedste, det kan simpelthen ikke være rigtigt.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. jun 2017, 21:33

Nu tænker jeg bare lige højt... Men er der noget vi kan gøre i fællesskab? Hyre en advokat i fællesskab til at kigge på sådan nogen sager? Jeg vil gerne, omend jeg ikke har overskud på kontoen til at kunne ligge mange tusind kroner, være med til at give et bidrag til noget advokat bistand i de sager vi ser for tiden. Er der andet vi kan gøre ud over at gøre Jægerforbundet opmærksom på problemet, og så slf klage over afgørelsen? Er der noget vi kan gøre i fællesskab, så vil jeg meget gerne være til at hjælpe hvor jeg kan.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 21. jun 2017, 22:15

Held og lykke med at få DJ til at gøre noget ved sagen der hjælper dig. Jeg tvivler.
Det med at du skal se bort fra sætningen om endnu en halvautomatisk riffel.
Det at de skriver det, viser at de har et standard svar de sender til alle, i og med de har indført defacto afslag på mere eller mindre alle ½-auto rifler
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. jun 2017, 22:51

Er der nogen der har fået fornyet deres tilladelse til en halvauto egentlig?

Mbk90
Newbie
Newbie

Indlæg af Mbk90 » 21. jun 2017, 23:21

Randy M skrev:Du må meget gerne komme med updates, både i forhold til hvordan Jægerforbundet forholder sig, men også slf hvordan klagen ender. Jægerforbundet må da også føle sig taget ved næsen når man tænker på de selv udmeldte at den nye praksis med partshørring blot var en formalitet. Jeg håber virkelig på det bedste, det kan simpelthen ikke være rigtigt.
Jeg skal nok holde jer opdateret :smile:

I mailen jeg fik fra DJ, stod der bl.a.:
"Danmarks Jægerforbund samler i øjeblikket alle afslag ind, så vi kan gå til Justitsministeriet med et veldokumenteret materiale, hvori vi kan dokumentere den uheldige praksis som politiet har lagt for dagen."

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 22. jun 2017, 00:17

griner højlydt du måtte da også liige rende ind i thom JEPSEN det et afslag sagde thom

jeg blev først nægtet tilladelse til sortkrudtsriffel da jeg ikke var medlem af danske sortkrudtsjægere - efter skrift om at loven ikke stiller eller kan stille det som et krav at du skal have medlemsskab i bestemt forening for at foretage jagt eller eje våben til jagt ud over dit gyldige jagttegn prøver mv. kom tilladelsen med posten indenfor 4 dage eller sådan så det er bare om at klø på og påpege at det IKKE er HANS vurdering hvorvidt DU har et behov og at HAN IKKE kan overtage forvaltningen af jagtetiske love da det IKKE er en lov
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 27. jun 2017, 14:25

:popkorn:
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times

Indlæg af Knivfyren » 3. jul 2017, 13:52

Muligvis lidt ude af trit med tråden, men min ansøgning om import af en Galil riffel, konverteret til manuel repeterriffel i udlandet ligger på is p.t.

Der skulle lige sendes et par billeder og beskrivelse fra våbensmeden til den famøse kriminaltekniske center...ventetid angiveligt mellem en og seks måneder.

Aktivist-bureaukrater, not even once :evil:

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 3. jul 2017, 15:16

Knivfyren skrev:Muligvis lidt ude af trit med tråden, men min ansøgning om import af en Galil riffel, konverteret til manuel repeterriffel i udlandet ligger på is p.t.

Der skulle lige sendes et par billeder og beskrivelse fra våbensmeden til den famøse kriminaltekniske center...ventetid angiveligt mellem en og seks måneder.

Skrev du på ansøgningen at det var en konverteret, eller angav du bare repeter uden ydeligere?

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times

Indlæg af Knivfyren » 4. jul 2017, 05:50

Chrstn_Olsen skrev:
Knivfyren skrev:Muligvis lidt ude af trit med tråden, men min ansøgning om import af en Galil riffel, konverteret til manuel repeterriffel i udlandet ligger på is p.t.

Skrev du på ansøgningen at det var en konverteret, eller angav du bare repeter uden ydeligere?

Bare ladesystem: repeter.

Besvar