Luftgevær/sniper 4,5mm 305m/sek, må jeg?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Carl luftskyder
Newbie
Newbie
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Luftgevær/sniper 4,5mm 305m/sek, må jeg?

Indlæg af Carl luftskyder » 14. jul 2017, 20:02

Hej Jeg overvejer at købe denne luftsniper (http://www.iversen-import.dk/norica-bla ... -5-mm.html)Har bare nogle spørgsmål.

1. Må jeg godt købe den og skyde med den på min egen grund, selvom jeg ikke har jagttegn, medlemskab i skydeklub eller noget ligende?
2. Må min 13-14 årige søn skyde med den?
3. Hvor kraftig er den? Hvis nu jeg skulle ramme forbi, om den så ville ryge igennem mit træhegn.
4. Og er der regler for sikkerheden/afskærmningen?
(5.) Kender I nogle andre luftgeværer til en fornuftig pris?
Senest rettet af Carl luftskyder 14. jul 2017, 20:48, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Luftgevær/sniper 4,5mm 305m/sek, må jeg?

Indlæg af Fredericianer » 14. jul 2017, 20:13

Carl luftskyder skrev:Hej Jeg overvejer at købe denne luftsniper (http://www.iversen-import.dk/norica-bla ... -5-mm.html)Har bare nogle spørgsmål.

1. Må jeg godt købe den og skyde med den på min egen grund, selvom jeg ikke har jagttegn, medlemskab i skydeklub eller noget ligende?
3. Hvor kraftig er den? Hvis nu jeg skulle ramme forbi, om den så ville ryge igennem mit træhegn.
1.Ja, bare du ikke udsætter dine naboer eller forbipasserende for fare.
2.Ja, under dit opsyn.
3. Muligvis. Jeg skyder mod en tynd træplade som læner op imod en 10cm betonflise. Det stopper alt som mit luftgevær kan skyde mod den.
4. Ikke officielt, så vidt jeg ved. Brug sund fornuft, og husk at det ikke er legetøj, så bør der ikke være noget problem.

Hvis jeg var dig ville jeg måske overveje et andet gevær. Du kan få bedre geværer for færre penge.

Edit: Det er tit en god ide at skyde mod dit eget hus hvis du bor i villakvarter, så bliver naboerne ikke så bekymrede.
Never confuse verbosity with veracity.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 14. jul 2017, 20:17

Carl luftskyder skrev:Hej Jeg overvejer at købe denne luftsniper (http://www.iversen-import.dk/norica-bla ... -5-mm.html)Har bare nogle spørgsmål.

Halløj, og velkommen til... :welcome:

1. Ja, du må skyde alt det du vil, på alle tidspunkter af døgnet, naturligvis under hensyntagende til omgivelserne..

2. Principielt nej, da man jo ikke må erhverve sådan et gevær før man er 18.. At så der næppe er nogen der vil løfte øjenbrynene ved det, er så noget andet...

3. Nu ved jeg ikke hvad du definerer som et træhegn, men er de de der lamelhegn, så ja.. Jeg ville finde noget kraftigt krydsfiner, eller en haveflise. Det kommer selvfølgelig også an på afstanden. En pose aviser kan også gøre det..

4. Ikke andet end at du ikke må være til unødig gene for omgivelserne...

Og lige til orientering.. Hvis han ikke har solgt den, så har brugeren Elbæk herinde netop sådan en til salg til en meget fornuftig pris.. Og den er nemlig også helt ny...

Edit: der var sgu lige en der var hurtigere.. Men i det mindste er vi da enige.. :fun:

Edit edit.. Her er brugeren Elbæk, hvis du stadig vil købe sådant et gevær...memberlist.php?mode=viewprofile&u=2561
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 14. jul 2017, 21:01

Timber skrev:
Og lige til orientering.. Hvis han ikke har solgt den, så har brugeren Elbæk herinde netop sådan en til salg til en meget fornuftig pris.. Og den er nemlig også helt ny...

Edit edit.. Her er brugeren Elbæk, hvis du stadig vil købe sådant et gevær...memberlist.php?mode=viewprofile&u=2561
Den har jeg sgu købt af Elbæk for længe siden :smile:
Skyder i øvrigt fint :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 14. jul 2017, 21:03

Langenge skrev:
Timber skrev:

Den har jeg sgu købt af Elbæk for længe siden :smile:
Skyder i øvrigt fint :smile:
Nåh for den da... Kunne sgutte huske hvad der blev af den.. Men det lyder til den har fået et godt hjem så.. :blink: :giggle:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 14. jul 2017, 21:09

Ja, den har det fint, men jeg ville ikke satse på et tyndt træhegn som kuglefang, med den skyder :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 14. jul 2017, 22:48

Langenge skrev:Ja, den har det fint, men jeg ville ikke satse på et tyndt træhegn som kuglefang, med den skyder :smile:
Faktisk er det bedste kuglefang til sådan en, at hænge et tæppe op. Tæppets fleksibilitet optager haglet stille og roligt, uden risiko for rikochet. Nemt og simpelt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 14. jul 2017, 22:53

Fast Fumble skrev:
Langenge skrev:Ja, den har det fint, men jeg ville ikke satse på et tyndt træhegn som kuglefang, med den skyder :smile:
Faktisk er det bedste kuglefang til sådan en, at hænge et tæppe op. Tæppets fleksibilitet optager haglet stille og roligt, uden risiko for rikochet. Nemt og simpelt.
De piver lige igennem et tæppe, tykke håndklæder osv.
En 22mm xfiner har begrænset levetid som bagstop uden en solid skydekasse til at tage alt andet end forbiere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 14. jul 2017, 22:55

5.

Her er et bud hvis det er mest til dig (er måske lidt tung til knægten): https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... ombo-45-mm

Og et mere: https://e-tech.dk/luftgevaer/6292-weble ... pakke.html

Anmeldelse af ovenstående kan læses her: http://www.gunmart.net/gun_review/webley_valuemax
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 15. jul 2017, 02:14

Hatsan, villahave og sniper rimer ikke. Hatsan skyder sygt hårdt, vedsiden af og så larmer de. Dem med walther lothart pibe rammer dog ok. Men det er vist kun PCP og de lyder som et gammelt s tog der bremser uden lyddæmper.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 15. jul 2017, 09:15

Hvis jeg må komme med min ydmyge personlige holdning.

Det er ikke et mål i sig selv, at et luftgevær skal skyde "sygt hårdt" (og ofte dermed upræcist) til målskydning i haven.

Jo mere "sniper agtigt" dit luftgevær ser ud, jo mere vil du påkalde dig naboernes opmærksomhed, uanset at den stadig er fuldt lovlig.

Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 15. jul 2017, 09:44

Fredericianer skrev:..,

Edit: Det er tit en god ide at skyde mod dit eget hus hvis du bor i villakvarter, så bliver naboerne ikke så bekymrede.
:goodpost:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 15. jul 2017, 09:53

Vedrørende "er mit kuglefang tilstrækkeligt", så er det en glimrende tommelfingerregel, at du skal turde have din bil eller thermoruder bag kuglefanget.

Som det allerede er sagt, så er det en glimrende ide, at skyde ind mod dit eget hus.
Skulle du finde et luftgevær der kan gennemskyde en parcelhusmur, så vil jeg gerne se det.
:biggrin:
Og er du nervøs for ruderne, så er din sikkerhedsvinkel for lille...

For nogen år siden oplevede jeg en der stod og skød til måls sammen med sine døtre.
Han havde sat skiverne i bøgehækken, og haglene fløjtede derfra hen over kvarterets legeplads.
:wall:
Jeg påpegede det uhensigtsmæssige i det... Og da vi var kommet lidt op ad stien, gik det næste skud, og vi hørte det næste hagl fløjte forbi os.
I anden omgang nøjedes jeg ikke med en lavmælt høflig bemærkning.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Crazy Viking
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Praktisk skydning.

Indlæg af Crazy Viking » 15. jul 2017, 19:10

"Skulle du finde et luftgevær der kan gennemskyde en parcelhusmur, så vil jeg gerne se det"

https://youtu.be/XN1JaMN7gC8 :-)

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 15. jul 2017, 19:37

Crazy Viking skrev:"Skulle du finde et luftgevær der kan gennemskyde en parcelhusmur, så vil jeg gerne se det"

Omend den er temmelig kraftig, tror jeg næppe den drøner igennem en teglstensmur... :fun: :fun:
M.v.h. Timber

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 15. jul 2017, 19:52

For de knap 2600 det Norica gevær koster, der kan du købe den Feinwekbau 300s fra Tyskland, jeg linker til, i din anden tråd, og du nærmer dig stærkt prisen, på den Feinwerkbau 602'er, jeg også linker til.

Begge disse er KLASSER mere præcise, og har aftrækkere, i TOP Match kvalitet. Så de er langt bedre end den Norica.
De kommer også med et Diopter, som den salonriffel, du gerne vil blive bedre til at skyde med.
Men ja, de er brugte.

Da du alligevel ikke må gå på jagt, med en 4,5mm, så betyder præcision, efter min mening, mere end slagkraft.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 15. jul 2017, 20:10

JRexA skrev:For de knap 2600 det Norica gevær koster, der kan du købe den Feinwekbau 300s fra Tyskland, jeg linker til, i din anden tråd, og du nærmer dig stærkt prisen, på den Feinwerkbau 602'er, jeg også linker til.

Begge disse er KLASSER mere præcise, og har aftrækkere, i TOP Match kvalitet. Så de er langt bedre end den Norica.
De kommer også med et Diopter, som den salonriffel, du gerne vil blive bedre til at skyde med.
Men ja, de er brugte.

Da du alligevel ikke må gå på jagt, med en 4,5mm, så betyder præcision, efter min mening, mere end slagkraft.
Grejindkøb og fornuft er to ord der er svære at putte i samme sætning. Jeg er fuldstændig enig med dig i, man skal over i PCP for at for samme præcision.
Når det er sagt, det er sgu lidt kedeligt at gafurere huller i en dåse med en Feinwerkbau, når en Noricasindsygthårdtskydende "nærmest kan få dåsen til at eksplodere... at man så kun rammer en gang i mellem, er en mindre detalje.
Hvis det er for at træne seriøst... og ha' lidt sjov => Feinwerkbau
Hvis det er for at ha' det sjovt... og træne lidt => Noget andet, evt. Norica.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Crazy Viking
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Praktisk skydning.

Indlæg af Crazy Viking » 16. jul 2017, 07:12

Timber skrev:
Crazy Viking skrev:"Skulle du finde et luftgevær der kan gennemskyde en parcelhusmur, så vil jeg gerne se det"

Omend den er temmelig kraftig, tror jeg næppe den drøner igennem en teglstensmur... :fun: :fun:
Det har du helt sikkert ret i.
Men der er nu godt nok drøn på.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 16. jul 2017, 12:04

Raptor357 skrev:
Fast Fumble skrev:
De piver lige igennem et tæppe, tykke håndklæder osv.
En 22mm xfiner har begrænset levetid som bagstop uden en solid skydekasse til at tage alt andet end forbiere.
Ups...

Et tæppe er fint il en LUFTPISTOL, som jo ikke skyder nær så kraftigt!

Lyt hellere til dem der rent faktisk ved noget om lange våben, end til dn pistolskytte som mig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 16. jul 2017, 14:11

Den kan klart skade en mur, men den er ikke ligefrem 4,5 mm.

Texas Tech har en luftskyder, som de bruger til at teste bygningsdeles modstandsdygtighed overfor ting som måtte blive smidt rundt af tornadoer.
Den er også større end 4,5 mm:

youtu.be/_8hs1e1ET4M
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar