Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Indlæg af 458hunter » 4. jul 2017, 09:03

Ok

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Indlæg af Henrik2950 » 4. jul 2017, 17:36

Med fare for at være lidt af en lyseslukker, men gør politiet så egentlig ikke bare det de skal i forhold til AR type rifler i kal .223 der ansøges til jagt i udlandet ?

Det er ikke meget vildt der kan jages med en .223 og kan ikke komme i tanke om noget hvor en ½-auto ville være en fordel.

Er selv den glade ejer af en Sigsauer 716 i kal .308 som bliver flittigt brugt til grisejagt i Sverige, og en Ruger 10/22 til kaniner og regulering også i Sverige, så det er bestemt ikke fordi jeg har noget imod ½-auto, men det er vel i bund og grund en rimelig vurdering af politiet at en ½-auto i kal .223 ikke er specielt velegnet til de fleste typer jagt, og det er vel de færreste der betaler for en jagt i udlandet og så tager en .223 med ?

Ødelægger vi i virkeligheden det ikke bare for os selv når der ansøges on tilladelse med begrundelsen Jagt i udlandet når alle ved at kaliberen ikke er specielt velegnet, og våbnet med stor sandsynlighed kun skal bruges på bane ?

Er det bare mig der er blevet gammel og kedelig, eller ?

Henrik

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. jul 2017, 17:54

Henrik2950 skrev:Med fare for at være lidt af en lyseslukker, men gør politiet så egentlig ikke bare det de skal i forhold til AR type rifler i kal .223 der ansøges til jagt i udlandet ?

Det er ikke meget vildt der kan jages med en .223 og kan ikke komme i tanke om noget hvor en ½-auto ville være en fordel.

Er selv den glade ejer af en Sigsauer 716 i kal .308 som bliver flittigt brugt til grisejagt i Sverige, og en Ruger 10/22 til kaniner og regulering også i Sverige, så det er bestemt ikke fordi jeg har noget imod ½-auto, men det er vel i bund og grund en rimelig vurdering af politiet at en ½-auto i kal .223 ikke er specielt velegnet til de fleste typer jagt, og det er vel de færreste der betaler for en jagt i udlandet og så tager en .223 med ?

Ødelægger vi i virkeligheden det ikke bare for os selv når der ansøges on tilladelse med begrundelsen Jagt i udlandet når alle ved at kaliberen ikke er specielt velegnet, og våbnet med stor sandsynlighed kun skal bruges på bane ?

Er det bare mig der er blevet gammel og kedelig, eller ?

Henrik
Ja og nej.
Jeg er sådan set enig i at det ikke har været meningen med loven at folk skulle opbygge et arsenal af halvautomater til sjov og spas.
Og det har utvivlsomt virket provokerende på politiet, så den del er jeg heller ikke overrasket over.

Men det kan ikke være politiets opgave at lave så omfattende ændringer af hvordan våbenloven fortolkes.
Hvis praksis skal ændres så må det ske ved en lovændring, eller evt. ved at domstolene foretager en konkret vurdering.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 4. jul 2017, 19:44

Problemet er i mine øjne primært at de har givet tilladelserne, og nu lukker de. Så jeg kommer til at stå med en skyder jeg aldrig kan komme af med og som jeg nok ikke får fornyet om nogle år. Så penge lige i lokummet.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. jul 2017, 20:05

Problemet er praksis før skøn, som er mod god forvaltningsskik - og noget politiet, i lignende tilfælde, tidligere har fået besked på af justitsministeriet at ophøre med.

Problemet er ligeledes en uannonceret (og tilsyneladende anonym) praksisændring ifm. processen omkring behandlinger af indkomne ansøgninger - dette et også mod god forvaltningsskik. Endvidere er det skræmmende at nogen i politiet kan sidde i det skjulte og indføre den slags praksisændinger, uden at man kan identificere dem og derved placere ansvar i deres retning.

Det her handler faktisk uendeligt lidt om "sorte" halvautomatiske rifler. Det handler om at hvis vi, som våbenejere- og brugere, blot trækker på skuldrene og uantastet lader politiet gøre som de har gjort her, "fordi det ikke lige rammer mig", så er vejen banet for et veritabelt morads af hjemmebrændte regler uden identificerbart ophav, ligesom vi oplevede det med de gamle lokale våbenkontorer. Der skal vi aldrig hen igen! Derfor er de "sorte" halvautomatiske rifler vigtige for alle våbenejere- og brugere, selv dem som regulært afskyr dem. For, en dag når salamikniven også til de store tykke skiver, hvor det for alvor gør ondt på os allesammen - og jo flere af de "tynde" skiver vi lader den snuppe uantastet, jo før sker det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 4. jul 2017, 22:31

Elbæk skrev:Problemet er praksis før skøn, som er mod god forvaltningsskik - og noget politiet, i lignende tilfælde, tidligere har fået besked på af justitsministeriet at ophøre med.

Problemet er ligeledes en uannonceret (og tilsyneladende anonym) praksisændring ifm. processen omkring behandlinger af indkomne ansøgninger - dette et også mod god forvaltningsskik. Endvidere er det skræmmende at nogen i politiet kan sidde i det skjulte og indføre den slags praksisændinger, uden at man kan identificere dem og derved placere ansvar i deres retning.

Det her handler faktisk uendeligt lidt om "sorte" halvautomatiske rifler. Det handler om at hvis vi, som våbenejere- og brugere, blot trækker på skuldrene og uantastet lader politiet gøre som de har gjort her, "fordi det ikke lige rammer mig", så er vejen banet for et veritabelt morads af hjemmebrændte regler uden identificerbart ophav, ligesom vi oplevede det med de gamle lokale våbenkontorer. Der skal vi aldrig hen igen! Derfor er de "sorte" halvautomatiske rifler vigtige for alle våbenejere- og brugere, selv dem som regulært afskyr dem. For, en dag når salamikniven også til de store tykke skiver, hvor det for alvor gør ondt på os allesammen - og jo flere af de "tynde" skiver vi lader den snuppe uantastet, jo før sker det.
Jeg er godt nok spændt på om hvornår vi hører fra DJ angående dette?
Selv om jeg er bange for at de har taget stilling til denne nye praksisændring, og bifalder den.
Jeg tror ikke de vil gå til justitsministeriet for at få stoppet det uvæsen.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. jul 2017, 22:57

100Radsbar skrev:
Elbæk skrev:Problemet er praksis før skøn, som er mod god forvaltningsskik - og noget politiet, i lignende tilfælde, tidligere har fået besked på af justitsministeriet at ophøre med.

Jeg er godt nok spændt på om hvornår vi hører fra DJ angående dette?
Selv om jeg er bange for at de har taget stilling til denne nye praksisændring, og bifalder den.
Jeg tror ikke de vil gå til justitsministeriet for at få stoppet det uvæsen.
Jeg tvivler også her. DJ anser - desværre - det nye våbendirektiv som en sejr for jægere, ikke våbenejere. Desværre virker DJ til at have påtaget den holdning, at halvautomatiske våben ikke hører hjemme på jagt, hvilket er noget vrøvl.

Hvis der skal være håb for, at unge mennesker i fremtiden får lyst til jagt - og vil kæmpe for muligheden - så skal de have lov at gå på jagt med de våben, de anvender i Call of Duty, Battlefield og den slags. Selvfølgelig sålænge våbene overholder loven.

Endnu har jeg knap et år tilbage, inden jeg kan søge om en halvautomatisk riffel til jagtbrug, men vær sikker på, at det sker på dagen.

På et tidspunkt slipper beholdningen af gamle Mauser-rifler op, og "gammelmandsretorikken" angående halvautomatiske rifler forsvinder også.

Jeg drømmer om den dag, hvor et jagtselskab kan bestå af fine dobbeltrifler, TRG-42'ere, IWI Tavor, Blasere, Husqvarna-rifler og AR-15/10. Jeg har luftet ønsket om en HK MR308 flere gange, og indtil videre har reaktionen blandt ældre jægere været "hvad skal du dog bruge sådan en til" og "totalt unødvendigt".

Jeg holder selv meget af mine jagtvåben, der indtil videre alle har pæne træskæfter, men jeg synes også, at stort stål og plastik er flot.

Man kunne kalde alle dem, der er imod halvautomater og "sorte" rifler for våbenfober og våbenracister :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. jul 2017, 23:47

Flugteren skrev:Jeg tvivler også her. DJ anser - desværre - det nye våbendirektiv som en sejr for jægere, ikke våbenejere. Desværre virker DJ til at have påtaget den holdning, at halvautomatiske våben ikke hører hjemme på jagt, hvilket er noget vrøvl.
DJ har tidligere kæmpet for halvautomatisk våben. Lige pt har de alle de handlekraftige politikere og EU imod sig, så skal der godt nok tænkes nogle tanker, inden man risikerer alle sine spillebrikker og bliver dømt ude for irrationel adfærd.

Men du kan jo skrive til dem, og så høre hvad de gør i denne sag, da du naturligvis som medlem er bekymret.
Flugteren skrev:Hvis der skal være håb for, at unge mennesker i fremtiden får lyst til jagt - og vil kæmpe for muligheden - så skal de have lov at gå på jagt med de våben, de anvender i Call of Duty, Battlefield og den slags. Selvfølgelig sålænge våbene overholder loven.
Går vi på jagt ellet leger vi krig og computerspil?
Hvis du gerne vil opnå dine medmenneskers modstand overfor jagt, så er det lige præcis disse argumenter du skal fremture med.
Flugteren skrev:Endnu har jeg knap et år tilbage, inden jeg kan søge om en halvautomatisk riffel til jagtbrug, men vær sikker på, at det sker på dagen.
Gør du det fordi du har et behov eller for at kunne hyle i koret af forurettede?
Flugteren skrev:På et tidspunkt slipper beholdningen af gamle Mauser-rifler op, og "gammelmandsretorikken" angående halvautomatiske rifler forsvinder også.
Tror du selv, helt seriøst, på det? Kig lige på, hvor mange bolt aktion rifler der er i omløb blandt civile - og de laver dem sgu stadigvæk, de håbløse tosser! Det sker ikke i din levetid, med mindre totalitære EU får magt som de har agt, men så er dine eftertragtede halvautomatiske røget længe inden.
Flugteren skrev:Jeg drømmer om den dag, hvor et jagtselskab kan bestå af fine dobbeltrifler, TRG-42'ere, IWI Tavor, Blasere, Husqvarna-rifler og AR-15/10. Jeg har luftet ønsket om en HK MR308 flere gange, og indtil videre har reaktionen blandt ældre jægere været "hvad skal du dog bruge sådan en til" og "totalt unødvendigt".
Der er mange jagter hvor halvautomatiske rifler er uønskede, alene pga sikkerheden. Jeg er noget i tvivl om, hvorvidt du reelt ved hvad jagt i et selskab er... ude i den virkelige verden.
Flugteren skrev:Jeg holder selv meget af mine jagtvåben, der indtil videre alle har pæne træskæfter, men jeg synes også, at stort stål og plastik er flot.

Man kunne kalde alle dem, der er imod halvautomater og "sorte" rifler for våbenfober og våbenracister :giggle:
Jeg er blevet kaldt værre end det, så kom frisk.
Den slags hjælper på inden måde på forståelsen af jægere og skytter som værende saglige og ansvarlige mennesker.

Edit; jeg ser lige at dette er i tråden hvor der ønskes konkrete cases - undskyld til TS for off topic - jeg troede vi var i den lange halvauto-tråd. Det var ikke min hensigt at yderligere kontaminere denne tråd.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2017, 07:46

C-X skrev:
Edit; jeg ser lige at dette er i tråden hvor der ønskes konkrete cases - undskyld til TS for off topic - jeg troede vi var i den lange halvauto-tråd. Det var ikke min hensigt at yderligere kontaminere denne tråd.
Ja, lad os smutte derover og slås videre : viewtopic.php?f=53&t=62147 :smile:

Jeg quoter dig lige derovre.

Mbk90
Newbie
Newbie
Interesser: Terrænskydning, Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Mbk90 » 5. jul 2017, 14:57

Så fik jeg svar på min klage - det gik da hurtigere end hvad jeg havde regnet med. Desværre ser det ud til at der kun er fokus på én bestemt sætning (dådyr ≠ rådyr), selvom der er 1½ side mere med forskellige klagepunkter. Venter spændt på at se hvordan det nye afslag kommer til at se ud! :popkorn:
Vedhæftede filer
update.jpg
update.jpg (44.47 KiB) Vist 7831 gange

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 5. jul 2017, 16:18

Tak for updaten :thumbup:

Hvor er det vildt hvis de bare ignorere de andre klagepunkter!

Nu har jeg aldrig prøvet at klage før - Men hvis man klager over en afgørelse lavet af ACØ, så er det vel ikke ACØ der skal behandle den klage?

Kan de slippe afsted med at rette dådyr til rådyr, og så er der ikke mere man kan gøre?

Hvor langt kan man tage sådan en klage egentlig? Kan man i sidste ende få en dommer til at vurdere om man er blevet behandlet ordenligt?

Jeg tænker lidt, at når min tilladelse til min halvauto udløber - måske ikke kan få fornyet, og står med en riffel som ikke kan sælges, og at der ingen ændringer er sket siden jeg fik tilladelse ud over politiets nye fremgangs måde. Så kan jeg simpelthen ikke forestille mig det kan være rigtigt hvis man går det efter i sømmene? Der må da være nogen regler der forhindre den slags?

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 6. jul 2017, 15:55

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 6. jul 2017, 17:10

Godt tilfreds med de langt om længe er kommet ind i diskussionen
Og forhåbentlig stiller nogle relevante spørgsmål
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 6. jul 2017, 17:53

Randy M skrev:http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... n-hvorfor/

Lidt nyt fra Jægerforbundet.

Ganske udmærket, det kan være vi har været lidt for hårde ved dem. :smile:

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 6. jul 2017, 18:08

ReneKJ skrev:

Måske, men koblet med deres beskrivelse af EU-våbendirektivet samt den tøvende anerkendelse af problemet med tilladelse til halvautomater vil jeg sige, at dette skriv er det mindste, de kunne gøre.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. jul 2017, 18:09

Flugteren skrev:
ReneKJ skrev:

Måske, men koblet med deres beskrivelse af EU-våbendirektivet samt den tøvende anerkendelse af problemet med tilladelse til halvautomater vil jeg sige, at dette skriv er det mindste, de kunne gøre.
Jeg formoder du selv er medlem?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 6. jul 2017, 18:22

C-X skrev:
Flugteren skrev:
ReneKJ skrev:

Jeg formoder du selv er medlem?
Ja.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 6. jul 2017, 20:22

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 6. jul 2017, 20:27

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 9. jul 2017, 15:48

Henrik2950 skrev:
Er selv den glade ejer af en Sigsauer 716 i kal .308 som bliver flittigt brugt til grisejagt i Sverige

Henrik
Så er du allerede på gale veje. Man må ikke bruge en halvautomat der ligner et militærvåben til jagt i Sverige. Ikke for at disse dig, men egentlig mest for at belyse hvor tilfældige og usammenhængende reglerne er på området, også i andre lande.

I Sverige skal halvautomater være oprindeligt konstrueret til civilt brug og ligne repetervåben. I praksis betyder det med træskæfte, og dermed er H&k samt Browning BAR inde i varmen. Hvilket er helt væk fra vinduet, for er der to våben der oprindeligt var til militært brug er det da dem.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Mbk90
Newbie
Newbie

Indlæg af Mbk90 » 12. jul 2017, 18:57

Så kom det nye afslag (som forventet).
Vedhæftede filer
afslag1.jpg
afslag1.jpg (75.31 KiB) Vist 7146 gange
afslag2.jpg
afslag2.jpg (122.92 KiB) Vist 7146 gange
afslag3.jpg
afslag3.jpg (28.71 KiB) Vist 7146 gange

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. jul 2017, 19:04

Det er ikke meget vi har hørt til A H Larsen som trods alt har startet denne tråd, og konkrete tilfælde er der nok at tage af.

Hvordan går det med at finde hoved og hale i dette cirkus A H Larsen?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 12. jul 2017, 19:31

Mbk90 skrev:Så kom det nye afslag (som forventet).
Hvilken halvauto har du i forvejen?

Mbk90
Newbie
Newbie

Indlæg af Mbk90 » 12. jul 2017, 19:33

Chrstn_Olsen skrev:
Mbk90 skrev:Så kom det nye afslag (som forventet).
Hvilken halvauto har du i forvejen?
Ingen
Mbk90 skrev:Bemærk at der står "... endnu en halvautomatisk riffel..." hvilket er ret underligt, eftersom jeg ikke ejer nogen halvauto.
Sagsbehandleren skrev i det nye afslag: "Ved afgørelse af 13. juni 2017 fremgik det, at du i forvejen havde en halvautomatisk riffel og skulle bruge den ansøgte riffel til jagt på dådyr. Dette skyldes en beklagelig fejl."

Dvs. han anerkender at han tog fejl i hans antagelse af at jeg havde en i forvejen...

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 12. jul 2017, 23:12

Jeg syntes helt sikkert du skal klage videre. Eventuelt høre jægerforbundet om de vil hjælpe.

Besvar