ReneKJ skrev:De kunne starte med at lovliggøre markeringssprays.
Med de sprays der også indeholder en farve (dye) af en art, der skal man lige være opmærksom på at farven holder i op til en uge.
Så hvis den bliver uretmæssigt benyttet imod nogen, og de "nogen" ønsker at have et rimeligt normalt liv, og ikke bare kan gemme sig derhjemme til skidtet vaskes af - så kan der hurtigt starte rygter om at man er voldtægtsmand eller andet, indenfor den ugestid hvor farven er synlig.
Så markeringsprays ser jeg rent personligt som præcis lige så "farlige" som almindelige peber/tåregas-sprays og bør være præcis lige så ansvarspådragende - uanset om de kun er farve, eller farve/peberspray, da farven endda tillægger produktet endnu en dimension som kan virke personnedværdigende ved misbrug.
Hvis vi ser en kollega der til dels ligner en smølf i ansigtet, måske som tydelige streger og pletter fra sprøjt - så melder tvivlen sig pludselig, om hvorvidt Hr.XXXX nu også kan finde på sådan noget. Og har man bare det mindste horn i siden af ham, er man lynhurtigt tilbøjelig til at afskrive ham eller lade rygter gå videre hvis man hører om dem.
Og så har vi pludselig det personnedværdigende element i spil.
Farvemarkeringssprays er fantastiske, hvis brugt rigtigt - men de skal altså virkelig også holdes i kort snor.
I USA (eller i enkelte stater) indførte man engang en fler-deling af bedømmelsen af strafferammer for indbrud.
- Det helt milde hvor indbruddet var begået i et hjem hvor der enten ikke var folk hjemme, eller hvor tyven fortrak når han mødte husets beboer.
- Det indbrud hvor beboeren var blevet mødt og evt overfaldet, men UDEN våben.. blev takseret højere.
- Det indbrud hvor tyven havde medbragt sig magtmidler og aktivt truet beboeren blev takseret højest.
Der er der lagt vægt på det "overgreb" som den skadelidte må føle, og den eskalering som tyven måske tager.
Mener endda at hvis man truede beboeren med/uden våben - så overgik det automatisk til føderalt fængsel hos de tunge drenge, og ikke bare "County lockup"/lille fængsel/minimum security.
Der blev det bare mærkbart anderledes og tyvene sikrede sig at de ikke røg op i strafferammer, ved simpelthen at tage stilling til hvor meget de ville være med til at risikere.
Mener jeg læste om at væbnede røverier/indbrud samt trusler dalene hele utroligt, hvilket i sig selv er positivt.
Så mangler vi bare at noget lignende blev indført, og at en sådan inddeling af strafferammerne bliver fulgt religiøst af dommerne.
I dag kan man jo godt få den ide, at det nærmest er praksis at man får et klask over fingrene, og skal love at man ikke gør det igen - så bliver man jo nærmest sluppet fri næsten øjeblikkeligt, hvis det kun ser ud til at være dét ene tilfælde dén aften.
Her kan det godt virke som om at visse strafferammer bliver eftergivet meget på - af forskellige årsager.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.