Ok, du mener, at man begynder at ligne en milits, hvis man tropper op med sorte halvautomatiske våben? Det er da præcis den holdning, der ødelægger mulighederne.C-X skrev:Det er totalt uden relevans for nutidens våbenforskrækkede. De kobler ikke en gammel Mauser eller tilsvarende med krigshandlinger og terror - det er gør kun vi, entusiaster og nørder. Og det er DEM du/vi skal overbevise om, at vi skal beholde de våben vi allerede har og gerne kunne udbygge med flere.ReneKJ skrev:Citat taget med over fra viewtopic.php?f=53&t=68846&start=125, for ikke at deraile den tråd.
Der er nok ikke noget håndvåben der har dræbt så mange mennesker som rifler fra Mauser og Lee-Enfield familien. To verdenskrige er svært at hamle op med.C-X skrev:Går vi på jagt ellet leger vi krig og computerspil?Flugteren skrev:Hvis der skal være håb for, at unge mennesker i fremtiden får lyst til jagt - og vil kæmpe for muligheden - så skal de have lov at gå på jagt med de våben, de anvender i Call of Duty, Battlefield og den slags. Selvfølgelig sålænge våbene overholder loven.
Hvis du gerne vil opnå dine medmenneskers modstand overfor jagt, så er det lige præcis disse argumenter du skal fremture med.
.
Så selv om sammenligningen med jagt og computerspil måske ikke er helt optimalt rent PR-mæssigt, så er der en pointe i at det er de våben den nuværende generation kender. Måske fra spil, men også fra miltær-tjeneste osv.
At nye jagtvåben har en militær baggrund skal vel ikke ligge dem mere til last end de gamle krigsvåben fra forrige generation?
Begynder man at ville ligne en milits, når man går på jagt, så sender det nogle helt andre signaler. Lidt som hvis jeg klæder mig ud som rocker og går ud af byen, i retning af skoven, med en bowiekniv i bæltet... Det får nogle konsekvenser og den virkelighed er man nødt til at forholde sig til.
Og så vil jeg påpege, at der skam stadig er unge, der finder stor glæde ved mere konventionelle jagtvåben, der er bygget til civil brug. Faktisk har det aldrig været mere interessant at gå til jagt.
Så igen et opdigtet behov og falsum, der blot forplumrer og skader debatten.
Jeg holder selv meget af konventionelle våben, og jeg vil aldrig skille mig af med dem, jeg har nu. Men der er flere herinde, som ejer Sako TRG-42, Accuracy International, alle monteret med mundingsbremse/lyddæmper, olietønder og en sort/grøn bemaling. Er det ikke at ligne en milits?
Ingen har brug for en .338 LM til dansk jagt - ingen! Alt i Danmark kan tages med en 6,5x55. Men det siger vi ikke noget til. Vi respekterer andres valg. Herinde er der pt snak om piber til en .338 fra Accuracy International, og der snakkes om længder op til 80 centimeter. Hvor jagtrelevant er en 80 cm pibe i Danmark?
Jeg snakker ikke om at klæde sig ud med Night Vision, taktiske kampveste og mollepuches, når man går på jagt. Jeg taler om, at man skal have lov at bruge det våben, man ønsker, sålænge det overholder loven. Det er vejen frem.