US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Indlæg af Bygork » 3. sep 2017, 13:23

Hej

Hvis man vil anvende en US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet; er der så nogle der vil give råd om hvor riflen kan anvendes lovligt, f.eks. til råvildt og hvilke begrundelser der "må" forventes gyldige for at opnå våbentilladelse til riflen ?

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 13 times
Been thanked: 20 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Indlæg af Kravlogbavl » 4. sep 2017, 20:24

bump

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 4. sep 2017, 20:32

For tiden er der vist intet der garanterer at du kan få en tilladelse til halvautomatisk igennem systemet. Selv hvis du har bestilt jagtrejse, er det ikke sikkert.
Never confuse verbosity with veracity.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 4. sep 2017, 20:48

Den eneste jeg har set gå igennem er drivjagt på vildsvin og det kræver selvsagt at våbnet har en egnet kaliber til det.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Bygork » 4. sep 2017, 21:00

Men hvis nu sagligt der skulle gives begrundelse for tilladelse til en US Carbine halvautomatisk riffel. Hvilke lande vil den så være lovligt at anvende I ? kan den evt. anvendes til råvildt jagt i Sverige/Norge eller hvordan er reglerne dér?

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 4. sep 2017, 21:21

tilgiv mig for negativ holdning, men us carabinen i cal .30 har ikke og kan ikke få jagtlig relevans noget sted på kloden. det er en søgt undskyldning for at få en tilladelse til us`n
det er derfor de reelle brugere af halvautomater har problemer med tilladelserne

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 4. sep 2017, 21:27

1900 skrev:tilgiv mig for negativ holdning, men us carabinen i cal .30 har ikke og kan ikke få jagtlig relevans noget sted på kloden. det er en søgt undskyldning for at få en tilladelse til us`n
det er derfor de reelle brugere af halvautomater har problemer med tilladelserne

Sludder.... Den er lavet til at skyde mennesker, selvfølgelig kan den bruges til at nedlægge vildt.

https://www.youtube.com/watch?v=zCr4zXFZlcI

At vi i Danmark har sat nogle unødvendigt højekriterier til jagt, er jo ikke det samme som at den ikke kan bruges andre steder. Kugleplacering kommer først, så kommer kaliber i anden række.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 4. sep 2017, 21:36

M1 carbine er i øvrigt godkendt til klasse 2 vildt i sverige, så det gælder bl.a. rådyr. Så det kan man jo fint argumentere for. Jeg har altid synes det var underligt, at man skal mistænkeliggøres fordi man vil købe et våben. Der er sguda heller ingen der kræver at du skal fremvise billeder af at eje en båd eller campingvogn, før du får lov til at købe en firhjulstrækker.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 4. sep 2017, 21:39

NSander skrev:M1 carbine er i øvrigt godkendt til klasse 2 vildt i sverige, så det gælder bl.a. rådyr. Så det kan man jo fint argumentere for. Jeg har altid synes det var underligt, at man skal mistænkeliggøres fordi man vil købe et våben. Der er sguda heller ingen der kræver at du skal fremvise billeder af at eje en båd eller campingvogn, før du får lov til at købe en firhjulstrækker.
Er det ikke E100 800J og 3,2gr projektil?

Kan man opnå så meget energi ved 100m med en US carbine? Er det med fabriksammo?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 4. sep 2017, 21:48

Jeg er uenig i både:
1: må skyde rådyr i Sverige? - siden hvornår?
2: at den er designet til mennesker gør den altså ikle per definition egnet - samme argument kan bruges om en Walther ppk - der er lige så håbløs til mennesker/råvildt.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 4. sep 2017, 22:30

Hornady .30 Carbine med 110 grains(7,12 gram) FTX eller 110 Grains FMJ holder 803 Joule, på 100 meter, så kaliberen er, i Sverige, legal, til Rådyr.
Hjemmeladning kan sikkert give en tand mere, måske med en anelse tungere kugle(120-130 grains).

https://press.hornady.com/assets/pcthum ... -Chart.pdf

US Carbine falder så, for en anden regel.

Krav for halvauto i Sverige er som følger:
Halvautomatiska kulgevär

Halvautomatiska kulgevär av civil typ, ursprungligt konstruerade och tillverkade för jakt, och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får användas vid jakt.
https://vapenfakta.se/lagar/jaktvapen/

Og ingen kan påstå, at en US M1 Carbine, oprindeligt er designet, til civil brug.
Så glem alt om M1 Carbine, i Sverige, til Jagt.

I Tyskland er kravet til Råvildt 1000 Joule, så der går US Carbine heller ikke.
Polen stiller også krav, om 1000 Joule, til Råvildt.....

US M1 Carbine står ikke på listen, over godkendte halvautomater til Jagt, i Norge, så Norge er også ude (Men M1 Garand er inde)
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

Så:
Sverige :cry:
Norge :cry:
Tyskland :cry:
Polen :cry:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 4. sep 2017, 23:43

Hvem siger det skal være råvildt.... masser af mindre vildt, hvor .30Carbine fint kan bruges.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 5. sep 2017, 01:53

... men er det ikke stadig blot en undskyldning, for at eje et våben i dets originale stand/funktion?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 5. sep 2017, 02:09

Måske rævejagt, i Tyskland.

Norge og Sverige, der er den specifikt ikke tilladt, til jagt, uanset energi og kaliber.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 5. sep 2017, 08:23

Ras.Killing skrev:... men er det ikke stadig blot en undskyldning, for at eje et våben i dets originale stand/funktion?
Jah, altså når man starter med at vælge våbnet og så bagefter søger efter en anvendelse så virker det da som om det er våbnet der er formålet og ikke jagten.

Man kommer vist ikke uden om at de nuværende problemer med tilladelser til halv-auto til dels er selvskabte.
Loven er dårligt formuleret, og politiets svingende fortolkning af den er utilfredsstillende. Men jeg tror det mest sandsynlige resultat af alt postyret er en lovændring så der bliver lukket for halvautomater til jagt.

Det ville være så meget nemmere hvis de kunne fås på SKV i stil med pistoler.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 5. sep 2017, 10:59

Man kommer vist ikke uden om at de nuværende problemer med tilladelser til halv-auto til dels er selvskabte.
Sikke noget sluddder. De nuværende problemer med at få tilladelse til halvautomater er skabt af politiet. Hvis politiet blot oveholdt de instrukser de har fået fra Justitsministeriet sidste gang politiet forsøgte at lave egne regler var der ingen problemer. Dengang gik DJ til justitsministeriet og fik aftalt, at jagt i udlandet er en gyldig grund til at der skal meddeles tilladelse til halvautomat. Dette kunne politiet bare overholde, så var der ingen problemer.
Loven er dårligt formuleret, og politiets svingende fortolkning af den er utilfredsstillende.
Det er vi til gengæld enige om.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 5. sep 2017, 11:20

Lassescout skrev:
Sikke noget sluddder. De nuværende problemer med at få tilladelse til halvautomater er skabt af politiet. Hvis politiet blot oveholdt de instrukser de har fået fra Justitsministeriet sidste gang politiet forsøgte at lave egne regler var der ingen problemer. Dengang gik DJ til justitsministeriet og fik aftalt, at jagt i udlandet er en gyldig grund til at der skal meddeles tilladelse til halvautomat. Dette kunne politiet bare overholde, så var der ingen problemer.
Det har DJ da vist selv glemt, her acceptere de uden forbehold at politiet kræver dokumentation for
I hvilket land skal den halvautomatiske riffel anvendes til jagt?
Hvilke vildtarter skal der jages, og hvorfor kan det ikke gøres med en riffel, der ikke er halvautomatisk?
Hvorfor er valget faldet på netop denne våbentype, ladesystem og kaliber? Hvis valget er på grund af varig fysisk funktionsnedsættelse, skal der fremsendes en lægeerklæring.
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ske-vaben/

De to sidste spørgsmål er en helt klar forløber for de afslag vi ser nu, hvor folk får at vide at deres behov kan dækkes af en "almindelig" riffel.
Har du et link til den instruks for justitsministeriet? Det kunne være interessant at se hvad den helt præcist indeholder.

Under alle omstændigheder så er vi uenige her. Hvis der er folk der benytter ovenstående regel til at anskaffe "for sjov" rifler som aldrig forlader landet, så har man været med til at provokere politiet. Måske havde de strammet alligevel, måske ikke. Det kan kun blive gætteri.
Men det var forudsigeligt.
Faktisk forudså jeg det i starten af året: viewtopic.php?f=53&t=67389&p=748327#p748327

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 5. sep 2017, 12:57

Jeg vil medgive at der kan være en grad af egen skyld bag stramningen. Når man begynder at stoppe feks. 9mm halvautomatiske rifler ind under en jagtbestemmelse, så lugter det lidt.

Jeg håber bare der kommer helt klare retningslinjer som administreres ens i centrene. Så ved man i det mindste hvad man kan forholde sig til. Lige nu blæser sagsbehandlingen i vinden, så nogle trækkes i langdrag og afvises, mens andre blæser lige igennem.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 5. sep 2017, 13:09

Tråden her begynder at ligner den tidligere tråd vedr. afslag på halvautomater (https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=68846). Og igen ser vi NVF medlemmer gøre sig til smagsdommere og begynde at komme med beskyldninger om at vi selv er ude om de stramninger, som vi ser i øjeblikket.

Dette er for det første rigtig dårlig stil, idet ingen af os har retten til at være dommer over hinandens behov. For det andet skyldes stramningerne tydeligvis nye interne retningslinjer ved Politiet – der ligesom lommeuld synes at være kommet ud af ingenting. Der er ikke ændret i lovgrundlaget og der er ikke meldt nyt forvaltningsgrundlag ud så vi må alle kunne forvente, at der stadig forvaltes som hidtil.

Om de nye stramninger skyldes de seneste beslutninger i EU vedr. halvautomatiske våben – og at man fra dansk side er begyndt at tage det bløde aftræk allerede inden loven er tilpasset vides ikke. Men vi kan kun gætte…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 5. sep 2017, 13:33

Oscar123 skrev: Dette er for det første rigtig dårlig stil, idet ingen af os har retten til at være dommer over hinandens behov. For det andet skyldes stramningerne tydeligvis nye interne retningslinjer ved Politiet – der ligesom lommeuld synes at være kommet ud af ingenting. Der er ikke ændret i lovgrundlaget og der er ikke meldt nyt forvaltningsgrundlag ud så vi må alle kunne forvente, at der stadig forvaltes som hidtil.
Hov hov. Vi siger ikke at der er noget galt i at ønske sig en smart halvautomat.
Men at når noget der er beregnet til i særlige tilfælde at få halvauto våben til jagt i udlandet er blevet til et carte-blanche til at fylde våbenskabet med halv-automater, så er det forudsigeligt at der kommer en modreaktion.

Det har ikke noget med smagsdommeri at gøre. For min skyld kan i gå på jagt med en minigun, så længe at den er plomberet til to skud :blink:

Men hvis man pisser mod vinden, så ender man med at blive våd. Og den her paragraf er blevet presset til det yderste i fortolkningen, som den blev praktiseret før var den meningsløs. Alle fik jo tilladelse.
Du siger at de nye retningsliner er kommet af ingenting. Jeg tror snarere det pludseligt er gået op for en eller anden i politiet hvor mange halv-auto der bliver givet tilladelse til under den paragraf.

Vi kan dog godt blive enige om at det er urimeligt at de ændre det som vinden blæser. Det har jeg også altid sagt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 5. sep 2017, 15:36

Jeg må sige erklære mig 100% enig ned ReneKJ her. Det har i mange år været kendt, at hvis man ønskede sig en halvautomatiske riffel uden plombering, så skulle den bare søges på en tilladelse til jagt i udlandet.

Syntes det er helt OK at der nu bliver stillet spørgsmålstegn ved dette.

Jeg har heller intet imod hverken halvautomatiske rifler, gamle carabiner osv. osv.

Men man burde da i stedet arbejde efter noget SKV tilladelse til f.eks historisk skydningen med WWII våben o.lign.

Jeg kender intet til historisk skydning, men det må da være muligt at stable noget på benene, såfremt der ikke allerede findes en mulighed med SKV. Det vil da i hvert fald alt andet lige give bedre mening end tilladelse på et jagttegn.

Det er jo ret tydeligt at trådstarter ønsker at få tilladelse til en US carbine ud fra ren interesse for våbnet, og ikke fordi han har en jagtrelateret situation hvor netop dette våben er nødvendigt.

Ingen sure miner her! :biggrin: det er et fedt våben, og kan godt forstå man gerne vil eje et.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. sep 2017, 17:56

Jeg ejer et halvautomatisk haglgevær, en Beretta A-300 som jeg arvede efter min far. Der kan være 4-5 patroner i, så den er udelukket til jagt i Danmark. Jeg bruger den også kun en gang imellem på skydebanen, plomberet med en blomsterpind, så den kun kan indeholde to patroner, men det er jo ikke en permanent anordning. Den kommer aldrig med på jagt, men den er hyggelig at have fordi det var min fars.

Er det provokerende overfor politiet? Når jeg nu har jagttegn og bliver vandelsgodkendt dertil hvert år, må jeg så ikke selv bestemme hvilke lovlige våben jeg vil have i skabet?

Jeg kan til beroligelse oplyse at geværet aldrig peger på mennesker og aldrig kommer til det. Jeg er vældig træt af den holdning, at vi alle er terrorister der bare ikke har taget bombebælte på endnu ! Vort samfund er stadig bygget på den grundholdning, at vi har tillid til hinanden indtil tilliden bliver brudt, det er ikke omvendt.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 5. sep 2017, 18:53

Lassescout skrev:Når jeg nu har jagttegn og bliver vandelsgodkendt dertil hvert år, må jeg så ikke selv bestemme hvilke lovlige våben jeg vil have i skabet?
Jo men kringlen her er jo, at det langt hen ad vejen er formålet med et givent våben der afgør om det er lovligt eller ej. Eller i hvert fald om der kan gives tilladelse til det.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 5. sep 2017, 18:53

Lassescout skrev:Jeg ejer et halvautomatisk haglgevær, en Beretta A-300 som jeg arvede efter min far. Der kan være 4-5 patroner i, så den er udelukket til jagt i Danmark. Jeg bruger den også kun en gang imellem på skydebanen, plomberet med en blomsterpind, så den kun kan indeholde to patroner, men det er jo ikke en permanent anordning. Den kommer aldrig med på jagt, men den er hyggelig at have fordi det var min fars.

Er det provokerende overfor politiet? Når jeg nu har jagttegn og bliver vandelsgodkendt dertil hvert år, må jeg så ikke selv bestemme hvilke lovlige våben jeg vil have i skabet?

Jeg kan til beroligelse oplyse at geværet aldrig peger på mennesker og aldrig kommer til det. Jeg er vældig træt af den holdning, at vi alle er terrorister der bare ikke har taget bombebælte på endnu ! Vort samfund er stadig bygget på den grundholdning, at vi har tillid til hinanden indtil tilliden bliver brudt, det er ikke omvendt.
Der er den forskel at halvautomatiske haglgeværer frit kan erhverves fuldt lovligt, mens der efter reglerne kun lovligt kan erhverves halvautomatisk rifler til jagt. Dvs de bør være bare en lille smule egnede for at det giver mening. En 9mm karabin er skutte egnet til nogen jagtform jeg kan komme på. Kan heller ikke forestille mig de godkendes nogen steder i udlandet.

Konsekvensen er at nu bliver der lukket selv for våben der lovligt kan bruges i udlandet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. sep 2017, 19:11

Jeg tror I bytter om på årsag og virkning. Politiet forsøger at lukke for halvautomaterne fordi de kan. De ville også have forsøgt at lukke hvis der var en ligeså ulden bestemmelse om halvautomatiske rifler til skytteforeningsbrug. Det er ikke jægerne og skytterne der har startet detteher, det er politiet.
Hilsen Lasse.

Besvar