Må man indskyde sin riffel på egen grund/jagt?
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Må man indskyde sin riffel på egen grund/jagt?
Jeg var på skydebanen i går og overhørte en skytte der fortalte en drabelig historie om at han nær var blevet arresteret i forbindelse med at han havde skudt 10 skud for at indskyde sin riffel på et område hvor han selv havde jagtretten.
Han fortalte - meget indigneret - at "politiet ikke anede hvad de snakkede om" og at han naturligvis var i sin gode ret til indskydningen - specielt fordi der var tilladt at regulerer ræve(hvalpe) på denne årstid.
En riffelinstruktør fortalte mig engang at forsikringen der er knyttet til jagttegnet kun gælder når der skydes til et dyr, og altså ikke når der er tale om skiveskydning/indskydning på et jagtareal.
Nu er jeg forvirret ...
Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?
På forhånd tak
Peter
Han fortalte - meget indigneret - at "politiet ikke anede hvad de snakkede om" og at han naturligvis var i sin gode ret til indskydningen - specielt fordi der var tilladt at regulerer ræve(hvalpe) på denne årstid.
En riffelinstruktør fortalte mig engang at forsikringen der er knyttet til jagttegnet kun gælder når der skydes til et dyr, og altså ikke når der er tale om skiveskydning/indskydning på et jagtareal.
Nu er jeg forvirret ...
Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?
På forhånd tak
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Må man indskyde sin riffel på egen grund/jagt?
Det må han op til 5 gange årligt, men det er op til ham selv at sikre, at hans forsikringsmæssige forhold er i orden.
Den har været vendt talrige gange herinde tidligere.
Den har været vendt talrige gange herinde tidligere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Og du må ikke blande din jagtforsikring ind i diskussionen, den gælder naturligvis kun når du går på jagt. Hvis du indskyder så dækker din almindelige ansvarsforsikring. Men alt det har ikke noget med loven at gøre. Og jo, det har være tæsket til døde, det må man godt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Stoffelof
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 4 times
Nedenstående er taget fra retsinformation.dk - "Vejledning om skydebaner".
Afsnit 1.2 Definition af skydebaner
Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes
For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der
* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,
* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og
* hvor der ikke er faste baneanlæg,
ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.
Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.
Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA
For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der
* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,
* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og
* hvor der ikke er faste baneanlæg,
ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.
Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.
Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA
-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Ovenstående omhandler alene, om der skal foreligge en miljøgodkendelse af "skydebanen", det har intet at sige i forhold til de sikkerhedsmæssige forhold.Stoffelof skrev:Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA
Jeg vil for god ordens skyld henvise til:
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2113§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Det må du spørge politiet om, du har fortællingen fra den ene part, og hvis de pågældende betjente har vurderet at ovenstående § i Ordensbekendtgørelsen har været relevant, så er det deres version af begivenheden.PSindrup skrev:Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?
- Stoffelof
- Bronze Member
Jeg antager sikkerheden er i orden. Manden driver jo jagt på grunden... Spørgsmålet gik i øvrigt på om man må indskyde riffel på egen grund/jagt og dertil er svaret et rungende ja.Falco Subniger skrev:Ovenstående omhandler alene, om der skal foreligge en miljøgodkendelse af "skydebanen", det har intet at sige i forhold til de sikkerhedsmæssige forhold.Stoffelof skrev:Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA
Jeg vil for god ordens skyld henvise til:
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2113§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Det må du spørge politiet om, du har fortællingen fra den ene part, og hvis de pågældende betjente har vurderet at ovenstående § i Ordensbekendtgørelsen har været relevant, så er det deres version af begivenheden.PSindrup skrev:Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?
-
- Silver Member
Og jeg antager at politiet har reageret af en eller anden grund, men som sagt, vi har kun tredieparts genfortælling af den ene part i historien.Stoffelof skrev:Jeg antager sikkerheden er i orden.
-
- UDMELDT AF NVF
De reagerede - som jeg forstod det - på at naboerne havde anmeldt skyderiet. Enten på grund af støjen eller på grund af "ulovlig skydning".Falco Subniger skrev:Og jeg antager at politiet har reageret af en eller anden grund, men som sagt, vi har kun tredieparts genfortælling af den ene part i historien.Stoffelof skrev:Jeg antager sikkerheden er i orden.
Peter
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Hvis naboerne har reageret ved at ringe til politiet, så må man formode at det har været til ulempe for dem.
Om han så har skudt et andet sted end han plejer, eller der er kommet nye naboer... Det ved vi ikke noget om.
Om han så har skudt et andet sted end han plejer, eller der er kommet nye naboer... Det ved vi ikke noget om.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Philips
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 8 times
Det er et rigtig godt bud..C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.

Mvh Philip
Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.
-
- UDMELDT AF NVF
De kan jo også reelt have følt sig utrygge.Dace skrev:Det er et rigtig godt bud..C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
Et riffelskud (og i dette tilfælde 10) lyder da ret voldsomt hvis afstanden ikke er stor til naboerne.
Peter
- Philips
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 8 times
Det er også et bud, men uden flere fakta kan vi gætte herfra og til nytårs aftenPSindrup skrev:De kan jo også reelt have følt sig utrygge.Dace skrev:Det er et rigtig godt bud..C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
Et riffelskud (og i dette tilfælde 10) lyder da ret voldsomt hvis afstanden ikke er stor til naboerne.
Peter

Mvh Philip
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 133 times
Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.PSindrup skrev:De kan jo også reelt have følt sig utrygge.Dace skrev:Det er et rigtig godt bud..C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
Peter
Og folk som bor i byen drejer ikke engang hovedet, for at kigge.
Til gengæld kaster folk i byen sig i flyverskjul og kimer politiet ned, hvis de hører det mindste lille "plaf", som kunne være et skud (Og de fleste gange bare stammer fra en knallertudstødning)

Mine naboer gad ikke engang tænde lyset i deres køkkener, da jeg pløkkede rotter i hesteskuret kl. 23 om aftenen.

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
De kender dig vel også godt nok til at de tænker "nå, nu er tossen igang igen, fred være med ham"The Mad Viking skrev:Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.PSindrup skrev:De kan jo også reelt have følt sig utrygge.Dace skrev:Det er et rigtig godt bud..C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
Peter
Til gengæld kaster folk i byen sig i flyverskjul og kimer politiet ned, hvis de hører det mindste lille "plaf", som kunne være et skud (Og de fleste gange bare stammer fra en knallertudstødning)![]()
Mine naboer gad ikke engang tænde lyset i deres køkkener, da jeg pløkkede rotter i hesteskuret kl. 23 om aftenen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- The Mad Viking
- This member is
Det er deres egen skyld.LapuaMagnum skrev:De kender dig vel også godt nok til at de tænker "nå, nu er tossen igang igen, fred være med ham"The Mad Viking skrev: Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.
Til gengæld kaster folk i byen sig i flyverskjul og kimer politiet ned, hvis de hører det mindste lille "plaf", som kunne være et skud (Og de fleste gange bare stammer fra en knallertudstødning)![]()
Mine naboer gad ikke engang tænde lyset i deres køkkener, da jeg pløkkede rotter i hesteskuret kl. 23 om aftenen.![]()
![]()
mvh

Jeg har boet her i snart 14 år, så de har haft masser af tid til at sælge deres huse, også mens ejendomsmarkedet var på toppen.

-
- UDMELDT AF NVF
Hos os går øvelsen ud på at gætte hvem af naboerne det var der skød, og efter hvad.The Mad Viking skrev:Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.PSindrup skrev:De kan jo også reelt have følt sig utrygge.Dace skrev:Det er et rigtig godt bud..C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
Peter

Peter
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Hahahaha, ja sådan kan godt naboskab jo også væreThe Mad Viking skrev:Det er deres egen skyld.LapuaMagnum skrev:De kender dig vel også godt nok til at de tænker "nå, nu er tossen igang igen, fred være med ham"The Mad Viking skrev: Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.
Mine naboer gad ikke engang tænde lyset i deres køkkener, da jeg pløkkede rotter i hesteskuret kl. 23 om aftenen.![]()
![]()
mvh![]()
Jeg har boet her i snart 14 år, så de har haft masser af tid til at sælge deres huse, også mens ejendomsmarkedet var på toppen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- The Mad Viking
- This member is
De hilser da venligt på mig endnu.LapuaMagnum skrev:Hahahaha, ja sådan kan godt naboskab jo også væreThe Mad Viking skrev:Det er deres egen skyld.LapuaMagnum skrev:De kender dig vel også godt nok til at de tænker "nå, nu er tossen igang igen, fred være med ham"The Mad Viking skrev: Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.
![]()
mvh![]()
Jeg har boet her i snart 14 år, så de har haft masser af tid til at sælge deres huse, også mens ejendomsmarkedet var på toppen.![]()
mvh

Jeg prøver at være ganske hjælpsom, for at opveje alle mine særheder.

I forvejen er jeg så stille som muligt, når jeg triller ned at vejen på vej hjem fra arbejde ved 4-tiden.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
For lige at give tråden et twist.
Hvordan forholder det sig for skytter med SKV våben?
Min umiddelbare tanke er at man ikke må benytte SKV ell. lign. våben uden for godkendte skydebaner. Dog bygger jeg det ikke på andet end ''almen fornuft''.
Er bare mere nysgerrig efter den egentlige paragraf.
Min umiddelbare tanke er at man ikke må benytte SKV ell. lign. våben uden for godkendte skydebaner. Dog bygger jeg det ikke på andet end ''almen fornuft''.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Kig på dit kort. Uden at være sikker burde der stå noget i retning af:Ras.Killing skrev:For lige at give tråden et twist.
"Må kun anvendes til lovlige skydeaktiviteter på godkendte baner" eller noget i den stil.
Jeg er dog helt sikker på, at SKV-våben ikke må anvendes udenfor godkendte baner. Dvs, ikke stille skydeskiver op hjemme på gården og åbne op for ilden med en sød 1911

- Ras.Killing
- Platin Member
Og det er jeg som udgangspunkt enig i
men ud fra nedestående så skal en midlertidig skydeplads/bane jo ikke godkendes.

osv. osv.Stoffelof skrev:Nedenstående er taget fra retsinformation.dk - "Vejledning om skydebaner".
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Stoffelof
- Bronze Member
Ras.Killing skrev:Og det er jeg som udgangspunkt enig imen ud fra nedestående så skal en midlertidig skydeplads/bane jo ikke godkendes.
osv. osv.Stoffelof skrev:Nedenstående er taget fra retsinformation.dk - "Vejledning om skydebaner".
Du kan være 110 procent sikker på at du ikke må skyde med SKV våben på egen grund. Det er udelukkende våben på jagttilladelse som du må indskyde. Slut, prut, finale.
- Ras.Killing
- Platin Member
Men hvor står det?
har lige kigget mit SKV kort, der står (i korte træk), at våben kun må benyttes til egen brug og til discipliner under dgi, dsu osv.
Det er rent hypotetisk. Har ingen interesse i at skyde her hjemme... bor mindre end 5min. fra vores skytteforening.

Det er rent hypotetisk. Har ingen interesse i at skyde her hjemme... bor mindre end 5min. fra vores skytteforening.

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Silver Member
Igen, den § der henvises til omhandler alene miljøgodkendelse.Ras.Killing skrev:Og det er jeg som udgangspunkt enig imen ud fra nedestående så skal en midlertidig skydeplads/bane jo ikke godkendes.