Indførsel fra England ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
NFØ
Newbie
Newbie
Interesser: Genladning, skydning, jagt.
Geografisk sted: 6900
Has thanked: 2 times

Indførsel fra England ?

Indlæg af NFØ » 13. sep 2017, 08:27

Ser lidt på en jagt-riffel i England.
Er der nogen der har erfaringer med indførsel fra England ?
og som vil give lidt tips til arbejdsgangen med hensyn til.
1. papirarbejdet.
2 . valg af fragtfirma / kurer.(evt. pris)

mvh. Niels.
Senest rettet af NFØ 13. sep 2017, 21:46, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Indførsel fra England ?

Indlæg af HappyNanoq » 13. sep 2017, 12:38

Det kommer måske an på hvilket våben der lige er tale om.

Hvis det er almindeligt jagtvåben, og dér forstået et hvilket som helst traditionelt udseende jagtvåben - så skal sælgeren nok hjælpe med at søge om eksporttilladelse, og det er relativt simpelt.
Hvis det derimod er en finskytteriffel fra Accuracy International, så kan der komme ekstra kontrolforanstaltninger på fordi det samtidig er materiel der benyttes aktivt i forskellige landes forsvar, såsom End-User Undertaking (slutbruger-erklæring), som kommer oveni almindelige import/export-papirer og behandles lidt dybere.

Det simpleste er hvis det er en forhandler der har prøvet det før, så skal du nok blive guidet igennem processen.

Men processen er, :
Du får sælgerens fulde navn/firma, adresse, m.v. OG fulde data på våbnet (Fabrikat, Model, Kaliber, Løbslængde, Ladesystem, Magasinkapacitet), hvor du så søger om IMPORT-tilladelse til pågældende våben. Selvom du beder om importtilladelsen på engelsk, så risikerer du at tilladelsen kommer på dansk, og du kan så lave en side der "oversætter" de individuelle ord helt nøgternt. Henvis gerne i din oversættelse til det udstedende politi, deres telefonnummer, og journalnummeret - og at tilladelsen kan verificeres ved at kontakte dem.
Du kan evt få en notar til at sætte stempel på din oversættelse, eller få et firma (notarius publicus) til at levere oversættelsen.

Det kan ske at sælger fremsender nogle papirer til EXPORT-tilladelsen som du også skal udfylde.
Dette kan være EUU-papirerne som strækker sig længere end standard exportpapirer, men når han har dit fulde navn, adresse m.v. - så kan han søge exporttilladelsen i hvert fald.

Når det hele er faldet i hak så skal du have en våbengodkendt transportør til at håndtere fragten.
Da jeg fik min AI AXMC fra SportingServices, der blev der brugt et firma kaldet "Embassy Freight Services" og det var deres "Special Services/Defence" afdeling der håndterede transporten.
Det kostede ca 3500kr at fragte Peli-Case plastkuffert incl våben og tilbehør (total 28kg) fra England til Grønland, via danmark.
Fragt fra england er ikke SÅ galt endda.
Senest rettet af HappyNanoq 13. sep 2017, 13:48, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 13. sep 2017, 13:43

Personligt gætter jeg på, at selve fragten fra England til Danmark er under det halve, af til Grønland.
Men en del af prisen er sikkert papirarbejde, så besparelsen er muligvis ikke så stor.

Du skal så selv kunne afhente, der i Danmark, hvor fragten ender. Videre fragt, internt i DK er helt sikkert hamrende dyrt.
Hvis du er heldig, så kan de levere, til Billund.

p.s.. Happy fik sin riffel, for ca. 1 måned siden, så hans oplysninger er sprit nye.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 14. sep 2017, 08:17

Har hentet en riffel hos sporting services i England. De klarerede det hele fra deres side, og jeg skulle bare sørge for import og våben tilladelse og som Happy skriver en lille oversættels. Den klarede jeg selv og de købte den..Men du skal væbne dig med rigtig meget tålmodighed. Tror min samlede proces varede 7 måneder. Det var 3000 kr for fragt til Københavns lufthavn og det var den eneste lufthavn de ville sende til. Samme firma som Happy. Min subjektive mening: det skal være en meget speciel riffel eller en meget speciel pris for at det er besværet værd...
Living to enjoy life!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 14. sep 2017, 08:52

Medmindre det er en taktisk riffel, så er det muligt at få den sendt hjem sammen med nogle af de folk som importerer bedre engelske haglgeværer. De samler sammen og sender typisk efter de større auktioner.
Jeg har lige drøftet muligheden i sidste uge og fik tilbudt fragten for 1000kr.

(Min riffel var desværre taktisk, derfor blev den i England).

Men jeg har haft to jagtrifler som begge er engelsk import, den ene har jeg endnu (den anden græder jeg over at jeg solgte).

Besvar